Юдейско царство през 10 в. е имало, но е включвало само Ерусалим и околностите. Най-вероятно се е наричало "Дома на Давид". Поне това пише на някои от малкото археологически находки от това време. Намерени са глинени съдове с печати върху тях - например една делва с надпис "вино за Давид". Смята се, че така са плащали данък на царя. Митично е обединеното под скиптъра на Давид и Соломон царство на Юдея и Израел. Няма никакви археологически или външни (не библейски) данни за такова нещо. Дори някои историци смятат, че Соломон не е действителна личност. Мисля, че първият юдейски цар за когото има исторически данни е Йошияу (Иосия). Тай приема емигрантите от Израел, разширява царството си за сметка на разорените северни колена, тъй като остава верен васал на Асирия. При него, всъщност става централизирането на култа към Йехова в Ерусалим и започва пренаписването на историята - Юдея си присвоява древната история на Израел.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Българските евреи
Collapse
X
-
Thorn написа Виж мнениеЗависи какво разбираш под юдеи. Ако имаш предвид населението на антична Юдея от времето на потомците на Соломон, генетично доста малка част са негови наследници. Ако имаш предвид юдейство като религия - практически всички, доколкото религията е определяща за идентификацията.
Колкото до иврита, то той е на базата на древноеврейския език. Арамейският, на който говорят повечето евреи по времето на Исус и следващите няколко века и който е известен още като сирийски е друг, макар и родствен език.
Сегашният иврит в Израел е изкуствено възсъздаден. Преди 20 век това е бил неговорим, мъртъв език за литургични и литературни цели. Нещо като старогръцкия и латинския. Че и не са знаели как точно се е произнасял в древността, защото както повечето близкоизточни азбуки и еврейската такава записва само съгласните. Ашкеназите и сефарадите са го произнасяли по различен начин в началото на 20 век. Когато са възобновявали са предпочели сефарадския вариант като "автентичен", което се оказало, че не е точно така.
Днешният иврит в Израел е жив език и си се развива и променя в сравнение с иврита на тората и талмуда.
Огласяването става, ако се не лъжа, около 8-9 в. от новата ера. Гласните и интонациите се изразяват с препинателни знаци. Ашкеназите и сефарадите ги произнасят различно, но ако се сравнят с Йеменското произношение, което е най-древното, все-пак сефарадското е по-близко до оригинала. Само дето половината от звуците липсват и са заменени с близки до тях. На при ашкеназите е още по-лошо."Culture is roughly everything we do and monkeys don't."
FitzRoy Somerset, 4th Baron Raglan
Comment
Comment