If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Василий Втори е бил сгоден за българска принцеса, вероятно или дъщеря или внучка на Петър, но бракът така и не се е осъществил. Предвид последващото му отношение към българите и към жените можем само да гадаем какво е представлявала тази принцеса
[91]. [На] царя Иван Асен Белгун, който освободи българския род от гръцко робство, вечна му памет.
(Из "Борилов синодик")
Малко по-нагоре в същия Борилов синодикт, обаче има и нещо друго - "на цар Никифор, на цар Йоан, на цар Василий, следват императорите до Йоан ²² Комнин.... гръцките царе, които заедно със земното наследиха и небесното царство, вечна им памет"
цар Никофор е Никифор ²² Фока, който започва войната с българите, цар Йоан е Йоан Цимисхий, а Василий е Василий ²².
А сега? От една страна - "вечна памет" на този дето освободил българите от гръцко робство, от друга страна "вечна памет" на тези, които са поробили България и са я управлявали по време на робството!
Идеална илюстрация на тезата ми, че с "робство" се означава "чуждата" власт, а не някаква имагинерна разсипия, или, не дай боже, институционализираното робство. И както се вижда не е изобретение на Възраждането. По същия начин и през Възраждането има славословия към султана, заради определени отстъпки направени на българите, или пък, за да го предразположат към такива (например онзи паметен Великден на 1860г.).
Един от изводите, които можем да направим от Бориловият синодикт, е че поръчителят - цар Борил, е страдал от раздвояване на личността, казано иначе шизофрения.
Друг извод, е че не можем автоматично да ползваме понятия от извори в съврменна интерпретация на събитията, тъй като в този случай, трябва като пишем за Василий ²², всеки път да добавяме "вечна му памет"
Отношението към Василий може да не е само по линия на християнството. Ако вярваме на Йоан Скилица натуралният данък който налага на българите е меко-казано скромен. Та може да е имало хора на север от Филипополис, които са казвали "вечна му памет".
This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Отношението към Василий може да не е само по линия на християнството. Ако вярваме на Йоан Скилица натуралният данък който налага на българите е меко-казано скромен. Та може да е имало хора на север от Филипополис, които са казвали "вечна му памет".
Василий ²² запазва данъчната система на от времето на Първото българско царство, т.е. не я облекчава. А я запазва за да може по-лесно да се наложи византийската власт, а пък и българското общество в този период е било с натурална обмяна, т.е. трябвало е време да навлезат монетите в обръщение - няма как да вземеш нещо, дето го няма. А че някои са викали "вечна му памет" в това може да сме сигурни, но не тези на север от Филипопол, а голяма част от тези във Филипопол. За това и Калоян е взе крути мерки на принципа "има ромеи - има проблеми, няма ромеи, няма проблеми"
Друг извод, е че не можем автоматично да ползваме понятия от извори в съврменна интерпретация на събитията, тъй като в този случай, трябва като пишем за Василий ²², всеки път да добавяме "вечна му памет"
По-скоро "Вулгарохтонос"?!
Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написа
Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
"Вулгарохтонос" е във византийските извори, които лъжат и изопъчават целенасочено с цел да манипулират четящите ги 1000 години по-късно. Затова нека се опираме на българските извори, така че "вечна му памет".
А че някои са викали "вечна му памет" в това може да сме сигурни, но не тези на север от Филипопол, а голяма част от тези във Филипопол. За това и Калоян е взе крути мерки на принципа "има ромеи - има проблеми, няма ромеи, няма проблеми"
Тя май и другата страна си го спазва този принцип. Нали заради това има периоди когато населението на Тракия е бая рехаво.
"Вулгарохтонос" е във византийските извори, които лъжат и изопъчават целенасочено с цел да манипулират четящите ги 1000 години по-късно. Затова нека се опираме на българските извори, така че "вечна му памет".
Добре, последно Василий "българоубиец" ли е, или "българороден", защото доколкото знам пякорът му е лепнат 100-тина години след смъртта му.
This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Ако към въпросния Вулгарохтонос приложим максимата "за умрелите или добро, или нищо", то би следвало почтително да замълчим. Все пак имам странното усещане, че ще си навлечем строгата, но справедлива модераторска намеса.
Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написа
Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
Всъщност не са 300, ами цели 650-700 г. по-късно. В интерес на истината, дори не можем да говорим и за прякор. Все пак това "уточнение" датира от 11 век при анонимният писец на Брюкселската хроника и фигурира в нейната трета секция. Свободен превод от английски: "Василий младият, българоубиецът, роденият в порфирната стая, победителят, любимецът на войната и богатството, постигнал много триумфи и победи срещу българските люде и срещу много други..." Този ник-нейм (Българоубиец) де факто не е използван от т.нар. византийска историография. Това е интересно, но човек трябва да се занимава допълнително и да загуби немалко време при изготвяне на хронологията. Едва през 17 век Василий със сигурност става (познат ни като) Българоубиец, за което, разбира се, е виновна коя? Да, правилен отговор - западната историография В официалните римски документи Василий е наричан Млади или Порфирогенет.
Сетих се, че части от Брюкселската хроника имат превод и на български, та ето: "Василий Млади Българоубиец багренородни и победоносец, войнолюбец и златолюбец, като извършил много подвизи и спечелил много трофеи и победи срещу българския народ, а освен това срещу мнозина други..."
Василий ²² е наричан Българоубиец във византийската историография поне от края на 12 - нач. на 13 в.
Никита Хониат - във връзка с въстанието на Асен и Петър: "Императорът, като стигнал столицата, започнал да се гордее с постигнатите успехи, така че един от съдийското съсловие (той бил Лъв Монастириот) казал, че душата на Василий Българоубиеца страда, защото императорът пренебрегнал неговата разпоредба"
Георги Акрополит за Калоян: "Той отмъщавал прочее, както казвал, за злините, които император Василий извършил спрямо българите. И като казвал, че Василий се наричал Българоубиец, себе си назовавал Ромеоубиец"
А историята за ослепените (10 000!) български войници и Самуил, които умира при вида на това зверство знаете ли откъде се е появила? Има я дори в учебниците по история, значи би трябвало да почива на нещо.
This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment