АРМЕНЦИТЕ - ХЕМШИЛИ идентичност между Турция и Армения
Красимир Кънчев
Българската общественост и особено арменските ни сънародници са запознати добре с турската политика на геноцид в кроя на ХІХ и първите две десетилетия на ХХ век спрямо арменската нация. Често се забравя, че началото на тази политика се датира по-рано и в резултат на нея са се оформили групи, почти непознати за българските арменци. Една от тези групи са т.нар. амшенци или хемшили.
Амшенци, хемшили, хемшини (самоназвание хемшинли, хомшеци) са наименования на отделен етнос, субетническа или етнографска група в арменската, или в турската нации, според различни учени. За арменски, руски и много западни учени тези хора са от арменски произход, а според турски учени са от турски произход, но поради съвместното съжителство с арменци са възприели арменски черти в езика и културата. Етнонимът произлиза от името на историческата им родина Амшен регион в историческа Армения, обхващащ южното черноморско крайбрежие от гр. Трабзон в Турция до гр. Батуми в Грузия (в автономна република Абхазия). Хората с амшенски произход днес се оценяват на около 250 000 в страните от бившия СССР и 500 000 до 2 милиона в Турция.
Първите сведения за Амшен дава в края на VІІІ в. арменският историк Вудапет Гевонд в История на халифите . Арабският халифат принудил 12 хиляди арменци, начело с ишхан Шапух и Хамам Аматуни да се преселят на територията на Византийския понт, където създали полунезависимо княжество. В чест на ръководителите областта е наречена Хамамшен, а по-късно Хемшин или Амшен. В религиозно отношение в областта се изгражда Хачкарска епархия на Арменската апостолическа църква. Тази етническа арменска група остава изолирана от останалите арменци и развива специфични диалект и култура. В 1461 г. след завладяване на византийските области в Мала Азия от османските турци, Амшенското княжество става васално на турците. Този статут е запазен до 1480 г., когато последният княз Давид ІІ е свален от турците.
От края на ХVІ в. турците провеждат политика на геноцид за ислямизиране на християнското население на Понта, включително амшенските арменци. До началото на ХІХ в.са ислямизирани и в значителна степен потурчени голям брой арменци. Тези, които не приемат исляма бягат на запад към Орду, Джаник и Трабзон или на север към Руската империя (последните вълни са през 1878, 1894-6 г. и 1915 г.). Днес техни потомци живеят в Абхазия и Краснодарския край на Русия. Мюсюлмани от групата хопа-хемшили се оказват в Абхазия и Аджария след прокарване на новата граница с Турция през 1921 г. През 1944 г. 1451 от тях са депортирани в Казахстан и Киргизия, за да се завърнат и установят след 1989 г. в Краснодарския край на Русия.
Според американския проф. Берт Вокс, арменския архиепископ за Турция Шнорк Галустян и Ардаваст Тулумджян (предс. на Научния и културен център Амшен в Краснодар) в следствие на сложните исторически и етнически процеси са се създали три основни и няколко по-малки групи хемшини:
1.Западна група Баш-хемшили. Днес живеят в Турция в районите на Ризе, Трабзон, Самсун, Атабазар, Болук и др. По различни сведения, защото липсва официална статистика наброяват от 15-25 хиляди до 250 хил., 500 хил. или 2 милиона. Осъзнават се като особена група на турския народ. Мюсюлмани-сунити са и говорят особен диалект на турския език, наречен хемшинче, в който има много арменски думи (за части на тялото, имена на растения и т.н.). Някои фамилии са запазили имена с арменски корен (като Мутиланч, Мехдесанч, Сакаланч, Гирагосанч и др.). В обитаваните райони са запазени арменски топоними (планините Качкар, Верченик, Татос; селищата Паловит, Хачиванак, Кармик и др.). Въпреки това турцизацията е оказала силно влияние и малцина признават арменския си произход. Известни баш-хемшили са: бившия турски премиер Месут Йълмаз, министъра на образованието Ахмет Тефик Илери, лидера на ТСДП Мурат Караялчън, певеца Гьокхан Бирбен, Великия везир от 1853 г. Дамат Мехмет Али паша.В последните години в Турция се наблюдава засилен интерес към културата на тази група. През 2000 г. е заснет първият игрален филм на хемшинче филма Momi (Баба) със субтитри на турски език. На диалект пее Гьокхан Бирбен. Издават се албуми с народни песни с типичния съпровод на тулум (гайда), вестници, поддържат се сайтове.
2. Източна група Хопа-хемшили (хомшеци) с подгрупи турцеванци, севкедаци, ардлеци, топал-оглу. Също мюсюлмани-сунити, живеещи в турските райони Хопа, Артвин, Кемалпаша, Муратли, Бочка, в Краснодарския край на Русия, в Средна Азия. Тази група е запазила повече от арменските черти. Говорят на хомшецма архаичен западноарменски диалект. Частично са запазени някои арменски християнски обичаи, обреди и предания. Т. напр. празнуват Нова година и на 6 януари (арм. Коледа), а на 6 август празника Вардивор. В по-голямата си част хопа-хемшилите не спазват строго ислямската религия и са съхранили спомен за арменския си произход. Това важи в по-голяма степен за младото поколение и особен за тези с леви убеждения. Според А. Тулумджян 15-20 % се идентифицират идейно с арменците, а още около 50 % са склонни да признаят произхода си. Тревожно е положението при останалите, които не учат децата си на хомшецма, изоставят традиционните си обичаи, песни, танци и музикални инструменти кемече (гъдулка) и шимшир (кавал). Според американския професор Ован Симонян наброяват в Турция около 25 хил., а според д-р Теси Хофман 20 хил. На официалното преброяване в Русия през 2002 г. хемшилите като отделен етнос са 1541, а общо в страните от бившия СССР 4500-5000. Вероятно са повече, но в Турция част от тях ги причисляват към турци и лази, а в страните от бившия СССР към турци-месхетинци.
3. Северна група Амшенци (хамшенци). Потомци на избягали в Грузия и Русия от ислямизацията на Амшен. Болшинството от тях живеят в Краснодарския край, Сочи и Адигея. Като арменци-християни са съхранили самобитна култура. Говорят на арменския диалект хяйрен. Идентифицират се и се самоопределят, включително на преброявания, като истински арменци. Расте интересът към тяхната култура. Престижни университети и центрове организират конференции по амшенски въпроси. В гр. Сухуми се издава в. Амшен. В гр. Краснодар работи Научния център Амшен за възстановяване на културното наследство. Издават се сборници и албуми.
Болшинството от арменците припознават хемшилските си събратя, и мюсюлмани и християни, за част от арменската нация. Прави се всичко възможно, напук на политическата конюнктура, да се запазят арменските следи в тази изстрадала през вековете интересна част от диаспората.
Красимир Кънчев
Българската общественост и особено арменските ни сънародници са запознати добре с турската политика на геноцид в кроя на ХІХ и първите две десетилетия на ХХ век спрямо арменската нация. Често се забравя, че началото на тази политика се датира по-рано и в резултат на нея са се оформили групи, почти непознати за българските арменци. Една от тези групи са т.нар. амшенци или хемшили.
Амшенци, хемшили, хемшини (самоназвание хемшинли, хомшеци) са наименования на отделен етнос, субетническа или етнографска група в арменската, или в турската нации, според различни учени. За арменски, руски и много западни учени тези хора са от арменски произход, а според турски учени са от турски произход, но поради съвместното съжителство с арменци са възприели арменски черти в езика и културата. Етнонимът произлиза от името на историческата им родина Амшен регион в историческа Армения, обхващащ южното черноморско крайбрежие от гр. Трабзон в Турция до гр. Батуми в Грузия (в автономна република Абхазия). Хората с амшенски произход днес се оценяват на около 250 000 в страните от бившия СССР и 500 000 до 2 милиона в Турция.
Първите сведения за Амшен дава в края на VІІІ в. арменският историк Вудапет Гевонд в История на халифите . Арабският халифат принудил 12 хиляди арменци, начело с ишхан Шапух и Хамам Аматуни да се преселят на територията на Византийския понт, където създали полунезависимо княжество. В чест на ръководителите областта е наречена Хамамшен, а по-късно Хемшин или Амшен. В религиозно отношение в областта се изгражда Хачкарска епархия на Арменската апостолическа църква. Тази етническа арменска група остава изолирана от останалите арменци и развива специфични диалект и култура. В 1461 г. след завладяване на византийските области в Мала Азия от османските турци, Амшенското княжество става васално на турците. Този статут е запазен до 1480 г., когато последният княз Давид ІІ е свален от турците.
От края на ХVІ в. турците провеждат политика на геноцид за ислямизиране на християнското население на Понта, включително амшенските арменци. До началото на ХІХ в.са ислямизирани и в значителна степен потурчени голям брой арменци. Тези, които не приемат исляма бягат на запад към Орду, Джаник и Трабзон или на север към Руската империя (последните вълни са през 1878, 1894-6 г. и 1915 г.). Днес техни потомци живеят в Абхазия и Краснодарския край на Русия. Мюсюлмани от групата хопа-хемшили се оказват в Абхазия и Аджария след прокарване на новата граница с Турция през 1921 г. През 1944 г. 1451 от тях са депортирани в Казахстан и Киргизия, за да се завърнат и установят след 1989 г. в Краснодарския край на Русия.
Според американския проф. Берт Вокс, арменския архиепископ за Турция Шнорк Галустян и Ардаваст Тулумджян (предс. на Научния и културен център Амшен в Краснодар) в следствие на сложните исторически и етнически процеси са се създали три основни и няколко по-малки групи хемшини:
1.Западна група Баш-хемшили. Днес живеят в Турция в районите на Ризе, Трабзон, Самсун, Атабазар, Болук и др. По различни сведения, защото липсва официална статистика наброяват от 15-25 хиляди до 250 хил., 500 хил. или 2 милиона. Осъзнават се като особена група на турския народ. Мюсюлмани-сунити са и говорят особен диалект на турския език, наречен хемшинче, в който има много арменски думи (за части на тялото, имена на растения и т.н.). Някои фамилии са запазили имена с арменски корен (като Мутиланч, Мехдесанч, Сакаланч, Гирагосанч и др.). В обитаваните райони са запазени арменски топоними (планините Качкар, Верченик, Татос; селищата Паловит, Хачиванак, Кармик и др.). Въпреки това турцизацията е оказала силно влияние и малцина признават арменския си произход. Известни баш-хемшили са: бившия турски премиер Месут Йълмаз, министъра на образованието Ахмет Тефик Илери, лидера на ТСДП Мурат Караялчън, певеца Гьокхан Бирбен, Великия везир от 1853 г. Дамат Мехмет Али паша.В последните години в Турция се наблюдава засилен интерес към културата на тази група. През 2000 г. е заснет първият игрален филм на хемшинче филма Momi (Баба) със субтитри на турски език. На диалект пее Гьокхан Бирбен. Издават се албуми с народни песни с типичния съпровод на тулум (гайда), вестници, поддържат се сайтове.
2. Източна група Хопа-хемшили (хомшеци) с подгрупи турцеванци, севкедаци, ардлеци, топал-оглу. Също мюсюлмани-сунити, живеещи в турските райони Хопа, Артвин, Кемалпаша, Муратли, Бочка, в Краснодарския край на Русия, в Средна Азия. Тази група е запазила повече от арменските черти. Говорят на хомшецма архаичен западноарменски диалект. Частично са запазени някои арменски християнски обичаи, обреди и предания. Т. напр. празнуват Нова година и на 6 януари (арм. Коледа), а на 6 август празника Вардивор. В по-голямата си част хопа-хемшилите не спазват строго ислямската религия и са съхранили спомен за арменския си произход. Това важи в по-голяма степен за младото поколение и особен за тези с леви убеждения. Според А. Тулумджян 15-20 % се идентифицират идейно с арменците, а още около 50 % са склонни да признаят произхода си. Тревожно е положението при останалите, които не учат децата си на хомшецма, изоставят традиционните си обичаи, песни, танци и музикални инструменти кемече (гъдулка) и шимшир (кавал). Според американския професор Ован Симонян наброяват в Турция около 25 хил., а според д-р Теси Хофман 20 хил. На официалното преброяване в Русия през 2002 г. хемшилите като отделен етнос са 1541, а общо в страните от бившия СССР 4500-5000. Вероятно са повече, но в Турция част от тях ги причисляват към турци и лази, а в страните от бившия СССР към турци-месхетинци.
3. Северна група Амшенци (хамшенци). Потомци на избягали в Грузия и Русия от ислямизацията на Амшен. Болшинството от тях живеят в Краснодарския край, Сочи и Адигея. Като арменци-християни са съхранили самобитна култура. Говорят на арменския диалект хяйрен. Идентифицират се и се самоопределят, включително на преброявания, като истински арменци. Расте интересът към тяхната култура. Престижни университети и центрове организират конференции по амшенски въпроси. В гр. Сухуми се издава в. Амшен. В гр. Краснодар работи Научния център Амшен за възстановяване на културното наследство. Издават се сборници и албуми.
Болшинството от арменците припознават хемшилските си събратя, и мюсюлмани и християни, за част от арменската нация. Прави се всичко възможно, напук на политическата конюнктура, да се запазят арменските следи в тази изстрадала през вековете интересна част от диаспората.
Comment