Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските евреи

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    И аз бях от тези които им съчувстваха. Но цялата тази пропагандна истерия вече твърде много нарушава добрия тон и е на път и мен да превърне в антисемит.
    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
    Проект 22.06.1941 г.
    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

    Comment


      #17
      Аз не им се връзвам като пак почнат да плачат по тая тема (бог да благослови диста'ционното - цък, и край със сълзите)
      XV mile the sea brode is
      From Turkey to the Ile of Rodez...

      Comment


        #18
        прекалено много шум се вдига около това. Вече става неприлично! :oops: Колко са платили евреит за тази реклама? Умело са използвали събитията - ето, имат си и държавица вече. 8) :o
        Спасибо Вам, Георгий Константинович, за то, что спасли Россию! Вечная вам память!

        Comment


          #19
          Мда,Господа.Стига сме се отклонявали и говорили за неща, които малко ни засягат.Вярно моета позиция е крайна, но не я налагам на никого.Просто я изложих и това е.
          Нарочно сложих два материала писани от евреи за да видим тяхната гледна точка и по възможност да бъдем безпристрастни .Нека бъде отсят боклука за да може истината да излезе наяве-доколкото може.Все пак истината е една.НИЕ СПАСИХМЕ НАШИТЕ ЕВРЕИ
          То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

          Comment


            #20
            Много ми е интересно ... ако след много години се промени политическата ситуация и националността на хората, намиращи се по върховете в някои от могъщите сега държави ... дали след време няма да се правят филми, в които тези, които спасяват евреите да се представят като отрицателни герои. Това разбира се в кръга на шегата, но я само си го представете, как би изглеждало.
            Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
            Проект 22.06.1941 г.
            "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

            Comment


              #21
              Интересно ...

              Честно да ти кажа, това време може и да дойде съвсем скоро.
              То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

              Comment


                #22
                Синагогите в България и българските евреи

                Понеже се интересувам от архитектура, особено религиозна, пък и вече имаме тема за църквите в нашата страна, реших, че няма да е лошо да имаме и за синагогите. Наскоро по повод една куросова работа свърцзана с руските евреи през 19 век се бях запалил много по историята на евреите през 19 век. Започнах да разглеждам синагогите в Русия и лека- полека реших да погладна историята и културата на българските евреи. Та ако сте попадали на нещо интересно, дори не е задължително да е свръзна толкова само със синагогите, а с българските евреи, чувствайте се свободни да го кажете/постнете тук. Ако иската можем да отнесем темата и към въпроса за участието на евреи във войните на България (кр. 19- нач. 20 век), положението на българските евреи в Източна Румелия. Да обсъдим разпространението на ционистките идеи сред българската еврейска общност. Тяхното значение, не е никак маловажно. Показателен е фактът, че от близо 50 000, в днешно време те наброяват по- малко и от 6 000 (в това число и със смесени бракове). Естествено, при интерес сигурно няма да пропуснем и въпроса за спасяването на българските евреи (или поне тези в пределите на Царстовото, изключвам тези предадени от нацистите в Македония и Тракия), за ролята и на монарха и на цялото българско общество. Ще постна по- нататък част от една статия и за преселенията на евреи по нашите земи през Средновековието и най- вече основната вълна сефарадски евреи след 1492г. Така че, каквото имате по темата е добре дошло, стига разбира се да не е някоя простотия (Ще си позволя да помоля модератора още отсега такива да бъдат трити моментално!)

                :clown: Мисля, че тази тема ще усили още повече омразата на национал- сициолистчески и мастурбационни (както казва Албирео) организацийки и лумпени към БС и нас потребителите. По този повод искам да се обърна специално към такива, които ще попаднат на тази тема и да им кажа, че не ми пука за тяхното мнение за нас и конкретно за мен. И ако се интересуват от мен, нека знаят, че по вероизповедание съм източноправославен християнин, че съм българин и искам да им кажа, че това не ме кара да мразя евреите, както те си мислят, че трябва да бъде. (и по глогиката на самата религия изобщо не би трябвало и вие като българи и християни....абе кво да ви обяснявам :kill_myse ).


                Сега нека пристъпя към представянето в снимков материал на най- голямата синагога в България, на Балканския п-в и третата по големина в Европа - след тази в Будапеща и Амстердам. Тя е осветена в началото на 20 век и на тържественото събитие лично присъства Фердинанд. Тя е изключително красива. Проектирана от австрийски архитект по план на разрушената при ВСВ от нацистите синагога във Виена. Стилът, в който е издържана е мавритански. Това е логично понеге е сефарадска. За незапознатите пояснявам, че в Европа има два основни клона евреи - сефардим (от Иберийски п-в, изгонени от Испания през 1492, когато испанците слагат ръка на целия п-в, а евреите пред това са били част от арабската администрация....така те се оказват нежелани и се разселват. Османската империя ги приема.Така например невероятно голямо поселение на евреи има в Солун- в началото на 20 век около 60 0000). Другия основен клон са ашкеназим - това най- общо казано са евреите, които живеят из Средна Европа и Англия. Синагогата побира около 1300 души.

                Софийската синагога след падането на комунистическия режим бива възстановявана. Вече е почти изцяло възстановена. Има си и сайт :



                Тук можете да намерите информация за историята и.
                Сега прикачвам няколко снимки :

                THE LABARUM


                sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                ,sevogorob eht erew ysmim llA
                .ebargtuo shtar emom eht dnA

                Бе сгладне и честлинните комбурси
                тарляха се и сврецваха във плите;
                съвсем окласни бяха тук щурпите
                и отма равапсатваха прасурси.

                Comment


                  #23
                  Бре! Че защо като минах оттам това лято сградата ми се видя далеч по-невзрачна от на снимките...? Ако знаех че е толкова пищна отвътре, щях да вляза да погледна...

                  Колкото до разпространението на ционизма сред българските евреи, ще ми е интересно да прочета, защото нищо не знам за това. Според мен голямата вълна от емигранти 1948-1949 г. е много повече причинена от новия режим в България, отколкото от лелеене на ционисткия идеал
                  "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                  "But I know none, and therefore am no beast."

                  (Richard III - William Shakespeare)

                  Comment


                    #24
                    Dinain написа
                    Колкото до разпространението на ционизма сред българските евреи, ще ми е интересно да прочета, защото нищо не знам за това. Според мен голямата вълна от емигранти 1948-1949 г. е много повече причинена от новия режим в България, отколкото от лелеене на ционисткия идеал
                    Да, безспорно и от това, разбира се. Но пък и погледни и от другата страна има и дори сред подчертано селския комунистическия елит евреи, че даже и сред наследниците на тоя комунистически режим също - най- известните български евреи комунисти са Луканов и Пирински (майка му е еврейка). След 1989г. имаме и евреи от смесени бракове също сред демократичните политици - Филип Димитров, Александър Божков, Илко Ешкенази и в последно време, разбира се, Соломон Паси, чийто баща Исак Паси е сред най- признатите български философи. Може би малко попрекалих наистина горе като говерех за ционизма, но въпреки всичко (дали е имало лелеене или не), много евреи напускат страната. В ционистката идея те виждат спасението си, те виждат шанса си и прегръщат тази идея, така че не бива освен конюктурата в България да се подценява и самата еврейска идея, поне според мене де...тя все пак се оказва изходът и резултата е напускането на много хора от страната.

                    THE LABARUM


                    sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                    ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                    ,sevogorob eht erew ysmim llA
                    .ebargtuo shtar emom eht dnA

                    Бе сгладне и честлинните комбурси
                    тарляха се и сврецваха във плите;
                    съвсем окласни бяха тук щурпите
                    и отма равапсатваха прасурси.

                    Comment


                      #25
                      Изтри ми се постаааааагрххрх
                      Накратко: в една много стара тема, Голъм беше посочил че националната принадлежност не е въпрос на гени, а на лична ориентация, което мнение горещо подкрепям. За смесените бракове говоря, защото задълбавайки в родословните дървета можем да обявим всеки един за евреин, македонец, грък, турчин, циганин, сърбин, прабългарин, татарин, влах, трак, кроманьонец и т.н. докато не остане нито един "българин"

                      Относно комунистите, по онова време около 1 милион от българските граждани бяха членове на БКП, а симпатизантите - още повече, така че е логично, сред тях да има и такива от еврейски произход. Щеше да е странно, ако нямаше. Но самият факт че огромното множество (над 80%) от българските евреи напускат България след ВСВ трябва да подсказва че или повечето от тях съвсем не са симпатизирали на комунизма или пък напротив, били са върли комунисти, но не са виждали българския му модел като "истински комунизъм" и този идеал им е бил толкова скъп, че са емигрирали в Израел да го градят там... :1087:
                      Голяма част от еврейските заселници в Палестина в първата половина на 20-и век разбира се носят комунистически идеи, предимно от СССР и северо-източна Европа. Но като се вземе предвид че до 1948 г. българската емиграция в тази посока е практически нулева и че много от българските евреи виждат Борис 3-ти, монархът, предишната власт като свои спасител по времето на ВСВ, аз лично считам че много по-вероятен е първият вариант.
                      "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                      "But I know none, and therefore am no beast."

                      (Richard III - William Shakespeare)

                      Comment


                        #26
                        Изтри ми се постаааааагрххрх
                        Накратко: в една много стара тема, Голъм беше посочил че националната принадлежност не е въпрос на гени, а на лична ориентация, което мнение горещо подкрепям. За смесените бракове говоря, защото задълбавайки в родословните дървета можем да обявим всеки един за евреин, македонец, грък, турчин, циганин, сърбин, прабългарин, татарин, влах, трак, кроманьонец и т.н. докато не остане нито един "българин"
                        Това и аз го подркрепям като мнение. Ясно е, че самоопределянето се определя повече от културата, отколкото от някакви чисто обективни физически фактори. Например ние българите имаме много повече расови медитерански черти, отоколкото славянски и въпреки това по ред причини културата ни в своята цялост е най- вече славянска.

                        Голяма част от еврейските заселници в Палестина в първата половина на 20-и век разбира се носят комунистически идеи, предимно от СССР и северо-източна Европа.
                        Да, чел съм за тези неща. Доколкото си спомням дори Бенгурион се увличал от тези идеи, когато е пристигнал в Ханаан.

                        Но като се вземе предвид че до 1948 г. българската емиграция в тази посока е практически нулева и че много от българските евреи виждат Борис 3-ти, монархът, предишната власт като свои спасител по времето на ВСВ, аз лично считам че много по-вероятен е първият вариант.
                        Пак не ме разбра...ох Аз не успорвам ролята на комунизма за това, но и чисто обективния изход от настъпилия ад в България е именно ционизма. Защото волю или неволю, тези хиляди хора са го приели и са избягали. Ако Теодор Херцел не бе дал началото му и идеята за Израел, то едва ли тези български евреи щяха да могат да избягат, ако щеш в другия Израил- САЩ. Аз поне така смятам. Иначе ролята на комунизацията не я оспормвам. Действително преди 9- ти нямаме някакъв бум на ционистките идеи, каквито имаме в съседна Румъние примерно, да не говорим вече за Русия още от доста преди това. Просто отношението на българската власт към еврейското малцинство е било добро и явно тукашните евреи наистина не са се чувствали подтискани, за да бягат към Израел. Нямам аз лично дори сведения за големи емицграции към Запада или САЩ. Е, сещам се за едно изключение - нобелиста Елиас Канети, но майка му много млада отива да живее на Запад, понеже съпругът и тук - русенски евреин е починал.

                        THE LABARUM


                        sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                        ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                        ,sevogorob eht erew ysmim llA
                        .ebargtuo shtar emom eht dnA

                        Бе сгладне и честлинните комбурси
                        тарляха се и сврецваха във плите;
                        съвсем окласни бяха тук щурпите
                        и отма равапсатваха прасурси.

                        Comment


                          #27
                          Пак не ме разбра...ох Аз не успорвам ролята на комунизма за това, но и чисто обективния изход от настъпилия ад в България е именно ционизма. Защото волю или неволю, тези хиляди хора са го приели и са избягали.
                          Е, сега поне е ясно откъде идва недоразумението. Ти под "ционизъм" разбираш просто емиграция в Палестина; аз разбирам нещо много по-сложно. Да задам един контра въпрос - нима всеки емигриращ към САЩ е носител на капиталистическия идеал?

                          Подчертал съм ти една думичка, защото е ключова. Ако се погледнат историческите данни, ще се стигне до заключението че емиграцията към Палестина никога не е била особено популярна сред европейските евреи. През целия период преди 1948 г. винаги повечето напускащи източна Европа са заминавали я за САЩ, я за Южна Америка, Англия или Франция. От западна Европа практически имигранти не е имало, колкото малко са били, са били наистина идеалисти. Също така голям процент от пристигащите в срок от 1-2 години са се връщали откъдето са дошли, в някои случаи до 2/3 от групата (обичайната практика е била да се емигрира групово, на села/квартали/общности). Както в средна Европа, така и в източна, вкл. СССР големи скокове в емиграцията се забелязват след големи погроми например.
                          Всичко това го казвам, за да разгранича "дошли в Палестина" от "ционисти" - повечето от тези хора просто са търсели по-добър живот, точно както една маса народ юрнала се по колониите 2-3 века по-рано

                          Ако Теодор Херцел не бе дал началото му и идеята за Израел, то едва ли тези български евреи щяха да могат да избягат, ако щеш в другия Израил- САЩ. Аз поне така смятам. Иначе ролята на комунизацията не я оспормвам.
                          Тук не съм съгласен категорично. Ционистката идея е била крайно непопулярна в Европа в началото на 20-и век и затова има редица примери. Говорим за Германия, Полша, Франция, с къде по-"будни" еврейски общества (българските евреи са толкова религиозни колкото и българските християни, ако разбираш какво искам да кажа, и не повече организирани). Освен това, както каза - никой не ги е закачал. За какво им е да се юрват до някаква си пустош от блата, малария и камънаци?
                          Тази идея получава голям подем след появяването на националистическите режими в европейските страни, но истинският бум е когато се създава де факто държавата. Да отидеш в независима държава е едно нещо, да отидеш да ставаш поданик на империя е друго, да си го кажем направо...
                          Показно е, че вълната от имигранти не е 1944 г. или 1945 г. когато идват на власт комунистите, ами 1948-1949 г - когато се създава независимата държава. Ако не беше този момент, никой нямаше да се вдигне да напуска България, така смятам аз. Херцел просто е бил толкова далеч от българските евреи, колко римския папа.

                          Нямам аз лично дори сведения за големи емицграции към Запада или САЩ.
                          И аз нямам - най-вероятно такива просто не е имало. За разлика от периода преди 1948 г., когато бягащите европейски евреи са отивали в по-голямата си част към САЩ и Южна Америка, дори след ВСВ. Но въпросът е интересен и си заслужава разучаване, 40 000 души не се вдигат да имигрират току-така само за 1-2 години, и то при положение че никой не ги е тормозил (поне не тях лично).
                          "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                          "But I know none, and therefore am no beast."

                          (Richard III - William Shakespeare)

                          Comment


                            #28
                            Преди време четох една монография "Евреите в България 1944 - 1949" ( ако не греша ). 1949г. бележи върха на емигрантската вълна сред българските евреи и е свързана с процеса на създаване на Държавата Израел. След 09.09.1944г. антиеврейското законодателство е отменено, като отчуждените от евреите имоти са възстановени на собствениците. БРП ( к ) провежда политика на толеранс към евреите. Създаден е Еврейски ОФ. Властите допускат създаването и дейността на различни ционистки организации. Стимулира се еврейската частна инициатива - създадени са много кооперации и търговски дружества. От друга страна българските власти не създават пречки, а напротив улесняват емиграцията на евреите към Светите земи. През 50 - те години, имотите на евреите са отчуждени от българската държава. Доколкото ми е известно, собствеността им е възстановена след 10.11.1989г.
                            SEMPER AGRESSUS

                            Comment


                              #29
                              Хелкет написа
                              През 50 - те години, имотите на евреите са отчуждени от българската държава. Доколкото ми е известно, собствеността им е възстановена след 10.11.1989г.
                              Всъщност е не повече възстановена от отчуждените имоти на останалите български граждани, т.е. дела се точат и до днес. Наскоро срутилата се софийска сграда на ул. Алабин(?) доколкото разбрах е била точно такъв имот, на български евреи, напуснали страната. По-късно държавата я дава на някакви наши хора; в началото на 90-те се появяват наследниците на едновремешните собственици, съдят държавата и си получават правата над имота, но веднага го продават - докато след 2-3 ръце стига до последните собственици, които решават да си разширят магазина.

                              Една интересна историйка, която семейство български евреи ми бяха разказали преди няколко години: имали къща в България, която естествено останала да мухлясва, когато заминали за Израел през 1949 г. В началото на 80-те се върнали на посещение в България за първи път и продали къщата за 5000 лв (ако не греша) - само че не им разрешили да изнесат парите в чужбина, трябвало да ги изхарчат само в границите на НРБ. Затова ходели 5 години подред на почивки само в България...
                              От същото семейство, куриози от "онова" време: пристигат в 23:00 часа в хотел Берлин, Зл. Пясъци без резервация. Мъжът (говори български) пита за стаи и му казват че няма свободни. Обръща се да преведе на жена си (емигрирала много малка и не говори български) и управителя ги чува че говорят на чужд език. "Ааа, ама вие от чужбина ли сте?" "Да" - казва мъжът. "Ами чакайте тогава, преди малко пристигна едно семейство от Враца, веднага ще им кажа да напуснат!" Мъжът е много притеснен от перспективата да изхвърлят семейството на улицата посред нощ и с много усилия успява да убеди управителя че няма нужда. Накрая ги настаняват в президентския апартамент...
                              Аналогична ситуация в бар на плажа: "Имате ли кока-кола?" пита мъжът. "Нямаме" - превежда на жената - "Ааа, вие не сте ли от България, защо не казахте - имаме, имаме." (Вади две бутилки изпод бара)
                              И т.н. и т.н. - шофьорът им изключвал двигателя по надолнищата, за да пести бензин например...
                              "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                              "But I know none, and therefore am no beast."

                              (Richard III - William Shakespeare)

                              Comment


                                #30
                                Тук не съм съгласен категорично. Ционистката идея е била крайно непопулярна в Европа в началото на 20-и век и затова има редица примери. Говорим за Германия, Полша, Франция, с къде по-"будни" еврейски общества (българските евреи са толкова религиозни колкото и българските християни, ако разбираш какво искам да кажа, и не повече организирани). Освен това, както каза - никой не ги е закачал. За какво им е да се юрват до някаква си пустош от блата, малария и камънаци?
                                Не си съгласен, защото не си ме разбрал какво казах. Не съм твърдял, че ционизмът е бил нещо популярно. Всъщност сравнително малко са богатите евреиски фамилии и в САЩ и в Европа, които са готови да хвърлят средства и по онова време, а пък и сега (всеизвестно е, че богатите евреи в САЩ почти не се интерсуват от Израел - чувал съм да го казва това американски евреин!)Аз ти говорех, че все пак ако при една ситуация, в която в България идват комунистите на власт, немалко евреи не се чувстват комфортно от това и няма никакъв Израел и няма дори никакви заселвания (алии) в Палестина още от преди това от страна на евреи от европа и Русия, границите са затворени и евреите, макар да искат, не могат да емигрират в САЩ.....обаче ционистката идея си е дала последиците в създаването на Израел, за връщането на израилтяните по техните земи. Тази идея има някакъв силен м/ународен отзвук, имам и известно силно м/ународно лоби. Така се отврят границите за тях в крайна сметка. Така че в това, косвено положение, виждам рефлектиране на ционизмът. Ти прие думите ми просто доста буквално и затова според мен не можем да се разберем, а не понеже сме на някакви диаметрално противоположни позиции (дотук не съм ти противоречил на нищо, което си казаал) Просто май не мога нещо да се изрязявам добре.....

                                Показно е, че вълната от имигранти не е 1944 г. или 1945 г. когато идват на власт комунистите, ами 1948-1949 г - когато се създава независимата държава. Ако не беше този момент, никой нямаше да се вдигне да напуска България, така смятам аз. Херцел просто е бил толкова далеч от българските евреи, колко римския папа.
                                Далече е, но ако не беше той нямаше да има Израел 48- ма година. Това се опитвам да кажа. Не знам защо оставаш с впечатлението, че говоря едва ли не, че евреите тръгват да емигрират едва ли не ден след 9 септември 1944г. не знам защо остана с таков впечатление. Искам просто да кажа, че косвено идеята за ционизма си се оказва фактор за напускането на тези хора. Както и да е май нещо не можем да се разберем....

                                Реших днеска да сложа Пловдивдската синагога. Тя вече не функционира. Странно е, че е превърната в италиянски ресторант "При Лино" (тва не е скрита реклама ; можете да разгледате сградата отвътре в момента на http://www.sanmarcogroup.net/restorant/galeria.htm. Всъщност от Флипополис е най- страта с паметен надпис на латински от архисинагогус Йосиф синагога, датираща от III-IV век. Не мога да намеря данни за тази съвременна синагога от кога точна датира, но terminus ante quem - 16 век, след заселването на сефарадските евреи. Аз лично обаче, доколкото мога да видя архитектурата и да различа силното турско влияние (ако сте виждали турската баня в Пловдив, ще забележите някои сходни черти) си позволявам да изкажа засега предпложение, че е доста по- късна. Всъщност известно е, че имало в края на 19 век 3 или 4 синагоги в Пловдив. Не къде се намират те и как изглеждат мястата сега. Дори и след освобождението се строи още една, понеже много евреи от района на Казанлък и Карлово (ако се вярва на Jewish encyclopedia), избягват, за да не пострадат при идването на руските войски при войната 1877- 78г. Все пак това, което имам:

                                THE LABARUM


                                sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                                ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                                ,sevogorob eht erew ysmim llA
                                .ebargtuo shtar emom eht dnA

                                Бе сгладне и честлинните комбурси
                                тарляха се и сврецваха във плите;
                                съвсем окласни бяха тук щурпите
                                и отма равапсатваха прасурси.

                                Comment

                                Working...
                                X