Случи се да попрехвърля разсъжденията на проф. Уилям Харис относно историчността на част от древногръцките митове. Те имат по-скоро ориентировъчен характер, а не са под формата на завършен научен труд, защото професора умира от рак през 2009 г. Въпреки това ми се сториха любопитни и ще се радвам, ако някой линкне материали, където тези въпроси са изследвани по-задълбочено, или пък просто сподели мнение.
Общо взето е застъпена тезата, че една част от митовете отразяват събития с много дълбока древност. Например:
- поведението и социалния статус на героите;
Героите като цяло са индивидуалисти, зле ситуирани в социума, аутсайдери. Не са способни да се впишат в типичната за времето си среда. Според Харис те са отзвук от едно ловно общество, чиито ценности са несъвместими със земеделските, следователно отразяват поне неолитна древност.
- конфликта между Аякс и Одисей за оръжията на Ахил;
Цялата история е нетипична за епохата и за участниците. Според Харис тя отразява събития от период, когато оръжията са били изключителна ценност - вероятно началото на бронза.
- образите на Афродита и на съпруга и Хефест;
Афродита е богиня на човешкото възпроизводство, а неговата роля в развитието на вида е най-голяма при ранните земеделци. От друга страна брака и с Хефест говори за период, когато ковача-шаман има по-висок социален престиж от воина, тоест вероятно води към същия ранен период.
- девствената Артемида;
Образ, съчетаващ примата на ловните умения и сравнително слабата нужда от интензивно възпроизводство. Предземеделски.
- Хестия като пазителка на домашното огнище;
Образ, запечатал прехода на женската роля от пазител на огъня към пазител на дома. Вероятно неолитен, синхронен с Артемида. По-късно същия мотив се открива при весталките.
Харис обсъжда и много други мотиви. Литературата е достъпна на неговия сайт: http://community.middlebury.edu/~har...greekmyth.html
Общо взето е застъпена тезата, че една част от митовете отразяват събития с много дълбока древност. Например:
- поведението и социалния статус на героите;
Героите като цяло са индивидуалисти, зле ситуирани в социума, аутсайдери. Не са способни да се впишат в типичната за времето си среда. Според Харис те са отзвук от едно ловно общество, чиито ценности са несъвместими със земеделските, следователно отразяват поне неолитна древност.
- конфликта между Аякс и Одисей за оръжията на Ахил;
Цялата история е нетипична за епохата и за участниците. Според Харис тя отразява събития от период, когато оръжията са били изключителна ценност - вероятно началото на бронза.
- образите на Афродита и на съпруга и Хефест;
Афродита е богиня на човешкото възпроизводство, а неговата роля в развитието на вида е най-голяма при ранните земеделци. От друга страна брака и с Хефест говори за период, когато ковача-шаман има по-висок социален престиж от воина, тоест вероятно води към същия ранен период.
- девствената Артемида;
Образ, съчетаващ примата на ловните умения и сравнително слабата нужда от интензивно възпроизводство. Предземеделски.
- Хестия като пазителка на домашното огнище;
Образ, запечатал прехода на женската роля от пазител на огъня към пазител на дома. Вероятно неолитен, синхронен с Артемида. По-късно същия мотив се открива при весталките.
Харис обсъжда и много други мотиви. Литературата е достъпна на неговия сайт: http://community.middlebury.edu/~har...greekmyth.html
Comment