Мнението изказано от Фош през 1910 г. е било достатъчно късогледо.
Знам, че е лесно да се седи сега почти век по-късно, когато авиацията е достигнала невиждани висини, и да се се коментират постъпките и думите на Фош тогава... Само, че нека видим фактите.
1. За всеки що годен разумен и образован човек още през 90-те години на XIX е било ясно, че е въпрос на време да се създаде летяща машина по-тежка от въздуха.
2. Приложението на балоните във военната сфера е било доста ясно още към средата на XIX век. Не е било кой знае колко трудно да се предположи приложението на по-устойчиви летящи машини, коиот не зависят толкова от капризите на времето.
3. Военните тук и там са силно заинтересувани от възможността да имат летящи машини в арсенала си. Например през 1899 г. американската армия дава 50 000 тогавашни долара на професор Ленгли за неговите неуспешни експерименти с апарат по-тежък от въздуха. Ако се нелъжа изравнени със сегашните пари това биха били десетки милиони. През 1905 г. братята Райт се опитват да привлекът интереса на военните в САЩ, Великобритания, Франция и Германия. Не се стига до нищо сериозно, тъй като тия двамата са били доста опаки хора и са отказвали да правят демонстрация без подписан договор.
4. Не знам на колко хора е известно, но на 1 август 1907 г. към свързочния корпус на американската армия е създаден отдел по аеронавтика (Aeronautical Division, U.S. Signal Corps). Този отдел е натоварен да се занимава с военните балони, летящи машини и всички подобни устройства, които могатд а се вкарат във военна употреба.
5. След 1905 г. има своеобразен бум на самолетостроенето. Само до 1908 г. самолети са създадени в Франция, Дания, Румъния, Германия и Великобритания.
6. След като Блерио прелита Ламанша на 29 юли 1909 г. на доста британция и французи (и несамо) им идва идеята, че самолета сериозно ще промени света и най-вече ще го направи по-малък, а границите ще станат по-фиктивни.
Дайде да видим какво естава през 1910 г., когато Фош прави изявлението си. Тогава е извършн първият нощен полет, едно френчи прелита към 140 км без кацане, не са един и два моделите самолети намиращи се в серийно производство, един чилиец прелита Алпите, един американец излита от кораб и най-важното - друг американец в полигонни условия хвърля бомба от самолет в полет.
И най-важното за френчитата - още от декември 1909 г. започват постъпки по създаването на ВВС на Франция. През 1910 г.разполагат с цели пет самолети, както и с няколко пилота обучени в цивилни училища.
Тоест даже по това време бавно, но целенасочено авиацията е била осъзнавана като военно средство. Дъртите маршали да си говорят каквото искат, света по това време е работил вече в друга посока.
Знам, че е лесно да се седи сега почти век по-късно, когато авиацията е достигнала невиждани висини, и да се се коментират постъпките и думите на Фош тогава... Само, че нека видим фактите.
1. За всеки що годен разумен и образован човек още през 90-те години на XIX е било ясно, че е въпрос на време да се създаде летяща машина по-тежка от въздуха.
2. Приложението на балоните във военната сфера е било доста ясно още към средата на XIX век. Не е било кой знае колко трудно да се предположи приложението на по-устойчиви летящи машини, коиот не зависят толкова от капризите на времето.
3. Военните тук и там са силно заинтересувани от възможността да имат летящи машини в арсенала си. Например през 1899 г. американската армия дава 50 000 тогавашни долара на професор Ленгли за неговите неуспешни експерименти с апарат по-тежък от въздуха. Ако се нелъжа изравнени със сегашните пари това биха били десетки милиони. През 1905 г. братята Райт се опитват да привлекът интереса на военните в САЩ, Великобритания, Франция и Германия. Не се стига до нищо сериозно, тъй като тия двамата са били доста опаки хора и са отказвали да правят демонстрация без подписан договор.
4. Не знам на колко хора е известно, но на 1 август 1907 г. към свързочния корпус на американската армия е създаден отдел по аеронавтика (Aeronautical Division, U.S. Signal Corps). Този отдел е натоварен да се занимава с военните балони, летящи машини и всички подобни устройства, които могатд а се вкарат във военна употреба.
5. След 1905 г. има своеобразен бум на самолетостроенето. Само до 1908 г. самолети са създадени в Франция, Дания, Румъния, Германия и Великобритания.
6. След като Блерио прелита Ламанша на 29 юли 1909 г. на доста британция и французи (и несамо) им идва идеята, че самолета сериозно ще промени света и най-вече ще го направи по-малък, а границите ще станат по-фиктивни.
Дайде да видим какво естава през 1910 г., когато Фош прави изявлението си. Тогава е извършн първият нощен полет, едно френчи прелита към 140 км без кацане, не са един и два моделите самолети намиращи се в серийно производство, един чилиец прелита Алпите, един американец излита от кораб и най-важното - друг американец в полигонни условия хвърля бомба от самолет в полет.
И най-важното за френчитата - още от декември 1909 г. започват постъпки по създаването на ВВС на Франция. През 1910 г.разполагат с цели пет самолети, както и с няколко пилота обучени в цивилни училища.
Тоест даже по това време бавно, но целенасочено авиацията е била осъзнавана като военно средство. Дъртите маршали да си говорят каквото искат, света по това време е работил вече в друга посока.
Comment