Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Исторически снимки от Иран

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Е, не знам. Факт е, че управлението на шахиншаха е много неуспешно и предизвиква масово недоволство в страната, което е и причината за революцията (впрочем и за масовото разпространение на религиозния фундаментализъм).

    Comment


      #17
      Управлението на Шахиншаха се проваля и в това няма спор. Съгласен съм, че Шахът допуска немалко грешки, които са станали причина за революцията, но това не е причина да пренебрегваме неговата положителна роля, или поне този на идеите, които е желаел да приложи на практика за страната си. Забелязал съм, че има историци, които определят Шахиншаха като "първенюшка монархия". Не отричам, че твърдението е доста сполучливо, но държа да отбележа, че то по същия начин може да бъде отправено и към английската Корона или към Владимир Путин. Той разбира се не е монарх, но това не му пречи да се вживява като такъв. Показателен пример е почти еднаквата тържественост на церемонията по случай коронясването на императорското семейство в Иран с тази при полагането на клетва от Путин за втори президентски мандат. Критиките на историците към управлението на Шахиншаха са основателни, но не мога да приема целенасоченото хвърляне на кал по него от страна на някои от тях, като се има в предвид, че неговите години са най-успешните за страната през целия 20-ти век. Ами нека съпоставим това, което представлява Иран днес с тогавашния Иран през 70-те години. Или пък с Иран преди 1921г. когато Реза Хан Пахлави, бащата на изгонения през 1979г. Шах, взема властта и поставя начало на обновлението. Не може да не се съгласиш, че през годините на Шахиншаха са постигнати повече успехи от когато и да е друг път. Ще се опитам да изброя това с което съм запознат:
      - Законодателството е един от най-големите успехи на Шаха. Той осъществява това, което мнозина арабски държавници не са смеели да направят - изчиства законодателството от мракобесните догми на исляма, и въобще от самия него, които са упражнявали своя контрол и регресивно влияние върху обществото в продължение на дълго време. Разбира се това е едно от нещата довели до революцията, но неуспехът на Шаха не е причина да отричаме положителния характер на неговите амбициозни намерения.
      - Развивал се е транспорта, изграждала се с развита инфраструктура.
      - Културата също е била на ниво. През онези години широко се е пропагандирала паметта за древноперсийското минало на страната.
      - Начинът за провеждане на образованието е бил като на една цивилизована държава.
      В момента не мога да се сетя за други.
      Смяташ ли че днешен Иран може да се похвали с поне една от тези характеристики. Разбира се не мога да отрека и отрицателните черти от управлението на Шахиншаха. Главната от тях е била липсата на каквато и да е социална политика, в която да бъде влаган достатъчен дял от приходите от петрол. Това е обрекло на мизерно съществуване и болести много голяма част от населението на Иран (особено в провинцията). Също ще спомена и прекомерно нарасналото самочувствие на Шаха, намерило израз в налагането на култ към личността му и грандомантщината, които заедно до голяма степен оформят облика на всеки малък или голям национален празник. Оказва се, че немалка част от огромните количества пари са били влагани предимно за задоволяване на суетата на Шаха по въпроса за изграждане на неговия личен имидж, както и този на държавата пред света. Това е една от основните предпоставки за възникване на масово недоволство сред населението, използвано умело от ислямистите като средство да си възвърнат изгубените позиции.
      И накрая отново ще спомена, че цялостно погледнат (с положителните и отрицателните черти) Шахиншахът постига немалко успехи, достойни да бъдат поставени наравно с тези на Атартюк. След революцията всички постижения са унищожени, обаче отрицателните черти остават, като се израждат в нещо, което спокойно може да се определи като сектантство и мракобесие. Макар неговите функции с минаването на времето да са отслабнали, то продължава да бъде неизменна част от живота на иранското общество .
      Truth will save the world

      Comment


        #18
        Напълно съм съгласен с всичко, което си написал, но аз лично малко бих променил акцентите . Единственото, с което напълно не съм съгласен е сравнението с Ататюрк - да, може би той би могъл да "стане" същото, което е Ататюрк за Турция, но определено се проваля в това си намерение. Пиша това, защото темата ми е много интересна - европеизацията във всички неевропейски (впрочем и в част от европейските) държави е много интересен процес, който общо взето протича под формата на социален проект за ускорено развитие. В реалността взима много различни форми, всяка от които е интересна и заслужава самостоятелно развитие и разглеждане.
        Конкретно за Иран - несъмнено Шахиншахът се опитва да европеизира страната, което намерение само по себе си и погледнато от наша гледна точка е похвално. Но напълно се проваля в това си начинание и според мен основните причини са две: той се опитва да постигне това не в рамките на общ социален проект (както се развиват нещата в Япония през епохата Мейджи, да речем, или пък в упоменатата Турция), а предимно чрез наподобителствоо - т.е.-, използвайки огромните доходи от петрола той започва да наподобява и да подражава на европейската западна култура, така както я вижда. Втората причина, е свързана първата - не се опитва да намери собствен път към модернизацията за страната си. А лошото е, че доходите от петрола сами по себе си му дават тази възможност, донякъде уникална за държавите, притежаващи петрол през този период. За съжаление, нито една от тях не се възползва от тези възможности за да модернизира цялото си общество. Случят с Иран е може би най-тежкият.
        Каквито и да са били намеренията на Шахиншахът, всички те свършват много зле и до голяма степен негова отговорност е и сегашното положение на страната, защото именно неуспехът му докарва странат в ръцете на аятоласите, които въбще не провеждат модернизиращ проект, а се опитват да остнат в рамките на традиционната ислямска култура и среда.
        Възразявам срещу сравнението с Ататюрк не да друго, а защото последният успява в усилията си да превърне Турция в европейски тип държава, като полага стабилни основни на това дело, както и създава социална група, която да продължи делото му. Уви, Шахиншахът напълно се провналя в това си начинание (дори и да приемем, че напълно сериозно се е бил заел да го осъществява, защото на мен ми се струва, че той някак се е разминал с осъзнаването на ситуацията). Инак сега положението в Иран е много лошо, но освен аятоласите и послдиците от политиката на Шахиншахът, не малък дял в това има и войната с Ирак, както и конфликтит със Запада и най-вече - със САЩ. Макар да не разполагам с почти никаква информация за съвременото състояние на Иран (всичко, което знам е от емисиите в новините и някой и друг ирански филм, който съм гледал), все пак ми с еструва, че държавата постепенно се възстановява и оправя, т.е., може да се окаже, че тя постепенно ще открие собствен път към съвременността. Или поне се надявам така да стане.

        Comment


          #19
          В общи линии и аз съм съгласен със становището което си изразил , но има няколко различия с мнението ми върху проблема за това дали е съществувала социална група, която е била способна да продължи и реализира модернизацията, защото според мен е имало. Държа да отбележа, че през 70-те години в Иран е работила многочислена интелигенция от талантливи и образовани хора, които са стояли зад идеите на Шаха. Заедно с неговата подкрепа те постигат известни успехи в усилията си да обновят обществения живот по европейски образец. Не само Шахиншахът извършва това обновление, а и самите иранци, които благодарение на него получават необходимите средства и възможности да действат. Монархията спокойно може да се определи като деспотична, но в никакъв случай не е била абсолютна. Тогава е имало и Министър-председатели и министерства, които са играели роля на изпълнители на опита за модернизация. Именно споменатата интелигенция взема участие в този процес, оформяйки облика на иранското общество по начин, съзвучен с модерния свят. Тя обаче престава да симпатизира на Шахиншаха когато забелязва нарастващите му отрицателни качества (вече ги изброих), което пък от своя страна помага на ислямистите да го съборят от власт. Показателен пример за това е факта, че освен тях в борбата срещу него вземат участие и още какви ли не обществени среди. Дори след като Шахът си заминава а Хомеини се завръща правителството на Иран все още се е държало. Може би тези дни са е били последният шанс на страната да продължи по пътя към своята модернизация. За съжаление поради огромните размирици в които властта практически се оказва безпризорна, ислямистите мобилизират отдавна подготвяните си сили и благодарение на необразованата маса от населението, която е свикнала да се "опира на Аллах", събарят разклатеното правителство за по-малко от два месеца.
          Моята информация за съвременното състояние на Иран също е доста оскъдна, но ще спомена "Съвета на пазителите", който е своеобразна арбитражна институция с прерогативи на последна инстанция. Издигнат е над държавната власт и следи законодателството, опирайки се на шариата. Не знам кога е създаден, но ако продължава да съществува и днес, усилията на иранската интелигенция за реформи ще бъдат спъвани.
          Truth will save the world

          Comment


            #20
            Да, съгласен съм. Иран не е бил абсолютна монархия, може би и защото Шахиншахът е бил твърде увлечен по външния блясък и видимостта, за да се опита да бъде личност от мащаба на Ататюрк, да речем (сиреч, човек, който е готов с всякакви средства да модернизира страната си и да се погрижи почти независимо от цената тя да остане модернизирана (като обаче подбира средствата си с оглед на смислеността им, разбира се)). За интелигенцията съм съгласен, но според мен голяма част от нея е емигрирала в годините след ислямистката революция, друга част е унищожена и вероятно в страна сега са останали само следи от инлегинецията от преди революцията. Което обаче не означава, че подобна прослойка липсва - вероятно в годините след революцията е започнала да се създава наново тази част от социума, като разбира се се е изграждала върху различни ценности и в доста по-неблагоприятни условия.
            Лошото е, че когато човек се интересува от някоя страна (като Иран, да речем), източниците на информация са твърде оскъдни и почти липсват.

            Comment


              #21
              Посещение на шаха във Фрг през 1963 г.
              Attached Files
              "Най-тежкият грях спрямо ближните ни не е омразата, а безразличието ни към тях. Това е същността на безчовечността."

              Джордж Бърнард Шоу

              Comment


                #22
                1 Шахът на корицата на западно издание
                2 Шахът и Айзенхауер
                3 Шахбану Фара Пахлави
                Attached Files
                "Най-тежкият грях спрямо ближните ни не е омразата, а безразличието ни към тях. Това е същността на безчовечността."

                Джордж Бърнард Шоу

                Comment


                  #23
                  Шах Пахлави с Кенеди и държавният секретар по отбраната Робърт Макнамара във Кабинетната зала на Белия дом в 1962 г.



                  Портрет на шаха върху банкнота от 1000 риала



                  Пахлави, отдясно до него е генерал Надер Джаханбани , зам. - шеф на Иранските имперски ВВС , екзекутиран през март 1979 г.

                  "Най-тежкият грях спрямо ближните ни не е омразата, а безразличието ни към тях. Това е същността на безчовечността."

                  Джордж Бърнард Шоу

                  Comment


                    #24
                    Мястото на жените в Иран

                    Мястото на жените в Иран през 70-те години

                    Полицията:




                    ВВС:




                    ВМФ:


                    Truth will save the world

                    Comment


                      #25
                      Благодаря че съживи темата, Historiker. Ето още две снимки на ген. Джаханбани:




                      Бялата революция, започната през 1963 година, предвижда повече равенство между половете, поземлена реформа и изкореняване на неграмотността. За нейното популяризиране и провеждане, в Техеран са организирани корпуси от различни видове, които се отправят към изостаналите провинциални селища. Ето някои униформи:
                      Корпусът на Бялата революция:




                      Корпусът за Просвета:
                      Truth will save the world

                      Comment


                        #26
                        Шах и Шахбану Пахлави:








                        Коронацията, 1967г:






                        С Джими и Розалин Картър:






                        В компанията на министър-председателя Абас Ховейда:


                        На път за летището, минути преди абдикацията. Изпраща ги министър-председателят Бахтияр (на заден план в дясно), дисидент и политически затворник от умерената опозиция, който приема предложението на шаха да състави правителство в името на националното помирение.
                        Last edited by ndragostinov; 09-08-2013, 19:17.
                        Truth will save the world

                        Comment


                          #27
                          Иран днес:

                          Днешната иранска жена:


                          Нелегално студентско парти:


                          В парламента:


                          За успелите да получат обществена длъжност, дрес-кодът е особено строг:


                          За останалите, не винаги:


                          "Скандалната" снимка с Ахмадинеджад и старата му учителка:






                          В "полицията":






                          Още снимки ще откриете тук:
                          Truth will save the world

                          Comment


                            #28
                            И малко жени, дейци на изкуството :

















                            Певицата Гугуш
                            "Най-тежкият грях спрямо ближните ни не е омразата, а безразличието ни към тях. Това е същността на безчовечността."

                            Джордж Бърнард Шоу

                            Comment


                              #29
                              Historiker написа Виж мнение
                              И малко жени, дейци на изкуството :

















                              Певицата Гугуш


                              Снимките не ми се показват. Само при мен ли е така?
                              Truth will save the world

                              Comment


                                #30
                                Ако американците и британците не бяха унищожили демокрацията в Иран, нямаше да се стигне до ислямска революция!

                                Comment

                                Working...
                                X