If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Награда от $10 милиона, обявена през '96та за първия неправителствен частен екип инженери и др., които успеят да изведат самолет/космически кораб на височина 100км с екипаж един пилот и двама пътници, и да го повторят две седмици след това със същата машина.
Дам, забравих да постна тук. Гледах първия старт от сайта на NASA. Там единия от шефовете на асоциацията го обяви това за ежегодните състезания. Речта му беше много вдъхновена, мислех че вече не са останали такива хора . Дано да стане наистина
albireo написа
...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...
Star ship Оne на Virgine взе наградата, нали, нещо като космически кораб ама за стратосферата, щели да превозват по 4-ма туристи след 6 месеца, падна ми капата, като си гледал старта, я кажи, там нещо втората, пилотирана степен се завъртя, стана ли ясно защо, после командира решил да продължат с мисията.
А какво става с първата степен?
Изобщо дай, ако имаш достъпни, някакви технически подробности!
Освен този, има и няколко други проекта за космически кораби, които страдат от един основен проблем - липса на пари. Някои от тях са много оригинални. Но като цяло, частната инициатива както винаги и тук ще е полезна. Показаха на НАСА, че с малко пари могат да постигнат немалки резултати и то за кратко време.
8) 8) 8)
Всъщност спечелването на Х-наградата не беше особенно честно. В началото се предвиждаше че победителя в течение на една седмица да може да изведе на суборбитална траектория с височина над 100 км два пъти апарат с двама пътника. Което означава че апарата трябва да е готов за експлоатация. А какво стана?! SpaceShipOne изведе и двата пъти носеше тежести а не хора. Тоест това си бяха експеримантални а не експлоатационни полети. И след победата Бърт Рутан си призна че SpaceShipOne ще бъде използван само за експеримантални полети а за туристически ще строи 5 местния SpaceShipTwo чийто първи полет ще бъде през 2007г. И в САЩ не минава без връзкарство.
Може. Въпросът е, че все пак, наистина в една седмица летяха два пъти. И го постигнаха не държавни институции, които получават здрава финансова подкрепа и имат много подготвени кадри и опит, а тъй да се каже 'частници'. Може би точно те ще дадат тласък на новите програми, а то иначе правителството на САЩ можеше и лека-полека да свие програмите си. За руското няма и да говоря - вече не са тия времена, когато мже да се отделят толкова средства, колкото преди.
Някъде бях мернал, че целият проект струвал $20млн. Жълти стотинки дори за България. Не виждам как такива самолети сгънати от хартийка ще накарат НАСА да свият програмата си. Колкото и неефективно да си харчи парите, агенцията има прекалено много преднина, така че конкуренция с частници няма как да има. А никой, колкото и пари да е откраднал или спечелил, няма да вложи такива средства, че да се достигне нивото на националните агенции. Просто защото възвъщаемост от такава инвестиция не би имало. Чак такива ентусиасти няма, а и не е нужно да откриват топлата вода и еквивалента и в строенето на космически кораби. Въобще, цялата работа ми се струва ентусиазъм на звездебройците и инерция за мерене на кораби от Студената война.
Доколкото разбрах, системата на Бърт Рутан се състои от 1 - ва степен: самолет - носител, който извежда закрепена на себе си втората степен: сратосферният апарат. На височина около 20 километра, 2 - та степен се отделя и продължава докато достигне нужната орбита. В същото време, самолета - носител се приземява на обикновена писта. След определено време стратосферния апарат прави същото.
Колкото до товара: пилот и еквивалентното тегло на двама пътници.
За преспективите:
В началото, частниците могат да намерят място в изсрелването на комерсиални спътници, а също така, да вземат парите на всеки, който е готов да ги даде заради момента, в който може да се почуства астронавт!
Ще се намерят!
Ако сравним разходите за космическата разходка на Шепард, и средствата, с които сега, това бе повторено от недържавни организации - мисля, че бе открита област с много преспективи!
...
..И кажи ми ти страннико,
чувал ли си звук,
по- велик от тропота на хиляди коне!!?...
8) 8) 8)
Всъщност спечелването на Х-наградата не беше особенно честно. В началото се предвиждаше че победителя в течение на една седмица да може да изведе на суборбитална траектория с височина над 100 км два пъти апарат с двама пътника. Което означава че апарата трябва да е готов за експлоатация. А какво стана?! SpaceShipOne изведе и двата пъти носеше тежести а не хора. Тоест това си бяха експеримантални а не експлоатационни полети. И след победата Бърт Рутан си призна че SpaceShipOne ще бъде използван само за експеримантални полети а за туристически ще строи 5 местния SpaceShipTwo чийто първи полет ще бъде през 2007г. И в САЩ не минава без връзкарство.
Не си чел добре заданието. То изисква именно или хора или еквивалентна тежест, така че са изпълнили всички изисквания. Никъде в него не пише че корабът в последствие ще се използва за каквото и да било - разбира се че е само технологичен демонстратор.
albireo написа
...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...
Не може да е отломък от студената война, щом го правят частници. Колкото до 'звездобройците' - овладяването на близкото околоземно пространство и в перспектива създаване на някаква база на Луната наистина си е мечта, но мечта, която наистина си струва и е най-малкото смислена. Така или иначе, на хората им трябва цел, която да си струва и за която да се мечтае - а след дискредитацията на фалшивите идеали на комунистите трябва да се намери нещо ново. Вярно, традиционната религия замести комунизма в душите на много хора, но поне не на всички.
Аз лично се надявам, че намерената по-евтина система (много по-евтина отколкото тази на НАСА) за излизане на орбита в крайна сметка ще направи възможно истинско излизане на човечеството извън пределите на земята. Вярно, бавно и трудно, но все пак ...
А и на монопола на НАСА му трябваше някакъв коректив. Няма нищо по-добро от конкуренцията, когато трябва да се разръчкат заспалите и догматиците.
Дано.
messire Woland, не е отломък от Студената война, но е направен от хора израстнали тогава - "ние сме най-велики, пратихме човек в космоса/на луната". А защо смяташ, че ще си струва тая база на Луната? Може аз да изпускам нещо, но не виждам с какво ще помогне. Имаме си достатъчно мечти/идеали по-близки до нас...
А защо смяташ, че ще си струва тая база на Луната? Може аз да изпускам нещо, но не виждам с какво ще помогне. Имаме си достатъчно мечти/идеали по-близки до нас...
Това, се нарича прогрес!..
Я ми кажи, някои от тези по-близки до нас, мечти/идеали...
..
..И кажи ми ти страннико,
чувал ли си звук,
по- велик от тропота на хиляди коне!!?...
Прогресът е най-бърз и постоянен където има финансова изгода...
Е, или има или няма финансова изгода в космическите програми. Не може и двете едновременно
А колкото до това:
Не си ли чул? Бием се за мир, демокрация, справедливост...
Туй го знаем, но все си мисля, че мечтата за излизане на човечеството в космоса (е, то гръмка фраза, но примерно поне да започнем да освояваме Луната, пък нататък ще се види ...) е по-добре, отколкото да се водят войни за насаждане на демокрация (или съответно своите виждания за управление на хора с други традиции, мачкане на инакомислещи и т.н., политиката на САЩ е ясна за всички на този форум мисля) там, където явно не я искат.
Вероятно отново не съм се изразил правилно, но това, което искам да кажа е, че подобна инвестиция няма възвръщаемост. Какво ще спечелиш като направиш база на Луната? Да не растат диамантите по дърветата там? Според мен сега няма директна финансова изгода от космическите програми.
Comment