Още една основна грешка на руското командване - не е подготвена изобщо за атаката на Севастопол от параходофрегати и дори не предприема мерки за контраатка, при условие че разполага с достъчен брой линейни кораби и фрегати, а се знае че един ветроход /фрегата се равнява на 3-4 по оръдейна мощ, да не броим линейните кораби
На 22 април британският флотоводец изпраща към Одеса колесните фрегати Sampson /6 оръдия/, Furious /10/, Terrible /21/, Tiger/16/, Retribution/28/ и ветроходната фрегата Arethusa /50/. Натам са изпратени и френските ветроходни корвети Vauban /20/, Descartes /20/ и Mogador /28/. Те трябва да атакуват военното пристанище, известно като Императорския пристан, при максимално спазване на неутралитета на корабите от другите нации, намиращи се на рейдовете. Останалата част от флота се разполага на 3 и половина мили от града. В 7 часа сутринта първа дивизия включваща Sampson, Tiger, Vauban и Descartes се приближава до форта и го обстрелват безуспешно. Руските батареи запалват Vauban и той временно се оттегля. На помощ идват останалите четири парни фрегати. С точен изстрел Terrible взирява барутен склад на Императорския пристан, придизвиквайки силен пожар. Бомбардировката продължава до 5.30 следобед, когато корабите са отзовани обратно. Загубите на съюзниците са незначителни. От трите френски фрегати само на Vauban има двама убити и 1 ранен. Terrible загубва 2 човека, а други 5 са ранени. На борда на Retribution има 3 ранени, а на Sampson – 5. Огънят на фортовете в Одеса бързо е подавен, бреговите съоръжения са сериозно повредени. Бомбардировката на града няма особени стратегически резултати за хода на войната. Това е единственият обстрел, в който участват изключително параходофрегати.
В течение на следващите дни съюзниците изпращат неголеми отряди в източната част на Черно море, а главните сили извъшват рекогносцировка в района на Евпатория и Севастопол, като на рейда на втората база са открити 10 кораба от линията, 8 фрегати и 5 парахода. Други 4 линейни кораба се в процес на ремонт.
На 17 юли английските колесни фрегати Vesuvius /6/, Firebrand /6/, Niger/14 винтова фрегата/ обстрелват и разрушават Сулина. На 11 юни Furious, Terrible и Descartes безуспешно се опитват да влязат в бой с 6 руски параходофрегати край Херсон, но последните се оттеглят, без да приемат придизвикателството.
През август 1854г. в лагера на съюзниците във Варна избухва епидемия от холера, която допълнително забавя транспортирането на войските. Особено тежки са загубите сред френския експедиционен корпус – умират над 1000 души. Само на линейния кораб на Montebello жертвите достигат 230. Освен това французите не разполагат с транспорти и се налага да се зафрахтоват английски търговски кораби. Превозването на съюзната армия не е особено добре организирано. Старшите флагмани се намират на ветроходни линейни кораби, докато младшите са на винтови линкори и трудно осъществят контрол над подготвяния десант.
В периода 31 август - 2 септември 1854г. във Варна са натоварени 28 000 французи с 3000 коня, 24 000 англичани и 8000 турци. Французите натоварват своята армия на 15 линейни кораба /от тях 4 винтови/, 5 ветроходни фрегати и 35 военни парахода, 80 ветроходни транспорта и 40 снабдителни кораба. Англичаните действат мащабно и натоварват войските си на 150 транспорта, по-голямата част от които са парни. Поради лошото време те са задържани до 7 септември на варненския рейд. Турците транспортират силите си на 9 линейни кораба и 4 парахода. Прикритието се осъществява от 12 английски линейни кораба и още толкова фрегати. Цялата армада възлиза на 350 кораба.
Първият ешелон от транспорти (предимно френски), състоящ се от 14 ветроходни кораба напуска рейда на 5 септември без охранение и остава в морето 3 денонощия без защита.
Руснаците не проявяват изобщо инициатива да атакуват транспортите с войници в открити море, което би могло да се случи, ако "очите на флота" - фрегатите си бяха на мястото. При пленяване и ли потопяване на транспорти кампанията още в началото можеше да претърпи фиаско и под натиска на общественото мнение да излязат от войната
На 22 април британският флотоводец изпраща към Одеса колесните фрегати Sampson /6 оръдия/, Furious /10/, Terrible /21/, Tiger/16/, Retribution/28/ и ветроходната фрегата Arethusa /50/. Натам са изпратени и френските ветроходни корвети Vauban /20/, Descartes /20/ и Mogador /28/. Те трябва да атакуват военното пристанище, известно като Императорския пристан, при максимално спазване на неутралитета на корабите от другите нации, намиращи се на рейдовете. Останалата част от флота се разполага на 3 и половина мили от града. В 7 часа сутринта първа дивизия включваща Sampson, Tiger, Vauban и Descartes се приближава до форта и го обстрелват безуспешно. Руските батареи запалват Vauban и той временно се оттегля. На помощ идват останалите четири парни фрегати. С точен изстрел Terrible взирява барутен склад на Императорския пристан, придизвиквайки силен пожар. Бомбардировката продължава до 5.30 следобед, когато корабите са отзовани обратно. Загубите на съюзниците са незначителни. От трите френски фрегати само на Vauban има двама убити и 1 ранен. Terrible загубва 2 човека, а други 5 са ранени. На борда на Retribution има 3 ранени, а на Sampson – 5. Огънят на фортовете в Одеса бързо е подавен, бреговите съоръжения са сериозно повредени. Бомбардировката на града няма особени стратегически резултати за хода на войната. Това е единственият обстрел, в който участват изключително параходофрегати.
В течение на следващите дни съюзниците изпращат неголеми отряди в източната част на Черно море, а главните сили извъшват рекогносцировка в района на Евпатория и Севастопол, като на рейда на втората база са открити 10 кораба от линията, 8 фрегати и 5 парахода. Други 4 линейни кораба се в процес на ремонт.
На 17 юли английските колесни фрегати Vesuvius /6/, Firebrand /6/, Niger/14 винтова фрегата/ обстрелват и разрушават Сулина. На 11 юни Furious, Terrible и Descartes безуспешно се опитват да влязат в бой с 6 руски параходофрегати край Херсон, но последните се оттеглят, без да приемат придизвикателството.
През август 1854г. в лагера на съюзниците във Варна избухва епидемия от холера, която допълнително забавя транспортирането на войските. Особено тежки са загубите сред френския експедиционен корпус – умират над 1000 души. Само на линейния кораб на Montebello жертвите достигат 230. Освен това французите не разполагат с транспорти и се налага да се зафрахтоват английски търговски кораби. Превозването на съюзната армия не е особено добре организирано. Старшите флагмани се намират на ветроходни линейни кораби, докато младшите са на винтови линкори и трудно осъществят контрол над подготвяния десант.
В периода 31 август - 2 септември 1854г. във Варна са натоварени 28 000 французи с 3000 коня, 24 000 англичани и 8000 турци. Французите натоварват своята армия на 15 линейни кораба /от тях 4 винтови/, 5 ветроходни фрегати и 35 военни парахода, 80 ветроходни транспорта и 40 снабдителни кораба. Англичаните действат мащабно и натоварват войските си на 150 транспорта, по-голямата част от които са парни. Поради лошото време те са задържани до 7 септември на варненския рейд. Турците транспортират силите си на 9 линейни кораба и 4 парахода. Прикритието се осъществява от 12 английски линейни кораба и още толкова фрегати. Цялата армада възлиза на 350 кораба.
Първият ешелон от транспорти (предимно френски), състоящ се от 14 ветроходни кораба напуска рейда на 5 септември без охранение и остава в морето 3 денонощия без защита.
Руснаците не проявяват изобщо инициатива да атакуват транспортите с войници в открити море, което би могло да се случи, ако "очите на флота" - фрегатите си бяха на мястото. При пленяване и ли потопяване на транспорти кампанията още в началото можеше да претърпи фиаско и под натиска на общественото мнение да излязат от войната
Comment