Днес изпадането в транс е интресно за психолози, опитващи се да разберат как работи мозъкът. Разбира се, натоварва се не е само той. Ритуални танци и викове, продължаващи с часове водят до физическа болка, както би станало със всеки нормален човек. В един момент, шаманът загубва връзката с нашия свят и вижда геометрични фигури и ярки цветове, пътуване през тунели, спирали, решетка и други. Шамани днес твърдят, че се свързват с духове на животни например. Може би рисунките на полухора-полуживотни просто са били видени в транс и не са били замислени като част от сюжет, а може би са; може би са и двете. Защо предполагаме това? Защото спирали, решетки, геометрични фигури преобладават в по-старите култури. Вече психолози с експериментални резултати ни казват, че това са виждали шамани, а от друга страна знаем, че позицията на шамана, по-късно жреца, е била много висока. Така че не е изключено геометризацията на формите и перфектните архитектурни планове да не са били измислени, а да са били видени.
Нещо по-близко до нас- "обладан от демон" придобива негативен смисъл чак през Средновековието. На езическите ритуали, така добре обясняващи религиозното мислене на човека, бива издадена забрана и се налага едно силно негативно отношение. Днес разбира се, човек, който не се занимава с тази материя, някак автоматично ще реши, че който вика духове е луд. Не е луд, а има определена религиозна нагласа. Примери за такива хора има много, защото все още има практикуващ се шаманизъм сред някои африкански и индиански племена.
Нещо по-близко до нас- "обладан от демон" придобива негативен смисъл чак през Средновековието. На езическите ритуали, така добре обясняващи религиозното мислене на човека, бива издадена забрана и се налага едно силно негативно отношение. Днес разбира се, човек, който не се занимава с тази материя, някак автоматично ще реши, че който вика духове е луд. Не е луд, а има определена религиозна нагласа. Примери за такива хора има много, защото все още има практикуващ се шаманизъм сред някои африкански и индиански племена.
Comment