Уважаеми съфорумници,
отдавна си мисля да понапиша нещо за най-малко изследваната част от историята на линейния флот - прехода от ветрилата и гладкостволите оръдия към парата, бронята и оръдейните кули.Реших да нарека така заглавието, защото в Кралския флот се появяват в големи количества за първи път през 60-те години на 19 век.Управлението на кралица Виктория /1837-1901г./ е векът свързан с най-много промени в областта на въоръжението и техвнологиите.Ако при възкачването си линейният флт на Англия се състои от де.ървени линейни ветроходи подобни на тези на Нелсън и Колингууд, то през Кримската война и след нея корабите получават първите брони.Разбира се силно казано броня - на дървените ветроходи и фрегати са сложени железни /по-късно стоманени листа, за да ги пазят от противниковия огън.Освен това французите също внасят своя принос в развитието на корабната артилерия.През 30-те години на 19в. майор Пексан въвежда нарезните оръдия и бомбическите снаряди.Те проявяват своето разрушително действие в Кримската война в сражението при Синоп.В тази война французите за първи път ползват несамоходни плаващи батареи - Тонант и още няколко, които издържат обстрела от руските фортове с минимални загуби.През 1859г. французите построяват първия мореходен броненосец, преустроен от дървената фрегата Ла Глоар - реално върху дървената й обшивка са монтирани железни плочи, които предпазват батареята й.Оръдията са разположени по маниера на дървените ветроходи, самата тя има ветрилно стъкмяване.Но освен него на борда има вече парна машина която осигурява 11-13 възла скорост.
Преходният период придизвиква голямо объркване в класификацията на корабите.Отмира старата систем /но всичко става постепено/, въведена чрез определяне на силата на кораба по броя на оръдията - 1-ви ранг 120-100, 2-ри ранг -98-84 оръдия, 3-ранг 64-80, 4-ти 50-60 оръдия /фрегати/, 32-44 - 5-ти и 6-ти куриерски кораби.Появяват се казематни, батарейни, кулови броненосци.Някои от тях са преустроени от фрегати, други като Каледония, Роял Алфред, Зилъс и Рипълс са заложени като линейни ветроходи с 91 оръдия, но завършени като броненосци.Първите два дори сс удължен корпус.Има и такива, които са си проектирани като броненосци със стоманен корпус - Лорд Уордън, Лорд Клайд, Палас и Фейвърит.Трета група са корабите с дървен корпус, върху който е монтирана броня /11 единици/.За жалост днес не е запазен нито един от тези уникални кораби.Най дългите от тях са по 380-400 фута, а ширината се колебае междуу 58 и 1/2 и 60 фута.Някои от тях като Нортъмбърланд са с много внуштелно ветрилно стъкмяване - от 5 мачти с прави ветрила.Водоизместването също е внушително от 10 632 на Минотавър, Ейджинкърт и 10 580 на Нортъмбърланд до 3230 на Фейвърит.
отдавна си мисля да понапиша нещо за най-малко изследваната част от историята на линейния флот - прехода от ветрилата и гладкостволите оръдия към парата, бронята и оръдейните кули.Реших да нарека така заглавието, защото в Кралския флот се появяват в големи количества за първи път през 60-те години на 19 век.Управлението на кралица Виктория /1837-1901г./ е векът свързан с най-много промени в областта на въоръжението и техвнологиите.Ако при възкачването си линейният флт на Англия се състои от де.ървени линейни ветроходи подобни на тези на Нелсън и Колингууд, то през Кримската война и след нея корабите получават първите брони.Разбира се силно казано броня - на дървените ветроходи и фрегати са сложени железни /по-късно стоманени листа, за да ги пазят от противниковия огън.Освен това французите също внасят своя принос в развитието на корабната артилерия.През 30-те години на 19в. майор Пексан въвежда нарезните оръдия и бомбическите снаряди.Те проявяват своето разрушително действие в Кримската война в сражението при Синоп.В тази война французите за първи път ползват несамоходни плаващи батареи - Тонант и още няколко, които издържат обстрела от руските фортове с минимални загуби.През 1859г. французите построяват първия мореходен броненосец, преустроен от дървената фрегата Ла Глоар - реално върху дървената й обшивка са монтирани железни плочи, които предпазват батареята й.Оръдията са разположени по маниера на дървените ветроходи, самата тя има ветрилно стъкмяване.Но освен него на борда има вече парна машина която осигурява 11-13 възла скорост.
Преходният период придизвиква голямо объркване в класификацията на корабите.Отмира старата систем /но всичко става постепено/, въведена чрез определяне на силата на кораба по броя на оръдията - 1-ви ранг 120-100, 2-ри ранг -98-84 оръдия, 3-ранг 64-80, 4-ти 50-60 оръдия /фрегати/, 32-44 - 5-ти и 6-ти куриерски кораби.Появяват се казематни, батарейни, кулови броненосци.Някои от тях са преустроени от фрегати, други като Каледония, Роял Алфред, Зилъс и Рипълс са заложени като линейни ветроходи с 91 оръдия, но завършени като броненосци.Първите два дори сс удължен корпус.Има и такива, които са си проектирани като броненосци със стоманен корпус - Лорд Уордън, Лорд Клайд, Палас и Фейвърит.Трета група са корабите с дървен корпус, върху който е монтирана броня /11 единици/.За жалост днес не е запазен нито един от тези уникални кораби.Най дългите от тях са по 380-400 фута, а ширината се колебае междуу 58 и 1/2 и 60 фута.Някои от тях като Нортъмбърланд са с много внуштелно ветрилно стъкмяване - от 5 мачти с прави ветрила.Водоизместването също е внушително от 10 632 на Минотавър, Ейджинкърт и 10 580 на Нортъмбърланд до 3230 на Фейвърит.
Comment