Тук ще постна за кораби които са станали известни по различни причини. Съжалявам само че подготвения .pdf е в размер нетранспортабилен за момента. Но като се осигури възможност ще ги слягам в пригледен вид
"De Zeven Provincien"
Това, което за англичаните е Victory , за американците Constitution , за холандците е кораба който между 1666 и 1674 г. е бил флагман на известния адмирал de Ruyter в много сражения. През 1995 г. в Lelystad е бил заложен кила на репликата на най-известния кораб в холандската морска история - De Zeven Provincien . Името на кораба се превежда като Седемте провинции и отразявал единството на Генералните щати, влизащи в състава на Нидерландия.
Типичният двупалубник
De Zeven Provincien представлявал типичен двупалубник по начина на неговото построяване. За холандските кораби, носещи повече от 80 оръдия първоначално били установени следните норми: дължина 160 фута, ширина 42 фута и дълбочина на трюма 16 фута. Въпреки това обаче почти никой от корабостроителите не се съобразявал с тези норми. Единственният кораб с такива размери бил Eendraght , но той носел едва 76 оръдия. В последствие холандците се отказали от двупалубните кораби с над 80 оръдия в полза на трипалубните. Между 1682 и 1700 били построени едва 17 двупалубника.
De Zeven Provincien със своите размери и въоръжение бил един от най-големите холандски кораби през Втората и Трета англо-холандски войни. Размерите на кораба били определенив ротердамски футове. Дължината на кораба между щевните била 163 фута, ширината при миделшпаунгота била 43 фута, а дълбочината на трюма била 16 фута и ½ дюйм. Към построяването на кораба един ротердамски фут се равнявал на 28,23 см. Първоначално той бил равен на 31,38 см, но през 1653 г. най-богатото и влиятелното в Обединените провинции адмиралтейство Амстердамското разпоредило да се унифицират футовете на останалите адмиралтейства с амстердамския. Така ротердамския фут бил намален от 12 на 11 дюйма.
Въоръжението на кораба включвало от 74 до 82 бронзови оръдия. През 1666 г. на долната палуба се намирали 12 36-фунтови и 16 24-фунтови оръдия, на горната палуба имало 14 18-фунтови и 12 12-фунтови, на полубака били поставени 20 6-фунтови, а на шканците още 6 6-фунтови. През 1667 г. 24-фунтовите оръдия били заменени с 36-фунтови, което значително увеличило огневата мощ на кораба. През 1678 г. въоръжението на кораба било намалено до 74 оръдия и в съответствие с въведените през 1682 г. правила De Zeven Provincien бил преквалифициран в кораб 2-ранг.
По традиция кърмата на кораба била богато украсена с дърворезба и склуптури. На балюстрадата била поставена емблемата на кораба два прави лъва ("A lion Rampant Guardant") държали националния герб на Нидерландия, обкръжен от гербовете на седемте провинции по два от всяка страна и три от долу. В средата на галерията се намирал щит с герба на кораба на златен щит бил поставен изправен червен лъм с меч над главата и сноп стрели в лявата лапа. Под галерията била поставена лента, на която било изписано името на кораба. - De 7 Provincien . Носовата фигура представлявала традиционния изправен лъв. Холандските кораби тогава имали повече боядисани и по-малко позлатени детайли. Традиционно пестеливите бургомистри отделяли малка част от парите за построяването на кораба за неговата украса. Почти цялата сума предназначена за декора се използвала за дърворезбата, а останалата част била използвана за боядисване на декора.
Екипажът наброявал от 450 през 1666 г. до 530 човека през 1673 г. в състава на екипажа освен моряците винаги се прибавяли и войници.
Построяването на De Zeven Provincien
За разлика от другите корабостроители холандците започвали да строят своите кораби не с поставянето на шпаунготите, а от към обшивката. Този метод се основавал на традициите в строителството на множество малки кораби в Нидерландия. Освен всичко той бил и значително по-прост. Така се получавал характерното плоско дъно на кораба.
Първоначално холандските майстори залагали кила на кораба, след което закрепяли фор- и ахтерщевните. След това поставяли кърмовия шпаунгоут, а след това поставяли шпунтовите пояси, на които се закрепвали флортимберсите, като по този начин продължавали да строят корпуса до ватерлинията, поставяйки същевременно и футоксите. Така постепенно се оформял скелета от шпаунготи и можело дасе настеле първата палуба и се изрежат оръдейните портове.
След това корабът се спускал на вода и по-нататъшното строителство продължавало на плаващ корпус. Вероятно този метод е причината сроковете за строителство на холандските кораби да са били относително кратки. Характерна особеност на метода е неравномерното разполагане на шпаунготите на кораба. За разлика от холандците английските корабостроители разполагали шпаунготите на своите коаби равномерно с една и съща шпация.
Флагман на флота
De Zeven Provincien бил заложен и спуснат на вода през 1665 г. в Delfshaven под ръководството на Salomon Jansz van der Tempel. Първоначално той бил определен за адмиралтейството в Ротердам и трябвало да стане флагман на Cornelis Tromps, но тъй като de Ruyter го избрал за флагман на флота корабът бил предаден на адмиралтейството в Амстердам. През 1666 г. били завършени работите по кораба и през май същата година той бил зачислен в състава на флота. По това време De Zeven Provincien бил най-големия холандски кораб. По рано правителството трябвало да се обръща към Ост-Индийската компания за построяването на кораб с такива размери. Бойното си кръщение корабът приел в известната Четиидневна битка от 11 до 14 юни 1666 г. Няколко седмици по-късно, на 4 и 5 август същата година, de Ruyter на борда на своя флагман прикривал отстъплението на флота при Northforeland.
На 14 юни 1667 г. De Zeven Provincien с de Ruyter на борда се появил начело на флота в устието на Темза и блокирали английското корабоплаване. След това холандските кораби се изкачили срещу течението на реката и унищожили английките кораби в Chatam и Medway. Тези победи заедно с чумната епидемия и големия пожар в Лондон принудили Карл Втори да подпише мирния договор на 21 юли 1667 г. в Breda.
През 1672 г. Нидерландия била изправена до стената по суша към Амстердам напредвали войските на Франция, Кьолн и Мюнстер, а в Северно море се намирал англо-френския флот. На 7 юни 1672 г. De Zeven Provincien под флага на de Ruyter нападнал противника си при Solebay и предотвратил стоварването на английски десант. Почти след година De Zeven Provincien отново е начело на флота при Schoneveldt и отново заплахата от вражески десант е отстранена. На 21 август 1673 г. при Texel английския флот е разгромен и през февруари 1674 г. било сключено примирие. По това време корабът бил в ремонт заедно с други кораби от флота. През 1678 г. De Zeven Provincien е изпратен в Средиземно море под флага на Jan van Brakel, но там не взема участие в бойните действия. Последното сражение в което участвал корабът било при нос Barfleur Lind La Hougue през 1692 г. През 1694 г. почти 30-годишния кораб бил изключен от списъците на флота и разглобен. Името De Zeven Provincien получил нов трипалубен кораб, построен от Jan van Leeuwen в Ротердам.
А вече мога да го постна в "търговски вид". Вътре има картинки за метода на строене в Холандия тогава.
"De Zeven Provincien"
"De Zeven Provincien"
Това, което за англичаните е Victory , за американците Constitution , за холандците е кораба който между 1666 и 1674 г. е бил флагман на известния адмирал de Ruyter в много сражения. През 1995 г. в Lelystad е бил заложен кила на репликата на най-известния кораб в холандската морска история - De Zeven Provincien . Името на кораба се превежда като Седемте провинции и отразявал единството на Генералните щати, влизащи в състава на Нидерландия.
Типичният двупалубник
De Zeven Provincien представлявал типичен двупалубник по начина на неговото построяване. За холандските кораби, носещи повече от 80 оръдия първоначално били установени следните норми: дължина 160 фута, ширина 42 фута и дълбочина на трюма 16 фута. Въпреки това обаче почти никой от корабостроителите не се съобразявал с тези норми. Единственният кораб с такива размери бил Eendraght , но той носел едва 76 оръдия. В последствие холандците се отказали от двупалубните кораби с над 80 оръдия в полза на трипалубните. Между 1682 и 1700 били построени едва 17 двупалубника.
De Zeven Provincien със своите размери и въоръжение бил един от най-големите холандски кораби през Втората и Трета англо-холандски войни. Размерите на кораба били определенив ротердамски футове. Дължината на кораба между щевните била 163 фута, ширината при миделшпаунгота била 43 фута, а дълбочината на трюма била 16 фута и ½ дюйм. Към построяването на кораба един ротердамски фут се равнявал на 28,23 см. Първоначално той бил равен на 31,38 см, но през 1653 г. най-богатото и влиятелното в Обединените провинции адмиралтейство Амстердамското разпоредило да се унифицират футовете на останалите адмиралтейства с амстердамския. Така ротердамския фут бил намален от 12 на 11 дюйма.
Въоръжението на кораба включвало от 74 до 82 бронзови оръдия. През 1666 г. на долната палуба се намирали 12 36-фунтови и 16 24-фунтови оръдия, на горната палуба имало 14 18-фунтови и 12 12-фунтови, на полубака били поставени 20 6-фунтови, а на шканците още 6 6-фунтови. През 1667 г. 24-фунтовите оръдия били заменени с 36-фунтови, което значително увеличило огневата мощ на кораба. През 1678 г. въоръжението на кораба било намалено до 74 оръдия и в съответствие с въведените през 1682 г. правила De Zeven Provincien бил преквалифициран в кораб 2-ранг.
По традиция кърмата на кораба била богато украсена с дърворезба и склуптури. На балюстрадата била поставена емблемата на кораба два прави лъва ("A lion Rampant Guardant") държали националния герб на Нидерландия, обкръжен от гербовете на седемте провинции по два от всяка страна и три от долу. В средата на галерията се намирал щит с герба на кораба на златен щит бил поставен изправен червен лъм с меч над главата и сноп стрели в лявата лапа. Под галерията била поставена лента, на която било изписано името на кораба. - De 7 Provincien . Носовата фигура представлявала традиционния изправен лъв. Холандските кораби тогава имали повече боядисани и по-малко позлатени детайли. Традиционно пестеливите бургомистри отделяли малка част от парите за построяването на кораба за неговата украса. Почти цялата сума предназначена за декора се използвала за дърворезбата, а останалата част била използвана за боядисване на декора.
Екипажът наброявал от 450 през 1666 г. до 530 човека през 1673 г. в състава на екипажа освен моряците винаги се прибавяли и войници.
Построяването на De Zeven Provincien
За разлика от другите корабостроители холандците започвали да строят своите кораби не с поставянето на шпаунготите, а от към обшивката. Този метод се основавал на традициите в строителството на множество малки кораби в Нидерландия. Освен всичко той бил и значително по-прост. Така се получавал характерното плоско дъно на кораба.
Първоначално холандските майстори залагали кила на кораба, след което закрепяли фор- и ахтерщевните. След това поставяли кърмовия шпаунгоут, а след това поставяли шпунтовите пояси, на които се закрепвали флортимберсите, като по този начин продължавали да строят корпуса до ватерлинията, поставяйки същевременно и футоксите. Така постепенно се оформял скелета от шпаунготи и можело дасе настеле първата палуба и се изрежат оръдейните портове.
След това корабът се спускал на вода и по-нататъшното строителство продължавало на плаващ корпус. Вероятно този метод е причината сроковете за строителство на холандските кораби да са били относително кратки. Характерна особеност на метода е неравномерното разполагане на шпаунготите на кораба. За разлика от холандците английските корабостроители разполагали шпаунготите на своите коаби равномерно с една и съща шпация.
Флагман на флота
De Zeven Provincien бил заложен и спуснат на вода през 1665 г. в Delfshaven под ръководството на Salomon Jansz van der Tempel. Първоначално той бил определен за адмиралтейството в Ротердам и трябвало да стане флагман на Cornelis Tromps, но тъй като de Ruyter го избрал за флагман на флота корабът бил предаден на адмиралтейството в Амстердам. През 1666 г. били завършени работите по кораба и през май същата година той бил зачислен в състава на флота. По това време De Zeven Provincien бил най-големия холандски кораб. По рано правителството трябвало да се обръща към Ост-Индийската компания за построяването на кораб с такива размери. Бойното си кръщение корабът приел в известната Четиидневна битка от 11 до 14 юни 1666 г. Няколко седмици по-късно, на 4 и 5 август същата година, de Ruyter на борда на своя флагман прикривал отстъплението на флота при Northforeland.
На 14 юни 1667 г. De Zeven Provincien с de Ruyter на борда се появил начело на флота в устието на Темза и блокирали английското корабоплаване. След това холандските кораби се изкачили срещу течението на реката и унищожили английките кораби в Chatam и Medway. Тези победи заедно с чумната епидемия и големия пожар в Лондон принудили Карл Втори да подпише мирния договор на 21 юли 1667 г. в Breda.
През 1672 г. Нидерландия била изправена до стената по суша към Амстердам напредвали войските на Франция, Кьолн и Мюнстер, а в Северно море се намирал англо-френския флот. На 7 юни 1672 г. De Zeven Provincien под флага на de Ruyter нападнал противника си при Solebay и предотвратил стоварването на английски десант. Почти след година De Zeven Provincien отново е начело на флота при Schoneveldt и отново заплахата от вражески десант е отстранена. На 21 август 1673 г. при Texel английския флот е разгромен и през февруари 1674 г. било сключено примирие. По това време корабът бил в ремонт заедно с други кораби от флота. През 1678 г. De Zeven Provincien е изпратен в Средиземно море под флага на Jan van Brakel, но там не взема участие в бойните действия. Последното сражение в което участвал корабът било при нос Barfleur Lind La Hougue през 1692 г. През 1694 г. почти 30-годишния кораб бил изключен от списъците на флота и разглобен. Името De Zeven Provincien получил нов трипалубен кораб, построен от Jan van Leeuwen в Ротердам.
А вече мога да го постна в "търговски вид". Вътре има картинки за метода на строене в Холандия тогава.
"De Zeven Provincien"
Comment