Така е, защото този текст обикновено се представя за автентичен (в една отминала епоха неизменно присъстваше сред творчеството на Ботев). Същото е и с писмото, което Ботев уж изпратил на Тулешков и му разказва за живота си с Левски (тук обаче има повече основания да се предполага историческа достоверност - проверката на време и място показва, че Ботев и Левски са били в Букурещ в края на 1868 г.).
Не, защо да е проблем, дори Ботев да е създал, или опитал да създаде комуна. Това няма нищо общо с една друга политическа идеология и едно друго време. На мен ми прави впечатления, че обикновено, когато се говори за Ботев революционните и политическите му възгледи се неглижират за сметка на творчеството му, същото творчество, което носи белези за съзнателно подчиняване на тези възгледи (тоест те са на първо място). Това тотално неразбиране на Ботев е много удобно след Освобождението. Поддържано е и от брат му генерал Кирил Ботев. Всички съжаляват за погубения литературен талант, но не и за по-различната политическа позиция (в този смисъл другия брат Стефан е по-близо до разбирането на личността на Христо). В крайна сметка Стамболов може и да е бил прав, твърдейки, че ако Ботев бе дочакал Освобождението, то би бил обесен (може би по-начина по който Стамболов се разправя със Светосла Миларов), но пък когато се е налагало Ботев е можел да бъде и дипломатичен (на козлодуйския бряг четниците изпращат парахода с възгласи "Да живее граф Андраши", същия Австро-унгарски министър на външните работи, когото две седмици по-рано Ботев критикува в "Нова България"), така че кой знае кой кого.
Не, защо да е проблем, дори Ботев да е създал, или опитал да създаде комуна. Това няма нищо общо с една друга политическа идеология и едно друго време. На мен ми прави впечатления, че обикновено, когато се говори за Ботев революционните и политическите му възгледи се неглижират за сметка на творчеството му, същото творчество, което носи белези за съзнателно подчиняване на тези възгледи (тоест те са на първо място). Това тотално неразбиране на Ботев е много удобно след Освобождението. Поддържано е и от брат му генерал Кирил Ботев. Всички съжаляват за погубения литературен талант, но не и за по-различната политическа позиция (в този смисъл другия брат Стефан е по-близо до разбирането на личността на Христо). В крайна сметка Стамболов може и да е бил прав, твърдейки, че ако Ботев бе дочакал Освобождението, то би бил обесен (може би по-начина по който Стамболов се разправя със Светосла Миларов), но пък когато се е налагало Ботев е можел да бъде и дипломатичен (на козлодуйския бряг четниците изпращат парахода с възгласи "Да живее граф Андраши", същия Австро-унгарски министър на външните работи, когото две седмици по-рано Ботев критикува в "Нова България"), така че кой знае кой кого.
Comment