Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Колко силно е било османското присъствие в българското село

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Благодаря за информативният отговор. Ако съм те разбрал правилно ситуацията е била далеч по сложна отколкото аз съм си я представял седнал на топло пред компютъра. Излиза че при моята малка машинация прогнозите за успех не са големи. Дори да си мюсюлманин пред централната власт, това нищо не ти гарантира пред "изпълнителните власти". Като дойдат заптиетата да ти вземат детето и видят българска къща, с по български облечено семейство и разпятие на входа, едва ли ще ги впечатли особено че главата на семейството вече се казва Ахмед, вместо Иван. Ако цялата махала, или цалото селото е приело исляма, вече предполагам е друга бира.
    Предполагам че правя и грешката да гледам хората от тогава през моята си призма. Лесно е сега да си расъждавам, че за да спася детето си от "институцианализиране" и отвеждане от две смръдливи заптиета(девширмето) бих си чаршафосал главата на секундата, но тогава религията и общността са имали далеч по-голяма роля от днес. А и в малките села където живеят основната част от българите, едва ли нещо е оставало скрито.

    Вероятността момчетата да се обърнат след баща си е доволно голяма щом стигнат до данъчно облагаема възраст.
    Определено пропускам и този момент. Предполагам зависи и от средата, но в общият случай точно това би се случило.

    Като дойде джизиедаря хич не го е еня, че тоя бил приел исляма и си търси н-брой ханета, които често се плащат солидарно от общността (при все, че бива да е поголовен данък).
    Това е много интересно. Значи в селата (и отделните махали, които сега са рядко явление но тогава не е било така) са плащали солидарно данъка на закъсалите си съселяни? Имало ли е наказание за общността ако данъка не се събере? Ясно е че отделните длъжници в повечето случаи няма да ги обесят по дърветата, щото тогава нямаше да има днес кой да пише в тази тема, но конфискации на имущество? А да ти вземат кравата и кокошките в онези времена, като нищо е значело да си загубиш част от семейството по гастрономически причини.
    Друг интересен момент при поголовният данък е какво се е случвало в смесените села?
    This is my signature. There are many like it but this one is mine.

    Comment


      #32
      Амазоне, за "колективното плащане" мисля роля играе формата на организация - тя също колективна. Т.е. всяка общност или група си има собствено неформално "ръководство" и форма на организираност и властите общо взето "общуват" с тях, а не директно с отделните хора или семейства (поне за по-малките селища). Това си е форма на организираност характерна за традиционните култури въобще и достатъчно ясно представена през Средновековието (че и по-късно). Съответно, всякакви конфликти и проблеми престъпления и прочее "правни въпроси") вероятно е нормално първо да се решават именно от този "орган", а чак след това (ако се наложи) да се стига до по-"авторитетни" институции (естествено, последните са в сила за всякакви отношения, които прескачат границите на групата).
      А ти гледаш към това от по-съвременна гледна точка, когато отношенията са директни - институция (Власт) / личност. Тогава "общината" (или съответната съсловна организация - в градовете) е основният "субект" с когото ще общуват властите (а тя вече ще си разпределя и организира нещата вътре, между членовете, т.е. отделните семейства, родове и прочее).

      ПП Поне това е моето разбиране за нещата - признавам си, че от българската специфика не съм се интересувал, но така стоят нещата на други места по същото време (малко общо казано).

      Comment


        #33
        Да, правилно си се ориентирал но само отчасти. Мисля, че отношенията бей - работници в чифлика са били по-скоро лични. Също и името на селото поне в 50 и повече процента и то примерно в Северна България където сега има турци 0% е чисто турско или от турски произход като Омер маала или Урбабинци или Асанкьой. Просто сълзи ме избиват като си помисля как българското население е кръстило тия селища с турско-арабски имена може би от любов към турската филология понеже нали според Амазон не са виждали турци през живота си:-)

        Comment


          #34
          Съдейки по коментарите, съзирам безвъзвратното си закъснение, но все пак ще се включа. На всички е известен принципът на кафа’a. Налични са случай на не съблюдението му, а само на задължителния мехр (кябин,кебин), се дели на две части и т.н. Понеже валидността на ислямския брак е с общо познати параметри, ще премина към примери.
          " Мехмед,син на Муса, от село Миркува,Софийско, се оплака, че неговата дъщеря Фатима е получила 500 акчета като мехр от Драган, син на Мано ... ".
          Да, рядкост са подобни случай, но все пак могат да бъдат срещнати.

          п.п Аз тълкувам наличието на мехр за законен брак.

          Comment


            #35
            Може би е редно да отделя и малко внимание, на семейно-брачната структура и "автоматизма" на приемане на исляма, в смесените съюзи. Повечето автори твърдят, че 14-годишната възраст се приема за "горна граница на зависимостта". "Ако някой мъж се потурчи, децата му под 14 години принудително трябва да приемат неговата религия, въпреки че са възпитани според други разбирания" и "Ако някой приеме мохамеданството поради изгода, всичките му, родени до този момент, трябва да последват примера му, щом са под 14 години". От тук и разни въпроси "ако жената Х е удостоена да приеме исляма, и предложи на съпруга си християнин, да направи същото, трябва ли да бъдат разведени".

            Comment


              #36
              Арслан написа Виж мнение
              " Мехмед,син на Муса, от село Миркува,Софийско, се оплака, че неговата дъщеря Фатима е получила 500 акчета като мехр от Драган, син на Мано ... ".
              Да, рядкост са подобни случай, но все пак могат да бъдат срещнати.

              п.п Аз тълкувам наличието на мехр за законен брак.
              Е, хм, на мен ми звучи по-скоро като евфемизъм от страна на бащата... може да ги е получила по "извънбрачна" линия. Твърде много неясноти има в този пример. Би било добре, ако е анализиран подробно в някоя публикация.

              Comment


                #37
                Да се получава мехр по извънбрачна линия. Практически мисля, това за невъзможно и безпричинно.

                п.п Поради някакъв вид неясноти, съм описала и кога се прилага религиозния "автоматизъм" при децата от смесени бракове.

                Comment


                  #38
                  Аъъ, Драган може да е любил инцидентно Фатима и по тая линия да е броил 500 акчета. А бащата - да е синтезирал това като "мехр", щото нали... иначе е кофти. И затова да се оплаква.

                  По този пример трябва да се уточнят няколко въпроса, които не са от най-лесните за неспециалиста:

                  1) използва ли османската администрация "мехр" като синоним на "брак";
                  2) признава ли ханифитския масхаб плащането на мехр за официален брак без публично обявяване и т.н.;
                  3) колко са 500 акчета за мехр - много, малко, нормално...
                  и т.н.

                  Изобщо, в случая си трябва изследване, не просто "пише мехр, значи е брак". Затова бих предпочел публикация вместо самия извор.

                  Comment


                    #39
                    Кухулин написа Виж мнение
                    Аъъ, Драган може да е любил инцидентно Фатима и по тая линия да е броил 500 акчета. А бащата - да е синтезирал това като "мехр", щото нали... иначе е кофти. И затова да се оплаква.
                    Ааа, ще го е любил той Драган Фатимето и после ще има "мене мамо змей ме люби", в случая Драган ще го любят манафите (т.е. продавачите на краставиците, някой дане си помисли нещо!) в катилхането. По-скоро, според мен, Драган и Фатиме са били индобългари/индоосманци и поради тази причина османската администрация не е обърнала особено внимание на това, че един уж християнин се е оженил за една уж мюсюлманка и станало "хубава работа, ама сиганската"

                    Comment


                      #40
                      Мда, индоосманската версия също би обяснила нещата, ако действително става дума за брак. Гледам, че Мирково има регистри от 1430 и 1751 г., не е зле да се потърсят индоосмански следи при едно изследване.

                      Comment


                        #41
                        Аз не знам от къде са тези преводи и дали са преводи или преразкази (практика при Арслан да не става ясно), но като гледам термините "потурчил се" и "мохамеданска вяра" съм силно скептичен към правдивото предаване на автентичния първоизточник.

                        Comment


                          #42
                          Практика нищо подобно. А извадките които сте дали са от втория пост, а той пък е дело на Пол Рико.

                          Comment


                            #43
                            А в първия? И защо всички трябва да знаем, че са от Пол Рико? Ти действително ли не разбираш защо когато цитираш нещо трябва да посочваш изсточника си? За ен-ти вече. Това е условие за протичане на нормален диалог, а за онези, които не го разбират е изрично упоменато и в правилата на форума. Не ми се иска да се обръщам на даскалица, но не разбирам какво ти струва да се държиш цивилизовано и да говорим по същество, а не за елементарна етика на форумно поведение.

                            Comment


                              #44
                              п.п Добре разбрах !
                              Last edited by Арслан; 12-01-2013, 15:00.

                              Comment


                                #45
                                За нравите на дамите в селата, има едно интересно свидетелство. То ни е "любезно" предоставено от ЕВЛИЯ ЧЕЛЕБИ ( надявам се, името му е популярно и познато). : " Прочее има много достойни за обичане девойки, които стоят край пътя, по пазара, а когато видят някой пътник, викат :Ага, погледни мене и яденето. Моят хляб е бял и чист и къщата ми горе и долу е чиста. От нейната белота по-бяла не се е виждало. ОТ тебе не се стеснявам и много ще те наглеждам. Те те настаняват, щеш не щеш, в мястото, където искат, възвеличават те, след което те оставят, но не ти прощават нито една счупена пара. Ако се случи някой да не им даде платата, всички жени отново се стичат и му хвърля един хубав бой"

                                Comment

                                Working...
                                X