Изпаднах в ситуацията "имам мнение, но не съм съгласен с него". Известно време, след като написах горното си изказване и бях загасил компютъра, осъзнах, че съм "омешал" нещата. Смесил съм въпроса "защо човечеството изучава история" с въпроса "защо се преподава история в училище". Докато на първия въпрос отговорите според мен продължава да бъдат "за да не допуска човечеството същите грешки" (естествено, това не се случва - май Хегел е казал, че единственият урок от историята е, че хората не си взимат урок от историята) и "от любопитство", т. е. от любов към науката и от търсене на неизвестното, за втория въпрос ми се струва, че отговорът е "за обща култура". Сега, като прочетох и какво сте написали, съм съгласен и с мнението на Голъм, че има някакви националистически подбуди.
А иначе съм съгласен и с ivan_kunchev - съвсем уместен въпрос е "защо учим Х". Всъщност точно същия въпрос си зададох вчера, макар и не в глобален контекст, запитах се каква е ползата от училищното образование по физика. Нали не очаквам, че след като минат гимназиалния курс по физика, учениците ще открият нови физически закони? Просто децата се запознават с физиката, с нейните предмети и закономерности. Даже за съжаление у нас в училище изобщо не се набляга на практическата полза от нехуманитарните науки, а такава има, и то точно с материал от училищния курс.
Често съм се питал как трябва да се преподава в училище. Дали да се наливат насила "знания" (всъщност заучавани факти и фрази, които рядко се задържат в главата на учениците като знания) с идеята, че все нещо ще остане - както се прави у нас, в Русия и може би в Източна Европа? Или да се кара "либерално", да се дава на децата това, което им харесва, и да се оставят сами да си избират с какво да се занимават - както ми се струва, че се прави в САЩ и в някои страни от Западна Европа, макар да нямам конкретни сведения? Но тогава, ако никога не си чувал за микробиология или за биохимия например, как ще разбереш, че това е твоето призвание?
Съзнавам, че доста се отклоних от темата и че отивам по-скоро към онази обща тема за българското образование. Може би няма да е зле, ако продължим да дълбаем във въпроса "защо", да се преместим там.
А иначе съм съгласен и с ivan_kunchev - съвсем уместен въпрос е "защо учим Х". Всъщност точно същия въпрос си зададох вчера, макар и не в глобален контекст, запитах се каква е ползата от училищното образование по физика. Нали не очаквам, че след като минат гимназиалния курс по физика, учениците ще открият нови физически закони? Просто децата се запознават с физиката, с нейните предмети и закономерности. Даже за съжаление у нас в училище изобщо не се набляга на практическата полза от нехуманитарните науки, а такава има, и то точно с материал от училищния курс.
Често съм се питал как трябва да се преподава в училище. Дали да се наливат насила "знания" (всъщност заучавани факти и фрази, които рядко се задържат в главата на учениците като знания) с идеята, че все нещо ще остане - както се прави у нас, в Русия и може би в Източна Европа? Или да се кара "либерално", да се дава на децата това, което им харесва, и да се оставят сами да си избират с какво да се занимават - както ми се струва, че се прави в САЩ и в някои страни от Западна Европа, макар да нямам конкретни сведения? Но тогава, ако никога не си чувал за микробиология или за биохимия например, как ще разбереш, че това е твоето призвание?
Съзнавам, че доста се отклоних от темата и че отивам по-скоро към онази обща тема за българското образование. Може би няма да е зле, ако продължим да дълбаем във въпроса "защо", да се преместим там.
Comment