Напоследък се питам често: САЩ или СССР/Русия се интересуват повече от това да запазят миналото си и да го представят на поколемията в пълната му светлина?
Ще направя няколко уточнения. Първо, говоря за ВСВ. Второ, говоря за оригиналната техника, която е запазена до днес, тъй като основно бойните машини са нагледния символ на героизама на дадена нация по време на война. Трето, говоря за бойните самолети, тъй като другата техника се вижда навсякъде. Всички сме виждали например запазени Т-34 по разни музеи, и то много. Проблемът възниква при самолетите.
Обърнете внимание на десетките запазени, реставрирани и поддържани в летателна годност самолети в Америка. Почти няма самолет, участвал във ВСВ, който да не се появява тук-там в небето и днес.
Друга е ситуацията с СССР. Животът на един самолет завършва с нарязване и претопяване. Да видим съдбата на трофейните ФВ 190 Д-9 например. (Списание "Ретросалон", брой "Дългоносите - ФВ 190 Д-9 и Та 152".). Всяка страна от западните съюзници си взима трофейни екземпляри. А съдбата на трофеен Д-9 на Източния фронт се развива по два начина:
1. Строяване на самолетите на летището и прегазване на опашките им с танковете.
2. Служба във ВВС на РККА, след което нарязване.
Може би това се дължи на омразата към всичко, свързано с фашизма. Но това не е оправдание за тоталното унищожение на този уникален самолет.
За съжаление този соц-ентусиазъм за изличаване на всичко фашистко от земята заразява и българите. Това е и причината днес в България да няма нито един запазен Ме-109 или Девуатин 520. Не говоря за летящ, става дума най-малкото за музеен експонат!
Лошото е, че СССР се отнасят така и към собствените си самолети. Пример: (Списание "Ретросалон", броя за Ил-2) през 1971, когато започват да се отбелязват разните годишнини, искат да направят паметник на този самолет заради многото начини, по които е допринесъл за унищожението на немската армия. Защото е факт, че най-малкото за руската пропаганда "бронираните щурмовики" са били ужас за немците, и се превръщат в един от основните символи на победата. Та оказва се, че през 1971 от 36163 произведени Ил-2 в СССР няма запазен нито един. Досещаме се какво се е случило с хилядите щурмовики, когато те излизат от въоръжение.
Та така. Днес не можем да видим запазен в летателна годност нито един оригинален съветски самолет от войната. Напълно обратното е в Америка. Какво мислите по въпроса?
Ще направя няколко уточнения. Първо, говоря за ВСВ. Второ, говоря за оригиналната техника, която е запазена до днес, тъй като основно бойните машини са нагледния символ на героизама на дадена нация по време на война. Трето, говоря за бойните самолети, тъй като другата техника се вижда навсякъде. Всички сме виждали например запазени Т-34 по разни музеи, и то много. Проблемът възниква при самолетите.
Обърнете внимание на десетките запазени, реставрирани и поддържани в летателна годност самолети в Америка. Почти няма самолет, участвал във ВСВ, който да не се появява тук-там в небето и днес.
Друга е ситуацията с СССР. Животът на един самолет завършва с нарязване и претопяване. Да видим съдбата на трофейните ФВ 190 Д-9 например. (Списание "Ретросалон", брой "Дългоносите - ФВ 190 Д-9 и Та 152".). Всяка страна от западните съюзници си взима трофейни екземпляри. А съдбата на трофеен Д-9 на Източния фронт се развива по два начина:
1. Строяване на самолетите на летището и прегазване на опашките им с танковете.
2. Служба във ВВС на РККА, след което нарязване.
Може би това се дължи на омразата към всичко, свързано с фашизма. Но това не е оправдание за тоталното унищожение на този уникален самолет.
За съжаление този соц-ентусиазъм за изличаване на всичко фашистко от земята заразява и българите. Това е и причината днес в България да няма нито един запазен Ме-109 или Девуатин 520. Не говоря за летящ, става дума най-малкото за музеен експонат!
Лошото е, че СССР се отнасят така и към собствените си самолети. Пример: (Списание "Ретросалон", броя за Ил-2) през 1971, когато започват да се отбелязват разните годишнини, искат да направят паметник на този самолет заради многото начини, по които е допринесъл за унищожението на немската армия. Защото е факт, че най-малкото за руската пропаганда "бронираните щурмовики" са били ужас за немците, и се превръщат в един от основните символи на победата. Та оказва се, че през 1971 от 36163 произведени Ил-2 в СССР няма запазен нито един. Досещаме се какво се е случило с хилядите щурмовики, когато те излизат от въоръжение.
Та така. Днес не можем да видим запазен в летателна годност нито един оригинален съветски самолет от войната. Напълно обратното е в Америка. Какво мислите по въпроса?
Comment