Напълно е възможно сумата да не е дадена на Александрийския патриарх лично, а например на някой негов монах, преминаващ по работа през Търново, който е приел това за помощ, а не за заем или много съзнателно е взел парите като заем, но после е "забравил". Както и да е - май не е даден буквално документа, нито източника.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Колко силно е било османското присъствие в българското село
Collapse
X
-
jordani_vt написа Виж мнениеКакто и да е - май не е даден буквално документа, нито източника.
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеСтан, май си малко в заблуждение за александрийския патриарх. По това време той /православния такъв/, не е е припарвал до Александрия, а резидира в Константинопол. Така, че кой знае какъв път не бие.
Пък и да биеше, това също нямаше да е чудо невиждано. Предишната година александрийският патриарх се е поразходил до Москва. А същия този Прохор, по-известен като Партений, прекарва доста време във Влахия и Молдова.
Всъщност, наистина на това "сведение" не трябва въобще да се обръща внимание, тъй като не е посочен извор и това ме кара да си мисля че е плод на нечия фантазия.
Comment
-
Връщайки темата към заглавието й:Дьо Ламартин пише през 30-те г. на Х²Х в., че средно “в Сърбия и България се пада едвам по един турчин на село”, а специално за българите установява: “живеят в големи села или малки градове, отделени от турците; един или двама турци, упълномощени от пашата или аянина1, обикалят цяла година тези села, за да събират данъците” [Френски пътеписи 1981: 229; 232]. А френският наблюдател Сейже го допълва (1829): “Именно във вътрешността на провинциите човек е поразен от слабостта на Османската империя и от бързината, с която намалява мюсюлманското население. … Това християнско население (българите, Н.Н.) нараства бързо и скоро ще замести османската раса при едно покровителствено управление в тази красива, но пуста Румелия” [Френски пътеписи 1981: 169]. По наблюдения на Каниц в Габрово и “в цялата околия от 20 общини изповядваха исляма само каймакаминът, … няколко негови чиновници и временният гарнизон. В меджлиса участваха само християни и бдяха тъй ревностно над своето управление, че представителите на султана едва ли са се чувствали винаги добре сред тях. … И в Трявна, както във всички околии на Стара планина, където турски чиновници заемаха изолирани постове сред изключително българско население, християнският меджлис държеше управлението в ръцете си, а мюдюрът беше като че ли само оръдие на избрани чорбаджии” [Каниц 1995: 256; 294]. Дори в области, близки до столицата, в които относителният дял на мюсюлманското население би трябвало да е сравнително голям, християнското население по селата е доминиращо. Минавайки през Лозенградско, свещеникът в английското посолство в Цариград Робърт Уолш констатира (1827): “Във всички тези села има един-единствен турчин, който е субашията, или губернатор, а каята – българинът, който го замества като негов лейтенант” [Английски пътеписи 1987: 631].Граф Д’Отрив, който споменава в пътеписа си от 1785 г. следното за шуменските села Дивдядово, Становец и Тъкач: “села наполовина турски, наполовина български, където мюсюлмани и християни живеят заедно, без да се презират, сродяват се, пият заедно лошо вино и нарушават рамазана и постите. Те познават, както и техните свещеници, само кръстния знак или илмах, аллах и т.н. и при всичко това не са по-малко честни хора. … Имамите и поповете се отнасят еднакво снизходително към браковете на вярващите от двете религии. Не е рядкост да се видят под един покрив чалмите и иконите, коранът и евангелието едно върху друго. Най-спокойно се изповядват две толкова различни религии, а на децата се оставя изборът на тази, която им е най-удобна” [Френски пътеписи 1975: 339].
Според Юрий Венелин източно от Търново, българите употребяват много турцизми поради значителния брой турци, докато на запад, "където рядко може да се види турчин..., мюсюлманите говорят на български"
Източникът е Надка Николова "Билингвизмът в българските земи". изключително занимателна книжка, която чета в момента.
Понеже по-напред в темата е споменат Евлия Челеби, та се сетих за неговото описание на ГабровоИма седемстотин покрити с тръстика и керемиди български къщи и има около десет-дванадесет хиляди българи.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Има ли как да се провери въпросните Шуменски села турци ли са или къзълбаши. Вторите макар че говорят турски и се правят сюнет, кланят на икони и палат свещи. Същите мърсят не само с вино ,но и с думус.
Според устния "фолклор " къзълбашина купува две прасенца и част от храната и има ортак българин, прасетата се гледат в българина до деня в който ще се заколят.
Comment
Comment