Търговските ли? Сигурно не - но той не го е и обещавал. Човекът говори за стойността на полета, т.е. за рентабилната цена на тази част от поръчката, за която е поел ангажимент. За него тя ще е по-ниска - а каква ще е цената за клиента, който иска да качи товар е съвсем друг въпрос.
Принципно зависи и от бизнес модела - например можеш да се ограничиш в наличния пазар (всеки продава за по около 100 милиона примерно, ти ще продадеш за 80 и ще спечелиш сериозен дял от примерно 50-те пуска годишно) или да създадеш пазар с новата си цена (примерно ако продаваш на 20 милиона няма да има 50 пуска, а примерно 200) и така да развиеш бизнеса. Класически пример е да кажем автомобила или телефона - намаляването на цената увеличава в пъти обема на пазара.
Конкретно за пазара на изстрелване на товари в космоса не е ясно, до колко е еластичен, защото до сега не е имало система, която да е наистина евтина. Но това, което ми прави впечатление е, че SpaceX действат проактивно и в тази посока и освен евтино средство за достъп до космоса се опитват да увеличат и нуждата от тези услуги. Имам предвид прокетът им за дизайн и изстрелване на съзвездия от интернет сателити, с който се опитват да привлекат вниманието на гиганти като Гугъл, които мисля, че инвестираха 1 милиард долара с опцията да увеличат участието си до 10 милиарда долара именно заради този проект. Този проект предвижда изстрелването на 4000 сателита в космоса (които после ще трябва да се заместват, когато им изтече техническият живот), които да осигурят бърза и евтина интернет връзка.
Впрочем не виждам защо Елон Мъск да не стане страшно богат от самата идея за колонизиране на Марс (и предполагам би било справедливо), ако успее да я реализира. До колкото разбирам целта на SpaceX е да сведе цената за транспортиране на един човек до Марс, заедно с всичките необходими припаси и начални материли за изготвяне на колонията, до $500 000. Очакванията са, че при тази цена, от милиардите хора по Земята все ще се намерят достатъчно, които хем могати да си позволят цената, хем искат да се преселят на Марс. Не бих се учудил, ако тази (проектна) цена включва и скромна печалба за SpaceX. При положение обаче, че плановете им са да пренесат 1 000 000 колонисти там, става дума за огромна сума.
Но за да съм малко по-конкретен по темата дали полетите с използван Falcon 9 ще са по-евтини или не, къде на шега, къде наистина има индикации (от началникът в тяхната фирма, който отговаря за привличане на нови клиенти), че полетите с употребяван Falcon 9 всъщност ще са по-скъпи от първия полет, когато технологията се докаже и стане редовна праткика една ракета да се използва многократно. Логиката е "вие какво бихте предпочели - да летите на първия полет на Боинг 787 или да летите на 10тия полет на самолета?". Един вид първият полет ще се приема почти като "облитане" на ракетата и клиентът, който го използва ще плаща цена по-ниска от себестойността на ракетата, като компенсация за риска. Джеф Безос, другият интернет милиардер с интерес към космонавтиката също в едно интервю беше казал, че технологията за многократно използване на ракетите ще стане достатъчно зряла, когато първият полет се приема за по-рисков и следователно е по-евтин от последващите полети.
Comment