Разбира се, че съм съгласен с това, че арабите са изградили робска "индустрия" в Африка много преди европейците! Т.нар. "зинджи" от Източна Африка са се изнасяли с милиони в Близкия изток, а може би и в Индия, като според мене пикът в този "износ" е постигнат много рано - още в края на 8 и началото на 9 век- славните години на огромния Арабски халифат, който се нуждае най-много от робска работна ръка и разполага с ресурсите да си я набави! Но "основа на икономиката" в Ангола в продължение на около 400 (а не 1000) години, е износът на роби за Бразилия, а не за Арабистан. То затова бразилските национали по футбол са 3/4 черни...
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Какво става в Африка?
Collapse
X
-
A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
-
Ох ама, че и тема възобновихте. Все пак нещо не съм наясно с мотивите на Монфера и онова "малии ама вие нищо ли не знаете". В крайна сметка всичко това, което той е казал според мен не противоречи на основните идеи, които се разизкват в темата. Все пак не трябва ли да следваме вътрешната логика на дискусията дотогава? На мен това ми прилича "я да се покажа колко много знам за негърските племена". В крайна сметка всички неща които си изтъкнал показват едно - на юг от Сахара няма технологично развита цивилизация, нещо повече, според мен няма развито земеделие. Това може да са земеделски култури, но няма развито земеделие. По чисто обективни причини ако искате. Първо Климат, който играе огромно, ама огромно значение - колко реколти се изкарват на африканска земя? Колко трябва да е голяма една ферма за да е икономически рентабилна в Африка? Дали може от малко парче земя, както е било в Европа, да се издържа напр. един селянин и домакинството му? Климатът оказва влияние върху разни неща, като почви, растителни култури, подходящи за земеделие (както се каза в африка си има само просо). Плюс както сам си призна Монфера и с оръдията на труда нещата са стояли не особено добре. Та поради всичкото това земеделието е било неефективно, т.е. недоразвито. Т.е. не е давало добавена стойност (как да е дава възможност да се преживее едва едва, но толкова). Не се натрупва излишък, който да се преобразува в нещо друго и да дава тласък на развитие на икономиката.
Затова развитието се е постигало по друг начин. Основния приход е бил от търговията с роби. Които самите африкански царчета са ловели с особена охота и са продавали на араби и на европейци. Плюс разни други продукти, като палмово олио, ядки кола, слонова кост и т.н., които обаче не са пряк продукт на човешката дейност. от всички тези земеделски царства, които е посочил Монфера бих искал да ако е възможно да ми посочи поне едно, което се е издигнало благодарение на земеделската си култура, на земеделието си, а не на следняи принцип : "Оправен и мъдър в политиката вожд обединява няколко племена около собственото си племе (около някаква земя, която все пак им позволява да не умрат от глад) в процеса на обедниение излишъкът се превръща в роби, които са продадени, развива търговия и т.н. Когато араби и европейци стават основните търговци, като размяна за робите и другите продукти, винаги получава оръдия на труда, а и на войната, които са продукт на другата цивилизация, защото са по-съвършенни от неговите. След няколко поколения африканците се научават сами да прозивеждат тези оръдия, но пак им трябва образец за копиране (В държавата на Самори, към 1880 год. местните ковачи са произвеждали прилични копия на френски пушки със задно пълнене. Самори е имал 30 000 армия въоражена с огнестрелно оръжие). Само че това производство е контролирано от властта (краля, вожда) има монопол. Т.е. и това прозиводство не може да даде тласък на икономическото развитие.
Поради което Африка няма устойчиво развитие. Монфера пише: "не видях досега нищо написано за древните цивилизации на..."
ами не е видял защото не е нужно. Характеристиките на тези цивилизации са разисквани в темата, съобразно логиката на дискусията дотогава. Ето например какво е писал Ханс тук:
Но има и друг въпрос, работната сила. Вярно е, че човешката сила е достатъчна за същестуването на земеделие, но в същото време е и много сериозен праг за производителност и потенциал за развитие. Аз лично съм почти убеден, че земеделие е развивано в Черна Африка(ще ме простите за израза, но в случая мисля е удобен) от доста време, поне няколко хиляди години.
Та не виждам особени причини Монфера да ни казва "ама вие нищо не знаете" и в крайна сметка да стигне до същите изводи, които отдавна са разбрани в дискусията дотук. Не е необходимо човек да се налага на ново място с "вие нищо не знаете" нали?
А и една дребна пунктуална забележка. По произход Мандела е Коза (Xhosa), никакъв бушмен (Khoi или San). T.е. класически банту.
Колкото до забележката на Парабелум. Това за райската градина е абсолютна смешка. Оставям на страна съвсем правилната забележка на Динаин, дори и да се погледнат само белите (отделно, както расистите обичат да го правят) не може да се премълчи факта, че през 70те страната изпада в икономическа криза и качеството на живот пада. Така е когато имаш затворена олигополна, държавно контролирана икономика. А пък от средата на 80те си е наложено буквално военно положение и животът хич не е бил лесен. Както и навсякъде другаде в Африка, животът на белите общности е бил процъвтяващ до 60те, когато негрите поискват политическото представителсво (започва деколонизацията). Това са взаимосвързани процеси и в случая с РЮА (Република Южна Африка, а не оня русизъм ЮАР) за да запазят политическото си представителсво белите взимат мерки, които обаче им скапват икономиката и държавата много преди АНК да дойде на власт. Истината е, че белите не са били отделени. Никога не са били и е нямало как да бъдат. Апартейдът е глупава илюзия, която се опитват да претворят в реалността, а самата реалност винаги и непрекъснато се е съпротивлявала (апартейда, всички тези закони никога не получават завършен вид, никога не са приети до край и непрекъснато са променяни, адаптирани и т.н. защото хората все пак живеят заедно.) Смътс го е разбирал, Бота го е разбирал, по-късно и Херцог го разбира. Такива като Малан, Фервурд и Фостър не го разбират (или не искат) и опитват да налагат апартейда. Бота и Де Клерк са го разбрали, но пък вече е било късно. Общо взето белите (и то най-вече бурите) сами се прецакват.
Comment
-
Та поради всичкото това земеделието е било неефективно, т.е. недоразвито. Т.е. не е давало добавена стойност (как да е дава възможност да се преживее едва едва, но толкова). Не се натрупва излишък, който да се преобразува в нещо друго и да дава тласък на развитие на икономиката.
Колкото до скотовъдските култури в южната част на континента (зулу и т.н.) там нещата са подобни. Земята не е подходяща за активно земеделие. Там богатсвото се мери във волове и жени (буквално).
А и една дребна пунктуална забележка. По произход Мандела е Коза (Xhosa), никакъв бушмен (Khoi или San). T.е. класически банту.
Та не виждам особени причини Монфера да ни казва "ама вие нищо не знаете" и в крайна сметка да стигне до същите изводи, които отдавна са разбрани в дискусията дотук. Не е необходимо човек да се налага на ново място с "вие нищо не знаете" нали?
Ето и една карта на "почти максималното разширение" на мюсюлманския свят през 13-15 век, от която се вижда, че и най-далечните аспирации на арабите са на доста голямо разстояние от Ангола!Last edited by Guy de Mont Ferrand; 23-11-2006, 11:09. Причина: Автоматично сливане на двойно мнениеA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Аз донякъде съм съгласен с Монфера - Африка създава своите да кажем "протоцивилизации" или по-добре прото-култури. Но както вече бе отбелязано в темата по-назад наличието на предизвикателство и правилното му дозиране е решаващо за по-нататъшния тласък в развитието. А ми се струва, че в Черна Африка точно тази дозировка не се случва правилно. Както и в Северна Америка между впрочем.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Sir Gray написаАз донякъде съм съгласен с Монфера - Африка създава своите да кажем "протоцивилизации" или по-добре прото-култури. Но както вече бе отбелязано в темата по-назад наличието на предизвикателство и правилното му дозиране е решаващо за по-нататъшния тласък в развитието. А ми се струва, че в Черна Африка точно тази дозировка не се случва правилно. Както и в Северна Америка между впрочем.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
"Днешното състояние на нещата" е плод на скорошни събития, главно изличаването на собствената идентичност на африканските общества при сблъсъкът им с европейската цивилизация. Това днешно състояние не може и не трябва да се използва като признак за собствените, конкретните за Африка условия да ражда цивилизации, които нас тук ни интересуват.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Sir Gray написа"Днешното състояние на нещата" е плод на скорошни събития, главно изличаването на собствената идентичност на африканските общества при сблъсъкът им с европейската цивилизация. Това днешно състояние не може и не трябва да се използва като признак за собствените, конкретните за Африка условия да ражда цивилизации, които нас тук ни интересуват.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Значи понеже е отегчително да повтарям непрекъснато приемете, че всяко изречение оттук натам почва с "Както вече бе казано по-рано в темата..."
Горното е прекалено опростенческо виждане - цивилизациите не се развиват посредством кражбата на технологии. Или египтяните са откраднали от някой технологията за строеж на пирамиди, римляните на акведукти, а инките терасовидното напояване? Допълнително технологичният прогрес не е и не може да бъде основен и единствен фактор в израстването на цивилизациите. Контактът с други култури е важен поради това, че поражда дразнения (като абстрактно понятие от най-общ вид), които от своя страна могат да послужат като катализатор за мобилизиране на социалната енергия. Дори не е нужно другата култура да е високо развита цивилизация от своя страна.
Като втора точка според мен геосферата макар да играе своята роля в никакъв случай също не е единствения определящ фактор. Мощни цивилизации са се зараждали и в по-бедни и негостоприемни геосфери (Индия-Индонезия не е най-благоприятното място за селско стопанство, Андите също), другаде пък идеални условия остават безплодни (С. Америка). Очевидно геосферата не е абсолютно детерминиращ фактор, а е само част от сложна система от различни аспекти, взаимодействащи си един на друг.
Но всичко това вече беше казаноXV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Sir Gray написаЗначи понеже е отегчително да повтарям непрекъснато приемете, че всяко изречение оттук натам почва с "Както вече бе казано по-рано в темата..."
Горното е прекалено опростенческо виждане - цивилизациите не се развиват посредством кражбата на технологии. Или египтяните са откраднали от някой технологията за строеж на пирамиди, римляните на акведукти, а инките терасовидното напояване? Допълнително технологичният прогрес не е и не може да бъде основен и единствен фактор в израстването на цивилизациите. Контактът с други култури е важен поради това, че поражда дразнения (като абстрактно понятие от най-общ вид), които от своя страна могат да послужат като катализатор за мобилизиране на социалната енергия. Дори не е нужно другата култура да е високо развита цивилизация от своя страна.
Като втора точка според мен геосферата макар да играе своята роля в никакъв случай също не е единствения определящ фактор. Мощни цивилизации са се зараждали и в по-бедни и негостоприемни геосфери (Индия-Индонезия не е най-благоприятното място за селско стопанство, Андите също), другаде пък идеални условия остават безплодни (С. Америка). Очевидно геосферата не е абсолютно детерминиращ фактор, а е само част от сложна система от различни аспекти, взаимодействащи си един на друг.
Но всичко това вече беше казаноA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
А, е, то тогава въпроса е неправилен - би трябвало да разгледаме защо европейската цивилизация се развива като технологична. И да видим кои са конкретните условия, накарали я да поеме по този път. И чак тогава да видим дали ги има тия условия и в Африка (само дето почти сигурно че ги няма )
Но са бая труднички теми това, къде по-умни глави от нас са се измъчили с тях, че ние ли сега така набързо ще намерим отговорXV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Sir Gray написаНо са бая труднички теми това, къде по-умни глави от нас са се измъчили с тях, че ние ли сега така набързо ще намерим отговорA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Като идейки само, плахи изстрели в тъмното
Технологичния аспект в ЕЦ е доста късно явление. Реално можем да кажем, че приема водещата роля, която има в момента през Просвещението, с емпиричния светоглед и тн. Разбира се известни елементи от тази нова култура можем да открием още при гърците, но да търсим някаква непрекъсната нишка ще е пресилено, дори изнасилено. Но ако технологичната цивилизация се заражда в Европа толкова късно, то тогава ми се струва, че ресурсната обосновка за това се обезмисля - в крайна сметка можем да предположим, че селското стопанство е било развито през Ренесанса Струва ми се, че геосферичната теория не може да даде обяснение за зараждането на технологична цивилизация.XV mile the sea brode is
From Turkey to the Ile of Rodez...
Comment
-
Като идейки само, плахи изстрели в тъмнотоA strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
Comment