Напоследък в нета попадам на оживени дискусии относно това кои са наследниците на античните "македони". По този въпрос спорят оживено представителите на най-малко три съвременни нации- албанци, македонци (или по-скоро БЮРМ-овци) и гърци. От едно мнение във форума разбрах и за скопските власи. Споровете са крайно ожесточени (както подобава на балканските нрави ) и именно тонът, епитетите и заканите, които се отправят в тях, бяха един от съществените фактори, привлекли вниманието ми към тази тема.
Но нека обърнем поглед към историята и да видим "кой крив, кой прав" т.е. кои, аджеба, са наследниците на древните македони, респективно на Александър Велики и неговия забележителен баща, Филип Едноокия?
Македоните, чието име подсказва тракийски произход (тъй като едоните са тракийско племе), стават известни на историческата наука от някои от най-ранните гръцки историографски паметници. Вероятно са съществували като етнос още от X в.пр.Хр. Близостта с високо развитата гръцка цивилизация им оказва огромно влияние, което е видно и от стремежа на македонските царе да се изкарат потомци на Зевс и Херакъл- всъщност нищо чудно и действително да са имали роднинска връзка с дорийците, чието нашествие в южна Гърция е представено в митологията като отмъстителното нашествие на Хераклидите. Но все пак същинските гърци/елините изглежда не са смятали македоните за чиста проба "свои хора", не са ги допускали до участие в олимпийските игри (с изключение на Александър Филелин- т.е. "приятелят на гърците") итн. Не знам много за това, което е останало от македонския език, но примерно имената на божествата им са различни от гръцките.
Та по всяка вероятност македоните поначало не са били гърци, а по-скоро траки или илири. Възможно е да са предствлявали и смесен етнически субстрат. Обаче към 5-4 в.пр.Хр. вече проличава упоритият им стремеж да станат "прави елини", което си личи и от появата на гръцки имена в самия царски двор- Александрос, Филипос итн. Процесът на елинизация напредва след покоряването на Елада и забележителните походи на Александър Велики- той по това време обхваща и целия Близък изток, което дава основание периодът да бъде обозначаван с наименованието Елинистичен (III-I в. пр. Хр.). В Македония той е по-"хард", отколкото примерно в Египет и когато идват римляните вероятно от "македонизма" на македонците не е останало почти нищо освен името.
Преди завладяването на античното царство Македония от римляните етническата обстановка се променя и генетически. В района нахлуват големи маси келти, подбудени от тях, нападения извършват и траките (напр. медите на Спартак) и илирите. Отделно значително количество македони се отправя към новозавоюваните територии на изток или изпозагива в непрестанните военни конфликти, водени от диадохите и епигоните на Александър III.
Все пак може да се твърди, че към I в. пр. Хр. все още съществуват хора, които могат да се нарекат "македони" с доста голямо основание. Но дали това е така и по-късно?
През вековете на римското владичество (над 600 години) македоните, по скромното ми мнение, напълно се заличават от историческата сцена. Римляните непрекъснато разделят и обединяват с други области териториите на бившето антично царство Македония, след Персей липсват и каквито и да било опити за неговото възраждане. Областта попада в района от Империята, в който се говори преимуществено гръцки- за разлика примерно от Мизия, която е латиноезична. За разлика от някои тракийски племена, чиито етноними се споменават до късната античност- напр. бесите, македоните изобщо не се споменават като обособен етнос. "Македония" остава да съществува само като географско понятие, което при това мени позицията си малко по-късно по учудващ начин- така в Римската/Византийската империя почва да се нарича областта около Одрин в днешна Тракия.
През IV-VII в. етническата обстановка в региона според всички сериозни източници се изменя драстично. Нашествията на готите, хуните, аварите, славяните и прабългарите напълно разрушават властта на Римската империя от Пелопонес до Черно море, като непревзети остават само малко добре укрепени градски центрове. Старото население или е избито или отвлечено и принудено да се включи в общността на новите "господари", или бяга в укрепените непревзети градски центрове, или се спасява по непристъпните планински чукари, където се изхранва със скотовъдство и по-точно овцевъдство- причина за по-късната слава на автохтонците власи, каракачани и албанци по въпроса. Като район, който остава встрани от двата основни балкански "пътя", които Константинопол все пак прави усилие да контролира, Македония бива "изпусната" и там се заселват множество варвари, сред които, изглежда, немалък процент са българите на Кубер. Нищо не остава от античните центрове освен Солун, който при това е неколкократно и мощно атакуван от околните славянски племена.
След това се наблюдават интензивни процеси на разместване на населението в Българската и Ромейската империя, като днешна Македония е доста ключова точка- достатъчно е да споменем примерно за селджукските турци- "вардариоти" или за печенегите, заселени на "Овче поле". Идването на османците и експанзията на албанците допълнително объркват нещата, за да се получи една от най-сложните етнически мешавици, възниквала някога в света.
Но преки наследници на античните македони сред тях няма.
Вашето мнение?
Но нека обърнем поглед към историята и да видим "кой крив, кой прав" т.е. кои, аджеба, са наследниците на древните македони, респективно на Александър Велики и неговия забележителен баща, Филип Едноокия?
Македоните, чието име подсказва тракийски произход (тъй като едоните са тракийско племе), стават известни на историческата наука от някои от най-ранните гръцки историографски паметници. Вероятно са съществували като етнос още от X в.пр.Хр. Близостта с високо развитата гръцка цивилизация им оказва огромно влияние, което е видно и от стремежа на македонските царе да се изкарат потомци на Зевс и Херакъл- всъщност нищо чудно и действително да са имали роднинска връзка с дорийците, чието нашествие в южна Гърция е представено в митологията като отмъстителното нашествие на Хераклидите. Но все пак същинските гърци/елините изглежда не са смятали македоните за чиста проба "свои хора", не са ги допускали до участие в олимпийските игри (с изключение на Александър Филелин- т.е. "приятелят на гърците") итн. Не знам много за това, което е останало от македонския език, но примерно имената на божествата им са различни от гръцките.
Та по всяка вероятност македоните поначало не са били гърци, а по-скоро траки или илири. Възможно е да са предствлявали и смесен етнически субстрат. Обаче към 5-4 в.пр.Хр. вече проличава упоритият им стремеж да станат "прави елини", което си личи и от появата на гръцки имена в самия царски двор- Александрос, Филипос итн. Процесът на елинизация напредва след покоряването на Елада и забележителните походи на Александър Велики- той по това време обхваща и целия Близък изток, което дава основание периодът да бъде обозначаван с наименованието Елинистичен (III-I в. пр. Хр.). В Македония той е по-"хард", отколкото примерно в Египет и когато идват римляните вероятно от "македонизма" на македонците не е останало почти нищо освен името.
Преди завладяването на античното царство Македония от римляните етническата обстановка се променя и генетически. В района нахлуват големи маси келти, подбудени от тях, нападения извършват и траките (напр. медите на Спартак) и илирите. Отделно значително количество македони се отправя към новозавоюваните територии на изток или изпозагива в непрестанните военни конфликти, водени от диадохите и епигоните на Александър III.
Все пак може да се твърди, че към I в. пр. Хр. все още съществуват хора, които могат да се нарекат "македони" с доста голямо основание. Но дали това е така и по-късно?
През вековете на римското владичество (над 600 години) македоните, по скромното ми мнение, напълно се заличават от историческата сцена. Римляните непрекъснато разделят и обединяват с други области териториите на бившето антично царство Македония, след Персей липсват и каквито и да било опити за неговото възраждане. Областта попада в района от Империята, в който се говори преимуществено гръцки- за разлика примерно от Мизия, която е латиноезична. За разлика от някои тракийски племена, чиито етноними се споменават до късната античност- напр. бесите, македоните изобщо не се споменават като обособен етнос. "Македония" остава да съществува само като географско понятие, което при това мени позицията си малко по-късно по учудващ начин- така в Римската/Византийската империя почва да се нарича областта около Одрин в днешна Тракия.
През IV-VII в. етническата обстановка в региона според всички сериозни източници се изменя драстично. Нашествията на готите, хуните, аварите, славяните и прабългарите напълно разрушават властта на Римската империя от Пелопонес до Черно море, като непревзети остават само малко добре укрепени градски центрове. Старото население или е избито или отвлечено и принудено да се включи в общността на новите "господари", или бяга в укрепените непревзети градски центрове, или се спасява по непристъпните планински чукари, където се изхранва със скотовъдство и по-точно овцевъдство- причина за по-късната слава на автохтонците власи, каракачани и албанци по въпроса. Като район, който остава встрани от двата основни балкански "пътя", които Константинопол все пак прави усилие да контролира, Македония бива "изпусната" и там се заселват множество варвари, сред които, изглежда, немалък процент са българите на Кубер. Нищо не остава от античните центрове освен Солун, който при това е неколкократно и мощно атакуван от околните славянски племена.
След това се наблюдават интензивни процеси на разместване на населението в Българската и Ромейската империя, като днешна Македония е доста ключова точка- достатъчно е да споменем примерно за селджукските турци- "вардариоти" или за печенегите, заселени на "Овче поле". Идването на османците и експанзията на албанците допълнително объркват нещата, за да се получи една от най-сложните етнически мешавици, възниквала някога в света.
Но преки наследници на античните македони сред тях няма.
Вашето мнение?
Comment