Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Битката на Каталонските Полета

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #61
    byzantiner написа
    Освен това, Мелиса, не виждам защо смяташ, че е неисторично и лишено от да сравняваш една култура с друга, аз лично не заемам тази позиция. Сравненията са добро средство при разни анализи, но само при условие, че се борави разумно с тях. Иначе следва да не отчитаме абсолютно никакви противоположности в историята. естествено е да има и ясни допирни точки, и твърде субективни критерии при едно съпоставяне. Признавам, че може би донякъде се поддавам на някакви наистина тенденциозни гледища, но трябва да отбележим няма безкултурни племена и народи, но за сметка на това има такива, които са на по-високо културно равнище. При все че се опитвам най-обективно на гледам на хуните, не просто като на варварите, заради които загинала РИ, не можем да кажем, че са нещо повече като цивилизационни достижения от Рим в немалко отношения- най-малкото в уседналостта. Точно това, че всъщност са много малко точките, по които могат да се правят някакви сравниния, точно зарадите тази ясна диференцираност като цяло, би била нелошо доказателство да се твърди, че именно са твърде противоположни(хайде да не употребяваме термина антитеза, щото най-малкото е невъзможно чисто физечески- и римляните и хуните все пак, колкото и да им се струва на някои невъзможно, са хора). Едно обаче е сигурно- правилен или не, този подход на съпоставяне е неизбежен при разглеждане на един такъв сблъсък. Няма как, според мен, да не се поддаде човек и да не го направи, било то и косвено, непълно , ако искте примерно да сравнявате техниката на водене на бой и защо в тая или оная битка победил този или онзи. Неизбежно е!
    Върл противник съм на всякакъв род културни и цивилизационни сравнения на две общества, държави, народи и прочие групи съставени от Сапиенса, това дивно цвете на еволюцията, защото няма никакъв обективен критерий, въз основа на който то да бъде направено. За това дали да се яде с вилица или с ръце, дали е по-добре да се живее в мраморни палати или кожени юрти можеш да дадеш оценка единствено от твоя субективна гледна точка, което веднага означава, че се отдалечаваш от търсената безпристрастност. Докато може да се сравни ефективността на един римски и хунски лък според критерии, които остават непроменени в своята основа от прастари времена, като точност, мощ, сила, лекота на употреба - обективно съпоставими фактори, то кое ще е основанието, според което можеш да съпоставиш вде култури, плод не на разума, а на духа? Само преди няколко дни излезе мнението на ООН, според което културата е различна от останалите стоки поради нейната оригиналност и неповторимост. Неповторимост означава единственост, уникалност и това толкова характерно за културата свойство е, което пречи за каквото и да е сравнение.
    "Pressй; fortement sur ma droite, mon centre cède, impossible de me mouvoir, situation excellente, j'attaque."
    Осмелих се. Осмелявам се. Докрай. И си плащам за това. Не се пазаря.

    Comment


      #62
      byzantiner написа
      Давам ти въпрос за размисъл, ако бяха толкоз културни и цивилизовани, щяха ли да се бият в редиците на хуни и авари? :sm186:
      Въпроса е толкова неуместен, че чак не ми се захваща да отговарям. Мога обаче най-приятелски да те посъветвам да почетеш малко културна теория.

      Писнало ми е да се впускам в културни и цивилизационни дебати, особено ако ще трябва да повтарям едно и също. Фрапиращо е обаче да съм свидетел на как колониалния дискурс, който води началото си в Древна Гърция е все още широко приет и разпространен.
      Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.

      Злобата крепи човека, а мързела го грози!
      (собствен патент)

      Comment


        #63
        Batko Charly написа
        Въпроса е толкова неуместен, че чак не ми се захваща да отговарям. Мога обаче най-приятелски да те посъветвам да почетеш малко културна теория.

        Писнало ми е да се впускам в културни и цивилизационни дебати, особено ако ще трябва да повтарям едно и също. Фрапиращо е обаче да съм свидетел на как колониалния дискурс, който води началото си в Древна Гърция е все още широко приет и разпространен.
        Да разпространен е, просто защото европейците така се осъзнаваме като такива, като посочим и се отличим от варварите. Така у нас си имаме циганите, испанците си имат баските, гърците- албанците и т.н. Да се абстрахираш от тава е необходимо наистина доста въображение, което може би аз нямам, признавам си- просто се възхищавам на Рим и Византия :shrug: , както си личи от акаунта ми :sm113: Опитвам се да го премахна това, ама все още не успявам явно. Нищо има време....

        THE LABARUM


        sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
        ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
        ,sevogorob eht erew ysmim llA
        .ebargtuo shtar emom eht dnA

        Бе сгладне и честлинните комбурси
        тарляха се и сврецваха във плите;
        съвсем окласни бяха тук щурпите
        и отма равапсатваха прасурси.

        Comment


          #64
          Така например явно варвари са правили арката на Галерий от Солун, където имаме сегментни шлемове, те са изобразили върху сребърно блюдо Теодосий с войници, които имат шлемове Интерциза. ..
          Сега за това изброяване много не разбрах какво имаш предвид. Ако сложиш съответните части от тези изображения, които имаш пред вид, ще се види за какво става дума.

          Тъй като са сложени светците да им обърна внимание. Не всичко по доспехите е правено удачно или с някакво функционалпо предназначение. Понякога е търсен повече естетически ефект, особено ако този, който го носи, не се очаква да се бие в първите редици. За какво мислиш служи перото на шлема?
          Attached Files
          Last edited by ; 26-10-2005, 23:47.

          Comment


            #65
            Galahad написа
            Понякога е търсен повече естетически ефект, особено ако този, който го носи, не се очаква да се бие в първите редици. За какво мислиш служи перото на шлема?
            Първоначално отличие, а и Полибий си го е казал, че зрително умеличава ръстта на боеца.
            От изброените паметници ти посочих, че тези изображения показват доспехи съответстващи на находките, а не са правени от варвари.
            чакам коментар върху това което показах, май разликата между доспехите е очевидна?

            Comment


              #66
              Мелиса, две култури не бих сравнявал, но две цивилизации да. И доколкото аз съм привърженик на цивилизацията ката начин на живот - харесвам Египет, Рим, Византия, Китай, а въобще не харесвам хиксоси, хуни, тюрки, монголи, славяни, германци и други варвари.


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                #67
                Thorn написа
                Мелиса, две култури не бих сравнявал, но две цивилизации да. И доколкото аз съм привърженик на цивилизацията ката начин на живот - харесвам Египет, Рим, Византия, Китай, а въобще не харесвам хиксоси, хуни, тюрки, монголи, славяни, германци и други варвари.
                Точно за ей това говорех по-горе!

                THE LABARUM


                sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                ,sevogorob eht erew ysmim llA
                .ebargtuo shtar emom eht dnA

                Бе сгладне и честлинните комбурси
                тарляха се и сврецваха във плите;
                съвсем окласни бяха тук щурпите
                и отма равапсатваха прасурси.

                Comment


                  #68
                  Така например явно варвари са правили арката на Галерий от Солун, където имаме сегментни шлемове, те са изобразили върху сребърно блюдо Теодосий с войници, които имат шлемове Интерциза. Пак тези нещастници са и направили стенописа от Сицилия, където пак имаме войн с този тип шлем. Отново тяхно дело са миниатюрите от Ватиканският манускрипт, където виждаме войни с овални щитове и плетени ризници. От катакомбите на Рим. Така също изображенията за 3 в. от Дура Европа за катафрактите идеално се подчертават с находките.
                  А с тези какво стана?

                  Монетната иконография е пряко свързана с имперската пропаганда, с историята, културата, религията и всяка една промяна, с политическата програма на владетеля и освен, че е била изключително трудно осъществима технически предвид хилядите центрове, на които е трябвало да се доставят стотици хиляди матрици, е била достатъчно важна за да остане консервативна в иконографски аспект и неподлежаща на големи промени и трусове.
                  Да проследим доколко е вярно това:
                  Август, монета от пориода 16-5 г. пр.н.е.


                  Калигула (37-41г. от н.е.)


                  Нерон


                  Веспасиан


                  Марк Аврелий


                  Максимин (237-238)


                  Пупиен (238)


                  Хостилиан (251)


                  Север ²² (306-307)


                  Констанций ² (305-306)


                  Констанс (337-350)


                  Хонорий (393-423)

                  Струва ми се излишно да продължамам, защото ясно се вижда, че има доста големи изменения във времето в изображенията на владетелите - качество на рисунъка, инсингиите (по-специално короните) и въоръжението.

                  Comment


                    #69
                    Galahad написа
                    А с тези какво стана?

                    Струва ми се излишно да продължамам, защото ясно се вижда, че има доста големи изменения във времето в изображенията на владетелите - качество на рисунъка, инсингиите (по-специално короните) и въоръжението.
                    Не разбирам какво трябва да ни кажеш с тези монети?
                    Аз ти предоставям доспехи, ти ми пишеш за монети?

                    Comment


                      #70
                      Не разбирам какво трябва да ни кажеш с тези монети?
                      Аз ти предоставям доспехи, ти ми пишеш за монети?
                      Че иконографията на монетите въобще не е така устойчива както твърди Мелиса. А и съм подбрал предимно монети с въоръжение, от които се вижда, че има динамика не само в качеството на рисунака и в инситгиите, а и в изобразяваното въоръжение.

                      За другото чакам да сложиш изображенията, за които говориш:
                      арката на Галерий от Солун, където имаме сегментни шлемове, те са изобразили върху сребърно блюдо Теодосий с войници, които имат шлемове Интерциза. Пак тези нещастници са и направили стенописа от Сицилия, където пак имаме войн с този тип шлем. Отново тяхно дело са миниатюрите от Ватиканският манускрипт, където виждаме войни с овални щитове и плетени ризници. От катакомбите на Рим. Така също изображенията за 3 в. от Дура Европа за катафрактите
                      Да припомня - говорихме доколко изображенията на шлемове на императорите от времето на битката предмет на темата са били реално в употреба по това време.
                      За шлемовене стана ясно, че са се променили за времето от 1 до 6 век. Мисля, че и за изображенията по монетите стана ясно. Да видим споменатите от теб изображения доколко ще оспорят изобразените шлемове, от които тръгна спора.

                      Comment


                        #71
                        хунска тактика

                        Хуните имали много ефективна тактика срещу римляните. Когато стрелците им се изправяли срещу римската пехота те стреляли нагоре така че заливали врага си със стрели. В това време римляните вдигали щитовете си за да се предпазят, но хуните веднага стреляли направо срещу тях. Така римляните нямали време да реагират и загивали.

                        Comment


                          #72
                          Fiko написа
                          Хуните имали много ефективна тактика срещу римляните. Когато стрелците им се изправяли срещу римската пехота те стреляли нагоре така че заливали врага си със стрели. В това време римляните вдигали щитовете си за да се предпазят, но хуните веднага стреляли направо срещу тях. Така римляните нямали време да реагират и загивали.
                          Това да не си го взел от компютърна игра?
                          Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.

                          Comment


                            #73
                            Да, наистина изглежда малко опростеничко :horse:

                            THE LABARUM


                            sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                            ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                            ,sevogorob eht erew ysmim llA
                            .ebargtuo shtar emom eht dnA

                            Бе сгладне и честлинните комбурси
                            тарляха се и сврецваха във плите;
                            съвсем окласни бяха тук щурпите
                            и отма равапсатваха прасурси.

                            Comment


                              #74
                              Hans Delbruck написа
                              Това да не си го взел от компютърна игра?
                              Не гледах го по Viasat History даваха за Атила.

                              Comment


                                #75
                                Fiko написа
                                Не гледах го по Viasat History даваха за Атила.
                                Горе долу същото.
                                Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.

                                Comment

                                Working...
                                X