Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Мартин Хайдегер и проблемът за войната и мира

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Мартин Хайдегер и проблемът за войната и мира

    Ако вземем предвид условно казано две от "теченията" във форума - това за по-близък, детайлен и почиващ върху конкретиката на историческите събития поглед и това за по-абстрактен и общ поглед върху тях, то тази тема удовлетворява по-скоро втория.
    Тук ще се опитам да представя възгледите на един от най-известните мислители на XX в - Мартин Хайдегер върху проблемите за войната и мира.
    Ако поддръжниците на второто от споменатите течения биха искали да продължат своята трудоемка деятелност, може би е добре да вземаме предвид едни от върховите постижения на мисленето през миналия век като критерий за своето собствено. А Хайдегер http://projectoria.org/archives/21 безспорно е един от най-видните възможни претенденти за това.

    Мартин Хайдегер и проблемът за войната и мира

    В своето произведение “Преодоляването на метафизиката” М. Хайдегер пише следното:
    “Всемирните (световните) войни с тяхната “тоталност” са вече следствие на битийната изоставеност. Те водят към обезпечение на една или друга форма на използването. В този процес е въвлечен също така и човекът, който вече не скрива тази своя черта, че той е най-важният материал за производството. Човекът е “най-ценния материал”, защото той остава субект на всяко използване, но при това така, че позволява чрез своята воля напълно да се разтвори в този процес и с това самото става едновременно обект на битийната изоставеност.
    Всемирните (световните) войни – това са миро-войни, предварителна форма на отстраняване на различието между войната и мира, каквото отстраняване е неизбежно доколкото “мирът” е станал не-мир следствие на изоставеността на съществуващото от истината на битието. Защото свят (мир) означава в битийно-исторически смисъл неопредметеното пребиваване на истината на Битието за човека, доколкото последният в своята същност е поверен на Битието. В епохата на изключителното властване на властта, т.е масивния напор над съществуващото за неговото използване до изразходване, всемирът става немир, доколкото Битието, макар и да пребивава, но като такова не управлява в своята собствена област. Съществуващото е действително като действено. Навсякъде – действеност, никъде простор за мира, и все пак все още е, макар и забравено, Битието. От другата страна на войната и мира – пусто блуждаене, изразходване на съществуващото за самообезпечение на отреждащото устройване от пустотата на битийната изоставеност. “Война” и “мир” видоизменящи се до загуба на своята същност, въвлечени в общото блуждаене и неразпознаваеми заради отсъствието на Различие, се разтвориха в празния процес на нарастващо манипулиране на всичко, което може да се манипулира”.
    В този типичен за собствения му стил пасаж, Хайдегер насочва към един друг проблем – размиването, заличаването, погубването на разликата между войната и мира. То се дължи, според него, на един своеобразен процес “отехнизиране” на човека, превръщането му в материал за използване сред останалите материали – макар и “най-ценен”, които са обект на потребление на общото основание, което им придава епохата на техниката, превръщаща я в нещо като “постав” – един особен и доста известен израз на Хайдегер. В контекста на това всепотребление, в контекста на съдбовния “постав”, или “лавица” като още превеждат понятието Gestell, човекът доброволно се превръща в материал, независимо дали във (време на) война или във (време на) мир. Ето защо текстът на Хайдегер продължава така:
    “На въпроса кога ще има мир? Не може да се отговори не заради това, че продължителността на войната не се поддава на оценка, а защото самият въпрос пита за нещо, което вече го няма, нали и войната вече не е нещо такова, което би могло да завърши с мир. Войната стана разновидност на това изтребление на съществуващото, което продължава и при мира. Необходимостта да се съобразяваме със затегнатия характер на войната е само една вече остаряла форма на признаване на нововъденията от епохата на потреблението. Тази дълго продължаваща в своята продължителност война (писано в периода 1936-1946-б.моя) ще премине не в предишния род мир, а в състояние, когато военното вече не се възприема като военно, а мирното става безсмислено и безсъдържателно. Блуждаенето не знае истината на битието; но за сметка на това то разгръща в пълнота организирания порядък и обезпечението за всевъзможносто пласиране във всяка сфера. В кръга (плана) на тези сфери отделните области на човешката съоръженост (въоръженост) стават “сектори”; “секторът “ на поезията, “секторът на културата” сега също са само планомерно организируеми участъци на една или друга “ръководеща деятелност”, наред с останалите”.
    Заради този достатъчно силен сам по себе си текст, както и заради други сходни по смисъл свои изказвания, Хайдегер е критикуван, че приоритизира въпроса за битието пред непосредствената тежест на човешките страдания, които войната носи ( например Р. Бърнстийн укорява “мълчанието на Хайдегер” в едноименната си статия ), но би било елементарно ако заради това не проследим откъде и по какъв начин Хайдегер извежда тези свои възгледи. Малко по-рано в същия текст той пише:
    “Така работата идва до неоспоримото господство на единствено определящия въпрос: какъв е онзи образ, комуто е призван да съответства човека? При това “образ” се мисли неопределено метафизически, т.е платонически, като това, което е и изначално определя чрез себе си всяка традиция и всяко развитие, само оставайки независимо от тях. Това априорно признание на “човешкия образ” води към това, че търсят битието преди всичко и изключително в неговата сфера, а човекът сам по себе си разглеждат като човешки материал, като винаги me on по отношение на idea.
    Този текст ни отвежда към изворите, откъм които Хайдегер мисли технически обусловеното неразличие между войната и мира, което вече е встъпило във власт и насочва неговото разбиране за отношението между човека и истината. Според Хайдегер от Платон насам в историята на гръцката и нейната наследница – западно-европейската мисъл господства един идеал за образование, който е поначало порочен по отношение на долавянето на битието. Този идеал е заложен от философията на Платон, в чиято емблема – “митът за пещерата” той се разгръща така: истината, т.е нескритостта на битието, е насилствено прекроена от не-скритост в съ-образяване с idea. Този идеализиран процес на съ-образяване е фундиран в неколкократното пренастройване на зрението на излизащия от пещерата човек, докато то стане годно да съзерцава ярката “светливост” на идеята на идеите – тази за благото, озарен от която човекът вече може обратно да слезе в пещерата, за да просветли онези, които тънат в нейния мрак. Но тази концепция, според Хайдегер, напълно задушава долавянето на истината като не-скритост, характерна за пред-платоновото мислене и в някаква степен закрива непосредствеността на долавянето. Посредник между човека и истината сега става идеята, а възможната йерархия между идеите отваря достъпът за различни идеологии (учения за идеите) под чийто знак, според Хайдегер, се развива цялото след платоново западно-европейско мислене. За всички тях обаче е аксиоматично съ-образяването (на човека) с идеята (същността), което изменя и самия характер на познанието, превърнало се в “съответствие на интелекта с вещта”. В координатната система на това съ-образяване и съ-ответствие, човек става жертва на едно отработено, техническо, занаятчийско отношение: той вече е материалът, който трябва да се съ-образи с идеята. Тогава и само тогава той ще бъде “в истината”. Към такава цел е ориентирано (цивилизационно ориентирано) образованието на европейската култура изобщо. Човекът и истината са престанали да си бъдат близки.
    Такова е част от мисловното дело на Хайдегер, който чрез своята “деструкция” се стреми да разкрие “основополаганията”, в европейската мисловност, всяко от които закрива истината на битието. Но това “закрива” за него ще рече и “съхранява”. Защото “където опасността е най-голяма, там възраства и спасителното”.
    Общата рамка на тези основополагания Хайдегер нарича “метафизика” или “онтотеология”, имаща своето провокиращо я начало още у Платон. Мисленето, според Хайдегер, трябва да я “преодолее”. Но как? Малко изненадващо Хайдегер завършва своето произведение “Време и битие” със следните думи:
    “Да се осмисли битието без съществуващото значи: да се осмисли битието без оглед на метафизиката. Подобен оглед, обаче, господства даже и в намерението да се преодолее метафизиката. Затова трябва да се изостави това преодоляване и метафизиката да се предостави на нея самата.
    Ако някакво преодоляване все още остава необходимо, то то касае онази мисъл, която решително се спуска в събитието, за да го – из него и заради него – изкаже.
    Трябва неотстъпно да се преодоляват пречките, които лесно правят подобна реч недостатъчна.
    Пречка от този род се оказва също така и речта за събитието във вид на доклад. В него само са изговорени повествователни изречения”.
    Онова, от което Хайдегер все пак не се отказва е издирването на поетичното обитаване на земята, установимо у “пастирите”.
    “Пастирите живеят невидимо и извън безлюдната опустошена земя, от която сега се изисква вече само полезност за целите на осигуряването на господството на човека, чиито действия се ограничават с това да се оценява важно или неважно е каквото и да е за самоутвърждаващия се живот, какъвто в качеството му на воля към воля отрано изисква всяко знание да се задвижва от този способ на обезпечаващ разчет и оценка… Незабележимият закон на земята я опазва в смирението на възникването и гибелта на всички неща в отмерения кръг на Възможното… Брезата никога не превишава това, което е възможното за нея. Пчелният рояк обитава вътре в своето Възможно. Само човешката воля, извъртливо устройваща се в техниката, изтерзава земята до умора, изтощение и изкуствено изменение. Волята тласка земята извън зрелия кръг на присъщото й Възможно, към нещо такова, което вече не е Възможно и което заради това е Невъзможното.
    …Никаква акция, никакъв активизъм не ще изменят състоянието на всемира (света), защото битието като действеност и действие закрива (засенчва) съществуващото от събитието. Даже неимоверното страдание заляло земята е неспособно само по себе си да пробуди никаква промяна, защото то се възприема само като страдание, т.е страдателно и с това самото като състояние противоположно на действието, а следователно – в заедност с действието в същата тази метафизическа сфера на волята към воля…
    Изглежда вече почти така, като че за човека под господството на волята към воля се е закрило естеството на болката, също както и естеството на радостта. Може ли преизобилието от страдания да донесе при това още някакво изменение?
    Нито едно измение не идва без изпреварващо указващо (го) пътеводство (пътеводителство). Но как може да достигне до нас каквото и да е пътеводство, ако не просветне Събитието, което призовавайки, изисквайки човека ще озари неговото същество, ще му даде да се сбъдне и в това осъществяване ще изведе смъртните на пътя на мислещото, поетическото обитание на земята?"
    Изглежда по всичко, че Хайдегер противопоставя с-миреното, поетическо, пастиреподобно обитание на земята на онова перманентно “изтребление на съществуващото”, което продължава и при мира (освен във времето на война) и го превърща в не-мир. Следователно той разкрива, че що се отнася до него самия, мисли с едни други понятия за война и мир, отвъд юридико-историко-политическите, които напомнят по типологията на своето използване едни времена, в които драматичният сюжет на сблъсъка, битката и войната обхваща целия всемир, цялата вселена и то – в непрекъснато времетраене. А че срещу поетическото, пастирско и смирено обитание на земята (от страна на човека) стои, според Хайдегер именно воюваща, упражняваща насилие мощ, си личи по изреченията:
    “Волята към воля е наложила на Възможното невъзможното в качеството на цел. Интригата, организираща това насилие и поддържаща това господство, възниква от същината на техниката, ако тук този израз се разбира като идентичен на понятието за завършена метафизика. Абсолютното еднообразие на всички човешки маси на земята под господството на волята към воля прави ясна безсмислеността на човешкото действие, възведено в абсолют”.
    Така едно повсеместно и перманетно, пронизващо епохата насилие, произхождащо и свързано със същината на техниката воюва жестоко срещу човека и земята, тласкайки и принуждавайки ги – навсякъде и винаги – да прекрачват границите на своето възможно, на своето смирение и дори – да забравят тези граници, тези техни черти или собствените си лица, както би казал Левинас, устремени към разкривените черти на невъзможното и безобразното. Поетическото, мислещо, пастиреподобно и смирено обитание на земята е излазът и отговорът на така описаното насилие, което е непризнатият вид война на нашето време.
    За да завършим картината на Хайдегеровото осмисляне на войната, мира и насилието (в технически “постав”-ената наша епоха) може би би трябвало да приведем отговорът, който – макар и с много уговорки – изглежда завършващ за мисловното му дело; отговор, който той дава в интервюто си пред списание “Шпигел” през 1966г., но пожелава да бъде публикуван едва след смъртта му; отговор на следния въпрос:
    “- Добре, тогава естествено възниква въпросът: може ли изобщо отделният човек да влияе върху тази плетеница от неизбежности, може ли философията да им въздейства, или пък и двете заедно могат ли да влияят като философията води отделния човек или многото индивиди към определено действие?”
    И отговорът гласи:
    “- Ако мога да отговоря кратко и малко грубо, но все пак след дълъг размисъл: философията няма да е в състояние да предизвика непосредствена промяна в сегашното състояние на света. Това важи не само за философията, а и за всеки човешки замисъл и стремеж. Само Бог може да ни спаси. На нас ни остава единствената възможност в мисленето и творчеството да достигнем до появата на Бога или до отсъствието Му. С оглед на отсъстващия Бог ние ще пропаднем”.
    Last edited by ivan_kunchev; 24-10-2008, 19:31.

    #2
    Като очевидно става дума не за бог като метафизично явление, а за Бог като проява на мисленето.

    Comment


      #3
      Кало, не че има голямо значение за самата дискусия (а може би въобще няма голямо значение), но не бих се съгласил в този случай с теб: по-скоро става въпрос точно за метафизично явление, макар че това определение едва ли изчерпва нещо, а и може би не е съвсем точно.

      Иване, не съм сигурен дали и какво очакваш да се обсъжда в тази тема. Едва ли това са философските възгледи на Хайдегер. Тогава може би е приложимостта им в историята и по-точно на понятията за война и мир, а вероятно още по-близо до целта: на разбирането за хода на историята. Обаче (в никакъв случай не бих тръгнал да се съмнявам в разбирането ти на неговите текстове, защото нямам нужния багаж) не знам какво реално може да се обсъжда в така изложените разбирания. Затова бих помолил за разяснение, което, евентуално, би позволило темата да се развие от монолог в някакъв многогласен разговор.
      Last edited by gollum; 29-10-2008, 16:57.

      Comment


        #4
        Здравей, Голъм!
        Не смятам, че ти липсва нужният багаж. Коментарът ти по повод "метафизическото" е доста точен.
        Не знам дали бих могъл да дам нужните пояснения. Понякога трудно се разбира какво самият Хайдегер е имал предвид. Ако си гледал филмчето - там става дума за безпрецедентното предизвикателство, което стои пред съвременното мислене. Прекалено много има да се осмисля. А и по други причини, то е (или би трябвало да бъде), според Хайдегер, "мислене на немислимото".
        Предполагам, че войната и мира също са част от това "немислимо" - и това е по-достойно отношение към тях, отколкото обикновеното, свързано с техните определения, дефиниции, юридически уточнения коя война е справедлива, коя е превантивна и т.н.
        Текстът и мисленето на Хайдегер изобщо - се отличава от редовото, но е с претенцията да е фундаментално. Може би да е нещо като лоста на Архимед, с който - при определена опорна точка - е възможно да се повдигне или отмести земята, основата под нас.
        Хайдегер с планомерна последователност влиза в конфликт с всички "регионални онтологии", включително тези на науките. Защото всички те не си задават въпроса за, а се занимават с най-същественото в различните му лица - това, което е, битието.
        Може би затова помествам тескта - той не само е интересен, а поне у мен предизвиква носталгия по времената, когато някой е дотолкова можещ в мисленето, че да застане срещу всичко. Всичко предишно и досегашно в мисленето, дори срещу липсата на мислене.
        Не знам дали тези възгледи биха били приложими в историята, или самата история е на съд пред тези възгледи, поне по замисъл. За Хайдегер, например, история има не в обичайно разбрания случай, а единствено когато "просветва битието".
        Хайдегер говори за едни други военни действия, по-съществени от тези на историческата война. Тези на "постава" на техниката, който ни поставя (както нещо се поставя на лавица и както се поставя глас), настройва извън самите нас, извън самите себе си. Това поставяне е свързано с "тайната на техниката" и действа и извън времето на война - също и във времената на мир. Но то е и причина за безпощадността на последните световни войни.
        Срещу "пастиреподобното обитание" на земята действа грубата сила на волята към воля, на искането, превърнато в култ.
        А това, че такъв е "ходът на историята" за него е нещо почти неизбежно. Въпросът е какво може да се направи.
        Е, отговорът е в последните изречения. Поне според Хайдегер.

        Comment


          #5
          Едно не влияещо на събитията, но мислещо и чувстващо същество, търси спасение от себеподобните си, създали капан, наречен " тотална война". И се обръща към Бога, който не определя, поради неопределимост!? А себеподобните му явно и не са чували за тази възможност?!

          Хайдегер е несериозен в случая. Той явно достига до неопределимост и вдига ръце. Какво от човешките качества заплашва войната? Коя иманенто присъща черта? Къде е тук проблемът? Да, войната създава заплаха за съществуването, но и много други феномени го създават. Съществуването - в битийност, разбира се, обаче е опорочено, според самия Хайдегер от "битийната изоставеност", специално при войната. Уви, накрая битието ще отрече само себе си, само поради способността да се отвлича... Да не излезе, че има спор между Небитие и Всичко, накрая, да изпародирам Сартър, толкоз запленен от Хайдегер

          Comment


            #6
            Чак пък толкова Сартър не е запленен от Хайдегер, пък е и по-лесно да се изпародира.
            Не съм сигурен, че възражението не минава покрай целта.
            Хайдегер е несериозен? Противоречи си? Или се отвлича дотолкова, че с това сторва нищожни собствените си аргументи?
            Войната далеч не е най-големият проблем, според него. "Битийната изоставеност" не е последица от войните. По-скоро войната, дори войната, с целия си арсенал от гранични ситуации вече не е в състояние да събуди съществото на болката или на радостта, което се е закрило от нас. Поради това дори "цялото страдание заляло земята" по-скоро не е в състояние да предизвика някаква промяна. То се възприема "страдателно" - т.е в двоичност с онази действеност, която е в "метафизическата сфера на волята към воля", на искането, превърнато в култ от Декарт насам.
            Last edited by ivan_kunchev; 02-11-2008, 19:33.

            Comment


              #7
              Ти си фен, така ли?

              Абсолютно ясно е, че войната за Хайдегер не поражда осмисляне, тогава, пак питам, къде е проблемът?

              Comment


                #8
                Не, не съм фен, ако тази дума е подходяща за "феновете" му. Споделих по-горе какво уважавам.
                Несъвършенствата в мисленето на Хайдегер, според мен са в посока различна, от тази, която ти изтъкваш. Може би самото начало на неговото философско дело е обременено от неговия проект - житейски, ако щеш - да бъде един от водещите мислители - на XX в. А това изглежда е имало определена цена.
                Коя война не поражда осмисляне? Говори се за сблъсък, който интригата, възникваща от същината на техниката забърква. Това не е война? Но размива границата между мира и войната, която вероятно имаш предвид, превръщайки човека в материал - и във времето на война, и във времето на мир. Тогава войната ли трябва да поражда осмисляне, или състоянието на човека, който вече е завоюван по един друг, технически поставен начин? Войната нищо не е в състояние да промени при това, за да бъде удостоена да поражда осмисляне.

                Comment


                  #9
                  Лоренц, сещаш ли се, той смяташе, че срещу войната ще ни помогне... хумора. Но иначе ни е заложена. Наша си е, без нея ние не сме ние. Теориите, водещи, не водещи, въртят в кръг. Накрая войната е над човешка, а се изживява субективно. И сме до там.

                  Хайдегер, естествено е да бие на метафизика, той си е такъв. Това никак даже не е лошо, Битие и време - любимото четиво на Сартр, е една възхвала на не физическото . Но пак надчовешката санкция се появява. Е, какво да я мислим ние, човеците? Приеми я , примерно, като крайност на битието.

                  Comment


                    #10
                    Темата поначало (имах такова подозрение и благодаря на Иван, че го потвърди) се развива в една изцяло откъсната от нас (под "нас" разбирам повечето хора, пишещи из този форум с оглед на интересите им, ще ги определя с думата "исторически", поради липса на по-добра дума) насока. Както отбелязах, липсва ми съответният багаж и е точно така: не успявам дълго време да пребивавам мисловно на философско ниво, във всеки случай, когато става въпрос за начин на изразяване, като този присъщ на Хайдегер (а и не само на него, разбира се, макар че всеки случай е достатъчно различен, за да ги обединявам в едно).
                    Мисля си, че там, където Хайдегер се опитва да търси чисто философски, вероятно е много оригинален и интересен - аз самият трудно разбирам и оценявам това поради собствената си ограниченост или изоставеност от философското. Поради това се насочвам там, където се чувствам значително по-намерен - в сферата на историческото, социалното, културното, ако щеш, където става въпрос за култура и цивилизация, т.е. за артикулираното и изразеното (изразимото така както е изразено), а не за неизразимото, случващо се на границата между Битие и Небитие.
                    Та поради тази причина местата, където Хайдегер в разсъжденията си излиза от тази присъща само на философията среда и навлиза в дописаната по-горе, в която аз се чувствам малко по-наясно, разсъжденията му придобиват крайно неоригинален и бих казал дори комичен отенък. Противопоставяме себе си (вида си) като културно-цивилизоващо същество, чиято цел (като вид) е създаването на вторична и третична среда и това е което ни прави това, което сме в исторически (макар и не, вероятно, в индивидуален смисъл) на представата за човека като природно животно, стремящо се да живее изцяло и само в рамките на първичната среда и съзнателно отричащо каквато и да е друга възможност. Това е, което аз виждам от неговите разсъждения така както си ги изложил, Иване, а допускам, че изложението ти е точно.
                    Тук съм съгласен с Даниц - тази война и мир, за които пише Хайдегер, този основополагащ конфликт или проблем, са изцяло различни и несъвпадащи с войната мира и проблемите така както ги разбираме и обсъждаме тук: пресечни точки няма. Мога да се изразя и така: неговата представа за история е напълно алтернативна и несъвпадаща с моята.
                    Неприятното за мен е, че всичко това, което съм написал, е крайно нескромно от моя страна, защото не мога да се похваля, че разбирам Хайдегер: чел съм няколко статии, преведени на български език и дали вината е на преводачите (но ме мисля, че е така), дали е моя, но почти нищо не се разбира. Мисловният процес, изложен на хартия, напомня за крайно синтетично (с прескачане на повечето стъпки и използване на думи с подменена семантика, която никъде не е постулирана), но заедно с това и многословно, в един стил, едновременно неразбираем и грозен откъм честите повторения и пренатрупвания на думи една върху друга. Т.е. подход, сходен с поезията, но без нейните предимства. Това е лично впечатление, което както отбелязах ще да се дължи на ограниченията на ума ми, но то определено ми пречи да навляза сам в разсъжденията на Хайдегер.

                    Но да се върна на самата тема: тя може да се продължи чисто философски и това няма да е никак лошо, предполагам, но определено няма да се обсъждат войната и мира като исторически явления.

                    Comment


                      #11
                      gollum написа Виж мнение
                      ...Мисля си, че там, където Хайдегер се опитва да търси чисто философски, вероятно е много оригинален и интересен - аз самият трудно разбирам и оценявам това поради собствената си ограниченост или изоставеност от философското. Поради това се насочвам там, където се чувствам значително по-намерен - в сферата на историческото, социалното, културното, ако щеш, където става въпрос за култура и цивилизация ...
                      Философското не е задължително неразбираемо, като написаното от Мартин Хайдегер, даже напротив.

                      Доколкото си спомням едно описание на философията - мисля беше от училищните часове по обществознание - философия се появява там, където все още няма наука, систематизираща хаотичните и непълни знания, по-скоро впечатления, в дадена област/и.

                      Т.е. философията по необходимост предхожда науките в зората на цивилизацията - за такъв момент да приемем Др. Гърция с нейните философи, някои от които с невероятни прозрения, като това за устройството на материята от атоми, което не е могло да се потвърди научно над 2000 години.
                      Но това е по-скоро парадокс, отколкото пример - най-важното предназначение на философията е да научи хората/обществата да мислят диалектично и да насочат тяхното внимание и усилия в определена посока. Това те не могат да направят с неразбираеми натрупвания на думи и използване на понятия, несъществуващи извън въпросните "философски" страници. Така че прибързано е самоопределения като "изостанал от философското". Далеч не всяка литература, носеща името "философска", наистина е такава. Що се отнася до войната, според мен философията не е тази, която може да се занимава с нея. На първо време /понеже съм досетлив/ се сещам за политиците, които могат и им е работа да правят това. Даже се е случвало да го правят успешно.

                      Ако философията иска да ни каже нещо ново за войната, то трябва да е в моралните измерения и да бъде конкретно и просто.

                      Comment


                        #12
                        Случайно прелитащи, да речем, че малко съм се отделил от школското ниво та пиша малко над/под (няма значение, ненужното да се зачеркне) него, та тези твои обяснения тотално пропускат целта или обекта си . Философия не е равносилно на мислене, нито пък на разбираемо, връзката с "научното", така както си го описал, е чисто историческа и няма много общо с нашия (или по-точно на Иван) разговор. "Работата на философията" е основно да се намира на границата между битието и небитието и да обмисля неизразимото или немислимото. Това по подразбиране дава трудно разбираеми резултати, защото философът се опитва да изрази концепции или идеи, родени далеч отвъд границата на изразимото, посредством езика ни, който не е предназначен за това и е крайно неподходящ като средство, но какво да се прави, с друго не разполагаме (забавното е, че това важи и за случаите - а философията малко или повече Е почти винаги и това точно заради средството, - когато въпросните концепции се раждат от самия език и неочакваното му използване). Та това по неизбежност води до предефиниране на думите и използването им по коренно различен от разбираемия (общоприетия и общоприложимия) начин, което означава: тежък и неразбираем език, разбирането на който (самото разбиране, което е само първата стъпка към осъзнаването или по-скоро пресъздаването на написаното) изисква тежки и често непосилни интерпретационни усилия, водещи най-вече встрани и навътре. А какво да кажем за въпросното обмисляне, резултат от което са философските текстове: то е значително по-сложна и трудно работа, даващи резултати, обикновено разбираеми изцяло само за автора си - в редки случаи и за хора, тръгнали и достигнали достатъчно далеч по сходен път.
                        Това, така да се каже, е неизбежно и иманентно свойство на философията. А ние не отговаряме на въпроса "какво е философията по принцип?" в рамките на ученическо есе (което е скучна, но лесна задача), а обсъждаме конкретна личност и даже не толкова Хайдегер, колкото текстовете му.
                        Та в контекста на това изясняване - напълно е възможно за теб, Случайно прелитащи, те "да не са задължително сложни, даже напротив" и това говори много добре за интелекта ти. Но аз пишех за собствения си интелект и възможности и смятам, че малко от малко имам основанието да твърдя, че ги познавам.

                        Ако философията иска да ни каже нещо ново за войната, то трябва да е в моралните измерения и да бъде конкретно и просто.
                        Позволявам си да твърдя, че изложените мисли на Хайдегер нямат нищо общо с войната като историческо, политическо или обществено явление - свързани са с една определена интерпретация на човешката цивилизация и мястото й в света, от която перспектива войната е маловажен проблем, част от цялото, което се обсъжда. И тук определено не се мисли моралното.

                        Comment


                          #13
                          Случайно прелитащ написа
                          Мисля, че двата цитата горе много си приличат по смисъл.
                          Според мен, няма кажи-речи нищо общо между двете. "Работата" на философа е да мисли, тя е строго индивидуална, защото неща, които обмисля са по необходимост такива. Ако нещо добива известност, то е продукта на това мислене - най-често по неизбежност това са текстове. В някои могат да се намерят опити за промяна на обществото, хората или и двете. Но независимо от това, основната част от това мислене, а това общо взето важи и за резултата - текстовете, са крайно неразбираеми за повечето хора, което води до това, че философите директно не променят почти нищо - независимо от намеренията си.
                          Та, за да разясня (щом не е видно) в какво е разликата: аз пиша, че философът неизбежно мисли на една мисловна граница, където рядко някой не философ припарва, а дори и да му се случи, престоят там е краткотраен и общо взето без резултат (ефект) за него. В резултат на това пребиваване философът пише нещо като, да използвам метафора, пътеводител-описание на видяното, който поради естеството на опита е общо взето слабо или никак разбираемо за останалите - знаем, че има неща, за които можем да прочетем, но няма да ги разберем, ако нямаме съответния опит (в случая - духовен или интелектуален).
                          Ти, случайно прелитащи, пишеш, че предназначението на философията е да учи хората да мислят и да насочва вниманието и усилията им в определена посока. И след това смяташ, че между моето и твоето мнение няма разлика . Хем дори да оставим достатъчно очевидната разлика в разбиранията ни, аз пиша за това какво представлява философстването, а ти - за предназначението на философията.
                          Случайно прелитащ написа
                          Обясних защо. Всъщност ако гледаме на философията като на професия, тези хора трябва да мислят за реализацията си на пазара, а на работата си - като занаят.
                          Ти обясни "защо", аз обясних "защо" . Двете обяснения явно не се пресякоха никъде, защото отправната точка и адресатите им също не се докосват. "Реализация", "професия", "пазар" - няма съмнение, че тези понятия лесно се отнасят към други като "издателство", "книжен пазар", "бестселър". Въпросът е, че връзката им с философстването като човешко занимание е, да се изразя по-меко, далечна. Да не говорим, че често неразбираемостта е дори по-привлекателна, заради очевидния си ореол на тайнственост. А е също токова очевидно, че всеки писан текст - независимо колко сложен или прост е, винаги притежава повече от едно смислово ниво или проекция.
                          Както и да е, в случая става въпрос не за философията, не за това как някой разбира ролята на философията на книжния пазар, а за конкретен философ - Хайдегер. Някак си за момента избягваш да напишеш нещо конкретно за неговия стил на писане, а аз ако писах нещо по този въпрос, то не бе по принцип, а в частност, въз основа на ограничен опит от общуване с преводни текстове на тоз германец. И в тях аз виждам всички тези качества, които изброих.

                          Случайно прелитащ написа
                          Твърдението "изложените мисли на Хайдегер нямат нищо общо с войната" не знам как да вържа с едновременното наличие на имената и на Автора, и на Понятието в заглавието на темата, сложено от Кунчев.
                          Разбирай го в светлината на всичко това, което написах за стила на изразяване на Хайдегер и за съотношението между мислене и изразяване. Господстваща заблуда е, че се мисли с думи и на език и на определено ниво е така. Аз не случайно пиша за граница и структурирам мисловно пространство преди и след, отвън и вътре и прочее, за да не се ограничавам с клопката на езиковите категории. Когато става въпрос за "война" и имаме работа с философстване (макар че подобна предпазливост е необходима винаги, когато си имаме работа с език), трябва да сме наясно, че смисълът е гърчеща се мокра змия, протей, когото можем и да успеем да задържим, по този начин извършвайки малък подвиг, но коя от измамните му външности ще се окаже в ръцете ни и как ще е свързана с вътрешността? В изложеното от Иван има поне два смислови пласта, влагани в думата война: ако първият съвпада малко или повече с употребата, позната ни на този форум, то втората има съвсем друг смисъл, макар и все още коренящ се в езика. Въпросът е, че първата няма много общо с изложеното от Иван - тя няма значение, защото е равнопоставена с мира спрямо второто значение. А то е, което е предмет на темата, ако разбирам добре Иван. Въпросът е, че точно то може да се мисли и обсъжда само философски, а аз страня от професионалния жаргон и цялостния езиков инструментариум, присъщ на професията (към която и не принадлежа), при които Иван се чувства в стихията си. Все пак, бих си позволил да се пробвам, поради което и пиша.

                          Comment


                            #14
                            Вижте, темата някакси не ми се струва подходящо да се насочва към това какво е философия и има ли тя почва у нас (Голъм е забелязал тази тенденция). Затова ще взема отношение по повод трудността на езика като цитирам малкото предговорче към подборката "Същности" с автори - преводачите:
                            “Всичко, което можем да пред-говорим, е това: Всеки превод е коментар; преводите на философски текстове – особено; на Хайдегер – най-вече. Въпреки това ще помолим да се уговорим с читателя, да не търси в странностите, които ще срещне, преводачески произвол, защото и на немски Хайдегер не звучи привично; а и никъде не е речено, че философията трябва да ни свиква на лесноразбираемост и да е просто четиво, което да ни отвлича. По-скоро тя трябва да ни въвлича в трудностите на мисленето и първа стъпка към това може би е срещата с необичайни, учудващи, чепати дори само като ортография текстове. Те нито са писани с манията да се харесват, нито пък с тази на оригиналниченето. Тя липсва и при превеждането им, но доколкото то става на друг език, в друга културна традиция, в чиито първи преводи стои “Битие” над онази книга, започващи другаде с “Брешит” и “Генезис”, единственото, което си позволихме е да дадем заглавието на подборката, което, струва ни се, ориентира към търсенията на Хайдегер, към мисленето на една единствена мисъл; позволихме си и самата подборка, външният принцип на която е да представи такива работи, които и по признание на автора им маркират пътя по промислянето на единствената му мисъл. Затова и включването на части от интервюто пред сп. “Шпигел” ни се струва обосновано – надали е случайно, че Хайдегер, дал го през 1966г., изрично пожелава то да се публикува след смъртта му.
                            Що се отнася до споменатата вече “единствена мисъл”, не можем да кажем нищо друго, освен това, че нея читателят ще си я търси в текстовете и ако му се стори, че не я намира, ще си остане просто при своята. Единствено в този случай четенето ще е безполезно”.

                            Ако си оставаме всеки път при своята мисъл, например - че войната си е наша и без нея ние не сме ние, че тя ни е заложена и др. - то ще живеем безопасно за собствените си възгледи, разбира се, но може би ще изпуснем шанса да променим нещо. Тогава алтернативните на нашите възгледи ще минават покрай нас.
                            Просто исках да представя едно нетрадиционно виждане. Историята е отлично свидетелство. Но има и други. Тя не е съвършена, образцова. Историческите войни - също.
                            Last edited by ivan_kunchev; 04-11-2008, 14:37.

                            Comment


                              #15
                              Съгласен съм с теб, Иване, напълно безсмислено е да я насочваме в тази посока. Е, така или иначе, вината за това отклонение я споделям със Случайно прелитащ и пада основно върху склонността ми към обстоятелствени обяснения. Още по-вече се съгласявам, че всяко мисловно приключение е повече от желателно, особено ако ни извежда или поне се опитва да го направи, от привичните за нас мисли и разбирания. Така че намирам темата за нужна, но въпросът е, че мисленето на войната, което ни предлагаш, общо взето не се пресича с мисленето на войната, характерно за форума, така че ще трябва да дискутираме другояче и различно. Въпросът ми е: може ли да обсъждаме това разбиране?

                              ПП Ще очаквам следващите текстове по тази тема с интерес.

                              Comment

                              Working...
                              X