Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Акънджиите
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Акънджиите
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска историяМаркери: Никакви
-
Така, видях се с малко време и на едно място и отговарям, както бях обещал. Първо копирам тук текстът на Ги, който стана причина за отварянето на новата тема. Темата за акънджиите беше отделена от тази за християните в османската армия. Така от една страна ще е удобно за потенциално интересуващите се от темата, а от друга, ако някой ден блога на Ги си отиде, текстът ще е архивиран тук.
The Akinci Warriors/ Акънджиите
Поради оскъдността и лаконичността на изворите, с които разполагаме, събитията от първите десетилетия на османското завоевание на Балканите днес изглеждат твърде неясни, като това съждение се отнася особено към периода между 1354 и 1371 г. Повечето от съвременните изследователи приемат, че завоеванията в Тракия от този период не са извършвани само от османци, но и от полунезависими (макар и признаващи върховната власт на Османовци) племенни водачи, принцове и военачалници-газии, идващи от други анатолийски бейлици като Караси, Сарухан, Айдън и др. Като главна движеща сила на настъплението срещу християнските балкански държави се посочват т.нар. акънджии[1], съставятщи голяма част от турската нередовна войска. Акънджиите и останалите подобни на тях нерегулярни (т.е. доброволчески и неполучаващи официално заплащане - поне в началото, а след това - по-скоро символично и то по време на поход) войскови части играят огромна роля не само в османската завоевателна политика, но и в преобладаващата част от военните конфликти на останалите турски бейлици, формирали се в Западна Мала Азия след упадъка и изчезването на Селджукския султанат под ударите на монголите (кр. на XIII в.). Те представляват своеобразно „първично стъпало” на османската военна структура, чиито по-софистицирани части включват феодално задължени професионални военни като спахиите и т.нар. „роби-воини” („кул”) - еничарската гвардия. Многозначително е че, въпреки славата си на гази-бойци в свещената война (джихад) срещу „неверниците”, акънджиите напомнят най-вече за племенно опълчение, типично за номадските народи. Често определяни в специализираната литература просто като „лека нередовна османска кавалерия”, акънджиите и някои други типични османски войскови формирования като азебите, по своя състав слабо се различават от тези на туркоманските или монголските племена в евразийската степ[2]. Нещо повече: в интересуващия ни период те често са ръководени от наскоро помюсюлманчени бивши християнски феодали, за които това не е пречка да носят извънредно престижната титла „бей”[3].
Някои от тези бивши „неверници” и акънджийски бейове играят твърде важна роля в османските завоевания (напр. Михал или Евренос)[4]. Това представлява ясно свидетелство за бързо променящите се взаимоотношения между християни и мюсюлмани, като интегрирането на първите в османското общество, вкл. и в редовете на акънджиите и на спахиите, изглежда, поне в началния период, не включва задължително и преминаването им към исляма[5]. Същевременно имиджът на безупречни „газии”, т.е. „борци за правата вяра”, който е ревностно поддържан от първите османски хронисти[6], като че ли трудно се съвместява с някои други обстоятелства, които са ни известни за нередовните османски войскови формирования. През XIV в. (а и по-късно) сред туркоманските племена в Мала Азия все още са живи остатъци от тяхната стара шаманска религия, а малцина от местните мюсюлмански духовници са вещи в догматичните тънкости на исляма (т. напр. екзотична рядкост са тези, знаещи задължителния за това време „свещен език”, на който е написан Корана – арабския)[7]. Допълнителна пречка пред схващането за „правоверността” на „храбрите юнаци газии” е фактът, че по това време в северната част на Близкия изток (вкл. и в цяла Мала Азия) са извънредно разпространени сродните с персийския шиизъм дервишки секти[8], някои от които, със своя мистицизъм и близки до шаманските прийоми, упражняват голямо влияние не само над обикновените турци, но и сред владетелските им дворове, вкл. османския. Значителеният брой доскорошни християни, който масово се включва[9] в редовете на османските войски в процеса на турската инвазия, също едва ли допринася особено за „чистотата” на „правата вяра” на последните. Но, докато са необходими на султаните, водейки победоносния си „газават”, критиките срещу тази войнствена „сбирщина” от страна на улемата/„ортодоксалния” сунитски свят са заглушени, ограничавайки се най-вече до явно популярните и толерирани от турците дервишки братства[10]. От друга страна, в XIV-XV в. християнските летописци масово характеризират нередовните турски армии като „пирати” и „разбойници”, като понякога чрез използването на тези термини изрично ги разграничават от останалите османски войски[11]. Типични черти при описанието на акънджиите от съвременните западни очевидци са презрението, но и ужасът, който изпитват към тях[12].
*Текстът е част от по-голяма статия, чието излизане е предстоящо.
________________________________________
[1] От тур. akıncı, букв. „нашественик”, „плячкаджия”, „разбойник”; нередовна турска лека кавалерия; бойци, които са се сражавали за османския и др. турски емири не срещу заплащане, а срещу плячката, която взимат от враговете, срв. напр. Хр. Матанов, Р. Михнева. От Галиполи до Лепанто. Балканите, Европа и османското нашествие. София, 1988, 43-44;M. Bartusis. The late Byzantine army: arms and society. University of Pennsylvania Press, 1997, 106. Интересно е, че нередовната пехота („азеби”), която по социалния си състав не се е различавала от кавалерията и, естествено, я е придружавала, за пръв път се „проявява” в историята по време на пиратските нападения на западнотурските емири в първата половина на XIV в. Срв. H. Inalcik. “The Ottoman Turks and the Crusades, 1329-1451”. A History of the Crusades; Vol. VI (The Impact of the Crusades in Europe) (ed. Harry W. Hazard & Norman P. Zacour). Wisconsin, 1989, 226:„Турските азеби (от арабското ‘azab – ерген, младеж), бойната сила на тези флотилии, са идентични по произход, мотивация и организация с пограничните газии.” Един от по-късните съратници на шейх Бедреддин и Муса Челеби е известен от изворите с името „Азеб бей”, което по всяка вероятност сочи, че е бил предводител на тези войскови части (за него вж. К. Имбър. Османската империя 1300-1481. Amicitia, 2000: http://istorianasveta.eu/pages/posts...481-10-650.php). При Мурад I османските азеби и акънджии са организирани в т.нар. корпуси „яя” и „мюселем”, срв. В. Мутафчиева. Османска социално-политическа история. София, 1999, 6-21.
[2] В които (както и изобщо в онези социуми, намиращи се в т.нар. стадий на „военна демокрация”) всеки мъж, годен да носи оръжие, е и воин, като, най-грубо, носенето на военната служба се извършва: 1) по задължение (когато е необходимо да се защити рода/племето) и 2) по собствено желание (когато се извършва набег/нападение срещу враговете).
[3] Тази турско-алтайска титла (означаваща „вожд”, „княз” или „принц”) вXIV в. е носена от владетели, които са равни или дори надминават по сила османските емири, срв. напр. Умур Бей (Бег) от Айдън.
[4] Срв. напр. П. Парушев. Цит. съч., 160. По-подробно за гази-имиджа в C. Kafadar. Between Two Worlds: The Construction of Ottoman State. University of California Press, 1995, 62-90.
[5]Макар и от изворите да е очевидно, че най-малкото представителите на висшата аристокрация/военачалниците (бейовете) са преминали към исляма. Един показателен пример е легендарният Михал бей (Кьосе Михал), за него вж. напр. М. Нешри. Цит. съч., 30. По-обобщен поглед върху въпроса може да се открие напр. в К. Мутафова. „Религиозната самоидентичност в българското и византийското общество през XIV-първата половина на XV в. (в динамиката на османската инвазия)”. Средновековните Балкани (съст. Сн. Ракова, Л. Симеонова). София, 1999 г., 131-141. Нетипичното за мюсюлманин име на бащата на Шейх Бедреддин Симави - „Израил” не изключва вероятността и самият той да е преминал наскоро в мюсюлманското вероизповедание. Относно аргументите на Бабингер за „сина на Селджук, който носел същото име” (срв. Фр. Бабингер. Шейх Бедреддин, синът на съдията от Симав. - В. Гюзелев (ред. и съст.). Трима радетели за мюсюлмано-християнско единение през XV век. София, 2012, 34, бел. 6), вж. напр. К. Brook. The Jews of Khazaria. 2nd ed. Rowman & Littlefield Publishers Inc., 2006, 74, където вместо това се допуска юдейско (чрез Хазарския хаганат) или несторианско влияние.
[6] Най-ранните от които датират от първата половина на XV в. В тях, в съзвучие с официалната религиозна политка на османците, масово е поддържана сунитска версия на исляма.
[7] Срв. напр. Ibn Battuta. Travels in Asia and Africa 1325–1354. Routledge, 1983, 137-138.
[8] Така напр. пътешественикът Ибн Батута ги среща буквално навсякъде в населените места, които посещава в Анатолия, срв. пак там. Вж. също Х. Иналджък. Цит. съч., 182-183; A. Karamustafa, God’s Unruly Friends: Dervish Groups in the Islamic Later Middle Period, 1200-1550. Salt Lake City, 1994.
[9] Вж. напр. H. Inalcik. “The Rise of Turkoman Maritime Principalities, Byzantium, and Crusades”. Byzantinische Forschungen, IX (1985), 183.
[10] Вж. по-подробно Х. Иналджък. Цит. съч., 182-183.
[11] Срв. напр. К. Костенечки. Съчинения. София, 1993, 170, 175.„Разбойници”, „плячкаджии” всъщност е и буквалният превод на наименованието на този основен род войска (akıncı) в ранната османска епоха.
[12] Срв. напр. описанието на К. Михайлович, който красноречиво ги сравнява с „лавината от червеи, падащи от ябълките след дъжд”, Същият. Записки янычара, написаны Константином Михайловичем из Островицы. Введ., пер. и коммент. А.И. Рогова. Москва, 1978, 106.
Както и да е, малкият обем на текста позволява анализът да се сведе до направо микроскопично ниво и писанието на Ги да бъде „разкостено“ и бистрено едва ли не изречение по изречение. Така и смятам да постъпя, като се фокусирам единствено върху онези части от текста, които бих искал да коментирам, допълня или да изразя несъгласие. Всичко от текста на Ги, което седи извън моите размишления по темата, твърде вероятно отразява моето собствено виждане по въпроса и по тази причина не реагирам. И така минавам в непосредствена форма на общение и размишления по текста:
Поради оскъдността и лаконичността на изворите, с които разполагаме, събитията от първите десетилетия на османското завоевание на Балканите днес изглеждат твърде неясни, като това съждение се отнася особено към периода между 1354 и 1371 г. Повечето от съвременните изследователи приемат, че завоеванията в Тракия от този период не са извършвани само от османци, но и от полунезависими (макар и признаващи върховната власт на Османовци) племенни водачи, принцове и военачалници-газии, идващи от други анатолийски бейлици като Караси, Сарухан, Айдън и др.
Като главна движеща сила на настъплението срещу християнските балкански държави се посочват т.нар. акънджии[1], съставятщи голяма част от турската нередовна войска.
[1] От тур. akıncı, букв. „нашественик”, „плячкаджия”, „разбойник”; нередовна турска лека кавалерия; бойци, които са се сражавали за османския и др. турски емири не срещу заплащане, а срещу плячката, която взимат от враговете… При Мурад I османските азеби и акънджии са организирани в т.нар. корпуси „яя” и „мюселем”, срв. В. Мутафчиева. Османска социално-политическа история. София, 1999, 6-21.
Многозначително е че, въпреки славата си на гази-бойци в свещената война (джихад) срещу „неверниците”, акънджиите напомнят най-вече за племенно опълчение, типично за номадските народи. Често определяни в специализираната литература просто като „лека нередовна османска кавалерия”, акънджиите и някои други типични османски войскови формирования като азебите, по своя състав слабо се различават от тези на туркоманските или монголските племена в евразийската степ[2]. Нещо повече: в интересуващия ни период те често са ръководени от наскоро помюсюлманчени бивши християнски феодали, за които това не е пречка да носят извънредно престижната титла „бей”[3].
Някои от тези бивши „неверници” и акънджийски бейове играят твърде важна роля в османските завоевания (напр. Михал или Евренос)
[5]Макар и от изворите да е очевидно, че най-малкото представителите на висшата аристокрация/военачалниците (бейовете) са преминали към исляма. Един показателен пример е легендарният Михал бей (Кьосе Михал), за него вж. напр. М. Нешри. Цит. съч., 30. По-обобщен поглед върху въпроса може да се открие напр. в К. Мутафова. „Религиозната самоидентичност в българското и византийското общество през XIV-първата половина на XV в. (в динамиката на османската инвазия)”. Средновековните Балкани (съст. Сн. Ракова, Л. Симеонова). София, 1999 г., 131-141.
Значителеният брой доскорошни християни, който масово се включва[9] в редовете на османските войски в процеса на турската инвазия, също едва ли допринася особено за „чистотата” на „правата вяра” на последните. Но, докато са необходими на султаните, водейки победоносния си „газават”, критиките срещу тази войнствена „сбирщина” от страна на улемата/„ортодоксалния” сунитски свят са заглушени, ограничавайки се най-вече до явно популярните и толерирани от турците дервишки братства[10].
От друга страна, в XIV-XV в. християнските летописци масово характеризират нередовните турски армии като „пирати” и „разбойници”, като понякога чрез използването на тези термини изрично ги разграничават от останалите османски войски[11]. Типични черти при описанието на акънджиите от съвременните западни очевидци са презрението, но и ужасът, който изпитват към тях[12].
Та в крайна сметка искам да кажа, че текстът ти е много интересен и може да стане основа за най-разнообразни дискусии както по отношение на организацията на акънджиите в чисто военен план, така и за ролята им в ранното османско общество като цяло. Струва ми се, че не е лошо да се постави ясно разграничение между обикновения конник акънджия, неговите нисши офицери (товиджета) и акънджийските бейове. Ако е имало някаква мобилност то тя се е заключавала до първите две стъпки на йерархичната структура. Върхът винаги е заеман от някакъв вид нобилитет бил той тюркски или ренегати. Искам да кажа, че етно-конфесионалната принадлежност на едните не прави автоматично другите същите. Добре е да се погледне кои и какви са хората, които съставляват контингентите на големите акънджийски бейове. Дали са преимуществено християни и конвертити както твърди Лоури (което не е лишено от логика при положение, че много от бейовете са конвертити, както казва и Ги в текста си) или пък рекрутирани сред хората, за които язденето и войната са ежедневие, занаят и начин на живот – демек някои от множеството тюркомански номадски групи из Анадола и Балканите. Би могло да се трасира и могъщото влияние на бейовете върху османската политика и общество като цяло, да се проследи какво оставят след себе си като наследство под формата на градове/архитектура в почти автономно управляваните от тях територии, връзките им хетеродоксните суфитски братства на Балканите и в Анадола и т.н. и т.н. Въобще има много какво да се говори по темата. Не би било преувеличено да се каже, че османистиката като цяло едва в последните две десетилетия започва да оценява особено значимата роля на влиятелните акънджийски бейове в ранното османско общество и добрите специализирани изследвания по темата не са бог знае колко много. Истински важните разкрития тепърва предстоят, а скорошните книги на Х. Лоури, свързани с Евренос бей и династията му показват абсолютната необходимост от свестни монографични изследвания върху водещите акънджийски династии като тези на Евреносоглу, Михалоглу, Малкочоглу, Исхакоглу и Тураханоглу.
Хайде дано да е хаирлия темата. Отдавна не е отваряна сериозна тема по османските въпроси. Основните дразнители, които опропастяват подобни теми с националистически изцепки, слава богу, вече не идват, та има шанс да стане истински мохабет.Last edited by KIZIL DELI; 14-10-2014, 17:02.
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеИзвестна доза по-голяма критичност към терминологията в съвременните извори не би била излишна тук. Какво като християнските извори наричат османската войска (от някакъв тип) разбойници или не знам какво?"Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта
Comment
-
Набързо само:
1) Текстът всъщност е предназначен за съвсем фрагментирано (поради нарочно ограничение в обема) въведение в структурата на османското общество от нач. на 15 в., макар че въпреки това е направен опит да бъде максимално обобщителен - но, кхъм, авторът съвсем не е османист и, макар че напр. Лоури или др. цитирани автори са му попадали, не е имал време и възможност да ги използва всичките.
2) Сори за цитата от Вера Мутафчиева, като се прибера в БГ ще проверя защо съм дал толкова страници, но на първо време си спомням, че беше просто една-единствена страница - но пък много ясно си спомням, че беше писала, че именно акънджиите са били организирани във въпросните корпуси (айде азебите да са мое предположение и допълнение) и по-точно в "мюселема" - а как да не й се довериш, след като тя е османист, а ти не си?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнение
Ги, тук въвеждаш терминология, която поне за мен е неясна или по-точно неясно е какво ти конкретно влагаш в нея. Кои са османците от средата на Х²V в., които са част от завоевателите на Тракия? Контингентите на прякото подчинение на владетеля от османската династия и наследниците му ли? От казаното от теб излиза, че има от една страна някакви османци и от друга някакви „не-османци“ (племенни вождове, принцове, военачалници-газии от други бейлици), които са „полунезависими, но признаващи върховенството на Османовци“ (всъщност не е ли едно и също – полунезависим=признаващ върховната власт?). Сега тези „не-османци“ или действат самостоятелно на Балканите или признават върховенството на династията на Осман и действат от и в нейно име. Ако не признават и действат самостоятелно работата ясна, ако обаче са както казваш полунезависими и под шапката на династията това не ги ли квалифицира автоматично като „османци“? Т.е. ако някой си пичага, който разполага с военен контингент (без значение дали е ренегат или някакъв мъжага от анатолийските бейлици) действа на Балканите и завладява градове и територии, които влизат в състава на държавното формирование, ръководено от Осман и наследниците му, то той османец ли или не? Какво изобщо е османец/ци, в твоя текст?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеВторо в терминологично отношение – анадолски принцове?! Какво е това животно? Питам не за друго, но защото сам по-долу в текста разясняваш, че е важно някой си дали е бей или емир, а тук си ги намяткал в стил кера-мара и камшик-тодора. Сега, ти смяташ, че бей през Х²V в. = „вожд”, „княз” или „принц”. Аз не виждам причина титлата да се превежда, да не говорим, че по моите разбирания вожд-княз-принц никак не са еднозначни и равнопоставени титли. Така, че анадолски принцове от Х²V в. на мен поне ми идва в повече, а и не виждам смисъл при положение, че може да се използва тогавашната титулатура.
Всъщност проблемът е как да обясним, че има "бейове" и "бейове", че това е хем почетна, хем съвсем реална титла, че са едни "бейовете" като Умур и Хъзър Айдъноглу и други: тези като Евренос и Миннет? Или са еднакви, много ми е интересно да чуя твоето и което и да е друго мнение по въпроса?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеТова ми се струва по-скоро формално: аз съм се опитал да изразя фактическото положение на нещата, както, разбира се, съм го видял. Кои са принцове: Гермияногулларъ, Исфендияровци, Айдъновци и прочие такива типове, които са се задържали десетки и повече години като владетелски династии в определени райони и са равнозначни поне на принцове - дори когато са свалени от власт и/или са васални на някой.
"Анадолски принцове" ако ти идва в повече, на мене не, освен ако не смяташ, че само Османовците заслужават подобна титла (масово са наричани така в литературата - "принц" Муса, "принц" Мехмед и тн., срв. Имбър, Иналджък или който и да е англоезичен автор по темата).
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеВсъщност проблемът е как да обясним, че има "бейове" и "бейове", че това е хем почетна, хем съвсем реална титла, че са едни "бейовете" като Умур и Хъзър Айдъноглу и други: тези като Евренос и Миннет? Или са еднакви, много ми е интересно да чуя твоето и което и да е друго мнение по въпроса?
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеНе знам колко е формализъм, но например в титулатурата на Исфендияроглу Исамил бей, присъства емирю'л-кебир и султаню'л-азам и т.н. Искам да кажа, че нещата с титулатурите на анадолските владетели са поне една идея по засукани от разделението, (бей, по-високо от емир) което предлагаш ти.
Иначе има проблем, поне за мен: не съм 100 % запознат със собствените титулатури на турските пост-следжукски владетели, обаче страничните наблюдатели масово ги наричат "бейове", пък и "принцове", независимо дали става въпрос за "шехзадета" (от османския двор), това от доста време ми е интересно откъде идва...Но и "султани" им викат, и "емири", дали пък да не е имало (в началото) някакво "простонародно" разбиране и съответно официализирана (но непопулярна) титулатура, създавана от (кой друг) улемата? Да не споменаваме примерно за родните извори, които оплитат възела съвсем с "цар Баазит", верно че тогава дума "принц" в българския нямаA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеНе, аз всъщност не предлагам такова разделение (бей, по-високо от емир)...
Comment
-
За Михал може и да съм сглупил, но си мислех, че в това, което цитирам, имат предвид него, а не онзи "големия", който дезертира от Муса при Мехмед, въпреки че първият го издига толкова много. Не съм мислел, че двамата са един и същи човек, макар че Евренос например е направо шокиращо дълголетен тип, хем в такъв рисков занаят като акънджийството. Но Кьосе Михал е бил по-дърт и от него.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеДобре значи идваме кажи речи на едно мнение и няма кво да го бутаме този въпрос повече.
Иначе, по същество, какво ще рече "редовна" турска войска: ами, мисля, че (като наш'те национали ) спахиите - поне. И гвардията/личната охрана на бейовете-султани. И гарнизонните части. Не знам дали ще се съгласиш, че всички изброени (не казвам еничари или нещо такова) ги е имало още от времената на Джимри Дьозмето?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеХахахаха, "моят текст", че то тая теза циркулира поне от 30 години, да не съм я измислил аз, да оставим настрана факта, че на места цитирам почти буквално . Доколкото си спомням, май причината е, че Белдичеану-Щайнер се чуди над съдбата на Хаджи Илбеки, затова преди време статусът ми в мрежата беше: Who the F was Kizil Deli? и нямах предвид тебе. Точно нея я цитират за въпросните "племенни вождове, принцове, военачалници-газии" и описанието си е доста точно и изчерпателно, тоест: "племенни вождове" - примерно Миннет бег (ли беше? сори ако се бъркам!) на някакво си татарско племе и подобните му (ок, знам, че Миннет бег е по-късен, но то много се знае за периода, който споменавам); принцове = феодали от други "селджукски" (мразя го тоя термин, а и не е верен) бейлици, т.е. от бейските фамилии, не от Османовата; военачалници-газии - Израил, Евренос и прочие. "Полунезависимите" още са "полуосманци", това дава ли отговор на въпроса ти "какво изобщо е османец/ци в твоя текст?
Самият Миннет бей си пар екселанс някакъв татарски племенен вожд или поне кланов водач от Централен Анадол. Синът му Мехмед бей обаче е акънджийски бей, санджакбеи на Смедерово и Босна и т.н. Та къде го квалифицираме него? Нали не си представяме, че контингента му идва от някой друг освен от бащините му хора.
Полуосманци е извинявай направо несериозно, какво е това? Кой пречи на османците до Баязид ², да не казвам Мехмед ²² да са изключително разнородна маса от тюрки и нетюрки, признаващи властта на династията на Осман? Поне аз така си ги представям, ти явно виждаш някакви, които са баш каквито трябва османци и едни по-калпави османци, които са полу-... Или пък се ебаваш?
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение2) Сори за цитата от Вера Мутафчиева, като се прибера в БГ ще проверя защо съм дал толкова страници, но на първо време си спомням, че беше просто една-единствена страница - но пък много ясно си спомням, че беше писала, че именно акънджиите са били организирани във въпросните корпуси (айде азебите да са мое предположение и допълнение) и по-точно в "мюселема" - а как да не й се довериш, след като тя е османист, а ти не си?
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеЗа Михал може и да съм сглупил, но си мислех, че в това, което цитирам, имат предвид него, а не онзи "големия", който дезертира от Муса при Мехмед, въпреки че първият го издига толкова много. Не съм мислел, че двамата са един и същи човек, макар че Евренос например е направо шокиращо дълголетен тип, хем в такъв рисков занаят като акънджийството. Но Кьосе Михал е бил по-дърт и от него.
П.П. Всъщност кога умира Кьосе Михал на мен поне не ми е ясно. Едно е сигурно след падането на Бурса.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеПолуосманци е извинявай направо несериозно, какво е това? Кой пречи на османците до Баязид ², да не казвам Мехмед ²² да са изключително разнородна маса от тюрки и нетюрки, признаващи властта на династията на Осман? Поне аз така си ги представям, ти явно виждаш някакви, които са баш каквито трябва османци и едни по-калпави османци, които са полу-... Или пък се ебаваш?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
Comment