Бих искал до предложа една доста интересна и атрактивна тема за дискусия. Този въпрос е твърде спорен, а сведенията почти са нищожни. Ето го и него:
ГРЪЦКИТЕ ХОПЛИТИ ПРЕЗ 5-4 В. ПР. ХР., ИМАТ ЛИ ДОСПЕХИ ?
Смятам, че сте срещали тезата от Оспрей, на Ник Секунда, който пише, че в периода след Гръко-персийските войни, около средата на 5 в. пр. Хр., доспехи престават да се използват. Странно е в случей, че иде реч не само за бронзов доспех, но и за ленен. Секунда пуска своите хоплити в бой само със щит и шлем, често и без шлем, с развяващи се ефирни одеяния, показващи мъжките им прелести. Авторът счита, че някъде около 360 г. пр. Хр гръцките хоплити отново започват да носят броня.
На какво се основава това твърдение?
Главно на изображения върху съдове, надгробни стели и релефи, където голите мъже, прикрити само често от един щит, смело се хвърлят в боя. Липсата на писмени сведения. Тук често се цитира Анабазиса , където на прегледа на войската извършен от Кир се споменават само щитове и шлемове. Не на последно място и липсата на археологически находки.
Ето какво мисля аз, а би ми било интересно да прочета и вашето мнение.
На първо място, трудно е да се доверяваме само на едни изображения, които представляват следване на официалната традиция да се представя героят гол, могъщ, истински херой, равен на боговете.
Писмените сведения въпреки, че са оскъдни все пак ни дават сведения. Така Ксенофонт ни описва един хоплит, който бил поразен със стрела през щита и ленената ризница. Говорейки за конниците на Севт, той споменава доспехи. Някой може да ме контрира, че те са траки, но нека не забравяме силното гръцко влияние, под което се намират.
И не на последно място-липсата на археологически свидетелства. Още Антони Снотграс пише, че преди класическата епоха, тотално се променя погребалният обряд и гробовете стават бедни. Единствените данни са от светилищата, но и там е надделял обичая да се трезорират шлемове. Можем да почерпим данни от Тракия и Италия, намиращи се под силно гръцко влияние и където от този период има множество бронзови доспехи.
Като заключение:
Гръцките хоплити едва ли се отказват от доспех-бронзов или ленен, в период когато войните с персите, масовата поява на пелтасти и срелци, правят лишаването от доспех пълно безумие. Коноли пише, че е реконструирал ленен доспех, тежащ 3,5 кг. Бронзовата броня, открита от Кисьов през 2002 г. близо до Дуванлий има тегло под 4 кг. Е, не мисля че това е много, пред перспективата да получиш стрела или дори лека повърхностна рана, от която да загубиш много кръв.
Липсата на писмени свидетелства можем да отдадем на това, че не се описва нещо, което ти е позната и което всички виждат всекидневно около себе си.
Не мога да приема, че тежката пехота, хоплитите, ще се различават от пелтастите, само по големината на своят щит, без да имат нищо друго върху себе си. Все пак това е ударната сила на войската, хората които изнасят сражението на плещите си и дават най-много жертви.
ГРЪЦКИТЕ ХОПЛИТИ ПРЕЗ 5-4 В. ПР. ХР., ИМАТ ЛИ ДОСПЕХИ ?
Смятам, че сте срещали тезата от Оспрей, на Ник Секунда, който пише, че в периода след Гръко-персийските войни, около средата на 5 в. пр. Хр., доспехи престават да се използват. Странно е в случей, че иде реч не само за бронзов доспех, но и за ленен. Секунда пуска своите хоплити в бой само със щит и шлем, често и без шлем, с развяващи се ефирни одеяния, показващи мъжките им прелести. Авторът счита, че някъде около 360 г. пр. Хр гръцките хоплити отново започват да носят броня.
На какво се основава това твърдение?
Главно на изображения върху съдове, надгробни стели и релефи, където голите мъже, прикрити само често от един щит, смело се хвърлят в боя. Липсата на писмени сведения. Тук често се цитира Анабазиса , където на прегледа на войската извършен от Кир се споменават само щитове и шлемове. Не на последно място и липсата на археологически находки.
Ето какво мисля аз, а би ми било интересно да прочета и вашето мнение.
На първо място, трудно е да се доверяваме само на едни изображения, които представляват следване на официалната традиция да се представя героят гол, могъщ, истински херой, равен на боговете.
Писмените сведения въпреки, че са оскъдни все пак ни дават сведения. Така Ксенофонт ни описва един хоплит, който бил поразен със стрела през щита и ленената ризница. Говорейки за конниците на Севт, той споменава доспехи. Някой може да ме контрира, че те са траки, но нека не забравяме силното гръцко влияние, под което се намират.
И не на последно място-липсата на археологически свидетелства. Още Антони Снотграс пише, че преди класическата епоха, тотално се променя погребалният обряд и гробовете стават бедни. Единствените данни са от светилищата, но и там е надделял обичая да се трезорират шлемове. Можем да почерпим данни от Тракия и Италия, намиращи се под силно гръцко влияние и където от този период има множество бронзови доспехи.
Като заключение:
Гръцките хоплити едва ли се отказват от доспех-бронзов или ленен, в период когато войните с персите, масовата поява на пелтасти и срелци, правят лишаването от доспех пълно безумие. Коноли пише, че е реконструирал ленен доспех, тежащ 3,5 кг. Бронзовата броня, открита от Кисьов през 2002 г. близо до Дуванлий има тегло под 4 кг. Е, не мисля че това е много, пред перспективата да получиш стрела или дори лека повърхностна рана, от която да загубиш много кръв.
Липсата на писмени свидетелства можем да отдадем на това, че не се описва нещо, което ти е позната и което всички виждат всекидневно около себе си.
Не мога да приема, че тежката пехота, хоплитите, ще се различават от пелтастите, само по големината на своят щит, без да имат нищо друго върху себе си. Все пак това е ударната сила на войската, хората които изнасят сражението на плещите си и дават най-много жертви.
Comment