Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Боговете в Древна Гърция

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Римския култ в своето начало е доста примитивен. В ред случаи даже нлудно може да се говори за единна държавна традиция, а е имало родови култове. Те се запазили и по-късно, но били засенчени от държавната религия. И според преданието ако първия римски крал Ромул (бог Квирин) дал първите светски закони, то втория - Нум, дал предписанията за култа. Той бил от етруски произход. Както вече отбеляза Мелиса първото голямо влияние върху религията на Рим иде от етруските. Второто иде не точно от Гърция, а от елинистичния свят - онова, което се е появило след похода на Александър Македонски. Култа на Тракия и Египет оказали влияние със своята пищност. И тъй на мястото на простичкия култ на Гърция свеждащ се до едното барбекю, и също тъй простичкия култ на Рим свеждащ се до гледане на гугутки в небето и носене на вода, се появили пищни церемонии. Напр. в Гърция под тракийско влияние възникнали Елевзенските мистерии. Директно пък били пренесени Бендидите. Под влияние на култа към Сабазии се появили Дионисиите, а от тях пък прочутия гръцки театър. Египет пък както може да се очаква повлиял не само с пищно церемонии, а най-вече с мумифициранато. Римляните били очаровани. Мумифицарали всичко и на поразия. Дори в самия Рим има запазена пирамида до ден днешен.

    За римляните се шегуват, че те имали богове за всичко. Иначе едни от интересните фигури в римския култ били пенатите - тъй да се каже духовете на предците. За тях правели в домовете си олтари и там държали техни изображения(а също отливки от лицата им, след като починели).

    Comment


      #17
      Макар и да изглежда маловажно, Нума Помпилий(предполагам това е вторият цар Нум, който визираш) не е етруск, а е сабин. Сходен етнос, но все пак съюзници За него бих казал, че е реформирал "църквата", а не култа, който се изповядва - избиране на жреци, жрици, върховен жрец, заплащането им. Също тъй бих казал за него, че е 99% приказен, ама както и да е. Ако има култ, който той лично е въвел, той ще да е към една забравена малка богиня, за която уж бил женен
      Елинистичният свят е култова сбирщина. Не може да се каже, че обединението идва оттам. Елинистичен свят е всичко от Сицилия и Южна Италия, та до Бактрия и Согдиана... Колко и какви богове е имало, не се наемам да прогнозирам... Възприета е по - скоро модифицираната структура на елинските божества, познати ни от Омир и неговите произведения, а не поголовно божествата на елинистическите държави или дори избиратлено божестав на елинистическите държави; представата за усвоените от Рим божества датира преди епохата на елинизма.
      А култът към предците и този към пенатите ми се струват смесени. Така ли е или греша?
      Dic, hospes, Spartae, nos te hic vidisse iacentes dum sanctis patriae legibus obsequimur !

      Comment


        #18
        [QUOTE=D3BEP]Първата книга, която съм прочел в живота си, е на Николай Кун - "Старогръцки легенди и митове"...[QUOTE]

        И ти ли, ДЗВЕР, и ти ли, Бруте?!

        Това е една много вдъхновяваща книга!

        :sm229:
        Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

        Comment


          #19
          Нума Помпилий(предполагам това е вторият цар Нум, който визираш
          Да, по точно е Numa Pompili . Но го слагам без "а", за да не се получи неприятната история с Йошка Фишер. Иначе ако трябва да сме последователни, технически погледнато и онова "й" определено го няма.
          За произхода му е по-сложничко. Казват, че е живял в един от градовете не сабините, бил ученик на Питагор... Но в култа етруското влияние е било голямо. И не само там. Така че си е в реда на нещата да се заобиколи връзката с етруските и омразния Тарквиниев род. Той затова и попътувал тук-там преди да стигне в Рим.

          За другото не съм съгласен. И Ливий, и Цицерон свързват неговото име с въвеждането на основните религиозни норми. Е, и по-сетнешните. Напр. Плутарх го съпоставя със законодателя Ликург.

          Възприета е по - скоро модифицираната структура на елинските божества, познати ни от Омир и неговите произведения, а не поголовно божествата на елинистическите държави или дори избиратлено божестав на елинистическите държави; представата за усвоените от Рим божества датира преди епохата на елинизма.
          И къде при Омир е Кибела? Или Сарапсис?

          А култът към предците и този към пенатите ми се струват смесени. Така ли е или греша?
          Това нещо не го разбрах.
          Last edited by ; 07-09-2005, 22:06.

          Comment


            #20
            Хм,тази тема нещо не се връзва с форума.

            Comment


              #21
              Afshin написа
              Хм,тази тема нещо не се връзва с форума.
              Защо?
              Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
              Проект 22.06.1941 г.
              "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

              Comment


                #22
                Е, темата си е достатъчно "форумна" (исторически мотив лесно се открива в нея), така че и на мен не ми е много ясно защо "не се връзвала" . Е, досега не я бях забелязвал, за което не съжалявам, но това е друг въпрос (собствено по темата може да се каже, че всъщност никога (поне в Елада) боговете не са били такая сно и систематизирано оформени в "пантеон" - те възникват по-скоро като разнообразни местни божества, като на местно ниво едно от тях е "главно", а чак впоследствие започва да се оформят и събират местните образи в по-обобщени "централни" фигури).

                Comment


                  #23
                  Мога веднага да ви дам отговора на въпроса защо римляните са преименували гръцките богове. Въпроса е не защо а дали. Имената на боговете не са латинизирани гръцки названия, а имена на древни етруски и латински божества със сходни функции на гръцките. Затова при навлизане на гръцката култура на Италийския полуостров сходни божества от двата пантеона се обединяват в едно. да не забравяме и господството на еленистичната култура по това време в средиземноморието.

                  Политическият поглед на римляните върху религията е доста по-късен. Сами по себе си римляните до идването на християнството са много религиозни хора и стриктно спазват ежедневния религиозен ритуал който е бил толкова богат че заемал около 2-3 часа от деня им и толкова вкоренен в съзнанието им , че се пренася по-късно и в християнския обряд ( всъщност християнския церемониял е напълно произлязал от римския езически такъв), самите християни (прото-християни) не са имали своя система от ритуали, нито концепция за храмове (нещо като протестанти са били - Бог е навсякъде, не му трябва храм за да общува с чедата си). Пищността на църквите, сложният ритуал, установени формули за молитви - всичко това идва от римската институция на понтифиците и устройството на римските храмове.

                  По-късните навлезли култове , като този на Баал и Изида и множество други са били порвъначално по-скоро стремление към екзотиката , преди да бъдат приети полу-официално (нито Баал нито Изида , нито което и да е друго неримо-гръцко божество така и не получи статута на държавна религия - да не се бърка с основна). политичекият момент на римляните не в приемането на чуждата религия а в търпимостта към вярванията на другите народи.

                  що се отнася конкретно до боговете, то римските богове имат собствена древна история преди приравняването им към гърцките. първоначално римският пантеон е бил оглавяван от троицата Юпитер, Марс, Квирин (набива се на очи разликата между гръцката троица братя - Зевс, Посейдон, Хадес). Юпитер бил бог на небето и отец на боговете. Марс и Квирин били близнаци , чиято функция като богове била най-вече аграрна (земеделческа) и съвсем в отдалечен план - военна.

                  Следващ по значение бил култът към Веста - богинята на домашното огнище.

                  което е интересно - Янус в още по-отдалечен древен период е бил само дух отговарящ за вратите, но по-късно израства в бог на всяко начало и става главен съперник на Юпитер по популярност.

                  покровителкта на жените и луната (явно като паралел между небесното тяло и менструалния цикъл) била Цаана - чийто първи известен храм бил постоен от Сервий Тулий, но по-късно бил преименуван на храм на Диана (Артемида), а към функциите на божеството бил прибавен и ловът. Преди това Диана е била дух-покровителка на дивеча.

                  Венера от своя страна е била покровителка на пплодовите/зеленчуковите градини и паркове. А също така на плодородието (явно от там по-късно идва и функцията и на богинята на любовта - продуктивната любов).

                  Юнона от своя страна е била от етруски произход и първоначално е носила името Уни. Уни била покровителка на жените (съпругите), което явно я е приравнило по-късно към венценосната съпруга Хера.

                  Другата етруска богиня - Менерва - била покровителка на занаятите (и от там "да знаеш как" - богиня на познанието приравнена към гръцката Атина.)

                  сатурн бил първоначално бог-покровител на етруското племе Сатрии. В Рим той се почитал като божеството отговорно за посевите и името му е свързано със латинското sator - сея. създаде се култ прокламиращ че той първи е дал храната на хората и първоначално е правлявал света (от там аналогията му с Кронос). неговото време се смятало за Златният век на човечеството. По време на празника Сатурналии, всички били равни и господарите "слугували" на робите си.

                  Вулкан също се ражда като племенен бог на етруското племе Волка. В Рим той станал покровител на огъня и , по-късно под влиянието на аналогията с Хефест - покровител на ковачите.

                  Продължение следва....

                  P.S. как съм пропуснал такава хубава тема
                  Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.

                  请您死在地狱般的阵痛
                  [qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
                  きさまはしんでくださいませんか
                  [kisamawa shinde kudasaimasenka]

                  Comment


                    #24
                    Римляните имат множество чисто римски богове /или взаимствани от етруските и сабините/:
                    ВЕРТУМН, Вортумн, в римската митология бог на всички промени (на годишните времена, течението на реките, хорските настроения, зреенето на плодовете). Съпруг на Помона. Според Ливий бил сабински бог, а според други – етруско божество (Волтумна) на град Волсиний, главния бог на етруския съюз.
                    КВИРИН (Quirinus) римски бог, отъждествяван с Ромул, учредителят на важните институции на римската гражданска община.
                    Наименованието му е свързвано със сабинският град Кура(Cures), или със сабинската дума за копие – quiris. Първоначално Квирин се е почитал от живеещите на хълма Квиринал сабини. Заедно със Юпитер и Марс съставлявал триадата на висшите богове.
                    ЛАРИ – божества, покровители на обществата и земите им. Култът им произлиза от почитането на мъртвите.
                    Фамилните лари били свързани с домашното огнище, семейната трапеза, с дърветата и горите. На тях се молели по време на раждане, бракосъчетаване, смърт. Вярвало се, че следят за спазването на традициите в семейството, наказват нарушителите /господарите, които били прекалено жестоки с робите си/. Робите активно ги почитали. Главата на фамилията бил върховниоя жрец на култа към ларите. Във всеки дом имало олтар, посветен на тях.
                    Като покровители на съседските общини и добросъседските отношения ларите били почитани на кръстовищата (compita, компитални лари), където се изграждали светилища.
                    МАНИ - в Древен Рим събирателно название на умрелите - di manes (боги-мани). Често ги наричали di parentes (родителски божества). Считало се е, че маните обитават подземния свят, но в определени дни ( 22 февруари) излизали на повърхността и тогава им се правело жертвоприношение.
                    МАЯ (Maia), покровителка на полородната земя. На 1 май й правели жертвоприношения –оттам и името на месец май.Считана била за съпруга на бог Вулкан и майка на Меркурий. Отъждествявала се с Бона Деа и Фауна.
                    ПЕНАТИ – божества-пазители, чийто култ е свързан с обожествените духове на умрелите предци. Римляните имали два вида пенати: домашни и обществени. Домашните били наследствените духове-покровители, пазители на дома, на запасите от храни. Техните изображения се намирали до огнището. Обществените пенати били пазителите на държавата и на нейното благополучие. В тържествените клетви те били призовавани заедно с Юпитер. Статуйките им, които Еней донесъл от Троя, отначало се пазели в Лавиний, а впоследствие били съхранявани в храма на Веста в Рим.
                    ПОМОНА (Pomona) – богинята на плодовете. Древноиталийско божество. Празникът в нейна чест се наричал помонал.
                    РОМА (Roma), богиня - персонификация и покровителница на Рим. За пръв път изображенията й се появяват през 204 г. пр.н.е в град Локра. Постепенно култът й е разпространен във всички завладени от Рим източни провинции. По време на управлението на Август, култът към Рома се слива с почитането на обожествения Цезар и самия Август. Август и Рома получават общи храмове и жреци.
                    ФАУН (Faunus, от favere - помагам) бог на полетата, горите пасищата, животните. Неговият празник били Луперкалиите. Те били чествани от овчарите като време на очищение и плодородие. Честванията били свързани с култа към вълка /бог Луперк/, който по-късно се е слял с Фаун. и Почитал се е от селяните като покровител на скотовъдството и селския живот. Неговият женски аналог бил Fauna.
                    ФЛОРА (Flora от flos, "цвете") - богиня на цветята и градините. Празниците в нейна чест бил наречен флоралии и на олтара й слагали житни класове. Игрите в чест на Флора се съпровождали с весела разюзданост, с участието на простолюдието и проститутките...
                    А и да не забравяме Цезар, Август, Клавдий, Веспасиан, Траян, Антиной, Адриан, .., че дори и Калигула и Хелагабал /обожествени приживе/.
                    Last edited by Last roman; 14-03-2007, 16:34.
                    sigpic

                    Comment


                      #25
                      Въпреки това има и богове приети от гърците и преименувани:

                      Церера (Ceres - храна, плодове) бе вдъхновена от гръцката Диметра, но пое и функциите на богинята на мъртвите. Гръцкия бог Дионисий станал вдъхновител за Либер, а гръцката Кора (дъщеря на Диметра) се превърнала в негова съпрга - Либера. Троицата Церера, Либер и Либера са били почитани по гръцки образец и били най-вече плебейки божества, докато капитолийската троица (Юпитер, Марс и Квирин) и Веста се почитали като покровители на патрицианското съсловие.

                      От гърция идва и култът към Аполон, Хермес (латинският Меркурий) и няколко други божества.

                      Като цяло обаче в Римския култ няма йерархия на божествата и може да се говори не за една а за много съществуващи паралелни религии, влизащи в общия кръг от държавни - тоест можещи да се почитат по време на официални празници и публично. Такива не са били култовете на Изида или Баал - те по наши определения биха се наричали просто секти - което не са били преследвани, но и не им се разрешавала публичност - освен при някои по-екстравагантни императори.

                      Ако трябва да сме честни обаче римляните са били много рационални хора и по нашите мерки бихме ги нарекли по-скоро суеверни отколкото религиозни (с което те не биха се съгласили). дори молитвите им са прагматични е лишени от елемента на молба или екзалтация. Те са били форма на сделка според която богът срещу пренесената му жертва е бил задължен (магически обвързан) да изпълни "своята част от договора". молитвите са били многословни защото римляните се стремили да изложат "молбата" си колкото се може по-ясно.

                      легенда разказва как Нума Помпилий се пазарил с Юпитер за нещо. Юпитер му казал да му принесе в жтва глава и нума донесъл глава чесън. Юпитер пояснил че всъщност иска нещо човешко - тогава Нума му донесъл кичур човешка коса. тогава Юпитер отново пояснли че иска нещо живо и Нума му донесъл малка жива рибка. Юпитер се разсмял и приел жертвоприношението изпълнявайки своята част от сделката.

                      бих казал че богинята Рома по-скоро би трябвало да се отнася към категорията гениус лоци - или духове-покровители на мястото, а не към боговете в по-тесния смисъл на думата.
                      Last edited by княз Крылов; 14-03-2007, 16:25. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
                      Демокрация не е да правиш каквото си искаш, а да не правиш това, което не искаш.

                      请您死在地狱般的阵痛
                      [qing nin si zai di yu ban de zhen tong]
                      きさまはしんでくださいませんか
                      [kisamawa shinde kudasaimasenka]

                      Comment

                      Working...
                      X