Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските въоръжени сили 2004-2024

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Вторият многофункционален модулен патрулен кораб за Военноморските сили днес беше спуснат на вода

    ​Вторият от двата нови многофункционални модулни патрулни кораба на Военноморските сили - „Смели“, днес, 12 декември, беше спуснат предсрочно на вода. Тържественият ритуал се проведе във варненското кораборемонтно и корабостроително предприятие МТГ-Делфин.
    Съгласно сключения в края на 2020 г. договор между Министерството на отбраната и германската корабостроителна компания „Naval Vessels Lurssen – NVL“, ВМС ще придобият два многофункционални модулни патрулни кораба, които се строят в корабостроителница МТГ „Делфин“ в близост до гр. Варна. Корабите ще притежават съвременни способности за водене на ефективни бойни действия срещу въздушен, надводен и подводен противник съгласно стандартите на НАТО.
    Първият от двата нови кораба - „Храбри“, вече е спуснат на вода. Извършват се дейности по комплектоването му с оборудване. Започна и подготовката за провеждане на изпитанията му в пристанище. Те са планирани за периода януари – април 2025 г. До края на 2025 г. трябва да се проведат изпитанията на море и корабът да бъде окончателно приет в състава на ВМС.
    Спускането на вода на втория кораб – „Смели“, по договор беше планирано за април 2025 г., но беше извършено днес. Неговият корпус е изграден в доковата камера на завод МТГ „Делфин“.
    За доставката на необходимите боеприпаси за оръжейните системи на корабите вече са сключени отделни договори - за противокорабни ракети, зенитно-управляеми ракети и самонасочващи се торпеда. Същевременно се провеждат процедури за доставка на криптиращи устройства за комуникационните средства по Програмата за чуждестранни воeнни продажби на правителството на САЩ (Foreign Military Sales - FMS).
    Двата нови многофункционални модулни патрулни кораба за ВМС се строят по международните стандарти за военни кораби. Надзорът се осъществява от класификационната организация DNV GL, която след приключване на проекта ще присвои на корабите клас нотация „Фрегата“. ВМС имат задължението да следят за спазване на клаузите на договора, както и за изпълнението на изискванията на Техническото задание. Регулярно се провеждат работни срещи между представители на ВМС и NVL за изясняване на възникнали въпроси. Ежеседмично екипи от ВМС посещават корабостроителницата за осъществяване на контрол по напредъка.
    Обучението на екипажите и специалистите от ремонтните органи на ВМС е включено в предмета на договора с NVL и е планирано да се проведе на борда на корабите в България и в производствените бази на изпълнителя в чужбина. От края на октомври тази година започна обучението в чужбина. Първите курсове за торпедните системи се проведоха в периода октомври-ноември 2024 г. в гр. Ливорно, Италия. В момента се провеждат курсове по общото устройство на кораба във военноморска база Варна, а в началото на 2025 г. предстоят курсове в Швеция и Италия по системата за бойно управление на кораба и оръжейните системи.

    We don't see things as they are, we see them as we are
    ---Anais Nin----

    Comment


      Да се спрем на превъоръжаването. Ние бяхме първите, които успяхме и то в много кратки срокове не само да защитим проект, но той да бъде и приет, да бъде подписан договор и да получим 100 нови бойни бронирани машини от 10 различни вида. От началото на проектирането до цялостната реализация на проекта минаха по-малко от 3 години. Тези 100 машини се използват вече от нас навсякъде в страната, на всички национални и международни учения и подготовки. Използваме ги на ученията на Специалните сили в чужбина, в мисиите извън страната и при действията ни на нашата граница за предотвратяване на нелегалното навлизане на мигранти. Това е огромно постижение. Направихме и други, по-малки проекти, но изключително важни за Специалните сили. Те са свързани със средства за разузнаване, за индивидуална защита на военнослужещите, за личната екипировка, в това число бронежилетки и каски. Сега смея да твърдя, че всички военнослужещи в бойните, осигуряващите и обслужващите формирования имат каски и бронежилетки и съвременна екипировка. Ще отбележа също, че целият проект за новото леко стрелково въоръжение със спецификациите по различните видове оръжия бе съставен от Специалните сили. Той прерасна в рамково споразумение, включиха се и други формирования, но като цяло това е заслуга на Специалните сили. Съвсем скоро трябва да тръгне за реализация и голям наш проект за цялостно завършване на комуникационн-информационната система в СКСО по стандартите на НАТО.

      През тези години увеличихме личния състав и то много сериозно. На 100% са окомплектовани щабът, осигуряващите, обслужващите и щабните формирования, както и Учебният център. Групите „Специални сили“ също увеличиха през годините значително състава си и сега са окомплектовани над 80%. Първа група „Специални сили“, която бе създадена буквално на гола поляна, е в състав, който се доближава до другите групи. Тя е с по-голям щатен състав. Но съм убеден, че до една година ще достигне другите групи и ще се изравни по възможности с тях, ще премине през процес на сертификации и също ще застъпва в дежурство. Смятам, че след две години тя ще влезе в ротацията и на Регионалното командване.

      Работих с вяра и любов към Специалните сили, заяви командирът на СКСО, дни преди да премине на нова длъжност – Господин генерал-майор, честито ново звание генерал-лейтенант от 19 декември! Пожелавам ви успехи и на новата длъжност от тази дата като военен представител на началника на отбраната във Военния комитет на НАТО и във Военния комитет […]
      We don't see things as they are, we see them as we are
      ---Anais Nin----

      Comment


        Със Сухопътните войски разработваме цялостна концепция за използване на дронове, твърди изпълнителният директор на „Терем- Холдинг” ЕООД

        – Г-н Димитров, как върви работата в „Терем-Холдинг” ЕООД? През май т.г. обявихте, че залагате производството на дронове камикадзе?
        – Напреднахме доста с дроновете. По този въпрос работим заедно със специалисти от Сухопътните войски. Нали разбирате, че ние в „Терем- Холдинг” ЕООД не можем да развиваме различни модификации дронове, без да отчитаме изискванията на нашия основен вероятен потребител. Към днешна дата съвместно със СВ се опитваме да създадем концепция за оптимално използване на дроновете като система, а не просто като отделни изделия. Концепцията включва дронове с различно предназначение. С оглед на опита от Украйна вече започва да се използва терминът „безекипажни системи”.

        – Каква е разликата?
        – Разликата е в това, че терминът „безпилотен” е верен само когато дронът лети във въздуха, а с оглед на все по-широкото използване и на сушата и във водата коректното наименование трябва да е „безекипажен”. И трябва да имаме предвид , че използването на такива системи ще се увеличава в бъдеще. В Украйна вече е създаден отделен род войски „Сили за безпилотни системи”. Освен това всяка бригада разполага със свои батальон или минимум рота безпилотни летателни апарати (БПЛА). Наскоро в Украинската армия се появи първият самостоятелен полк безпилотни системи. Надявам се съвсем скоро да представим на нашите Сухопътни войски цялостна система, която ще включва всички видове дронове, които са необходими за изпълнение на тактически задачи. Защото дроновете не са само атакуващи (камикадзе). Трябва да има наблюдатели, ретланслатори, системи за управление, концепция за транспортиране и т.н.

        – Вашата задача е в тази система да предложите използването на съвременни дронове?
        – Така е. Но за да предложим дронове, трябва да сме запознати с изискванията на войските. Какви да са параметрите, да има постоянно взаимодействие.

        – През май т.г. казахте, че залагате на производството на т.нар. дронове камикадзе с уточнението, че засега основно разчитате на вносни части. Как е сега положението?
        – Продължаваме да сглобяваме дронове камикадзе, като смея да твърдя, че вече имаме български доставчик за батериите, който е организирал серийно производство. Големи са ни надеждите български фирми да произвеждат и електрониката за дроновете. Амбицията ни е максимално да намалим вносните компоненти, може би с изключение на двигателите. Макар в този случай да попадаме в омагьосан кръг.

        – Защо?
        – Защото, за да започнем да произвеждаме компонентите в България, трябва да имаме сериозни обеми. Примерно сериозна поръчка от Министерството на отбраната. Ако дойдат други външни поръчки – добре. Но нашата основна цел е Министерството на отбраната. Важното е да се разбира, че работата по дроновете не е еднократен акт, а е процес. От началото на годината досега се смениха поне 8 версии на базовата ни концепция. И всяка една е по-добра от предишната. Преди 7 месеца говорехме за дрон камикадзе с товароносимост 1,5, който изпълнява задачата, но се унищожава заедно с целта. В момента основният фокус е върху безпилотен летателен апарат, което може да се използва и като камикадзе, и като бомбардировач.

        – Каква е разликата?
        – Дронът камикадзе лети само в една посока и максималният радиус на действие е 15 км. Докато бомбардировачът лети на 7 км, но действа и в двете посоки с два пъти по-голям товар от първоначално представения от нас модел. Да, по-скъп е, но разликата е, че пуска товара и се връща за друго използване. Разбира се, има разлика и в големината на крилата, което позволява носене на по-голям товар и повече място за електроника.

        – Това не са ли вече антидронсистеми?
        – Да. Ние вече сме се захванали с развитието на антидронрешения.

        – С какви чуждестранни фирми работите?
        – Основно с украински и полски по отношение на развойната дейност. Идваха и американски, които обаче предлагат продажба на готови изделия.

        – А с български фирми взаимодействате ли?
        – Да. По-известна от българските компании е „Дронамикс”, с която сме имали разговори. Но тя работи по различна концепция. И дронът е относително скъп. Докато ние сме се съсредоточили основно върху различни камикадзе системи. Разбира се, че предпочитаме българското производство, защото иначе винаги ще ни излиза и по- скъпо и ще сме зависими от трети страни.

        – На какво ниво е концепцията за използването на безпилотни ударни системи?
        – Разработката върви много добре. Тук му е мястото да кажа, че следващото поколение дронове ще е с т.нар. машинно зрение. Идеята е да се преодолява основният враг на тези дронове – т.нар. малък РЕБ (Радиоелектронна борба) или окопен РЕБ, който обикновено има радиус на действие 200 м. Той запушва честотата на видеоканала и честотата на управление. Целта ни е още следващата година всеки наш дрон да има възможност за т.нар. машинно зрение, да има системи, позволяващи по-лесното му управление.

        – Какво е предимството на машинното зрение?
        – Машинното зрение прави т.нар. „Окопен РЕБ” безсмислен. Към днешна дата са постигнати почти 90% успеваемост по статични цели и над 70% по движещи се цели, но, като цяло, още няма серийни решения. Те ще се появят на пазара следващата година.

        – Казахте, че до 1 година ще имате дрон с 50 кг бойна глава, който ще лети на над 500 км със скорост 500 км/ч.
        – Това са т.нар. дийп страйкър (дълбок удар). Имаме готовност за няколко варианта – работим с американска компания, както и с няколко украински. Същевременно работим и върху специализирани боеприпаси. Съсредоточили сме се главно върху осколъчно-фугасни и в близка перспектива – термобарични боеприпаси.

        – Какви са проблемите, които срещате?
        – Най-голям проблем са ни кадрите. Старите отлично подготвени кадри оредяха по редица причини – най-често естествени. Младите са много малко. Затова предприемаме мерки за подготовка на млади хора. Няма друг начин да придобием кадри, освен сами да започнем търсене и обучение във вузовете. Преди нашата среща при мен бе Милко Бернер, бивш офицер химик от армията, бивш зам.-министър на вътрешните работи, който в момента е преподавател в Минно-геоложкия университет. С него обсъдихме съвместни програми за обучение. Другият проблем е, че и да имаме кадри, нямаме съвременни машини, с които хората да работят. И третият е сградният фонд, който е безнадеждно остарял.

        – Като казахте сграден фонд, как върви подготовката на помещенията в завод „Ивайло” във Велико Търново, където ще се асемблират новите бронирани машини от типа „Страйкър”?
        – Тече усилена подготовка на помещенията в завода. Първите машини очакваме през втората половина на 2025 г. Дотогава ще сме готови. Въпреки че за първите машини ни се пада относително малко работа. Тук главното е не толкова асемблирането, а усвояването на ремонта и поддръжката на машините. Защото няма как при нужда да чакаме някой от другата страна на океана да ни помогне. Американците са обещали да ни осигурят необходимото ноу-хау и специализираните инструменти. За нас сега е важно да осигурим сертифициране на базата за ремонт и поддръжка. Това, което ще получим като способности, дава на „Ивайло” една перспектива от 40–50 години напред. Защото това е жизненият цикъл на едно изделие.

        – През пролетта бяхте започнали пълнене на 155-мм снаряди от натовски калибър?
        – Да. Започнахме серийно снарядяване на 155-мм снаряди за българска компания. Това са модулни боеприпаси, при които сме усвоили снарядяването с взривно вещество, барутните заряди идват от внос. Взривателите се доставят вече и от от български производители. Нашите амбиции са да повишаваме поетапно капацитета на завода в Костенец.

        – Очаквахте второто тримесечие този завод да излезе на печалба?
        Той вече е на печалба. За тази година разчитам 3 от 5 дружества в състава на „Терем-Холдинг” ЕООД да са на печалба.

        Със Сухопътните войски разработваме цялостна концепция за използване на дронове, твърди изпълнителният директор на „Терем- Холдинг” ЕООД –      Г-н Димитров, как върви работата в „Терем-Холдинг” ЕООД? През май т.г.  обявихте, че залагате производството на дронове камикадзе? –     Напреднахме доста с дроновете. По този въпрос работим заедно със специалисти от Сухопътните войски. Нали разбирате, че ние […]

        We don't see things as they are, we see them as we are
        ---Anais Nin----

        Comment


          Как вървят модернизационните проекти в Българската армия? Ще бъдат ли осигурени финансово, ако Народното събрание не успее да приеме бюджета за 2025 г.? Чут ли бе вашият призив за няколко години частта от БВП за отбрана да достигне 2,5%, за да наваксаме натрупаното изоставане?

          България усилено работи за модернизирането на своята армия, заменяйки остарелите и трудните за поддръжка и обслужване съветски техника и оборудване. Новите предизвикателства изискват съвременни бойни платформи. Нашата основна цел е да запазим ускореното темпо на превъоръжаване, което сме постигнали през последните месеци по ключови инвестиционни проекти.
          Видимите резултати очакваме още през следващата година. През 2025 г. ще бъдат доставени първите 8 самолета Ф-16 Блок 70. Сухопътните войски ще получат първите доставки от съвременни бойни машини „Страйкър“. Първият от двата нови многофункционални модулни патрулни кораба за ВМС ще бъде доставен през 2025 г. Работим и за придобиването на системи за ПВО, дронове и антидрон системи, трикоординатни радари, високоточни артилерийски системи, системи за командване и управление, противокорабни брегови ракетни комплекси, способности за морска ситуационна осведоменост, въоръжение и оборудване на новите многофункционални патрулни кораби и др. Работим усилено и по изграждането на инфраструктурата за новите бойни платформи, така че да бъде постигната оперативна готовност в предвидените срокове. Войната в Украйна подчерта значението на противовъздушната отбрана. На този етап България разчита изцяло на НАТО за защита от атака с балистични ракети, което налага спешната нужда от модернизация на системите ни за противовъздушна отбрана. Парламентът одобри покупката на зенитно-ракетни комплекси IRIS-T SLM от Германия.
          Модернизацията на Въоръжените сили e системен процес, изразяващ се в непрекъснато обновяване на компонентите на съществуващите отбранителни способности и изграждането на нови способности. Целта е поддържането на състояние на Въоръжените сили, гарантиращо успешното изпълнение на поставените задачи. Затова е необходим устойчив бюджет за отбрана, с който да се компенсират десетилетия подценяване на сектора „Отбрана“. Дори и 2,5% от БВП за отбрана не са достатъчни за устойчив темп на модернизация.

          Има ли готовност чрез „Терем“ да участваме в асемблирането на бронираните машини „Страйкър“?

          Договорът за придобиването на бойни машини „Страйкър” предвижда окончателното асемблиране на всички варианти на придобиваните машини да се извърши от „ТЕРЕМ-Холдинг“ ЕАД. Подготовката на дружеството стартира веднага след подписването на договора. Бяха установени контакти с производителя на машините с цел дефиниране на параметрите на бъдещото сътрудничество. Подписани бяха редица документи и споразумения, които дават възможност на „ТЕРЕМ-Холдинг“ ЕАД да получава официална техническа документация. Уточнени са всички изисквания за наличие на инфраструктура, универсални инструменти и съоръжения.
          През октомври бе подписан рамков договор между General Dynamics Land Systems и „ТЕРЕМ-холдинг“ ЕАД за асемблирането на бойни бронирани машини „Страйкър“. С цел подготовка на инфраструктурата „ТЕРЕМ-Холдинг“ ЕАД сключи договор за проектиране с ПРОНО ЕООД. Като част от проекта е включено разработването на количествено-стойностна сметка за размера на финансовите средства за реконструкция, модернизация и ново строителство. Разчистени са всички помещения, предвидени за използване при асемблирането на машините, както и площадките, планирани за изграждане на допълнителни сгради и навеси. Пристигането на оборудването за първите машини „Страйкър“ е планирано за края на второто тримесечие на 2025 г., като съгласно направените разчети дотогава „ТЕРЕМ-Холдинг“ ЕАД ще има готовност за успешното изпълнение на дейностите по асемблиране на машините.

          В края на 2025 г. ВМС трябва да приемат на въоръжение първия от двата модулни патрулни кораба? Как върви работата по втория кораб?

          Съгласно сключения в края на 2020 г. договор между Министерството на отбраната и германската корабостроителна компания NVL ВМС следва да придобият два многофункционални модулни патрулни кораба, които се строят в корабостроителница МТГ „Делфин“ в близост до Варна. Корабите ще притежават съвременни способности за водене на ефективни бойни действия срещу въздушни, надводни и подводни цели съгласно стандартите на НАТО. През тази година бяха сключени две допълнителни споразумения, включващи интегрирането на по-съвременни системи за обмен на тактически данни, надграждане на способностите за откриване на подводници и инсталиране на станции за радиоелектронно разузнаване и противодействие. Първият кораб „Храбри“ ще бъде приет на въоръжение във ВМС в края на 2025 г., като през 2027 г. ще бъде извършено надграждане на оборудването му, а вторият – „Смели“, ще бъде доставен напълно оборудван в началото на 2027 г. Към настоящия момент първият кораб е спуснат на вода. Извършват се дейности по насищането му с оборудване във вътрешните помещения и палубите. Вече започна подготовката за провеждане на изпитанията му в пристанище, планирани за периода януари–април 2025 г. До края на 2025 г. трябва да се проведат изпитанията на море и окончателното приемане на кораба в състава на ВМС. Корпусът на втория кораб е изграден и се извършват довършителни работи в доковата камера на завод МТГ „Делфин“. Спускането му на вода, заложено в договора за април 2025 г., се проведе само преди дни.
          За доставката на необходимите боеприпаси за оръжейните системи на корабите вече са сключени отделни договори за противокорабни ракети, зенитно-управляеми ракети и самонасочващи се торпеда. На финален етап са преговорите за доставка на артилерийски боеприпаси. Извършват се процедури за доставка на криптиращи устройства чрез Агенцията на НАТО и за комуникационните средства по линия на Програмата за чуждестранни военни продажби на правителството на САЩ.
          Обучението на екипажите и специалистите от ремонтните органи е включено в предмета на договора с NVL и е планирано да се проведе на борда на кораба в България и в производствените бази на изпълнителя в чужбина. От края на октомври започна обучението в чужбина. Първите курсове за торпедните системи се проведоха през октомври и ноември в Ливорно, Италия. В момента се провеждат курсове по общо устройство на кораба във Военноморска база – Варна, а в началото на 2025 г. предстоят курсове в Швеция и Италия по системата за бойно управление на кораба и оръжейните системи.
          Дейностите по договора се изпълняват в необходимите срокове и обем и не се регистрира забавяне в графика.

          Каква е ситуацията с некомплекта във формированията на армията?
          Некомплектът във Въоръжените сили е в рамките на 22%, който за последните 10 години се запазва в този диапазон и все още не е намерен правилният подход за неговото преодоляване. Проблемът е сериозен и с трайно негативна тенденция. Причините са от различен характер, но основно това са демографски фактори и свързаните с тях недостиг на работна ръка, конкуренцията на пазара на труда и най-съществената – равнището на социалния статус на военнослужещите. Военната служба към момента не е дооценена в българското общество и по-ниско платена в сравнение със заплатите в други професии. От съществено значение е военнослужещите да са удовлетворени при изпълнение на военната служба и да я припознават като дълг и начин на живот. Да достигнат до подходящия социален статус, съответстващ на високите отговорности, рисковете на професията и ограничените им граждански права.
          Приетите законодателни промени за увеличение на заплатите на военнослужещите с 30% от 2025 г. e само една от стъпките, които се предприеха, за да се повиши интересът към военната професия. Реализирането на дългосрочната социална стратегия за осигуряване, мотивиране и задържане на хората в отбраната, както и подобряването на инфраструктурата и превъоръжаването с нова техника ще изисква повишаването на бюджета за отбрана на над 2% на БВП.


          Независимо от характера на предизвикателствата основният елемент, необходим за тяхното ефективно преодоляване, е наличието на високо подготвен и силно мотивиран личен състав. Некомплектът се отразява пряко върху способностите на Въоръжените сили. Министерството на отбраната предприе мерки за повишаването на привлекателността на военната професия сред младите хора и за мотивирането на военнослужещите и цивилните служители за […]

          We don't see things as they are, we see them as we are
          ---Anais Nin----

          Comment


            – През годината постъпиха ли в полка нова техника, снаряжение и оборудване?
            – Да, полкът получи модернизирани автомати. Доставени ни бяха също ново снаряжение, каски. Нова инженерна техника към момента нямаме, защото я получихме в предходните години. Осигуряват ни се финансови средства за нейната поддръжка. Също така придобихме нова линейка. Очакваме до края на годината още една. Също до края на годината предстои да приключи и проектът за получаване на ново водолазно оборудване. То е предназначено за извършване на разузнаване и на дейности под вода. Проектът вече се финализира, като очакваме всеки момент да получим оборудването.

            Освен от Белене и Свищав имаме кандидати от Плевен, Враца и дори от Хасково, казва командирът на 55-и инженерен полк – Белене. – Г-н полковник, каква е равносметката на 55-ти инженерен полк за изминаващата 2024 г.? Кои бяха основните задачи, които решаваха военнослужещите от формированието? – За 55-и инженерен полк 2024-та година не се различаваше […]
            We don't see things as they are, we see them as we are
            ---Anais Nin----

            Comment

            Working...
            X