bsb написа
Ето защо:
Above the supercharger's critical altitude of about 12,000 ft (3,658 m), an early P-39's performance dropped off rapidly. This limited its usefulness in traditional fighter missions in Europe as well as in the Pacific, where it was not uncommon for Japanese bombers to attack at altitudes above the P-39's operational ceiling (which in the tropical hot air was lower than in moderate climates). The late production N and Q models, making up 75% of all Airacobras, could maintain a top speed of approximately 375 mph (604 km/h) up to 20,000 ft (6,100 m).
Иначе за дизайн от 1937 г. самолетът си е впечатяващ. Доколкото разбирам е първият самолет, построен около въоръжението, а не около двигателя. Арсеналът за това време си е бил направо страховит - 37 мм оръдие + 2 х 12.7мм картечници + 2 х 7.62 мм картечници (по-късно дори увеличени на 4). Като добавим и броня 120 кг, лошото представяне на големи височини и разположението на двигателя в задната част, този самолет би бил идеален за щурмовик; въпреки това е използван предимно като изтребител.
Ето нещо любопитно - явно от самото начало е бил "фалшив" прехващач:
^ Brigadier General Benjamin S. Kelsey recalled in 1977 he and Lieutenant Gordon P. Saville (later General) drew up the specification in 1937 using the word "interceptor" as a way to bypass the inflexible Army Air Corps requirement for pursuit aircraft to carry no more than 500 lb (230 kg) of armament including ammunition. Kelsey was looking for a minimum of 1,000 lb (450 kg) of armament.[8]
Comment