Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Известни кораби

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Известни кораби

    Тук ще постна за кораби които са станали известни по различни причини. Съжалявам само че подготвения .pdf е в размер нетранспортабилен за момента. Но като се осигури възможност ще ги слягам в пригледен вид

    "De Zeven Provincien"

    Това, което за англичаните е Victory , за американците Constitution , за холандците е кораба който между 1666 и 1674 г. е бил флагман на известния адмирал de Ruyter в много сражения. През 1995 г. в Lelystad е бил заложен кила на репликата на най-известния кораб в холандската морска история - De Zeven Provincien . Името на кораба се превежда като Седемте провинции и отразявал единството на Генералните щати, влизащи в състава на Нидерландия.

    Типичният двупалубник

    De Zeven Provincien представлявал типичен двупалубник по начина на неговото построяване. За холандските кораби, носещи повече от 80 оръдия първоначално били установени следните норми: дължина 160 фута, ширина 42 фута и дълбочина на трюма 16 фута. Въпреки това обаче почти никой от корабостроителите не се съобразявал с тези норми. Единственният кораб с такива размери бил Eendraght , но той носел едва 76 оръдия. В последствие холандците се отказали от двупалубните кораби с над 80 оръдия в полза на трипалубните. Между 1682 и 1700 били построени едва 17 двупалубника.
    De Zeven Provincien със своите размери и въоръжение бил един от най-големите холандски кораби през Втората и Трета англо-холандски войни. Размерите на кораба били определенив ротердамски футове. Дължината на кораба между щевните била 163 фута, ширината при миделшпаунгота била 43 фута, а дълбочината на трюма била 16 фута и ½ дюйм. Към построяването на кораба един ротердамски фут се равнявал на 28,23 см. Първоначално той бил равен на 31,38 см, но през 1653 г. най-богатото и влиятелното в Обединените провинции адмиралтейство Амстердамското разпоредило да се унифицират футовете на останалите адмиралтейства с амстердамския. Така ротердамския фут бил намален от 12 на 11 дюйма.
    Въоръжението на кораба включвало от 74 до 82 бронзови оръдия. През 1666 г. на долната палуба се намирали 12 36-фунтови и 16 24-фунтови оръдия, на горната палуба имало 14 18-фунтови и 12 12-фунтови, на полубака били поставени 20 6-фунтови, а на шканците още 6 6-фунтови. През 1667 г. 24-фунтовите оръдия били заменени с 36-фунтови, което значително увеличило огневата мощ на кораба. През 1678 г. въоръжението на кораба било намалено до 74 оръдия и в съответствие с въведените през 1682 г. правила De Zeven Provincien бил преквалифициран в кораб 2-ранг.
    По традиция кърмата на кораба била богато украсена с дърворезба и склуптури. На балюстрадата била поставена емблемата на кораба два прави лъва ("A lion Rampant Guardant") държали националния герб на Нидерландия, обкръжен от гербовете на седемте провинции по два от всяка страна и три от долу. В средата на галерията се намирал щит с герба на кораба на златен щит бил поставен изправен червен лъм с меч над главата и сноп стрели в лявата лапа. Под галерията била поставена лента, на която било изписано името на кораба. - De 7 Provincien . Носовата фигура представлявала традиционния изправен лъв. Холандските кораби тогава имали повече боядисани и по-малко позлатени детайли. Традиционно пестеливите бургомистри отделяли малка част от парите за построяването на кораба за неговата украса. Почти цялата сума предназначена за декора се използвала за дърворезбата, а останалата част била използвана за боядисване на декора.
    Екипажът наброявал от 450 през 1666 г. до 530 човека през 1673 г. в състава на екипажа освен моряците винаги се прибавяли и войници.

    Построяването на De Zeven Provincien

    За разлика от другите корабостроители холандците започвали да строят своите кораби не с поставянето на шпаунготите, а от към обшивката. Този метод се основавал на традициите в строителството на множество малки кораби в Нидерландия. Освен всичко той бил и значително по-прост. Така се получавал характерното плоско дъно на кораба.
    Първоначално холандските майстори залагали кила на кораба, след което закрепяли фор- и ахтерщевните. След това поставяли кърмовия шпаунгоут, а след това поставяли шпунтовите пояси, на които се закрепвали флортимберсите, като по този начин продължавали да строят корпуса до ватерлинията, поставяйки същевременно и футоксите. Така постепенно се оформял скелета от шпаунготи и можело дасе настеле първата палуба и се изрежат оръдейните портове.
    След това корабът се спускал на вода и по-нататъшното строителство продължавало на плаващ корпус. Вероятно този метод е причината сроковете за строителство на холандските кораби да са били относително кратки. Характерна особеност на метода е неравномерното разполагане на шпаунготите на кораба. За разлика от холандците английските корабостроители разполагали шпаунготите на своите коаби равномерно с една и съща шпация.

    Флагман на флота

    De Zeven Provincien бил заложен и спуснат на вода през 1665 г. в Delfshaven под ръководството на Salomon Jansz van der Tempel. Първоначално той бил определен за адмиралтейството в Ротердам и трябвало да стане флагман на Cornelis Tromps, но тъй като de Ruyter го избрал за флагман на флота корабът бил предаден на адмиралтейството в Амстердам. През 1666 г. били завършени работите по кораба и през май същата година той бил зачислен в състава на флота. По това време De Zeven Provincien бил най-големия холандски кораб. По рано правителството трябвало да се обръща към Ост-Индийската компания за построяването на кораб с такива размери. Бойното си кръщение корабът приел в известната Четиидневна битка от 11 до 14 юни 1666 г. Няколко седмици по-късно, на 4 и 5 август същата година, de Ruyter на борда на своя флагман прикривал отстъплението на флота при Northforeland.
    На 14 юни 1667 г. De Zeven Provincien с de Ruyter на борда се появил начело на флота в устието на Темза и блокирали английското корабоплаване. След това холандските кораби се изкачили срещу течението на реката и унищожили английките кораби в Chatam и Medway. Тези победи заедно с чумната епидемия и големия пожар в Лондон принудили Карл Втори да подпише мирния договор на 21 юли 1667 г. в Breda.
    През 1672 г. Нидерландия била изправена до стената по суша към Амстердам напредвали войските на Франция, Кьолн и Мюнстер, а в Северно море се намирал англо-френския флот. На 7 юни 1672 г. De Zeven Provincien под флага на de Ruyter нападнал противника си при Solebay и предотвратил стоварването на английски десант. Почти след година De Zeven Provincien отново е начело на флота при Schoneveldt и отново заплахата от вражески десант е отстранена. На 21 август 1673 г. при Texel английския флот е разгромен и през февруари 1674 г. било сключено примирие. По това време корабът бил в ремонт заедно с други кораби от флота. През 1678 г. De Zeven Provincien е изпратен в Средиземно море под флага на Jan van Brakel, но там не взема участие в бойните действия. Последното сражение в което участвал корабът било при нос Barfleur Lind La Hougue през 1692 г. През 1694 г. почти 30-годишния кораб бил изключен от списъците на флота и разглобен. Името De Zeven Provincien получил нов трипалубен кораб, построен от Jan van Leeuwen в Ротердам.

    А вече мога да го постна в "търговски вид". Вътре има картинки за метода на строене в Холандия тогава.
    "De Zeven Provincien"
    Last edited by Odzava; 20-02-2006, 12:23. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
    Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
    Неизвестен руски адмирал

    #2
    Браво!Корабът е един от най-големите с изключение на пленения Роял Чарлз, Олифант, Долфин, Голден Льове, Оран - колабите са от същия период, с малко по-големи размери - 170-178 футови и с аналогично въоръжение:
    П.В.

    Comment


      #3
      През септември бях в Холандия - предимно в Ротердам, но обиколях и доста из страната. Така че, ето я пълномащабна реплика на "De Zeven Provincien" в корабостроителницата в Лелищад (същата изготвила репликата на прочутата "Батавия"):



      Ето мои GSM снимки оттам:



      В Ротердам също има корабостроителница, която в момента строи реплика на исторически кораб ("Делфт"):

      We don't see things as they are, we see them as we are
      ---Anais Nin----

      Comment


        #4
        Имам ги линковете, но не знаех че представляват интерес.
        Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
        Неизвестен руски адмирал

        Comment


          #5
          Това е реплика на Prins Willim:
          Attached Files
          Rolling, turning, diving
          Rolling, turning, diving, going in again
          Run, live to fly, fly to live, do or die
          Run, live to fly, fly to live, Aces high.

          Comment


            #6
            Вече можете да си го дръпните като .pdf с картинките. Следва френската "Корона", след това нещо германско.
            Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
            Неизвестен руски адмирал

            Comment

            Working...
            X