Ами аз нещо се бях нахъсал да пиша като видях заглавието на темата, но наистина гледам, че Йончев е разяснил позицията на проф. Г. Бакалов, която аз намирам за коректна и май няма какво друго да кажа. /както във всички останали случаи глупостите на псевдо - академика Божилов са на голямо ниво, а опитите му да преписва от френските учени са смешни) Аз поне като съм чел изворите, наистина въпросната церемония с полагането на епириптария прилича на благословия. Пък и нали основния замисъл в този момент на Симеон да уговори статута си на василеопатор. Интересно ми е, как Митака дотук не отрича напрактика нито един от фактите, които е изложил Йончев, но въпреки всичко подкрепя тази теза. Както и да е, бих искал да насоча дискусията (освен ако титуляра и няма нищо портив) в две посоки, едната от които свързана с темата, а другата е от по- друго русло:
1.Какво мисилте за тезата, изложена от д-р Веселина Вачкова, в която се твърди, че Симеон не изисквал титла "василевс ромеон ке вулгарон", още по- малко пък "василевс тон вулгарон" (това по принцип, според мене точно за тогавашните политически теории е абсолютно безумие, защото още на Балканите не са се етнизирали толкова, но това вече е много различна тема...ако някой смят да ме тръгва да ме оборва с Петър и 927г., нямам против да е в друга тема, но не и в тази), а че искал точно титлата "император на римляните", като всъщност имал предвид короната на Запада, т.е. искал да поема формално властта на западната част на Римската империя (напрактика тя не съществува тогава, но както знаем фикционално и идейно тя съществува дори до много късно за целият европейски християнски свят. Като замислим, реално, тази трактовка не е лишена от аргумент:
- титлата на Запада не се носи в конкретния исторически момент от никой западен владетел. Имеперията на Карл Велики се е разпаднала вече, а германските приемници в лицето на Отон ще я поемат от папството едва на 2.²².962 (ако се не лъжа за хубавата дата )
- има сериозни основания да мислим, че в края на управлението си Симеон е започнал преговори с Папството. Та нали и Калоян загатва за това в кореспонденцията си с Инокентий ²²².
Тази хипотеза е, разбира се, севсем нова, аз се познавам с автора и и тая огромно уважение спрямо него, така че е възможно и да не съм съвсем обективен, но все пак аз виждам логика в нея. Цялата аргументация на автора/ авторката (уфф от тоя феминизъм пуст да не знае човек какво да напише....аман!!) бихте могли да прочетета в книгата Вачкова, В. Цар Симеон Велики пътят към короната на Запада, изд. Кама, София 2005.
2. Наистина ли смята някой от вас, че Симеон е има фиксидеята да превзема Константинопол? В смисъл, аз не отричам, че има там един пропаднал съюз с Ал- Махди, но някак си цялото архитектурно явление Преслав нещо не ми се връзва в цялата картинка. Ако наистина той (Симеон) е искал вманиачено да превзема Константинопол, то защо по дяволите му е било да строи нещо (!) толкова бляскаво като новата столица Преслав?? Суперлативите за блясъка на Преслав, които могат да се прочетат у Йоан Екзарх, според мен, не са някакво излишно самохвалство или Симеонохвалство
1.Какво мисилте за тезата, изложена от д-р Веселина Вачкова, в която се твърди, че Симеон не изисквал титла "василевс ромеон ке вулгарон", още по- малко пък "василевс тон вулгарон" (това по принцип, според мене точно за тогавашните политически теории е абсолютно безумие, защото още на Балканите не са се етнизирали толкова, но това вече е много различна тема...ако някой смят да ме тръгва да ме оборва с Петър и 927г., нямам против да е в друга тема, но не и в тази), а че искал точно титлата "император на римляните", като всъщност имал предвид короната на Запада, т.е. искал да поема формално властта на западната част на Римската империя (напрактика тя не съществува тогава, но както знаем фикционално и идейно тя съществува дори до много късно за целият европейски християнски свят. Като замислим, реално, тази трактовка не е лишена от аргумент:
- титлата на Запада не се носи в конкретния исторически момент от никой западен владетел. Имеперията на Карл Велики се е разпаднала вече, а германските приемници в лицето на Отон ще я поемат от папството едва на 2.²².962 (ако се не лъжа за хубавата дата )
- има сериозни основания да мислим, че в края на управлението си Симеон е започнал преговори с Папството. Та нали и Калоян загатва за това в кореспонденцията си с Инокентий ²²².
Тази хипотеза е, разбира се, севсем нова, аз се познавам с автора и и тая огромно уважение спрямо него, така че е възможно и да не съм съвсем обективен, но все пак аз виждам логика в нея. Цялата аргументация на автора/ авторката (уфф от тоя феминизъм пуст да не знае човек какво да напише....аман!!) бихте могли да прочетета в книгата Вачкова, В. Цар Симеон Велики пътят към короната на Запада, изд. Кама, София 2005.
2. Наистина ли смята някой от вас, че Симеон е има фиксидеята да превзема Константинопол? В смисъл, аз не отричам, че има там един пропаднал съюз с Ал- Махди, но някак си цялото архитектурно явление Преслав нещо не ми се връзва в цялата картинка. Ако наистина той (Симеон) е искал вманиачено да превзема Константинопол, то защо по дяволите му е било да строи нещо (!) толкова бляскаво като новата столица Преслав?? Суперлативите за блясъка на Преслав, които могат да се прочетат у Йоан Екзарх, според мен, не са някакво излишно самохвалство или Симеонохвалство
Comment