Василий Втори е бил сгоден за българска принцеса, вероятно или дъщеря или внучка на Петър, но бракът така и не се е осъществил. Предвид последващото му отношение към българите и към жените можем само да гадаем какво е представлявала тази принцеса
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Македонската династия
Collapse
X
-
Да не би да имаш предвид тогава Роман?
А относно горния пост- ха-ха-ха!A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
boilad написа Виж мнениеДели, извинявай, но ето това са глупости:
[91]. [На] царя Иван Асен Белгун, който освободи българския род от гръцко робство, вечна му памет.
(Из "Борилов синодик")
цар Никофор е Никифор ²² Фока, който започва войната с българите, цар Йоан е Йоан Цимисхий, а Василий е Василий ²².
А сега? От една страна - "вечна памет" на този дето освободил българите от гръцко робство, от друга страна "вечна памет" на тези, които са поробили България и са я управлявали по време на робството!
Comment
-
boilad написа Виж мнениеИдеална илюстрация на тезата ми, че с "робство" се означава "чуждата" власт, а не някаква имагинерна разсипия, или, не дай боже, институционализираното робство. И както се вижда не е изобретение на Възраждането. По същия начин и през Възраждането има славословия към султана, заради определени отстъпки направени на българите, или пък, за да го предразположат към такива (например онзи паметен Великден на 1860г.).
Друг извод, е че не можем автоматично да ползваме понятия от извори в съврменна интерпретация на събитията, тъй като в този случай, трябва като пишем за Василий ²², всеки път да добавяме "вечна му памет"
Comment
-
Отношението към Василий може да не е само по линия на християнството. Ако вярваме на Йоан Скилица натуралният данък който налага на българите е меко-казано скромен. Та може да е имало хора на север от Филипополис, които са казвали "вечна му памет".This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
Amazon написа Виж мнениеОтношението към Василий може да не е само по линия на християнството. Ако вярваме на Йоан Скилица натуралният данък който налага на българите е меко-казано скромен. Та може да е имало хора на север от Филипополис, които са казвали "вечна му памет".
Comment
-
Stan написа Виж мнениеДруг извод, е че не можем автоматично да ползваме понятия от извори в съврменна интерпретация на събитията, тъй като в този случай, трябва като пишем за Василий ²², всеки път да добавяме "вечна му памет"Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
boilad написа Виж мнениеПо-скоро "Вулгарохтонос"?!
Comment
-
Stan написа Виж мнениеА че някои са викали "вечна му памет" в това може да сме сигурни, но не тези на север от Филипопол, а голяма част от тези във Филипопол. За това и Калоян е взе крути мерки на принципа "има ромеи - има проблеми, няма ромеи, няма проблеми"
"Вулгарохтонос" е във византийските извори, които лъжат и изопъчават целенасочено с цел да манипулират четящите ги 1000 години по-късно. Затова нека се опираме на българските извори, така че "вечна му памет".This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
Amazon написа Виж мнениедоколкото знам пякорът му е лепнат 100-тина години след смъртта му.
Comment
-
Ако към въпросния Вулгарохтонос приложим максимата "за умрелите или добро, или нищо", то би следвало почтително да замълчим. Все пак имам странното усещане, че ще си навлечем строгата, но справедлива модераторска намеса.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеПо-скоро 300.
Сетих се, че части от Брюкселската хроника имат превод и на български, та ето: "Василий Млади Българоубиец багренородни и победоносец, войнолюбец и златолюбец, като извършил много подвизи и спечелил много трофеи и победи срещу българския народ, а освен това срещу мнозина други..."Last edited by monte christo; 18-01-2013, 01:47.
Comment
-
monte christo написа Виж мнениеВсе пак това "уточнение" датира от 11 век при анонимният писец на Брюкселската хроника и фигурира в нейната трета секция.
Comment
-
Василий ²² е наричан Българоубиец във византийската историография поне от края на 12 - нач. на 13 в.
Никита Хониат - във връзка с въстанието на Асен и Петър: "Императорът, като стигнал столицата, започнал да се гордее с постигнатите успехи, така че един от съдийското съсловие (той бил Лъв Монастириот) казал, че душата на Василий Българоубиеца страда, защото императорът пренебрегнал неговата разпоредба"
Георги Акрополит за Калоян: "Той отмъщавал прочее, както казвал, за злините, които император Василий извършил спрямо българите. И като казвал, че Василий се наричал Българоубиец, себе си назовавал Ромеоубиец"
Comment
Comment