Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Клечки за зъби

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Клечки за зъби

    Предлагам ако има интрес сред судиторията да си поприказаваме малко за епохата когато корабите са били от дърво а мъжете от желязо.
    Понеже съм забелязал че във форума има традиция при отваряне на нова тема да бъде постната информация за това за което става дума, аз ще се постарая да поместя нещо.

    #2
    Клечки за зъби

    Испанският линеен кораб "Сантисима Тринидат"

    Линеен кораб от 1-ви ранг. Построен е през 1769г. в Хавана, Куба. Този кораб е един от най-големите бойни кораби построени изцяло от дърво. Корпусът и палубите за направени изцяло от кубинско червено дърво. Дебелината на бордовете е достигала 60см а водоизместването е било от порядъка на 5000т. За първи път на боен кораб се появява 4-та оръдейна палуба. Въоръжението се сътояло от 144 оръдия, 30 32-фунтови на долната палуба, ядрата изтреляно ит тях са можели да поразят цел на 1,5 мили. На втората палуба се намирали 2 18-фунтови и 26 8-фунтови оръдия и мортири. Останалите оръдия били разместени на 3-тата и 4-тата палуби. Корабът взима участие в Трафалгарска битка, в самото сражение той уцелява но получава тежки поражение и когато два дни по-късно е абордиран и превзет от англичаните е потопен от тях. По време на сражението на неговия борд се намират 1200 човека.

    Comment


      #3
      Кой е най-големият кораб от този клас, строен някога?
      scharfschutze ®
      _______________________________________
      Мощта на оръжието се умножава по разума на този, който го използва.

      Comment


        #4
        Ами този горния - "Сантисима Тринидад"
        При Трафалгар първоначално Нелсон се е целил в него при пресичането на вражеската линия, но когато Вилньов развява флага си на "Букентавър" Нелсон насочва "Виктори" зад неговата задница. "Сантисима", който се намира точно пред "Букентавър" в линията на съюзниците, първоначално разменя само няколко далечни залпа с "Виктори". През втората фаза на битката, след като "Букентавър" сваля флага си, първо "Нептун", после "Левиатан" и накрая "Конкуерър" изсипват няколко залпа в него. И трите мачти на гиганта отхвръкват и той остава напълно неконтролируем. Предава се почти в края на битката на английския "Принс"
        XV mile the sea brode is
        From Turkey to the Ile of Rodez...

        Comment


          #5
          Като най-големи се сочат "Сантисима Тринидат" и френският "Комер Дю Марсей", като последният е 120 оръдеен.

          Comment


            #6
            Благодаря за информацията. :tup:
            scharfschutze ®
            _______________________________________
            Мощта на оръжието се умножава по разума на този, който го използва.

            Comment


              #7
              Пак заповядай, сега подготвям за римските гребни кораби.
              Ама като те гледам че си от Плевен и ме напушва мерак да постна онази песничка "Плевен,Плевен град прочут, град на..."

              Comment


                #8
                това е тема за "Обща История" - тук е секция "ВСВ" все пак
                albireo написа
                ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                Comment


                  #9
                  Интересна тема-харесва ми.Аз съм лаик на тема кораби,но определено си признавам че Ерата на Греблата и платната по-вече ми е допадала.
                  Гоги,я дай малко инфо за Каравелите,Галеоните.Аз мога да различа Каравела-Карака и каравела-Латина,само толкова ми се простират знанията!Я разгледай някои прочути и не чак толкова прочути битки!
                  То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                  Comment


                    #10
                    Каравела

                    В XII-XIII век каравелите представлявали малки рибарски лотки с една мачта и латинско платно. В началото на XV век каравели започнали да се наричат и дву- и тримачтови търговски платноходи с полуют. Така нарекъл тези кораби принц Хенрих Мореплавателя (по моему е Енрике , ама така го срещнах). Типичните ветроходи от времето на Хенрих/Енрике, нао, вече не отговяряли на потребностите на търговците, не били годни за океански плавания. Нао-къс и широк съд, тяшко се подавал на управление. Високите полуют и полубак силно утяжнявали нао без всякаква полза. Такъв съд много лошо се държал на насрещен вятър. принцът обърнал особенно внимание на арабското дао. На дао португалците отдавна пътешествали покрай бреговете на западна Африка достигайки до Златния бряг, и дори подалече. Наименованието "каравела" произлиза от португалското "каравальо", което означава "дъбов". Каравелите биле неголями съдове: 20-25м дължина, тя били леки и бързи,леки за управление и можели да вземат на борда до 100т товар. Нейния корпус бил заострен напред, ниските бордове се събирали в носовата част под остър ъгъл. Главната мачта се поставяла в средата на горната палуба, останалите две били по-къси и стояли зд нея. Всички платна били латински. Понякога поради този фак каравелите били наричани "латинка каравела", в отличие от другият тип каравели съоръжени с прави вертрила. Такива каравели са появилипо-късно, те също били тримачтови, но две от мачтите носели прави платна а само третата латинско. Такова изменение наложили промяната на целия рангоут. Фокмачтата била пренесена по-близко до носа, а по-късно започнали да поставят и четвърта мачта "бонавентура" (добро дело) зад фока. Под бушприта поставяли правоъгълно платно, а над марса на главната мачта-голям марсел. На фок-мачтата и на бонавентурата поставяли латински ветрила., но океанските плавания изисквали прави ветрила поради постоянното направление на ветровете.

                    ПП. Латинското ветрило има по-малка ефективност при попътен вятър, но превъзхожда правото при страничен и насрещен. Латинските ветрила също така изискват по-малък брой хора за да бъдат управлявани.

                    Comment


                      #11
                      Малко картинки, за радост на окото



                      имам подозрение че на хората с модемен нет ще зарежда доста бавано :twisted:

                      Comment


                        #12
                        Абе май само аз писателствам тука, ама нали съм упорит
                        Карака

                        Докато каравелата е модифициран арабски дао, то караката си е чисто европейски кораб. Първоначално на него се извършвали рейсове около Иберийския полуостров и до Фландрия, след това започнала да се използува за пътуване и до Испанските колонии в новия свят. Караката произхожда от испанскито нао ('нао" на испанки означава "кораб"). Върху архитектурата на караката силно влияние оказва Хензенския ког. Големите полуют и полубак, непрекъсната горна палуба- това са особенностите на кога. Най популярната карака се явява "Санта Мария" на Колумб. При спускането си на вода тази карака получила името "Ла Галпега" но в хода на експоатацията била преиминувана на "Санта Мария" на основата на морската молитва "Санта Мария, пътеводна звезда в морето". Както всички караки, тя имала високо вдигнати полуют и полубак и много високи бордове. Полубакът имал триъгълна в план форма, полуютут- форма на отсечена призма и бил многоетажен. Той излизал над ахтерщвена и там се разполагало оръдейното въоръжение.. В XV век караките носели малко оръдия, а в XVI те вече достигали 40, размествали се по бордовете и в междупалубното пространство. Ветрилното стъкмяване било съставено то прави ветрила и голям марсел на грота. Някой караки , примерно караката на Васко да Гама "Сан Габриел" или "Виктория" на Магелан, първи извършили околосветско пътешествие, имали на фока малък марсел. Караките събирали до 800т.

                        Ей почвам да се престаравам

                        Comment


                          #13
                          Dulce et decorum est pro patria mori

                          ОТТУКА ЗАПОЧВА РОДИНАТА -
                          СЪС ГРОБ НА НЕЗНАЕН ЮНАК,
                          НАД КОЙТО СМЪРТТА Е ПРЕМИНАЛА,
                          СМЪРТТА НЕ И ВРАЖИЯ КРАК.

                          Comment


                            #14
                            Много хубава тема, Gogi. :tup:

                            Би ли разяснил малко морските термини :? които използваш, предполагам и на други ще е интересно, защото аз си признавам, че нищо не ми говорят. Не се чуствай длъжен да го правиш, но все пак ако имаш желание...
                            Dulce et decorum est pro patria mori

                            ОТТУКА ЗАПОЧВА РОДИНАТА -
                            СЪС ГРОБ НА НЕЗНАЕН ЮНАК,
                            НАД КОЙТО СМЪРТТА Е ПРЕМИНАЛА,
                            СМЪРТТА НЕ И ВРАЖИЯ КРАК.

                            Comment


                              #15
                              кажи примерно какви термини и ще постна. проблем йок, днеска съм в много добро и услужливо настроение. пфу даже може отново да стана първи морски (ако още ме искад де)

                              Comment

                              Working...
                              X