Едно елементарно сравнение между, даречем, кулата на Царевец и онова минаре в гр.Болгар, което се появи на снимките тук преди време ще ни покаже подобие. А Волска България е далеч от Византия.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Волжските българи
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Гост
-
GK125 написаЕдно елементарно сравнение между, даречем, кулата на Царевец и онова минаре в гр.Болгар, което се появи на снимките тук преди време ще ни покаже подобие. А Волска България е далеч от Византия.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Гост
По-общо или по-специализирано, сравнението е основателно или неоснователно. Ти наблягаш на формата на аргумента, а не на съдържанието му.
Comment
-
С единични аргументи или сравнения нищо от подобен порядък на може да бъде доказано. Единствено с цялостна структура, поддържана от множество сравнения може да се опровергае или докаже цивилизационното и културно равнище на въпросните прабългари. Досега не съм видял подобно нещо (вероятно основната причина е в липсата на достатъчно достоверни сведения, всъщност, оказва се, че дори поризходът на прабългарите е теоретичен, какво остава за цивилизационното им ниво).
Comment
-
gollum написаС единични аргументи или сравнения нищо от подобен порядък на може да бъде доказано. Единствено с цялостна структура, поддържана от множество сравнения може да се опровергае или докаже цивилизационното и културно равнище на въпросните прабългари. Досега не съм видял подобно нещо (вероятно основната причина е в липсата на достатъчно достоверни сведения, всъщност, оказва се, че дори поризходът на прабългарите е теоретичен, какво остава за цивилизационното им ниво).
Comment
-
Гост
gollum написаС единични аргументи или сравнения нищо от подобен порядък на може да бъде доказано. Единствено с цялостна структура, поддържана от множество сравнения може да се опровергае или докаже цивилизационното и културно равнище на въпросните прабългари. Досега не съм видял подобно нещо (вероятно основната причина е в липсата на достатъчно достоверни сведения, всъщност, оказва се, че дори поризходът на прабългарите е теоретичен, какво остава за цивилизационното им ниво).
albireo написаДобре дошъл в света на KG. Свят на елементарните неща и гаври с българската история...
Comment
-
Гост
Sir Gray написаЗащото другите царства са толкова "прабългарски", колкото днешна Италия е древноримска, сегашна Гърция е тази на Патрокъл, а пък Ирак е персийски.
Със самото си идване аспаруховите българи почват да се променят и при малкия им относителен спрямо завареното население брой е очевидно, че до век-два първоначалната им култура се е споминала в полза на нова, съставна такава.
За мен приемственост има.
Sir Gray написа- А аз съм любопитен да видя големите български литературни паметници, дето с лопата да ги ринеш (хехе, ако беше така тоя спор щеше да е безсмислен - щяхме директно в паметниците да си прочетем кое как).
- А държава създали ли са си турците? Създали са си. Начи не ти трябва особено ниво че да си създадеш държава, точно обратното на това, което ти твърдиш.
- Нищо от пълноценната средновековна държава не се наблюдава и при прабългарите.
- А откъде си сигурен, че на българите някой не им е дал държавната традиция? Ей например Византия, дет е на една крачка и дето самия ти казваш, че сме си откраднали едно друго.
- Разбира се, как, един конен народ в кажи речи непрекъснато преселение из степите има значително по-голяма земеделска култура от народа, дето живее няколко века в един от най-култивираните райони на тогавашния свят.
- Точно както и монголите, и хетитите, и персийците, и франките, и вандалите (ха, тия даже в Африка си правят държава), и готите, и арабите, и викингите, и турците, и де що завоевателски народ се е цвъкнал на облагородено вече местенце.
- Интересно, дали пък не го пише това мнение в учебниците по история? Я да видим, ааа българите били номади, айде полу от мен да мине.
- Създали са си турците държава, ама са откопирали Византия. ПБЦ какво копира? Идва си със структурите отвън и ги ВЪЗПРОИЗВЕЖДА на новата територия.
- В ПБЦ НЯМА византийско влияние до християнизацията.
- И митът за "конния български народ" /т.е. че е бил САМО конен/ отдавна не се потвърждава. Конни народи много в голямата днешна руска степ. Къде ги сега?
- Точно като тия народи, ама и не точно. Има разлики, които маркирахме по-горе.
- Учебници по история много .....
Comment
-
Това за малкия брой на Аспаруховите българи спрямо местните се отрича доста отдавна.
По-голяма разлика може да има между ВБПЦ и ПБЦ, но според мен не е и чак толкова голяма.
200 години в структурите на Византия не може да не са си казали думата, както и случилите се през тях събития, но пък защо през 1187 год. е възстановена именно България? И, когато тя пада след още 200 години, след още 500 пак се нарича така.
- Слагаме на везната българската средновековна литература, от Кирил и Методий до Григорий Цамблак и тази на Златната орда... Я, ми то на златната орда има ли такава?
- Създали са си турците държава, ама са откопирали Византия. ПБЦ какво копира? Идва си със структурите отвън и ги ВЪЗПРОИЗВЕЖДА на новата територия.
- В ПБЦ НЯМА византийско влияние до християнизацията.
- И митът за "конния български народ" /т.е. че е бил САМО конен/ отдавна не се потвърждава. Конни народи много в голямата днешна руска степ. Къде ги сега?
Учебници по история много ...
Comment
-
Гост
Отзад напред:
Почваме търсене на източници За начало ще кажем, че учебниците днес изостават от историческата наука; ако не вЕрвате, питайте доц.д-р Пламен Павлов, който току що го заяви по телевизията.
Сега, ако ще сравняваме Средновековна България с Киргизия и пр., повечето създадени чак след завладяването й от Русия....
Не съм хвърлял боб, ами гледам структурата на ПБД, длъжностите и т.н. Византизацията почва при Борис. Местното население ще да е носело някаква византийска традиция, но тогавашна България е опустошена от варварските нашествия земя с няколко града. Във всеки случай, няма данни за обратното на това, което казвам.
Българската средновековна литература започва при ПБД - Борис, Симеон, та и "златен век" стига за някакви си 20 години. Добро постижение за номади. Киргизците ле-еко изостават от тоя процес до създаването на Киргизката СССР след 1917 г.
За произхода на Кирил и Методий, със светски имена Кирил и Страхота има много тези, аз не бих се впуснал натам, защото нямам информация.
И темата за прилките и разликите в ПБЦ и ВБЦ е голяма, и да - има разлики, например цялата администрация е по византийски образец напълно. Но чак пък да няма нишо общо.. За това трябва да се текли "разделителни процеси" в междинния период, каквито например има в Гърция. В България, както впрочем през турското робство, такива процеси не са текли, че да доведат до пълно унищожение на съответния етнически елемент, макар че, разбира се, че влияния има.
Сам казваш, че новите властници търсят ДА СЕ ЛЕГИТИМИРАТ С ТРАДИЦИЯТА. Т.е. хората държат на нея.
Така е, има и ще има много тези, това е на историята и хубавото, и лошото. Но че учебниците са пред ревизия е повече от ясно.
Comment
-
КГ, извинявай, но да твърдиш, че ВБЦ има нещо общо културно с прабългарите е такъв абсурд, че направо не заслужава да се коментира. Той голъм ти е отговорил правилно де, и на това и на другите несериозни изказвания. "Прабългарска култура" би могла да съществува в най-добрия случай, сиреч дори да приемем, че е била относително непроменена макар да имаме повече основания да смятаме обратното, най-късно до покръстването, това което нарекох Ханска България. Повече от ясно е, че покръстването е израз на генерални промени в културата на българите, повечето несъмнено настъпили далеч преди него, но айде, от мен да мине, да го пишем него за граница. Всичко след него, включително Кирил и Методий, няма нищо общо с прабългарската култура, това е вече българска култура, плод на умешването на всички килтурни традиции в района, от които прабългарската е само една и дори не е основната.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Гост
Че аз нямам много какво да ти възразя на горното, освен може би в степенуването на връзката. В началото казваш, че няма нищо общо между старата и новата култура, а в края сам сочиш "прабългарския" елемент като участващ в процеса.
Остава да погледнем степента на участие. Има няколко области, в които той може да се потърси - държавно устройство /различно е/, литература /българската литература се създава В РАЗЦВЕТА на ПБЦ, вярно под византийско влияние, но в такава висока степен, че очевидно ГОТОВНОСТ, или даденост за това е имало, а това говори за липса на характерния номадски примитивизъм/; материална култура - в това отношение ПБЦ даже е било по-напред - Търново отстъпва на Плиска; военно дело и прояви на народопсихологията - еднакви са, само дето ВБД не успява да стигне мащабите на ПБД.
Въобще, според мен процеса на преход от номадство към уседналост не е толкова кратък, та от "номадът" и "конникът" Кубрат, византийски патриций и дясна ръка на император Ираклий в региона /е вярно, че византийците нямат равни да изчеткат някой съюзник, ама все пак патриций/, да се стигне до държавата на Аспарух. Това е дълъг процес и според мен той е не само свързан със започването на земеделие - това е ранна фаза от развитието и я има даже в Африка - а с организацията на отношението човек/земя, със създаването на сложна традиция на собственост и управление, което няма как да стане за краткото време, в което българите заселват Балкана и Волга.
Comment
-
KG125 написаЧе аз нямам много какво да ти възразя на горното, освен може би в степенуването на връзката. В началото казваш, че няма нищо общо между старата и новата култура, а в края сам сочиш "прабългарския" елемент като участващ в процеса.
Естествено обаче, че тези елементи са били в един момент една от компонентите. При наличието обаче на значително по-силни културни влияния в региона тези елементи не са имали особен шанс за оцеляване в дълъг план, освен отделни техни артефакти - войнски звания, някои обичаи, отделни думи и тн (езикът ни е най-добрия показател доколко значим е прабългарския елемент - май не са останали много много прабългарски думи )
Остава да погледнем степента на участие. Има няколко области, в които той може да се потърси - държавно устройство /различно е/,
литература /българската литература се създава В РАЗЦВЕТА на ПБЦ, вярно под византийско влияние, но в такава висока степен, че очевидно ГОТОВНОСТ, или даденост за това е имало, а това говори за липса на характерния номадски примитивизъм;
материална култура - в това отношение ПБЦ даже е било по-напред - Търново отстъпва на Плиска;
военно дело и прояви на народопсихологията - еднакви са, само дето ВБД не успява да стигне мащабите на ПБД.
Въобще, според мен процеса на преход от номадство към уседналост не е толкова кратък, та от "номадът" и "конникът" Кубрат, византийски патриций и дясна ръка на император Ираклий в региона /е вярно, че византийците нямат равни да изчеткат някой съюзник, ама все пак патриций/, да се стигне до държавата на Аспарух. Това е дълъг процес и според мен той е не само свързан със започването на земеделие - това е ранна фаза от развитието и я има даже в Африка - а с организацията на отношението човек/земя, със създаването на сложна традиция на собственост и управление, което няма как да стане за краткото време, в което българите заселват Балкана и Волга.
А интересно колко дълго трае според теб такъв процес? Например османците за колко време се превръщат от полуномади в основната сила в Средиземно море? Век, два? А българите колко време са на Балканите, докато идва така бленувания Златен век?XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
За начало ще кажем, че учебниците днес изостават от историческата наука;
Сега, ако ще сравняваме Средновековна България с Киргизия и пр., повечето създадени чак след завладяването й от Русия....
Местното население ще да е носело някаква византийска традиция, но тогавашна България е опустошена от варварските нашествия земя с няколко града.
Във всеки случай, няма данни за обратното на това, което казвам.
За произхода на Кирил и Методий, със светски имена Кирил и Страхота има много тези, аз не бих се впуснал натам, защото нямам информация.
Българската средновековна литература започва при ПБД - Борис, Симеон, та и "златен век" стига за някакви си 20 години.
Сам казваш, че новите властници търсят ДА СЕ ЛЕГИТИМИРАТ С ТРАДИЦИЯТА. Т.е. хората държат на нея.
Но че учебниците са пред ревизия е повече от ясно.
И темата за прилките и разликите в ПБЦ и ВБЦ е голяма, и да - има разлики, например цялата администрация е по византийски образец напълно. Но чак пък да няма нишо общо.. За това трябва да се текли "разделителни процеси" в междинния период, каквито например има в Гърция. В България, както впрочем през турското робство, такива процеси не са текли, че да доведат до пълно унищожение на съответния етнически елемент, макар че, разбира се, че влияния има.
характерния номадски примитивизъм
прояви на народопсихологията
Въобще, според мен процеса на преход от номадство към уседналост не е толкова кратък, та от "номадът" и "конникът" Кубрат, византийски патриций и дясна ръка на император Ираклий в региона /е вярно, че византийците нямат равни да изчеткат някой съюзник, ама все пак патриций/, да се стигне до държавата на Аспарух.Last edited by gollum; 01-04-2006, 01:12.
Comment
-
Гост
Sir Gray написаДотолкова няма нищо общо, доколкото културата при Симеон да кажем толкова е променена, че от традиционно прабългарските елементи вече не е останало нищо (или почти нищо).
Естествено обаче, че тези елементи са били в един момент една от компонентите. При наличието обаче на значително по-силни културни влияния в региона тези елементи не са имали особен шанс за оцеляване в дълъг план, освен отделни техни артефакти - войнски звания, някои обичаи, отделни думи и тн (езикът ни е най-добрия показател доколко значим е прабългарския елемент - май не са останали много много прабългарски думи )
РАзлично е ми, все пак идваме от някъде си. Но държавното ни устройство не е нищо особено, сумати признато степни народи създават подобни държави къде ли не. Освен това държавното устройство също доволно бързо се променя под различните тукашни влияния (разбирай основно Византия)
Ъъъ, какво точно означава ГОТОВНОСТ за литература???? Че бебетата се раждат с молив в ръка? Айде стига абсурдности Литературата или се прави, или не, такова добиче като литературна готовност няма. А между другото разцвета на ПБЦ вече е достатъчно далече времово, че прабългарската култура да е тотално претопена вече.
По какво отстъпва? А Плиска, както наскоро прочетохме в една статия е изградена в голямата си част по византийски тертип.
Е това ми е супер интересно как го реши? ОСобено народнопсихологията, да не би да си попаднал случайно на неоткрити досега стотици автобиографии на обикновени хора, че да можеш да съдиш за нея? Аз не мога да реша каква е народнопсихологията на нас, днешните българи, ти от раз измисли такава за средновековните.
Хм, прав си, че процесът е дълъг - той е постоянен, културата непрекъснато се изменя. ТАка че прабългарската култура може да се каже, че никога не е съществувала .
А интересно колко дълго трае според теб такъв процес? Например османците за колко време се превръщат от полуномади в основната сила в Средиземно море? Век, два? А българите колко време са на Балканите, докато идва така бленувания Златен век?
Май не си прав в заключението, че от прабългарските елементи няма нищо в Симеоновата епоха /може би именно поради грешното противопоставяне “прабългари”/”българи”./ Дали пък процесът не е бил по-постепенен и при Симеон сме свидетели на неговия край?
Сума ти степни народи НЕ СЪЗДАВАТ такива държави – не така устроени и не така трайни. А по византийски образец почва да се устройва едва ВБЦ. Първото си остава “оригинално”.
“Готовност” за култура от такова високо ниво означава определена висока степен на развитие на обществото, която ще я създаде.
Строителстовто винаги е проникнато от влияния и сградите си приличат. И Търново си прилича с Болгар, от запазените снимки. Днешен модерен Китай например целият е в западно изглеждащи сгради. Въпросът е, че имаш много сгради, а че стилът ти е повлиян отвън, то не е нещо необичайно и не значи, че си изостанал. Пък и статията е една.
За военното дело и народопсихологията се правят изводи по проявите. Има аналози между двете държави. Естествено, говорим си за наши хипотези, вярно, че народопсихологията на сегашните не е ясна, остава за тогава, но това не изключва хипотезите, нали.
Хе-хе, може, разбира се да се каже, че и всяка култура не е съществувала, ама защо ще искаш да го казваш, като не е вярно: ) Дълъг е процеса. Постоянен – може би, но все пак има някаква неравна динамика, произтичаща от неравномерната проява на външните въздействия за културните и други промени. Питаш колко – според мене около 100-200 години, може и повече. Да не забравяме, че турците завладяват Византия и Балканите за почти 100 години, през итова време и преди началото на инвазията дълго време живеят покрай Византия, не падат от небето.
Може да се подържа, че българите точно за 200 години стигат от 681 год. До Симеон, но случаят не е такъв. Симеон е крайната и блестяща, един вид, фаза на развитието, но още при Крум и преди него съществуват и Плиска, и строежите и трета по големина държава с развита администрация и пр. То точно това е номера – идва се с готови структури, завладяването става за няколко години, а вазимодействието с модернизиращиа фактор – Византия, става отпреди това, от времето на Фанагори и “Ховратос Патрикос”.
АМГЪЛ, на тебе ще отговарям утре, че стана никое време
Comment
-
АМГЪЛ, на тебе ще отговарям утре, че стана никое време
След това подкрепи цялата тази конструкция с обилни доказателства - писмени, ако според теб са имали богата писменост и литература; артефакти от всякакъв род, т..е, археологически доказателства, ако писменост са нямали.
Когато свършиш този труд и представиш пред нас достатъчно цялостна и непротиворечива контрукция за това каква е била цивилизацията на прабългарите преди основаването на Аспарухова България, тогава можем да възобновим разговора.И да разгледаме какво от тази цивилизация се наблюдава в ПБЦ, какво и как се променя след това във ВБЦ, какво от нея се наблядава в днешна България. Това ще ни позволи и да направим едно сравнение на тази "велика и развита прабългарска цивилизация" със съвременните й високи цивилизации като Византийската, да речем. Пък и ще можем да направим сравнение с други номадски народи и техните творения.
Преди да свършиш това, няма за какво собствено да разговаряме - празни приказки са с пощипване оттук-оттам на който каквото му хрумне. Аз ти задавам въпроси, ти не отговаряш, ами си баеш някакви общи приказки. Единствената цел на въпросите ми дотук бе да те накарам малко да се замислиш, преди да пишеш. Ама май не сполучвам в това си начинание. Впрочем, интересно е, ако успееш наистина да погледнеш на себе си острани, да сравниш приказките си в съседната тема за Македония и техните митове, с митовете, които редиш тук без да ги осъзнаваш като такива. Надявам се това упражение да ти е полезно.
За военното дело и народопсихологията се правят изводи по проявите. Има аналози между двете държави. Естествено, говорим си за наши хипотези, вярно, че народопсихологията на сегашните не е ясна, остава за тогава, но това не изключва хипотезите, нали.
Comment
Comment