Сведенията в Бориловият синодикт са свързани със загиналите в боевете с османците преди превземането на Търново, а не с въпросните 110 избити търновски първенци.
Идва ми на акъла още един аргумент срещу въпросното избиване. Традиционната практика при писането на подобни текстове е да се споменават поименно, или поне част от избитите. Така е например с избитите от българите ромеи през 815 - 816 г. Цамблак, при всички случаи е познавал лично голяма част от елита на Търново, а като произхождащ от този елит, много са му били и роднини и приятели. Той обаче непосочва конкретно нито един. Отделно, че църквата просто няма как да пропусне подобно събитие и да ги канонизира, още повече в този момент тя е с разклатени позиции (бая народ се е разколебал във вярата си) и е имала нужда от примери на ревностни християни, готови с цената на живота си да отстояват вярата.
Идва ми на акъла още един аргумент срещу въпросното избиване. Традиционната практика при писането на подобни текстове е да се споменават поименно, или поне част от избитите. Така е например с избитите от българите ромеи през 815 - 816 г. Цамблак, при всички случаи е познавал лично голяма част от елита на Търново, а като произхождащ от този елит, много са му били и роднини и приятели. Той обаче непосочва конкретно нито един. Отделно, че църквата просто няма как да пропусне подобно събитие и да ги канонизира, още повече в този момент тя е с разклатени позиции (бая народ се е разколебал във вярата си) и е имала нужда от примери на ревностни християни, готови с цената на живота си да отстояват вярата.
Comment