Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Крайцерски справочник

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Крайцерски справочник



    Тук ще постна ТТДанни за крайцерите построени от водещите морски държави. ще сега искам да направя уговорката, че публикуваните данни могат да се различават от тези, които се срещат в други издания или web-сайтове. Поради това не претендирам, че всичко постнато тук ще е на 100 % достоверно или отговарящо на действителността, но разминаванията в авторитетните справочници са не по-малко. Идеята е да се очертаят основните тенденции в строежа на крайцерите в различните държави, като отражение на техните схващания за използването на този тип кораби. Поради това няколко мм или възела не са от съществено значение.

    Преди да постна еволюцията на крайцерите в различните страни искам да очертая развитието което претърпяват корабите като клас.

    С навлизането на парната машина, пред фрегатите остават същите задачи-ролята на мобилен отряд на линейния флот, разузнаване, борба с леките сили на противника, рейдерски операции и ролята на стационери в колониите. Сраженията през Гражданската Кримската война показват, че времето на дървените кораби е изтекло. Затова и параходо-фрегатите (или бронираните корвети със закрита палуба и ред други наименования по различните класификации) получават броня. В началото оръдията са все същите дулнозарядни оръдия и мортири, постепенно изместени от нарезните оръдия. Следващото стъпало е разпадането на класа на няколко подкласа-бронепалубни и броненосни, като различните държави ползвали различни критерии за класификациите си на бронепалубните крайцери (французите по тонаж, англичаните по еволюционен признак и др.)
    По английската класификация бронепалубните крайцери били 3 класа според произхода си-фрегатите в крайцери I клас, корветите II клас, авизо III клас. Французите делели бронепалубните си крайцери по тонаж-крайцерите I ранг - над 5500 т, II ранг - 3700-4700 т, III ранг - 1800-3500 т и минни (авизо) - 900-1400 т. Останалите държави ползвали повече или по-малко видоизменена едната или другата класификация, в зависимост от своята политическа ориентация.
    Малко преди Първата Световна Война класификациите били объркани за пореден път-лорд Фишер построил своя "Инвинсибъл", който поради липса на яснота бил класифициран като "линеен крайцер"-един вид хибрид между линкорите и крайцерите. Броненосните крайцери останали такива, но бронепалубните II ранг и III ранг се диференцирали в английския флот като леки крайцери и скаути. Немците създавали универсален крайцер, който обединявал чертите на двата подкласа. Сливането на минните крайцери с контраминоносците довело до появата на ескадрените миноносци.
    В края на ПСВ англичаните заложили за пореден път кораб, който не можел да се класифицира-"Хаукинс" бил наричан просто "крайцер" или "тежък крайцер"
    Вашингтонската морска конференция класифицирала крайцерите според калибъра на техните оръдия и наложила ограничения в тонажа. Така след 1922 г. корабите с калибър на оръдията до 155 мм станали "леки крайцери", а до 203 мм-"тежки крайцери", "линейните крайцери" били приравнени с линкорите. В края на 30-те години се заражда идеята за т.нар. "големи крайцери" (построени са единствено "Аляска" и "Гуам").
    След ВСВ следва бум на крайцерите -"артилерийски", "ракетни", "авионосни", "въртолетоносачи", "подводни" и ред други подвидове съобразно типа енергетична установка, предназначение, въоръжение и т.н. Краят на Студената Война поставя и края на крайцерите като клас. Вече нито една държава не планира строеж на кораб класифициран като крайцер.
    Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
    Неизвестен руски адмирал

    #2
    Крайцерски справочник

    Постовете ще бъдат в следния ред:
    1. Германия
    2. Италия
    3. САЩ
    4. Франция
    5. Русия
    6. Англия
    7. Япония

    P.S. Една молба-не поствайте нищо докато не завърша серията. Ако имате възражения относно някой от детайлите на справочника поствайте в "Справочник-дискусии".
    Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
    Неизвестен руски адмирал

    Comment


      #3
      Немските крайцери

      Първите кораби в Имперския флот на Германия стават и родоначалници на немските крайцери. Докато останалите европейски държави строяли предимно броненосци, то немците предпочитали бързоходни и добре въоръжени кораби. В зората на своето създаване немския флот се готвел да воюва предимно с датските кораби. Това произтичало от опита, които немците натрупали през последните войни. Всяко участие на Дания в коалиция срещу немските държави водела до блокада на крайбрежието и носела загуби за търговците. Родоначалника на корабите от този тип станали 5 малки парни фрегати (наричани от немците корвети със закрита батарейна палуба) от тип “Винета”.

      Парна корвета “Винета”
      Данциг; Германия, 1863 г.
      Водоизместване 1773 т, мощност 1500 к. с., скорост 12 възела. Дължина между перпендикулярите 64 м, ширина 13,2, средно газене 5,7 м. Въоръжение: 28 гладкостволни оръдия.
      Построени: “Винета”, “Герта”, “Елизавета”, “Аркона”, “Газеле”.

      През 1860 г. Прусия, която е била в основата на Германския съюз решава да поръча няколко броненосни кораба в държавите, които били натрупали опит в строежа им. Така се стигнало до поръчването на бронираната парна фрегата “Кьониг Вилхелм” в Англия. Предвиждало се тя да действа заедно със закупените броненосци в открито море или да обстрелва брегови укрепления.

      Броненосна фрегата “Кьониг Вилхелм”
      Англия, 1867 г.
      Водоизместване 9757 т, мощност 8000 к. с., скорост 15 възела. Дължина между перпендикулярите 108 м, ширина 18, средно газене 7,7 м. Далечина на плаване 1800 мили. Брониране: борд — 305 мм, каземат — 152 мм. Въоръжение: 18*240-мм, 5*210-мм, 6*150-мм, 6 скорострелни оръдия, 4 леки оръдия, 4 торпедни апарата.

      По време на Франко-Германската война от 1870 г. флота не взема участие. Тогава се взема решението за нов командващ да бъде назначен сухопътния генерал Щош (как се пише на немски това?). Той вижда като главна задача на флота отбраната на крайбрежието-възложено на миноносците и бронираните канонерски лодки. Защитата на търговията и колониите и настъпателните действия срещу врага били възложени на флот от 8 броненосни фрегати, 6 броненосни корвети, 20 небронирани корвети и 6 авизо. В рамките на тази програма са заложени и първите построени в Германия кораби за новия флот.

      Небронирана корвета “Фрея”
      Германия, 1874 г.
      Водоизместване 2017 т, скорост 15 възела. Въоръжение: 8*150 мм оръдия.

      Небронирана корвета “Лайпциг”
      Германия, 1875 г.
      Водоизместване 3925 т, мощност 4800 к. с., скорост 16 възела. Дължина между перпендикулярите 86 м, ширина 14, средно газене 6,3 м. Далечина на плаване — 2500 мили. Въоръжение: 12*170-мм, 2 леки оръдия, 6 картечници, 2 торпедни апарата.
      Построени: “Лайпциг” и “Седан”.

      Небронирана корвета “Бисмарк”
      Германия, 1877 г.
      Водоизместване 2865 т, Въоръжение: 10-14*150 ; 2*88; 4*37 мм оръдия.
      Построени: “Бисмарк”, “Блюхер”, “Щош”, “Молтке”, “Гнейзенау” и “Щейн”

      Небронирана корвета “Карола”
      Германия, 1880 г.
      Водоизместване 2169 т. Въоръжение: 4*150; 2*105; 8*88; 2*50 мм оръдия.
      Построени: “Карола”, “Олга”, “Мари”, “Софи”

      Небронирана корвета : “Александрина”
      Германия, 1885 г.
      Водоизместване 2370 т. мощност 3500 к. с., скорост 13.5 възела. Дължина между перпендикулярите 72 м, ширина 13, средно газене 5.6 м. Далечина на плаване — 2500 мили. Въоръжение: 10*150/30 4*100/25 6*37 мм оръдия.
      Построени: “Александрина” и “Аркона”

      От 1871 до 1882 г. Германия построява 1 дървен и 8 железни шлюпа и авизо (“Наутилус”, “Абихт” и “Мьове”, “Швальбе” и “Шпербер”, “Цейтен”, “Блиц” и “Пфейль” ,“Гриф”). Те са строени на серии по два кораба или като единични бройки.
      През 1887 г. Германия построява първите си бронепалубни крайцери. Те трябвало да заменят във флота небронираните корвети. Възлагала им се служба в колониите и ескадрено разузнаване. Корабите били толкова удачни, че породили в Германия истинска мода на бронепалубните крайцери.

      Бронепалубен крайцер “Ирене”
      Германия, 1887 г.
      Водоизместване 4400 т, мощност 8000 к. с., скорост 17 възела. Дължина между перпендикулярите 94 м, ширина 14 м, средно газене 6,4 м. Брониране: палуба — 75 мм, рубка — 100 мм. Въоръжение: 4*150/30; 8*105/35; 6*50/40; 1 подводен и 2 надводни 350 мм торпедни апарата.
      Построени: “Ирене” и “Принцеса Вилхелм”

      През 1888 г. са построени и 2 бронепалубни авизо “Ягд” и “Вахт”, които при водоизместване от 1240 т. развивали скорост от невижданите тогава 19 възела.

      Авизо “Ягд”
      Германия, 1888 г.
      Водоизместване 1240 т, мощност 2800 к. с., скорост 19 възела. Дължина между перпендикулярите 80 м, ширина 9,6 м, средно газене 4 м. Брониране: палуба — 40 мм, рубка — 25 мм. Въоръжение: 4*88/30; 1 подводен и 1 надводни 350 мм ТА.
      Построени: “Ягд” и “Вахт”
      Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
      Неизвестен руски адмирал

      Comment


        #4
        През 1890 г. император Вилхелм II назначил за военноморски министър адмирал Голман. Пред него била поставена задачата да построи флот, който да гарантира защитата на немските интереси при изграждането на колониалната империя. По тази причина приоритет бил даден а строежа на бронепалубни крайцери с голяма далечина на плаване. По тогавашната класификация бронепалубните крайцери се класифицирали в зависимост от водоизместването в 4 класа-крайцери (I ранг-над 5500 т, II ранг — 3700-4700 т, III ранг — 1800-3500 т и IV ранг (минни крайцери, авизо) — 900-1400 т.). Като основа на новите проекти бил използван опита при вече построените бронепалубни крайцери. За основа на новите бронепалубни крайцери I ранг бил взет “Ирене”. Първият построен кораб бил “Кайзерин Аугуста”.

        Бронепалубен крайцер I ранг “Кайзерин Аугуста”
        Германия, 1888 г.
        Водоизместване 6050 т, мощност 15650 к. с., скорост 21 възела. Дължина между перпендикулярите 118 м, ширина 16 м, средно газене 6.9 м. Брониране: палуба — 75мм, рубка — 50 мм. Въоръжение: 12*150/35; 8*88; 5*350 мм ТА.

        На следващите кораби немските корабостроители направили нещо, което впоследствие се превърнало в отличителна черта на германските кораби като цяло. Те намалили водоизместването, скоростта и броя на оръдията от главния калибър за да увеличат бронирането и далечината на плаване. В резултат били построени 5 еднотипни крайцера.

        Бронепалубен крайцер I ранг “Херта”
        Германия, 1895 г.
        Водоизместване 5660 т, мощност 10 500 к. с., скорост 18 възела. Дължина 105 м, ширина 17 м, средно газене 6.3 м. Брониране: палуба 100 мм, каземати и кули 100 мм, 150рубка мм. Въоръжение:2*210/40; 8*150/40; 8*88; 10*37; 3*450 ТА
        Построени: “Херта”, “Виктория Луизе”, “Фрея”, “Винета”, “Ханза”

        Това били последните бронепалубни крайцери I ранг в немския флот, защото тяхното място във флота било заето от броненосните. По различен начин се развила еволюцията на бронепалубните крайцери II ранг. За прототип бил взет проекта на последните небронирани крайцери в немския флот.

        Крайцер II ранг “Буззард”
        Германия, 1888 г.
        Водоизместване 1570 т, скорост 16 възела. Дължина 76 м, ширина 10 м, средно газене 4.8 м. Въоръжение: *105/35; 5*37; 2*350 ТА
        Построени: “Буззард”, ““Фалке”, “Зееадлер”, “Корморан”, “Кондор”, “Гайер”

        Заедно с тях се проектирали и новите бронепалубните крайцери II ранг. През 1892 г. бил заложен кораб, който не можел да се помести в нито една класификация, като резултат на усилията на конструкторите да увеличат въоръжението и далечината на плаване.

        Бронепалубен крайцер II ранг “Гефион”
        Германия, 1892 г.
        Водоизместване 3770 т, скорост 19 възела. Дължина 105 м, ширина 13 м, средно газене 6.3 м. Брониране: рубка 30 мм.
        Въоръжение: 10*105/35; 6*50/40

        Следващия кораб от този тип отново се върнали към по-малко водоизместване и брой на оръдията, за сметка на бронирането и увеличената далечина на плаване.

        Бронепалубен крайцер II ранг “Хела”
        Германия, 1895 г.
        Водоизместване 2040 т, мощност 6000 к. с., скорост 20,5 възела. Дължина 105 м, ширина 11, средно газене 4,55 м. Далечина на плаване 3600 мили. Брониране: палуба и рубка 44,5 мм. Въоръжение: 4*88/35; 6*50/40; 1*450 мм ТА

        Сливането на проектите на “Буззард” и “Хела” било използвано за следващия проект бронепалубни крайцери II ранг.

        Бронепалубен крайцер II ранг “Газеле”
        Германия, 1897 г.
        Водоизместване 2645 т, мощност 8500 к. с., скорост 21,5 възела. Дължина 105 м, ширина 11,9, средно газене 4,85 м. Далечина на плаване 4000 мили.
        Брониране: палуба 50 мм, рубка 80 мм.
        Въоръжение: 10*105/40; 14*37; 3*450 мм ТА
        Построени: “Газеле”, “Ниобе”, “Нимфа”, “Тетис”, “Ариадне”, “Амазоне”, “Медуза”, “Фрауенлоб”, “Аркона”, “Ундина”

        За обслужването на броненосните, а впоследствие и ескадрите от дредноути, за водене на разузнаване, поддръжка на миноносците и крайцерска война немците продължили да развиват и усъвършенстват бронепалубните крайцери II ранг. За основа бил взет “Газеле”. Бъркотията с класификацията продължила и новите кораби се срещат като леки крайцери или просто крайцери.

        Бронепалубен крайцер II ранг “Хамбург”
        Германия, 1904 г.
        Водоизместване 3200 т, мощност 10 746 л. с., скорост 22,1 възела. Дължина 111 м ширина 13,3, средно газене 5 м. Брониране: палуба 51 мм, рубка 80 мм. Въоръжение: 10*105/40; 10*37, 2*450 мм ТА.
        Построени: "Хамбург", "Берлин", "Бремен", "Любек", "Мюнхен", "Данциг" и "Лайпциг".

        Бронепалубен крайцер II ранг “Кьонигсберг”
        Германия, 1907 г.
        Водоизместване 3390 т, мощност 12 000 л. с., скорост 23 възела. Дължина 115,3 м, ширина 13,3 м, средно газене 5,1 м. Брониране: палуба 50 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 10*105/40; 8*52/55; 2*450 мм ТА

        Бронепалубен крайцер II ранг “Нюрнберг”
        Германия, 1907 г.
        Водоизместване 3470 т, мощност 12 000 л. с., скорост 23 възела. Дължина 117,4 м, ширина 13,3 м, средно газене 5,1 м. Брониране: палуба 50 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 10*105/40; 8*52/55; 2*450 мм ТА
        Построени: “Нюрнберг”, “Щетин” и “Щутгарт”

        Бронепалубен крайцер II ранг “Дрезден”
        Германия, 1908 г.
        Водоизместване 3664 т, мощност 15 000 л. с., скорост 24 възела. Дължина 118,3м, ширина 13,5 м, средно газене 5,5 м. Брониране: палуба 50 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 10*105/40; 8*52/55; 2*450 мм ТА
        Построени: “Дрезден”, “Емден”

        Бронепалубен крайцер II ранг “Аугсбург”
        Германия, 1909 г.
        Водоизместване 4362 т, мощност 19 000 л. с., скорост 26 възела. Дължина 130,5 м, ширина 14 м, средно газене 5,6 м. Брониране: палуба 40 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 12*105/45; 4*1*52/55; 2*450 мм ТА
        Построени: “Аугсбург”, “Колберг”, “Кьолн” и “Майнц”

        През 1912 г. немските инженери спуснали на вода и първите крайцери, които освен бронирана палуба имали и броневи пояс по ватерлинията. Развитието на проекта било използвано за следващите серии леки крайцери строени през Първата Световна Война.

        Лек крайцер “Бреслау”
        Германия, 1912 г.
        Водоизместване 4480 т, мощност 29 904 -35 500 л. с., (“Бреслау” - 4 винта, “Страсбург” - 2 винта, “Магдебург” и “Щралзунд” - по 3 винта), скорост 27,6 възела. Дължина 136 м, ширина 13,3, средно газене 4,86 м. Брониране: пояс 60 мм, палуба 60 мм, оръдия 102 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 12*105/45 2+2*500 мм ТА
        Построени: “Бреслау”, “Страсбург”, “Магдебург”, “Щралзунд”

        Лек крайцер “Карлсруе”
        Германия, г. 1914
        Водоизместване 4900 т, мощност 26 000 л. с., скорост 27 възела. Дължина 142,2 м, ширина 13,7 м, средно газене 5,5 м. Брониране: пояс 60 мм, палуба 60 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 12*105/45 2+2*500 мм ТА
        Построени: “Карлсруе”, “Росток”

        Лек крайцер “Грауденц”
        Германия, г. 1914
        Водоизместване 4900 т, мощност 29 000 л. с., скорост 28 възела. Дължина 142,7 м, ширина 13,8 м, средно газене 5,8 м. Брониране: пояс 60 мм, палуба 60 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 12*105/45 2+2*500 мм ТА
        Построени: “Грауденц”, “Регенсбург”

        Лек крайцер “Франкфурт”
        Германия, г. 1915
        Водоизместване 5180 т, мощност 30 000 л. с., скорост 27,5 възела. Дължина 145,3 м, ширина 13,9 м, средно газене 5,8 м. Брониране: пояс 60 мм, палуба 60 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 8*150/45 2*1*88 мм зен., 2+2*500 мм ТА
        Построени: “Франкфурт”, “Висбаден”

        За замяна на потопените през войната кораби били построени крайцери които за основа имали корабите от серията “Франкфурт”.

        Лек крайцер”Емден II”
        Германия, 1915 г.
        Водоизместване 5300 т, мощност 45 000 л. с/ скорост 28,5 възела. Дължина 151 м, ширина 14,3, средно газене 5,5 м. Брониране: пояс 60 мм, палуба 60 мм, рубка 100 мм. Въоръжение: 8*1*150/45; 2*1*88/45 мм зен.; 2+2*500 мм ТА, 200 мини.
        Построени: "Емден II", "Карлсруе II", "Кьонигсберг II", "Нюрнберг II", "Дрезден II" и "Кьолн II".

        През войната немците проектират и построяват два специализирани крайцера-минни заградители.

        Лек крайцер-минен заградител “Бремзе”
        Германия, 1916 г.
        Водоизместване 4000 т. мощност 46 000 л. с., скорост 34 възела. Дължина 141 м, ширина 13,4, средно газене 4,9 м. Брониране: пояс 37 мм, палуба 16 мм. Въоръжение: 4*150/45 , 2*88-мм зен., 2*500 ТА, 400 мини.
        Построени: ”Бремзе”, “Брумер”
        Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
        Неизвестен руски адмирал

        Comment


          #5
          След Първата Световна Война на Германия са наложени ограничения върху строежа на нови кораби, поради което тя успява да построи само 6 леки крайцера до началото на Втората Световна Война. Първият построен крайцер е продължение на последната серия крайцери. Следващите кораби са разработени на базата на вече натрупания опит.

          Лек крайцер”Емден III”
          Германия, 1921 г.
          Водоизместване: 5686 т. Дължина 155.1 м широчина 14.3 м. средно газене 5.15 м. мощност: 46 500 к.с. скорост: 29.4 въз. Далечина на плаване 4560 мили. Брониране: пояс 50 мм; палуба 40 мм; бойна рубка 100 мм
          Въоръжение: 8*1*150 /45; 3*1*88 мм; 2х2 500 мм ТА; 120 мини

          Лек крайцер "Кьонигсберг III"
          Германия, 1926 г.
          Водоизместване: 6000 т. дължина - 174 м, широчина - 15,2 м, газене - 6,28 м, мощност 68 200 к. с. + 1 дизелна установка MAN 1800 к.с., скорост : 32,1 възела, Далечина на плаване : 2760 мили/15 възела, Брониране: пояс - 50 мм, палуба - 20 мм, кули - 30 мм, рубка - 100 мм, Въоръжение: 3*3*150/25 мм, 6*1*88 мм зен., 2*2*40 мм, 4*2*37 мм; 4*3*500 мм ТА, 120 мини, Самолети: 2 "Не-60", заменени при "Карлсруе"с "Ar - 196"
          Построени: "Кьонигсберг", "Карлсруе", "Кьолн"

          Лек крайцер "Лайпциг"
          Германия, 1928 г.
          Водоизместване: стандартно 6614 т. дължина - 177,1 м, широчина - 16,3 м, средно газене - 5,69 м мощност 60 000 к. с. + 1 дизелна установка MAN 12 600 к.с. Скорост : 31,9 възела Далечина на плаване : 3780 мили /15 възела; Брониране: броневи пояс - 50 мм , палуба - 20 мм, кули - 30 мм , рубка - 100 мм Въоръжение: Въоръжение: 3*3*150/25 мм, 6*1*88 мм зен., 2*2*40 мм, 4*2*37 мм; 4*3*500 мм ТА, 120 мини, Самолети: 2 "Ar - 196"

          Лек крайцер "Нюрнберг"
          Германия, 1933 г.
          Водоизместване: 7150 т. дължина - 181,3 м, широчина - 16,4 м
          средно газене - 5,79 м , мощност 60 000 к. с. + 1 дизелна установка MAN 12 600 к.с. Скорост : 31,9 възела. Далечина на плаване : 3280 мили /15 възела
          Брониране: пояс - 50 мм , палуба - 20 мм, кули - 80 мм, рубка - 100 мм
          Въоръжение: Въоръжение: Въоръжение: 3*3*150/25 мм, 4*2*88 мм зен., 2*2*40 мм, 4*2*37 мм; 4*3*500 мм ТА, 120 мини, Самолети: 2 "Ar - 196"

          В края на 19 век Германия започнала да променя доктрината си използването на флота. До тогава морският министър Голман виждал като първостепенна задача на флота крайцерските операции за борба с английската морска търговия. Следващия морски министър фон Тирпиц смятал, че победата над Британската империя е възможна само ако се спечели генералното сражение, за което били необходими броненосци. Крайцерите Тирпиц разглеждал като спомагателен тип кораби. В речта си пред Райхстага през 1895 г. обаче кайзер Вилхелм II защитил тезата, че е необходим флот от броненосци и крайцери. В резултат на това смесване на две противоположни по своята същност идеи немските крайцери се разделили на два клона. Мястото на бронепалубните крайцери I ранг в ескадрите било заето от броненосните крайцери. Първият немски броненосен крайцер бил заложен през 1896 г.

          Броненосен крайцер “Фюрст Бисмарк”
          Германия, 1896 г.
          Водоизместване 10700 т, мощност 13600 к. с., скорост 18,7 възела. Дължина 120 м, ширина 20,5, средно газене 8,12 м. Далечина на плаване 4000 мили.
          Брониране: борд - 102-203 мм, палуба - 32-51 мм, рубка – 76-152 мм, каземати - 102 мм, кули - 203 мм. Въоръжение: 2*2*240/40, 12*150/40, 10*88, 10*37; 5+1 450 мм ТА

          Следващия броненосен крайцер бил по-лек като отражение на традиционното немско схващане, че не трябва да се строят прекалено големи кораби.

          Броненосен крайцер “Принц Хайнрих”
          Германия, 1900 г.
          Водоизместване 8900 т, мощност 15700 к. с., скорост 20,1 възела. Дължина 120 м, ширина 19,6, средно газене 7,43 м. Далечина на плаване 4500 мили. Брониране: борд - 102 мм, палуба – 37-51 мм, каземат - 102 мм, рубка - 152 мм, кули - 162 мм. Въоръжение: 2*240/40 10*150/40 10*88 10*37 4*450 мм ТА

          “Принц Хайнрих” послужил като прототип за следващата серия от 2 кораба.

          Броненосен крайцер “Принц Адалберт”
          Германия, 1901 г.
          Водоизместване 9050 т, мощност 18500 к. с., скорост 21 възела. Дължина 127 м, ширина 19,8, средно газене 7,6 м. Далечина на плаване 5000 мили.Брониране: борд - 102 мм, палуба - 70 мм, рубка - 152 мм, кули - 152 мм. Въоръжение: 2*2*210/40; 10*150/40; 12*88/35; 10*37; 4*450 мм ТА
          Построени: “Принц Адалберт” и “Фридрих Карл”

          Следващата серия кораби била конструирана въз основа на “Принц Адалберт”

          Броненосен крайцер “Роон”
          Германия, 1903 г.
          Водоизместване 9500 т, мощност 20 000 к. с., скорост 21,5 възела. Дължина 128 м, ширина 20,1, средно газене 7,43 м. Далечина на плаване 5000 мили.Брониране: борд - 102 мм, палуба - 70 мм, рубка - 152 мм, кули - 152 мм. Въоръжение: 2*2*210/40 10*150/40 14*88/35 2¯г« 4*450 мм ТА
          Построени: “Роон” и “Йорк”

          Последните броненосни крайцери заложени като такива в Кайзоровия флот станали двата кораба от тип “Шарнхорст”

          Броненосен крайцер “Шарнхорст”
          Германия, 1906 г.
          Водоизместване 11 600 т, мощност 26000 к. с., скорост хода 22,5 възела. Дължина 145 м, ширина 21,6, средно газене 7,6 м. Далечина на плаване 5500 мили. Брониране: борд - 152 мм, палуба - 60 мм, каземат - 120 мм, рубка - 200 мм, кули - 170 мм. Въоръжение: 2*2*210/40 4*210/40 6*152/40 20*88 4*450 мм ТА.
          Построени: “Шарнхорст” и “Гнейзенау”

          Когато започва “дредноутната надпревара”, немските инженери бързо създават своя отговор на английските линейни крайцери. Това трябвало да е крайцерът “Блюхер”. Но както се разбрало в последствие данните на новите английски кораби били занижени, поради което немският кораб се получил значително по-добре въоръжен и брониран от броненосните крайцери, но много по-слаб от линейните. По тази причина някъде той се нарича броненосен, някъде линеен, а някъде и тежък крайцер.

          Крайцер “Блюхер”
          Германия, 1908 г.
          Водоизместване 15500 т, мощност 32-44 хил. к. с., скорост 24,5-26 възела. Дължина 162 м, ширина 24,5 м, средно газене 8.56 м.Брониране: пояс 170 мм, палуба - 70 мм, каземат - 140 мм, рубка - 254 мм, кули - 170 мм. Въоръжение: 6*2*210/45 8*1*150/45 16*88/45 4*450 мм ТА

          През Втората Световна Война били построени 5 тежки крайцера, от които 3 влезли в строя. 1 бил продаден на СССР и 1 бил потопен при приближаването на съветските войски без да бъде довършен. Те били строени по условията на Вашингтонската морска конференция от 1922 г. макар Германия да не е участвала на нея.

          Тежки крайцери "Адмирал Хипер"
          Германия, 1935 г.
          Водоизместване: 14 250 т. дължина - 194,2 м, широчина - 21,3 м
          средно газене - 5,83 м, мощност 44000 к.с.; Скорост : 32,5 възела Далечина на плаване : 12 000 мили / 15 възела Брониране: броневи пояс - 80мм , палуба - 25 мм, кули - 105 мм, рубка - 150 мм Въоръжение: 4*2*203/60, 6*2*105/31, 6*2*37/30; 8*1*20, 4*3*533 мм ТА, Самолети: 3 Арадо "Ar 196", на "Принц Ойген" – 5
          Построени: “Адмирал Хипер”, “Блюхер”, “Принц Ойген”

          След като разбрали, че британските линейни крайцери “Инвинсибъл” носят значителни по-тежки оръдия, немците за втори път повярвали на дезинформацията която организирал Лорд Фишер. Според публикуваните във военноморския справочник “Jane” данни бронирането и скоростта на корабите била фантастична. Ориентирайки се по тези данни немците постоянно усилвали защитата и скоростта на линейните си крайцери от всяка следваща серия.

          Линеен крайцер “Фон дер Тан”
          Германия, 1909 г.
          Водоизместване 19100 т, мощност 79800 к. с., скорост 28 възела. Дължина 171,7 м, ширина 26,6, средно газене 8,91 м. Брониране: пояс 250 мм, палуба 50 мм, кули 230 мм, рубка 200-250 мм, каземати 150 мм. Въоръжение: 4*2*280/45; 10*150/45; 14*88; 2*88 мм зен., 4*500.

          Линеен крайцер “Молтке”
          Германия, 1910 г.
          Водоизместване 22640 т, мощност 86 000. к. с., скорост 29 възела. Дължина 186,5 м, ширина 29,5, средно газене 8,77 м. Брониране: пояс 270 мм, палуба 50 мм, кули 230 мм, рубка 200-350 мм, каземат 150 мм. Въоръжение: 5*2*280/50; 12*150/45; 12*88/45 + 4*88/45 зен.; 4*500 мм ТА.
          Построени: “Молтке”, “Гьобен”.

          Линеен крайцер “Зайдлиц”
          Германия, 1912 г.
          Водоизместване 24 610 т, мощност 100 000 к. с., скорост 30 възела. Дължина 200 м, ширина 28,5, средно газене 9,29 м. Брониране: пояс 300 мм, кули 250 мм, рубка 200-300 мм, каземати 150 мм, палуба 80 мм. Въоръжение: 5*2*280/50; 12*150/45; 12*88/45 + 4*88/45 зен.; 4*500 мм ТА

          Линеен крайцер “Дерфлингер”
          Германия, 1913 г.
          Водоизместване 28 000 т, мощност 85 000 к. с„ скорост 28 възела. Дължина 210,4 м, ширина 29 м, средно газене 9,29 м. Брониране: пояс 300 мм, кули 270 мм, рубка 200-300 мм, каземати 150 мм, палуба 80 мм. Въоръжение: 4*2*305/50; 12-14*150/45; 8+4*88/45 4*500 мм ТА.
          Построени: “Дерфлингер”, “Лютцов”, “Хинденбург

          Линеен крайцер “Макензен”
          Германия 1915 г.
          Водоизместване 30 500 т, Дължина 223 м, ширина 30,4 м, газене 8,4 м. Мощност 90 000 к.с., скорост 28 възела. Брониране пояс 300 мм, каземати 150 мм, кули 320, палуба: 85 мм, рубка 350 мм. Въоръжение: 4*2*350/45 14*150/45 8*1*88 5*600 мм ТА.
          Построени: “Макензен”, “Граф Шпее”
          Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
          Неизвестен руски адмирал

          Comment


            #6
            Италианските крайцери

            Когато Италия решава да започне да строи своя военен флот тя си поставя задачата да се бори за господство в Средиземно море. Тъй като усилията на корабостроителниците в Италия , която по това време си съперничела с Германия за четвъртото място, били насочени към създаването на броненосци, първите крайцери били поръчани в Англия. Още в началото бил избран проекта на Армстронг за безрангоутни кораби и крайцерите на Италия прескочили етапа на бронираните фрегати.

            Крайцер “Flavio Gioia”
            Англия
            Водоизместване 2533 т, Дължина 78 м, ширина 12.8 м, средно газене 5.2 м. Въоръжение: 8*150 мм

            Бронепалубен крайцер III ранг “Giovanni Bausan”
            Англия 1883 г.
            Водоизместване 3300 т, скорост 17.5 възела. далечина на плаване 5000/10 мили. Дължина 84 м, ширина 13 м, средно газене 6.0 м. Брониране: рубка 50 мм, палуба 50 мм. Въоръжение: 2*254, 4*150, 4*57, 8*37, 2+1*356 мм ТА.

            Бронепалубен крайцер III ранг “Etna”
            Англия, 1883 г.
            Водоизместване 3400 т, скорост 17.5 възела. Дължина 88 м, ширина 13 м, средно газене 5.7 м. Брониране: рубка 25 мм, палуба 50 мм. Въоръжение: 2*254, 6*150, 5*57, 5*37, 3+1 ТА.
            Построени: “Etna”, “Stromboli”

            Бронепалубен крайцер II ранг “Dogali”
            Англия, 1883 г.
            Водоизместване 4000 т, скорост 19.7 възела. Дължина 76 м, ширина 11 м, средно газене 4.4 м. Брониране: рубка 50 мм, палуба 50 мм. Въоръжение: 6*152/28, 9*57, 2*37, 4 ТА.

            Бронепалубен крайцер III ранг “Vesuvio”
            Англия, 1886 г.
            Водоизместване 3400 т, скорост 17.5 възела.Дължина 88 м, ширина 13 м, средно газене 5.7 м. Брониране: рубка 25 мм, палуба 50 мм. Въоръжение: 2*254, 6*150, 5*57, 5*37, 3+1 ТА.
            Построени: “Vesuvio”, “Fieramosca”

            Крайцер-авизо “Volturno”
            Англия, 1887 г.
            Водоизместване 1200 т, скорост 15 възела. далечина на плаване 5000 мили. Дължина 54 м, ширина 10 м, средно газене 4.7 м. Въоръжение: 4*120, 4*57, 2*37.
            Построени: “Volturno”, “Governolo”

            Бронепалубен крайцер III ранг “Piemonte”
            Англия, 1887 г.
            Водоизместване 2600 т, скорост 22.3 възела. далечина на плаване 7000 мили. Дължина 92.7 м, ширина 11.6 м, средно газене 4.8 м. Брониране: палуба 75 мм. Въоръжение: 6*150/40, 6*120/40, 10*57, 6*37, 2*457 мм ТА.

            За следващите серии бронепалубни крайцери Италия избрала да строи кораби от всички рангове, но ударението било поставено върху строежа на малки минно-артилерийски крайцери за действие на закрити морски театри. Корабите били поръчвани в Италианските корабостроителници в рамките на утвърдената през 1890 г. корабостроителна програма, като отговор на усилването на френския флот.

            Бронепалубен крайцер III ранг “Etruria”
            Италия, 1889 г.
            Водоизместване 2300 т, скорост 18 възела.далечина на плаване 4000 мили. Дължина 80 м, ширина 12 м, средно газене 4.7 м. Брониране: палуба 50 мм. Въоръжение: 4*150/32, 6*120, 8*57, 8*37, 2 ТА.
            Построени: “Etruria”, “Liguria”, “Lombardia”

            Крайцер III ранг “Cristoforo Colombo”
            Италия, 1892 г.
            Водоизместване 2756 т, Дължина 76 м, ширина 11 м, средно газене 5.7 м. Въоръжение: 8*120

            Бронепалубен крайцер III ранг “Elba”
            Италия, 1893 г.
            Водоизместване 2700 т, скорост 18 възела.далечина на плаване 5000 мили. Дължина 83.2 м, ширина 13 м, средно газене 4.9 м. Брониране: палуба 50 мм. Въоръжение: 4*150, 6*120, 8*57, 8*37, 2 ТА.

            Бронепалубен крайцер III ранг “Calabria”
            Италия, 1894 г.
            Водоизместване 2500 т, скорост 17 възела.далечина на плаване 5000 мили. Дължина 76 м, ширина 13 м, средно газене 5.2 м. Брониране: палуба 50 мм. Въоръжение: 4*150, 6*120, 8*57, 8*37, 2*457 мм ТА.

            Бронепалубен крайцер III ранг “Puglia”
            Италия, 1898 г.
            Водоизместване 2500 т, скорост 19.5 възела.далечина на 2500 плаване мили. Дължина 83.2 м, ширина 12.4 м, средно газене 4.7 м. Брониране: палуба 50 мм. Въоръжение: 4*150, 6*120, 8*57, 8*37, 2*457 мм ТА.

            Бронепалубен крайцер-авизо “Agordat”
            Италия, 1899 г.
            Водоизместване 1300 т, скорост 22 възела.Дължина 88 м, ширина 9 м, средно газене 4.3 м. Брониране: палуба 20 мм. Въоръжение: 12*76, 2 ТА.
            Построени: “Agordat”, “Coatit”

            Бронепалубен крайцер III ранг “Quarto”
            Италия, 1909 г.
            Водоизместване 3280 т, скорост 28 възела.далечина на плаване 3270/10 мили. Дължина 142,4 м, ширина 13,9 м, средно газене 4,3 м. Брониране: палуба 40 мм. Въоръжение: 6*1*120/50, 6*1*76, 2*37, 200 мини

            Бронепалубен крайцер II ранг “Libia”
            Италия, 1911 г.
            Водоизместване 4500 т, скорост 22 възела.далечина на плаване 4500/10 мили. Дължина 112 м, ширина 15,7 м, средно газене 5,3 м. Брониране: палуба 102 мм. Въоръжение: 2*152/45, 8*120/50, 2*47, 6*37, 2*457 мм ТА.

            Преди Първата Световна Война Италия залага само две серии леки крайцери, които са продължение на сериите бронепалубни крайцери. Те били предназначени да действат срещу леките австрийски сили, но само първите два успяват да влязат в строя до края на бойните действия.

            Бронепалубен крайцер III ранг “Marsala”
            Италия, 1911 г.
            Водоизместване 3500 т, скорост 28 възела.далечина на плаване 3000/10 мили. Дължина 151,8 м, ширина 14 м, средно газене 4,4 м. Брониране: палуба 40 мм. Въоръжение: 6*1*120/50, 6*76, 2*2*37, 2*457 мм ТА, 200 мини.
            Построени: “Marsala”, “Nino Bixio”

            Лек крайцер “Basilicata”
            Италия, 1913 г.
            Водоизместване 2480 т, скорост 16.5 възела. далечина на плаване 4300/10 мили. Дължина 83 м, ширина 12.7 м, средно газене 5 м. Брониране: рубка 102 мм, палуба 51 мм. Въоръжение: 2*1*152/45, 4*152/45, 2*57, 3*1*14, 2 ТА.
            Построени: “Basilicata”, “Campania”

            След ПСВ Италия е ограничена в строителството на флота от Вашингтонската конференция. Леките крайцери, които строи Италия са отговор на построените във Франция, която тогава се възприема, като вероятен противник в оспорването на контрола върху Средиземно море.

            Лек крайцер тип “Condottieri A”
            Италия, 1928 г.
            Водоизместване 5110 т, скорост 37 възела.далечина на плаване 3800/18 мили. Дължина 169.3 м, ширина 15.5 м, средно газене 4.9 м. Брониране: пояс 24+18 мм, кули 23 мм, рубка 40 мм, палуба 20 мм. Въоръжение: 4*2*152/53, 3*2*100/47, 4*2*13.2, 2*2*533 мм ТА. 2 самолета
            Построени: “Alberico da Barbiano”, “Bartolomeo Colleoni”, “Alberto di Giussano”, “Giovanni delle Bande Nere”

            Лек крайцер тип “Condottieri B”
            Италия, 1930 г.
            Водоизместване 5232 т, мощност 95000 к. с.скорост 37 възела.далечина на плаване 3088/16 мили. Дължина 169.3 м, ширина 15.5 м, средно газене 4.32 м. Брониране: пояс 24+18 мм, кули 23 мм, рубка 40 мм, палуба 20 мм. Въоръжение: 4*2*152/53, 3*2*100/47, 2*40/39, 4*2*13.2, 2*2*533 ТА, 96 мини. 2 самолета
            Построени: “Luigi Cadorna”, “Armando Diaz“

            Лек крайцер тип “Condottieri C”
            Италия, 1931 г.
            Водоизместване 7405 т, скорост 37 възела.далечина на плаване 4122/18 мили. Дължина 182.2 м, ширина 16.5 м, средно газене 4.52 м. Брониране: пояс 60+25 мм, кули 70 мм, рубка 100 мм, палуба 30 мм. Въоръжение: 4*2*152/53, 3*2*100/47, 4*2*37/54, 4*2*13.2, 2*2*533 мм ТА, 96 мини. 2 самолета
            Построени: “Muzio Attendolo Sforza”, “Raimondo Montecuccoli”

            Лек крайцер тип “Condottieri D”
            Италия, 1932 г.
            Водоизместване 8610 т, скорост 36.5 възела. далечина на плаване 3500/18 мили. Дължина 186.9 м, ширина 17.5 м, средно газене 6.5 м. Брониране: пояс 70+35 мм, кули 90 мм, рубка 100 мм, палуба 35 мм. Въоръжение: 4*2*152/53, 3*2*100/47, 4*2*37/54, 6*2*13.2, 2*3*533 мм ТА.
            Построени: “Eugenio di Savoia”, “Emanuele Filiberto duca D'Aosta”

            Лек крайцер тип “Condottieri E”
            Италия, 1933
            Водоизместване 9387 т, скорост 34 възела.далечина на плаване 4000/14.5 мили. Дължина 187.05 м, ширина 18.85 м, средно газене 5.21 м. Брониране: пояс 100+30 мм, кули 135 мм, рубка 100 мм, палуба 40 мм. Въоръжение: 2*3+2*2*152/55, 4*2*100/47, 4*2*37/54, 4*2*13.2, 2*3*533 мм ТА. 2 самолета
            Построени: “Luigi di Savoia duca degli Abruzzi”, “Guiseppe Garibaldi”

            Лек крайцер “Attilio Regolo”
            Италия, 1939 г.
            Водоизместване 3743 т, скорост 41 възела.далечина на плаване 4300/17 мили. Дължина 142.9 м, ширина 14.4 м, средно газене 4.9 м. Брониране: кули 20 мм, рубка 20 мм, Въоръжение: 4*2*135/45, 8*1*37/54, 8*1*20/70, 2*4*533 мм ТА.
            Построени: “Attilio Regolo”, “Scipione Africano”, “Pompeo Magno”

            В края на 19 век Италия решава бързо да усили флота си, като отговор на френската корабостроителна програма. Броненосните крайцери които поръчва италианското правителство се проектирали за действия в ограничените пространства на Средиземно море. Корабите били значително по-слаби от аналозите си в другите флотове, но за сметка на това били почти двойно по-леки. Това, заедно с приемливата им цена ги направило примамливи за държави като Аржентина, Чили, Япония и др.

            Броненосен крайцер “Marco Polo”
            Италия, 1892 г.
            Водоизместване 4600т, скорост 19 възела.Дължина 100 м, ширина 15 м, средно газене 5.9 м. Брониране: пояс 100 мм, кули 50 мм, рубка 100 мм, каземати мм, палуба 25 мм. Въоръжение: 6*150 10*120 9*57 4*37 4+1 ТА.

            Броненосен крайцер “Carlo Alberto”
            Италия, 1895 г.
            Водоизместване 6500 т, скорост 20 възела.далечина на плаване 4000-6000 мили. Дължина 99 м, ширина 18 м, средно газене 7.0 м. Брониране: пояс 150мм, кули 150мм, рубка 150мм, палуба 37мм. Въоръжение: 12*150/40, 6*120/40, 14*57, 6-8*37, 4 ТА.
            Построени: “Vettor Pisani”, “Carlo Alberto”

            Броненосен крайцер “Varese”
            Италия, 1898 г.
            Водоизместване 7350 т, скорост 20 възела.далечина на плаване 4500-9300 мили. Дължина 105 м, ширина 18.2 м, средно газене 7.3 м. Брониране: пояс 150 мм, кули 150 мм, рубка150 мм, каземати 150 мм, палуба 40мм. Въоръжение: 1*254/45, 2*203/45, 14*152/40, 10*76, 6*47, 6*37, 4*457 мм ТА.
            Построени: “Varese”, “Francesco Ferruccio”, “Guiseppe Garibaldi”

            Броненосен крайцер “Pisa”
            Италия, 1905 г.
            Водоизместване 10600 т, скорост 23 възела.далечина на плаване 6270/10 мили. Дължина 140.5 м, ширина 21 м, средно газене 7.1 м. Брониране: пояс 203 мм, кули 203 мм, рубка 178 мм, палуба 40мм. Въоръжение: 2*2*254/45, 4*2*190/45, 6*76, 2*47, 3*457 мм ТА.
            Построени: “Pisa”, “Amalifi”

            Броненосен крайцер “San Giorgio”
            Италия, 1907 г.
            Водоизместване 10200 т, скорост 22.5 възела.далечина на плаване 6270/10 мили. Дължина 141м, ширина 21 м, средно газене 6.9 м. Брониране: пояс 203 мм, кули 203 мм, рубка 245 мм, каземати 135 мм, палуба 40 мм. Въоръжение: 2*2*254/45, 4*2*190/45, 5*2*100/47, 6*2*20/65, 7*2*13.2, 3*457 мм ТА.
            Построени: “San Giorgio”, “San Marco”

            След края на Първата Световна Война Италия успява да построи 3 серии тежки крайцери, с които да запълни разрешения от Вашингтонската конференция лимит.

            Тежък крайцер “Trento”
            Италия, 1925 г.
            Водоизместване 10511 т, скорост 35.5 възела.далечина на плаване 4100/15 мили. Дължина 196.6 м, ширина 20.6 м, средно газене 6.8 м. Брониране: пояс 70 мм, кули 100 мм, рубка 100 мм, палуба 50 мм. Въоръжение: 4*2*203/50 6*2*100/47 4*2*37 4*2*13.2 4*2*533 мм ТА. 3 самолета
            Построени: “Trento”, “Trieste”

            Тежък крайцер “Zara”
            Италия, 1930 г.
            Водоизместване 11326 т, скорост 32 възела.далечина на плаване 5261/16 мили. Дължина 182.72 м, ширина 20.62 м, средно газене 5.64 м. Брониране: пояс 150 мм, кули 150 мм, рубка 150 мм, палуба 70+20 мм. Въоръжение: 4*2*203/53 8*2*100/47 4*2*13.2 4*2*533 мм ТА. 2 самолета
            Построени: “Zara”, “Gorizia”, “Pola”, “Fiume”

            Тежък крайцер “Bolzano”
            Италия, 1930 г.
            Водоизместване 11065 т,
            скорост 35.5 възела.далечина на плаване 4432/16 мили. Дължина 196.9 м, ширина 20.6 м, средно газене 6.8 м. Брониране: пояс 70 мм, кули 100 мм, рубка 100 мм, палуба 50 мм. Въоръжение: 4*2*203/50 8*2*100/47 4*2*13.2 4*2*533 мм ТА. 2 самолета

            След Втората Световна Война Италия решава да строи крайцери с балистични ракети, които тя смятала да получи от САЩ, като ударната сила на флота. В резултат на това за първия кораб е използван корпуса на недостроения крайцер “Джузепе Гарибалди”. Следващите две серии доразвиват идеята, като на корабите от типа “Виторио Венето” са базирани и противолодъчни въртолети.

            Ракетен крайцер C551 “Guiseppe Garibaldi”
            Италия, 1937-1957 г.
            Водоизместване 9802 т, мощност 85 000 к. с.скорост 30 възела.далечина на плаване 4000/20 мили. Дължина 187 м, ширина 18.8 м, средно газене 8,8 м. Въоръжение: 1x2 ЗУР "Териер" - 72 ракети, 4*135/45, 8*76/62, 1 въртолет, 4 шахти за балистични ракети "Поларис".

            Ракетен крайцер тип ”Andrea Doria”
            Италия, 1957 г.
            Водоизместване 5000 т, скорост 30 възела. далечина на плаване 5000/17 мили. Дължина 149.3 м, ширина 17.2 м, средно газене 5 м. Въоръжение: 1*2*”Териер”, 8*1*76, 2*3*305 мм ТА. 4 въртолета
            Построени: C553 “Andrea Doria”, C554 “Caio Dulio”

            Ракетен крайцер C550 “Vittorio Veneto”
            Италия, 1965 г.
            Водоизместване 7500 т, скорост 32 възела.далечина на плаване 5000/17 мили. Дължина 179.6 м, ширина 19.4 м, средно газене 6 м. Въоръжение: 4*1*ЗУР ”Тезей”, 1*2*ПЛУРК “Aсрок”, 8*1*76/62, 3*2*40/70, 2*3 ТА. 9 въртолета.
            Пишут нам много.... Погубит нас всеобщая грамотность.
            Неизвестен руски адмирал

            Comment

            Working...
            X