Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Хуни и алани

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Хуни и алани

    В края на 3-ти век преди Христа се оформя първата конфедерация от хунически тип, под ръководството на племената хунну, включваща всички номади по течението на р.Амур до р.Иртиш. Някои от племената са водили уседнал начин на живот, тъй като при разкопки са разкрити укрепени градове с големи полувкопани домове с тръби, служещи за парно отопление. Сред погребалния им инвентар са открити първите кожени седла и множество предмети от китайски произход. Хунну не успяват да задържат дълго властта, тъй като смесени племена от полууседнал и номадски тип се настаняват по северните граници на империята им и около 1-ви век сл.Хр. унищожават конфедерацията им.
    През 2-4-ти век сл.Хр. на същата територия заемана от хунну, се установяват племената ксънбей, които създават своя конфедерация. От това време започват големите преселвания на хунските монголоидни племена на запад и в Централна Азия се стига до сблъсък мяжду рях и киргизите, продължил над 100 години с променлив успех.
    За хуните не се знае почти нищо до края на 2-ри век сл.Хр. Към тази дата племето води номадски начин на живот в степите, северно от Кавказ. Едно от предположенията е, че идват от Централна Азия, но днес е изключително трудно да се отъждествяват с номадите, споменавани в китайските текстове под името хунну. Самите хуни, известни на европейската история говорят по всяка вероятност на тюркски език и боравят отлично с рефлексивния лък, камшика, ласото, както и с коня, основно животно за осигуряване на прехраната им. Хуните са описвани с бръснати черепи, със специални метални превръзки. По този начин хуните деформират главите на децата си, с цел уголемяване на малкия мозък и развитие на вестибуларния апарат на воините конници.
    През 374-375г. хуните провеждат внезапна военна кампания срещу готите, разположени в Източна Украйна. През лятото на 375г. в кръвопролитно сражение готския крал Ерманарих е поголовно разбит и се самоубива. След смъртта му готите се разделят на два клона:
    -източни
    -западни
    Двете групировки в продължение на 20 г. не успяват да се противопоставят на хуните, които се установяват в Украйна, контролират румънските равнини и през 396г. стигат до Унгарската равнина /областта Панония/, където се установяват трайно.
    Римската империя, първоначално доволна от разгрома на вечните си стари врагове-готите, поддържа приятелски отношения с хуните и доколкото те не се стремят да завоюват териториите, им плаща откуп и данък, за да защитават границите.
    През 408г. също така внезапно, както и при удара си срещу готите, хуните започват дълбоки рейдове до 600 км, във вътрешността на римската територия на юг от река Дунав. Източната Римска империя веднага скъсва дипломатическите си отношения с тях, докато на Запад продължават да считат, че е възможно да се договорят с хуните, както и да използват тяхна конница като спомагателна войска и да я изпращат срещу германските племена.
    Към 425г. се набелязват контурите на това, което ще бъде империя на хуните - по средното течение на р.Дунав. Около пътуващия двор на владетеля им Мунджук се оформя аростократична върхушка по модела на иранските монархии. Малък брой римски патриции и държавни служители преминават на служба при него. Множество гермаснки племена приемат протектората на Мунджук и заедно с хунската кавалерия участват във военни капмании със завоевателен характер. Влиянието на хуните върху германските племена по това време се проявява най-силно при бургундците, които приемат някои от хунските обичаи, включително деформацията на черепа при децата.
    Към 432 западните хуни са обединени от Руа. След смъртта му през 434 той е наследен от Атила и Бледа, синове на брат му Мундзук. По времето на тяхното поемане на властта хуните водят преговори с пратеници на Теодосий II за връщането на няколко племена, избягали в Източната Римска империя. На следващата година Атила и Бледа се срещат с посланиците на Империята при Маргус (днешен Пожаревац) и, без да слизат от конете, според обичая на хуните, успяват да постигнат споразумение. Византийците се съгласяват не само да върнат избягалите племена, които биха били от полза във войната срещу вандалите, но и да удвоят дотогавашния данък от 350 на 700 либри злато (около 228 кг), да отворят пазарите си за хунски търговци и да плащат откуп от 8 солида за всеки свой затворник при хуните. Хуните остават доволни от договора и се оттеглят на север. Теодосий използва мира, за да усили стените на Константинопол, да построи първата морска стена на града и да подсили укрепленията по дунавската граница.

    През следващите пет години хуните остават извън полезрението на Империята. През 440 те се появяват отново и нападат търговците в един пазар на северния бряг на Дунав. Атила и Бледа заплашват с война, твърдейки, че Империята не изпълнява поетите задължения и че епископът на Маргус е пресякъл Дунав, за да ограби и оскверни хунските царски гробници. Те преминават реката и уищожават крепостите по южния ѝ бряг. Маргус е превзет и епископът му е взет в плен. Според византийският историк Приск, съвременник и участник в събитията, епископът сам предава града на хуните. Атила и Бледа превземат столицата на Мизия Виминациум (близо до днешния Костолац), Сигиндунум (днешен Белград) и Сирмиум (Сремска Митровица), след което спират военните действия.

    Теодосий няма възможност да засили войските си на Балканите, заради превземането на Картаген от вандалския крал Гейзерих през 440 и персийското нападение в Армения през 441. През 442 той прехвърля войски от Северна Африка и нарежда изсичането на голямо количество нови монети, за да финансира войната срещу хуните. След тази подготовка, той решава, че може да отхвърли исканията на хуните за спазване на договора от 434.

    В отговор на това, през 443 Атила и Бледа подновяват военните действия. Придвижвайки се на юг, те превземат Рациария (до днешен Арчар) и успешно обсаждат Наисус (днешен Ниш), използвайки обсадни съоръжения. След това те се насочват към столицата и по пътя си превземат Сердика (София), Филипопол (Пловдив) и Аркадиопол. Хуните се сблъскват и разгромяват основните сили на Империята пред Константинопол и само липсата на обсадни съоръжения, способни да разрушат масивните стени на града, не им позволява да го превземат. Теодосий се признава за победен и изпраща патриарх Анатолий да преговаря за мир. Новият договор е по-тежък за Империята от този от 434. Императорът трябва да изплати репарация за нарушението на предишния договор в размер на 6000 либри злато (ок. 1962 кг). Годишният данък е утроен на 2100 либри злато (ок. 687 кг), а откупът за пленниците е повишен на 12 солида.

    След сключването на новия мирен договор хуните се оттеглят на север от Дунав. По време на последвалия мирен период, вероятно около 445, Бледа умира. Водят се спорове дали той е убит от Атила или умира по друга причина. Атила остава едноличен водач на хуните.
    Далеч от безогледния варварски нрав, с какъвто често е описван в литературата, този забележителен вожд на хуните експлоатира със завидна политическа далновидност разделението в римския свят и сред варварите. Изглежда, Атила е разполагал с една от най-добрите шпионски мрежи за времето си, защото почти всеки негов рейд има съвсем конкретни и правилно поставени цели. Така например до 449г. кампаниите му са насочени главно срещу Източната Римска империя и най-вече градовете във вътрешността на Балканите, които са разграбени и му доставят огромна плячка. От 450г. Атила променя посоката на рейдовете си и нахлува във Западната Римска империя, където е поканен от сестрата на императора за интервенция срещу дворцови интриганти.
    На 12.04.451г. Атила пресича Рейн в околността на Майнц, опустошава Източна Галия и стига до вратите на Орлеан. Обсажда го, но скоро го изоставя. При завръщането си към унгарските степи той е пресрещнат от римския генерал Флавий Етий и негови спомагателни войски от готи, франки и вандали. На 20.06.451г. след кръвопролитната битка при Каталунските поля, Атила е принуден да се оттегли, след като губи тактически.
    На следващата година, още през пролетта хуните, водени от Атила проникват като ураган през Северна Италия и разоряват градовете по течението на река По. Пътя им е покрит с реки от кръв и камари от трупове. Рим е в паника. Съвсем ненадейно след срещата с папа Лъв I Велики при Минцио, край Рим, Атила се завръща обратно в Унгария. В началото на януари 453г. той умира и това разхлабва обръча около Западната Римска империя. Към датата на смъртта му хунската държава включва територии на изток от река Елба и на запад от река Волга и е най-голямата и силна държава в Европа за времето си. Въпреки това тя не надживява създателя си, както например империята на Чингис хан, а след смъртта на Атила се разпада. Германските съюзниците на хуните влизат в редица противоречия с тях и накрая се отцепват. Между наследниците на Атила - Елах и Ернак започва война за надмощие и след 454г. държавата практически не съществува в първоначалния и вариант. Към края на 5-ти век хуните изчезват напълно от историческата сцена и оставят само вледеняващия спомен за безпощадните си рейдове в римските земи.
    Заедно с хуните в Европа пристига и още едно конно племе - аланите.
    Те са от ирански произход и от 3-ти век сл.Хр. контролират територии на север от Кавказ, което ги прави значително по-близки до Персия, отколкото до Европа. Не е известно какви са политическите връзки между хуните и аланите, но през 406г. последните пресичат Рейн и заедно с други германски племена плячкосват цяла Галия, в продължение на две години. Извършените от тях жестокости, са сходни с тези причинени от хуните. Една част от аланите предлага услугите си на римската власт, докато други се съюзяват с различни гермаснки племена, единствено с цел грабеж и разбойнически рейдове. След като разграбват Галия, по-голямата част от аланите преминават в Испания и се съюзяват с вандалите, под чието ръководство преминават в Африка, След 430г. източниците не споменават мето им като самостоятелно действащо племе.
    They march in full battle dress
    With faces grim and pale
    Tattered banners and bloody flags
    Rusty spears and blades...

    #2
    В книгата на "Хуните" от Лев Гумилев, автора излага тезата че хуните познати в Европа са потомци на избягали племена при разпадането на Северното Хунну.
    Като цяло съм чел малко за Хунну, но ми се стори достоверно.

    Comment


      #3
      Книгата си струва!
      They march in full battle dress
      With faces grim and pale
      Tattered banners and bloody flags
      Rusty spears and blades...

      Comment


        #4
        В книгата си, Гумилев разглежда доста увлекателно зараждането и величието на Хунну като държава и народ, и при това си служи предимно със китайски източници. Трябва да се отбележи, че той е един от малкото сериозни автори, посветили толкова труд и изследвания върху проблема за хуните и тюрките. Още повече, че трудовете му са били подлагани на жестока цензура в СССР.
        They march in full battle dress
        With faces grim and pale
        Tattered banners and bloody flags
        Rusty spears and blades...

        Comment


          #5
          Проблема за идентичността на "хунну" с европейските хуни /това название разбира се е условно/ въобще не може да се счита за решен.Има период от близо 200 години в които за "хунну" не се знае практически нищо.Далеч не е невъзможно поредната група азиатки номади насочила се на запад да е приела името на прочутите "хунну".Мисля,че има подобна вероятност и за названието на аварите.

          Comment


            #6
            Прав си има нещо такова. Но според мен и не само аварите.
            They march in full battle dress
            With faces grim and pale
            Tattered banners and bloody flags
            Rusty spears and blades...

            Comment


              #7
              resavsky написа
              Проблема за идентичността на "хунну" с европейските хуни /това название разбира се е условно/ въобще не може да се счита за решен.Има период от близо 200 години в които за "хунну" не се знае практически нищо.Далеч не е невъзможно поредната група азиатки номади насочила се на запад да е приела името на прочутите "хунну".Мисля,че има подобна вероятност и за названието на аварите.
              През тези два века остатъците от Хунну се преместват на такова географско положение, че най-вероятно няма и да разберем нищо повече за тях.Встрани са и от Китай и от Рим.
              Въпреки че звучи ненаучно, все пак си струва да се каже че начина по който хуните пристигат в Европа не говори да са поредната група азиатски номади.

              П.С:Интересно ми е какво мислите и за изследванията на Д.Съсълов?

              Comment


                #8
                Много уважавам Съселов като личност но не мога да приема тезите изложени в книгите му.Основната негова книга " Пътят на България" всъщност представлява разширен превод на трудовете на холандския учен Де Гроот когото Съселов цитира по десетина пъти на страница.Да не говорим че книгата / писана през 30 те години на ХХ век/ несъмнено е повлияна от модерния по онова време фашизъм - част от разсъжденията на Съселов опасно са приближават до тези на националсоциалистите....

                Comment


                  #9
                  SS-mann, имаш ли информация:
                  1) на какъв език са говорили хуните;
                  2) каква религия са изповядвали.

                  Питам, защото доколкото съм чела по въпроса (а то не е много), няма еднозначни сведения нито за едното, нито за другото. И причината за това е, че това, което ние наричаме хуни, са конфедереция от племена, които е много вероятно да са говорили на различни, дори не на близки или сходни езици и да са изповядвали различни религии. Същевременно подобно етническо обединение достига до голям разцвет и завладява доста територии и народи, което още повече увеличава етническото му разнообразие. Мисля си, че може би може да се търси аналогия с неяснотата в произхода на произхода на прабългарите, за чиито език и религия също има много малко, но доколкото ги има, са крайно разнопосочни сведения.

                  Comment


                    #10
                    Хана, като цяло подкрепям казаното от теб в горния пост, но е необходимо да разделим понятието "хуни" от "хуну". Първото е начин за наричане на народа, образувал се от "хуну", които отстъпват на запад през 2-ри век пр.Хр., и угрите, които постепенно се присъединяват към тях през 3-4-ти век. "Хуну" е народ, образувал се от останките на рода "ди", китайски емигранти от племето "ся" и монголоидни племена, обитаващи степите по краищата на Гоби.
                    Относно езика на Хуну:
                    На въпроса за езика на хуну е посветена значителна литература, която днес до голяма степен е изгубила значението си. Известният учен Сиратори доказва, че известните ни хунски думи са тюркски и единственият хунски израз, дошъл до наши дни, е тюркският. Изследванията на финландските учени поставят въпроса за хунския език в по-различна посока. Кастрен и Рамстед изказват мнение, че хунският език е общ за предците на тюрките и монголите. Пельо отбелязва, че езикът включва в себе си елементи на още по-древен строй. Лигети остава въпроса за хунския език открит, базирайки се на това, че хунската дума, означаваща "ботуши", известна ни с китайската си транскрипция, звучи като "сагдак" и няма аналогия нито в тюркските, нито в монголския език.
                    Тази дума обаче има пряко отношение към староруската дума "сагайдак", т.е. колчан със стрели и лък. тя е от тюркско-монголски произход и е употребявана през 16 и 17 век. Връзката и с хунската дума "сагдак" е съвсем очевдина, тъй като хуну са затъквали зад кончовите си стрелите, които не са събирали в колчана, както в последствие руснаците затъкват там ножовете си. По този начин е възможно думата "сагдак" да произлиза от тюркско-монголската езикова стихия, която през 1-вото хилядолетие пр.Хр. е очевдино още слабо диферинцирана, но е възможно също така, общността на известните ни хунски и монголски думи да се обясни и с културния обмен между народи тясно свързани от историческите си съдби.
                    Въпреки изброените съображения може да се смята, че съмнението в тюркоезичността на хуну е несъстоятелно, защото има преки доказателства от източници за близостта на хунския и телеския, т.е. угурския език, а за принадлежността на последния не може д аима две мнения. Самият Лигети, сочи че съмнението в тюркоезичието на хуну се основава на анализа на специални "културни думи", които много често се оказват заемки, в което няма нищо чудно, тъй като общуването на хуну със съседите им е продължително и интензивно.
                    За езика на хуните също съществуват спорове. Тук нещата са по-сложни, защото държавата на хуните /по времето на Атила например/, включва в себе си голям брой племена, които често са коренно различни по между си в езиково, расово и културно отношение. Много от тях запазват езика си и не приемат хунските нрави. Самите хуни пък са подложени на влиянието на тези племена и както виждаме след смъртта на Атила, хунският етнически елемент сякаш изчезва безследно.
                    Относно религията на хуну:
                    Киданите имат обичай, при който по време на война и по пътя към вражеската страна принасят на духовете на предците някой престъпник като "изкупителна жертва", когото разстрелват с "хиляда стрели". В края на битката пък принасят в жертва на духовете, един от варговете си, този път като "благодарствена жертва". Аналогичен обичай е регистриран през 2-ри век пр Хр. у хуну. Тук връзката е несъмнена, тъй като киданите са както изглежда, югоизточен клон на носителите на културата на глазковските племена/условно наименование на група древно тунгуски племена, живеещи през 2-рото хилядолетие пр Хр. по горното течение на Ангара. Известно е, че от 1200г.пр.Хр. хуну поддържат тесни връзки с глазковците, докато долноленските племена, принадлещажи към полярните култури, са отделени от южното Прибайкалие от "морето на тайгата" и връзката на хуну с тях е проблематична.
                    Така, може да се каже, че жертвите се принасят на на бога на войната Илбис, а на духовете на предците, които очевидно са много кръвожадни.
                    Известният руски учен А.П.Окладников прави извод, че в глазковското племе се "появява нов погребален обред, обусловен от идеята за съществуването на подземен свят, към който води реката на мъртвите, и заменя старата обредност, имаща в основата си други представи за съдбата на покойниците в задгробния свят.
                    Тази смяна на светогледа се съпоставя с прехода от матриархат към патриархалния родов строй. Тя променя радикално цялото разбиране за живота и преди всичко се отразява в култа към предците: "Според възгледите на онова време, завръщането на мъртвите носи нещастия и беди на живите, докато преди е смятано за неизбежно и желано звено от кръговрата на живота и смъртта". От тази гледна точка стават ясни "изкупителните" и "благодарствените" жертви пред духовете на предците като отплата за ненамесата им в земните дела.
                    Във връзка с този светоглед възниква дуалистичната система: небе /наричано от много конни народи: "Тенгер", "Тенгри", "Тангри"/-баща-добро и земя-майка-смърт, откъдето произтича соларния култ, изразяващ се в изработването на дискове и пръстени от бял нефрит.
                    Един от най-интересните изводи, които прави Окладников е интерпретацията на две погребения от глазковското време като шамански. Но трябва да се признае, че шаманизмът, т.е. близкото, дори сексуално общуване с духовете съвсем не съответсва на описания по-горе светоглед. И ако се признае, че описаните погребения наистина са шамански, то по-правилно е да се направи изводът, че те са с по-късен произход, т.е. трябва да се датират по-късно от 1 200 г.пр.Хр. и да се направи съпоставка с южния шаманизъм, вече съществуващ в Китай и идващ в Сибир, вероятно заедно с хуну.
                    Предположението, че шаманизмът в Сибир възниква самостоятелно и на базата на развитието на по-древни вярвания, не само не е доказано, но както изглежда, и не може да се докаже, а дори, обратното, културните връзки между Сибир и Далечния изток се проследяват чак до бронзовата епоха.
                    Срещаме почти всички отбелязани обреди с някои изменения и в държавата на Хуну през 2-ри век пр.Хр. Поради това изследванията и изводите на Окладников придобиват особена ценност и изясняват втория източник на онова творческо своеобразие, което намира въплъщенията си в създаването на държавата на Хуну и на номадската култура.
                    След малко ще продължа по въпроса.

                    Хуните са били дълбоко религиозни и консервативни във вярванията си. Например, когато Атила умира, войниците му нарязали бузите си, та сълзите им да се смесят с кръвта, поради великата скръб. Религита на хуните е била насочена главно към отвъдното, както е характерно и за останалите религии, преплетено с много вярвания и култове. Целокупността на този свят се обединява под шаманизма, който пък се корени в тотемизма. Хуну, а по късно и много други номадски племена вярвали, че даден род и дадено животно произхождали от един и същ баща, или майка. Според Шиман Кезаи, тотемът на Атила и на Арпат е бил орела. За Аспарух тотема е бил сокола. Тотемите, като цяло за хуните и другите степни народи от Централна Азия били вълкът, кучето, елена, сокола и заека. Кучето е заемало особено място в религията на хуну, тъй като преди поход шаманите разрязвали корема на куче и гадаели по вътрешностите му за изхода на битката.
                    Култът към небето, който практикуват хуните, намира отражение и в останалите номадски народи, които имат постоянен досег с тях. Известно е, че много от тези племена почитат бог Тангра, като култът към него е съхранен и при монголите по времето на Чингиз хан. Според ред изследвания освен култа към небето, хуну изповядвали и други религии като будизъм и зороастризъм.
                    Съществен интерес от религията на хуну е тяхната космогония. Ханът бил "роден от небето и земята и поставен на власт от слънцето и луната".
                    Хуну вярвали, че смъртта не преход към нов живот. За това гробовете били подготвени така, че на покойника да не му е студено в отвъдното, да е облечен добре, защото всичко поставено в гроба, той ще го отнесе със себе си. Разбира се в отвъдното го придружават наложниците му, понякога приятели, а ако е знатен вожд, дори войници. Това най-добре се вижда от погребението на Цин Шихуангди, който по произход е хун. Лев Гумильов вижда в този ритуал комбинация между хунската религия, древния китайски шаманизъм и тибетската религия бон.
                    Хана, надявам се информацията да ти е била полезна.
                    Last edited by viking heart; 17-06-2007, 12:31. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
                    They march in full battle dress
                    With faces grim and pale
                    Tattered banners and bloody flags
                    Rusty spears and blades...

                    Comment


                      #11
                      а аварите как се вписват в периода? или си заслужават нова тема?
                      kарта на периода - http://images.google.bg/imgres?imgur...3D10%26hl%3Dbg
                      Всяка алтруистична система е вътрешно нестабилна, защото е отворена за злоупотреби от страна на егоистични индивиди, готови да я експлоатират.

                      Comment


                        #12
                        Да, мисля, че е най-добре да се пусне отделна тема за тях. Като цяло аварите са сходни в езиково, религиозно и културно отношение с хуните, също както и доста други конни народи като маджарите, хазарите /преди да приемат юдаизма/ и българите. Още повече, че на територията на Авараския хаганат са живели значителен брой хуни, останали по тези земи след разпадането държавата на Атила.

                        Има интересни неща за нравите на хуну и народите, близки до тях, отразени във византийските и франкските източници.
                        Така например през 899г. франките склюват мир с маджарите, които се клели в "кучета, вълци и други безбожни езически неща".
                        В Тефоановата хроника е записано, че през 815г. Лъв V сключил 30 годишен мирс хана на дунавските българи Омуртаг. Българският владетел призовал за свидетели на акта "кучета и онова, с което нечествите народи принасят жертви у ги разсичаше". В Дунавска и Вардарска България и днес са се запазили вълчите празници през февруари и кучешките през март, когато се бесят кучета.
                        Башкирците имат интересен обичай: ако в едно семейство децата често умирали, отнасяли новороденото а забозае от кучка и т.н. :o
                        Last edited by viking heart; 17-06-2007, 13:59. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
                        They march in full battle dress
                        With faces grim and pale
                        Tattered banners and bloody flags
                        Rusty spears and blades...

                        Comment


                          #13
                          аварите са вархонити:

                          иначе ето сайт с електронните версии на книгите на Гумилев, чийто скромен фен съм аз:
                          sigpic

                          Comment


                            #14
                            "Гумильов" мисля че е малко по-точно .

                            Comment


                              #15
                              Темата ми стана интересна, та почнах да чета разни статии и книжлета и ми изникнаха два въпроса:
                              Попаднах на твърдение, че първите пари в Китай се наричали "Хунски ножове".Стори ми се малко странно.Някой може ли да потвърди това нещо?
                              Друг въпрос е дали хуните са имали писменост.Предполагам, че са използвали китайската, но в някои китайски източници има известни сведения за хунска писменост.Във връзка с този въпрос се зачудих дали имаме някакви хунски писмени източници, писани на китайски откъдето да черпим информация?

                              Comment

                              Working...
                              X