По въпроса за каменните жилища. Една едноетажна къща направена от камъни наредени в суха зидария или споени с кал, каменна ли е или не? Май е каменна. Колкото за кирпичените сгради и тези строени с греди плет, само пълен лайк по отношение на архитектурата може да ги нарече “сламени хижи”. С подобна техника могат да се изградят огромни няколкоетажни сгради. Между другото, те винаги имат основа и цокъл от каменна зидария. Разбира, се това съвсем не означава, че масовите византийски жилища по селата и градчетата са били огромни много етажни къщи, но определението “сламени хижи” е меко казано несериозно. Всъщност, това определение е плод на Йоан Екзарх, който чрез него характеризираза масовите жилища в България през 10 в., които са били именно такива – полувкопани, с едно помещение и сламен покрив.
Ако за теб "опус кратикум" е класическо каменно жилище, за Икономидис и Каждан явно не е. Аз пък ти казах, че въз основата на чутото от Тъпкова-Заимова (която при всички случаи е имала навремето контакти с Икономидис и Каждан) по крепостите се срещали предимно:
а) повечко сгради "опус кратикум" - дървените конструкции, стените на които са от камънаци, слама и глина, нацапотени с хоросан,
б) и по-малко сгради "опус латерикум" върху "опус кайментикус" или "цементикус" - сгради, стените на които са от бетон, а върху тях зидария от печени тухли.
Освен тези сгради по "кастроните" се срещали и сламени хижи. Да, точно така - "полувкопани, с едно помещение и сламен покрив". Заеби (засега) "масовите византийски жилища по селата и градчетата". Надали ще надбилюриш Икономидис, Гийу, Каждан или Литаврин. Те са по селата и градчетата. Иначе все драпаш към твоята специалност, а аз трябва насила да "бръмча на всичките ти фасони". Е, хубаво, от мен да мине ...
Класически каменни жилища би трябвало да имаме най-вече в по-големите градове. Виж, ако считаш себе си за по-голям авторитет от Икономидис и Каждан, просто го кажи на всеослушание. Твърде вероятно е с теб да говорим на различни езици. Едно поне ми е напълно ясно - архитектурен специалист няма да стана, но все нещичко "отбирам".
А като стана въпрос за Маркели, то това кастрон ли е, кале ли, градче ли е, крепост ли е? Би ли на светнал, нас невежите?
Преди да почнеш да разсъждаваш на тема “кастрони”, вземи барем за цвят посочи няколко конкретни – такива, дето се споменават в изворите именно като такива или крепости проучени по археологически път, но за момента все още не идентифициране. Демек, ако искаш да звучиш сериозно трябва да напишеш нещо от типа “кастрон е това и това, като такива в изворите изрично са посочени тази и таза, а пък крепостта до Горно Надолнище е не известна как се казва, но може да се сложи в категория “кастрони”. Без да си направил това, всичкото ти пънене е напразно, а опитите ти за “анализ” на това кое е крепост, кое кале, кое пиргос
Преди да почнеш да разсъждаваш на тема “кастрони”, вземи барем за цвят посочи няколко конкретни – такива, дето се споменават в изворите именно като такива или крепости проучени по археологически път, но за момента все още не идентифициране. Демек, ако искаш да звучиш сериозно трябва да напишеш нещо от типа “кастрон е това и това, като такива в изворите изрично са посочени тази и таза, а пък крепостта до Горно Надолнище е не известна как се казва, но може да се сложи в категория “кастрони”. Без да си направил това, всичкото ти пънене е напразно, а опитите ти за “анализ” на това кое е крепост, кое кале, кое пиргос
В интерес на истината, класифицирането на "крепостите" не следва строго научен модел. Най-малкото всяко едно населено място е с различна съдба - някои градчета процъфтяват и се разрастват; други са затрити; при трети имаме възстановяване само на цитаделата, но не и на административните и частни сгради; при четвърти от разрушените сгради може да се използва материал за направата на крепост на съседния хълм и т.нат.
Кое му е сложното, питам аз? Красимира Гагова не ти ли ги е обяснявала някога тези неща? Едно и също нещо повтарям, ама нали съм аматьор, та "професионалистите" не ми вЕрват. Тя и Земята била сфера - вЕрваш, или не?
Има резон в писанките ти - признавам, но дали си струва да отмятам коя "крепост" каква била? Някакво съдействие видях ли от теб за "кастроните"? Нищо подобно! Само "ме набута" да се ограмотявам допълнително, а ти се надуваш излишно ... Заради това диалогът с теб върви трудно. И ако аз играя ролята на "форумен съсък", ти каква роля играеш?
Ей го на, пак те влече към крепостите и натам (за пореден път) се запъти темата. От всичкото това, което ти обясних, мисля, че отсега нататък няма да имаш проблеми с класифицирането.
А сега една малка справка в изворите:
680 г. Месемврия във връзка с похода на Константин ²V
Никифор – град (полин)
767 г., Теофан - крепост "кастра"
708 г., Анхиало
Теофан – крепост “кастро”
Никифор – град “полеи”
756 г., за построените от Константин V крепости в Тракия
Теофан – крепости “кастро”
Никифор – градове “посимата”
Пита се в заданието, на кого да вярваме – на Теофан или на патриарх Никифор, и двамата живели по едно и също време и ползвали един и същи извор и описват едни и същи неща. Между другото и двата извора са преведени от В. Бешевлиев.
Предполагам, че нашият самозван форумен византинист веднага ще каже, че Теофан и патриарх Никифор, за разлика от него не са имали представа какво са писали, щото за разлика от него, са имали твърде смътна представа що е то Византия през 8 – 9 в.
Тъй наречените “прабългарски надписи” пък по-добре хич да не ги споменаваме, щото там е пълно с “кастрони”. Те верно са правени в Плиска, по поръчка на Крум, обаче са писани от ромеи.
Най-забавното обаче е че в един византийски извор от началото на 9 в. като “кастрон” е даден и Адрианопол. Ако следваме логиката на въпросния наш самозван форумен византинист, то трябва да обявим Адрианопол за някакво мизерно “кале”.
По-горе споменах, че в един византийски извор от началото на 9 в. "кастрон" е наречен не някакво кале на майната си, не някоя паланка, ами Адрианопол Да невземе някой да си помисли, че това е някой напълно маргинален, никому неизвестен извор. Неее, това е добре познаният ни Scrirporis incerti, който на всичкото отгоре e публикуван на български и е ключов извор за историята на България и Византия по времето на Крум.
680 г. Месемврия във връзка с похода на Константин ²V
Никифор – град (полин)
767 г., Теофан - крепост "кастра"
708 г., Анхиало
Теофан – крепост “кастро”
Никифор – град “полеи”
756 г., за построените от Константин V крепости в Тракия
Теофан – крепости “кастро”
Никифор – градове “посимата”
Пита се в заданието, на кого да вярваме – на Теофан или на патриарх Никифор, и двамата живели по едно и също време и ползвали един и същи извор и описват едни и същи неща. Между другото и двата извора са преведени от В. Бешевлиев.
Предполагам, че нашият самозван форумен византинист веднага ще каже, че Теофан и патриарх Никифор, за разлика от него не са имали представа какво са писали, щото за разлика от него, са имали твърде смътна представа що е то Византия през 8 – 9 в.
Тъй наречените “прабългарски надписи” пък по-добре хич да не ги споменаваме, щото там е пълно с “кастрони”. Те верно са правени в Плиска, по поръчка на Крум, обаче са писани от ромеи.
Най-забавното обаче е че в един византийски извор от началото на 9 в. като “кастрон” е даден и Адрианопол. Ако следваме логиката на въпросния наш самозван форумен византинист, то трябва да обявим Адрианопол за някакво мизерно “кале”.
По-горе споменах, че в един византийски извор от началото на 9 в. "кастрон" е наречен не някакво кале на майната си, не някоя паланка, ами Адрианопол Да невземе някой да си помисли, че това е някой напълно маргинален, никому неизвестен извор. Неее, това е добре познаният ни Scrirporis incerti, който на всичкото отгоре e публикуван на български и е ключов извор за историята на България и Византия по времето на Крум.
Същата работа, когато ти обяснявах за Василий II. И досега съм убеден, че не можа да схванеш, дето Романия е била управлявана само от Василий, а не от Василий II, нито от Василий Българоубиеца, нито даже от Василий Млади или от Василий Порфирогенит. Да, ако изкарам списъци на императорите с имената им (под които са управлявали държавата) ще се видиш в чудо. Но да не се отклоняваме излишно.
И двата превода са от Бешевлиев, а сега задаваш въпроса на кого да вярваме - на Теофан или на Никифор. Мислиш, хм...някак схематично. Толкова ли не можеш да разбереш, че има контекст, има различен стил и начин на изразяване при двамата. Май ще трябва да те изпращаме да се ровиш при Чичуров. Но да правим комплексен анализ на техните произведения - това вече е висш пилотаж и не е работа нито за мен, още пък по-малко за теб. Нещо прекалено сложно. При Теофан (поне си мисля) има тенденция към простонародна реч.
Толкова ли не можеш да разбереш, че при случая с Адрианопол в SI (а също и с другите крепости в извора) авторът е нахакал навсякъде "кастрон" след "кастрон". Въобще не се замисля "кое какво е". Пък не му се и налага (в интерес на истината). Единствен Цариград е наречен "град", ама то няма и по какъв друг начин да го наречеш. Разбира се, понеже и той има крепостни стени, на теб нищо няма да ти пречи да го обявиш за "кастрон". Защо не?
Бях ти споменал преди половин година, че когато някой от хронистите е бил словоохотлив (и донякъде в час), е съобщавал подробно за какво иде реч. Там охира, там кастел, там пиргос, там кастрон, там фрурион. Все крепости за теб, което, обаче, може да ти изглежда парадоксално - не е точно така. Те че са крепости, крепости са, ама ...
... за да те спася от резил при нЕкоя нАучна конференция, да ти кажа под секрет: да не вземеш да изхакаш под общ знаменател Адрианопол и да речем Шавовото кале, само защото българите щурмували "крепостта" (на Адрианопол). Щото за Адрианопол ще ти се смеят, ако им кажеш: "ама то тъй пише в изворите - кастрон". Адрианопол още от памтивека (демек от основаването си) има всички предпоставки да бъде ... укрепен град. Защото няма какво друго да бъде. Оттам нататък ще бъде всичко друго, но не и обикновен "кастрон".
Comment