Благодаря за информативният отговор. Ако съм те разбрал правилно ситуацията е била далеч по сложна отколкото аз съм си я представял седнал на топло пред компютъра. Излиза че при моята малка машинация прогнозите за успех не са големи. Дори да си мюсюлманин пред централната власт, това нищо не ти гарантира пред "изпълнителните власти". Като дойдат заптиетата да ти вземат детето и видят българска къща, с по български облечено семейство и разпятие на входа, едва ли ще ги впечатли особено че главата на семейството вече се казва Ахмед, вместо Иван. Ако цялата махала, или цалото селото е приело исляма, вече предполагам е друга бира.
Предполагам че правя и грешката да гледам хората от тогава през моята си призма. Лесно е сега да си расъждавам, че за да спася детето си от "институцианализиране" и отвеждане от две смръдливи заптиета(девширмето) бих си чаршафосал главата на секундата, но тогава религията и общността са имали далеч по-голяма роля от днес. А и в малките села където живеят основната част от българите, едва ли нещо е оставало скрито.
Определено пропускам и този момент. Предполагам зависи и от средата, но в общият случай точно това би се случило.
Това е много интересно. Значи в селата (и отделните махали, които сега са рядко явление но тогава не е било така) са плащали солидарно данъка на закъсалите си съселяни? Имало ли е наказание за общността ако данъка не се събере? Ясно е че отделните длъжници в повечето случаи няма да ги обесят по дърветата, щото тогава нямаше да има днес кой да пише в тази тема, но конфискации на имущество? А да ти вземат кравата и кокошките в онези времена, като нищо е значело да си загубиш част от семейството по гастрономически причини.
Друг интересен момент при поголовният данък е какво се е случвало в смесените села?
Предполагам че правя и грешката да гледам хората от тогава през моята си призма. Лесно е сега да си расъждавам, че за да спася детето си от "институцианализиране" и отвеждане от две смръдливи заптиета(девширмето) бих си чаршафосал главата на секундата, но тогава религията и общността са имали далеч по-голяма роля от днес. А и в малките села където живеят основната част от българите, едва ли нещо е оставало скрито.
Вероятността момчетата да се обърнат след баща си е доволно голяма щом стигнат до данъчно облагаема възраст.
Като дойде джизиедаря хич не го е еня, че тоя бил приел исляма и си търси н-брой ханета, които често се плащат солидарно от общността (при все, че бива да е поголовен данък).
Друг интересен момент при поголовният данък е какво се е случвало в смесените села?
Comment