Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Коя страна се грижи повече за миналото си?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Коя страна се грижи повече за миналото си?

    Напоследък се питам често: САЩ или СССР/Русия се интересуват повече от това да запазят миналото си и да го представят на поколемията в пълната му светлина?

    Ще направя няколко уточнения. Първо, говоря за ВСВ. Второ, говоря за оригиналната техника, която е запазена до днес, тъй като основно бойните машини са нагледния символ на героизама на дадена нация по време на война. Трето, говоря за бойните самолети, тъй като другата техника се вижда навсякъде. Всички сме виждали например запазени Т-34 по разни музеи, и то много. Проблемът възниква при самолетите.

    Обърнете внимание на десетките запазени, реставрирани и поддържани в летателна годност самолети в Америка. Почти няма самолет, участвал във ВСВ, който да не се появява тук-там в небето и днес.

    Друга е ситуацията с СССР. Животът на един самолет завършва с нарязване и претопяване. Да видим съдбата на трофейните ФВ 190 Д-9 например. (Списание "Ретросалон", брой "Дългоносите - ФВ 190 Д-9 и Та 152".). Всяка страна от западните съюзници си взима трофейни екземпляри. А съдбата на трофеен Д-9 на Източния фронт се развива по два начина:
    1. Строяване на самолетите на летището и прегазване на опашките им с танковете.
    2. Служба във ВВС на РККА, след което нарязване.
    Може би това се дължи на омразата към всичко, свързано с фашизма. Но това не е оправдание за тоталното унищожение на този уникален самолет.

    За съжаление този соц-ентусиазъм за изличаване на всичко фашистко от земята заразява и българите. Това е и причината днес в България да няма нито един запазен Ме-109 или Девуатин 520. Не говоря за летящ, става дума най-малкото за музеен експонат!

    Лошото е, че СССР се отнасят така и към собствените си самолети. Пример: (Списание "Ретросалон", броя за Ил-2) през 1971, когато започват да се отбелязват разните годишнини, искат да направят паметник на този самолет заради многото начини, по които е допринесъл за унищожението на немската армия. Защото е факт, че най-малкото за руската пропаганда "бронираните щурмовики" са били ужас за немците, и се превръщат в един от основните символи на победата. Та оказва се, че през 1971 от 36163 произведени Ил-2 в СССР няма запазен нито един. Досещаме се какво се е случило с хилядите щурмовики, когато те излизат от въоръжение.

    Та така. Днес не можем да видим запазен в летателна годност нито един оригинален съветски самолет от войната. Напълно обратното е в Америка. Какво мислите по въпроса?

    #2
    За съжаление си съвсем прав, поне от това, което ми е известно. Очевидно на Запад много повече се грижат за историята си, но може би една от причините за това е, че там мнозина този порцес в не малка степен разчита на ентусиасти (и в този смисъл и на частна/лична инициатива). Докато в соцлагера ентусиазма винаги биваше организиран отгоре и поради тази причина, в известен смисъл по "утилитарен" и свързан с текущите проблеми (сред които миналото никога не е било приоритетно).
    САЩ или СССР/Русия се интересуват повече от това да запазят миналото си и да го представят на поколемията в пълната му светлина?
    Бих си позволил да внеса една поправка в това изречение, която ми се струва на място - на пракитка никоя държава не се опитва да възстанови миналото в неговата пълнота (особено ако под това разбираме опит за обективен поглед върху него) - възстановките на миналото винаги са подчинени на национално-политически и се цензурират (както от държавата, така и в много по-голяма степен в резултат на автоцензура). Та по-правилно би било да се изпише: "да представят своето минало в героично-патетична светлина и по-възможност най-убедително".
    Днес не можем да видим запазен в летателна годност нито един оригинален съветски самолет от войната. Напълно обратното е в Америка. Какво мислите по въпроса?
    Мисля, че в САЩ (Великобритания и въобще, на запад) има повече запазени самолети (участват и по разни шоута, пък и вероятно при снимки на филми и други подобни).
    Много жалко, че и у нас е така - би било много хубаво, ако имаше запазени "Девоатини" и "Месершмит"-ове от българските ВВС през ВСВ, но не съм виждал такива. Май няма и запазени самолети от предходния период (или от ПСВ). Мисля че имаше някакъв едно време във ВОенноисторическият музей, но сега на новото му място не съм го виждал.

    Comment


      #3
      То и в СССР Ил-2 са възстановени от ентусиасти. По повод 30 - годишнините от войната, началото на 70-те, групи такива ентусиасти издирват и реставрират свалени Ил-2 и му правят паметници на местата, където е имало големи въздушни битки. Днес ги има много, но все още не е възстановен летящ Ил-2.

      Comment


        #4
        Да, но по обясними причини мащабите на ентусиазма са различни. Ще дам само един пример - ако на запад достатъчно богат човек стане ентусиаст, то той може да постигне изключително много за сметка на личните си финанси. По разбираеми причини едно време това би било невъзможно в соцлагера, пък и понякога властите биха могли да погледнат с "лошо око" на подобен ентусиазъм (тук всичко зависи от конкретния момент и от характера на интереса).

        Comment


          #5
          Напълно съм съгласен.
          Не мога да си представя как един работник в металургичен завод в СССР ще тръгне да връща в летателна годност Ил-2. Нали все пак се казва "което не става с пари става с много пари". Това е и причината в САЩ да има много повече запазени самолети. Като това е по-скоро частна заслуга, а не държавна. Поне аз не зная правителството на САЩ да е спонсорирало програми за реставрация.
          „Аз, Драгомир, писах.
          Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

          Модератор на раздел "Военна Авиация"

          Comment


            #6
            Навремето се е дължало на политическото положение в СССР, което не е позволявало да се развие пълномащабна дейност. Днес пък - на икономическото състояние, тъй като все още няма много достатъчно материално осигурени хора в Русия, които могат да си позволят и да седнат да възстановяват самолети. За България не отварям и дума

            Comment


              #7
              Което ни оставя да се надяваме, че след време, когато икономическата ситуация се подобри, биха могли да се появят ентусиасти, способни на достатъчно големи финансови "саможертви", които ако не да възстановят, то поне да финансират и направят наново някои модели самолети по стари планове (защото едва ли е останало нещо за възстановяване). Обаче дали би имало подобен интерес към тази тема след двайсетина години? Не съм сигурен.

              Comment


                #8
                От Криле се опитват да въстановят ДАР-1 (да лети), но не им достигат 20 000 лв. :vsad: :vsad:
                „Аз, Драгомир, писах.
                Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                Модератор на раздел "Военна Авиация"

                Comment


                  #9
                  Пари, пари-и-, туй е то. В Англия ентусиасти възстановяват цели локоални ж.п. линии. Парни. И култура.

                  Comment


                    #10
                    Ще ми се... ама няма как да стане... абе ако може да се възстанови цялата крепост в Търново, със стените и постройките...ама пак се опира до пари и пак пари...
                    „Аз, Драгомир, писах.
                    Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                    Модератор на раздел "Военна Авиация"

                    Comment


                      #11
                      Поне на компютри, бе хора!!!
                      Важно е да се почувства атмосферата, па ако ще виртуално.

                      Comment


                        #12
                        Като за начало да вземат да оправят експонатите във Военноисторическия Музей, да ги направят в що-годе прилично състояние. Огромна част от тях са просто да ти се доплаче :vsad: :vsad:

                        Comment


                          #13
                          Да-а, има какво да се поизчисти там.

                          Comment

                          Working...
                          X