Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Митове

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Добре, ето ви един мит: (малко генерализирам, не го помня точно)
    Понеже българските радари, били стари и използвали стари честоти на вълната (май бяха по-ниски от модерните), се оказало, че могат да засичат американски stealth самолети (мисля че ставаше дума за F-117)

    Мисля че съм чувал за това и другаде, ама не беше България, а там където свалиха американския F-117 в близкия Изток

    Извинявам се за генерализацията, ама аз не помня точни факти, а повече помня съществуването на тези факти
    War, war never changes..

    Comment


      #32
      И при войната в Югославия бе свален F-117.
      И може би по тази причина, въпреки, че "братята" американци говореха друго.
      Едно малко отклонение.
      При войната в Ирак свалянето на американски летателни апарати се дължеше или на "грешки в техниката на пилотиране", или на "приятелски огън".
      „Ако се борим, можем да загубим, ако не се борим, сме загубени" - Ханс Улрих Рудел

      Comment


        #33
        Дали е мит или не не знам, но аз съм го чувал за чехите (за F-117). По отношение на старите български станции (т.е. на въоръжение в БНА де), мисля, че мита е за МиГ-25, дето бил засечен от една много стара (ама вече не помня името и) станция и министър Джуров наредил да не се вадят от въоръжение и най-старите.

        Comment


          #34
          Neno Er написа Виж мнение
          Едно малко отклонение.
          При войната в Ирак свалянето на американски летателни апарати се дължеше или на "грешки в техниката на пилотиране", или на "приятелски огън".
          Може би според руските вестници
          albireo написа
          ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

          Comment


            #35
            Единствения свален F-117 e този в Югославия. В Ирак няма свалян такъв. Според един от слуховете е засечен със стара станция П-нещо си /може би П-16/.


            thorn

            Средновековните църкви в България

            Comment


              #36
              Thorn написа Виж мнение
              Единствения свален F-117 e този в Югославия....
              Имах предвид засичане разбира се не сваляне в..... Чехия .

              Comment


                #37
                По принцип гледам че има оплетени половин дузина митове:
                1. Свален Ф-117 над Ирак през първата война от комплекс Оса - мноооого малко вероятно
                2. Учение по РЕБ през 80-те някъде когато нашите ВВС и руските тренират, при което руснаците успяват да забият всяка наша радарна станция (заслепяват ни цялото ПВО) без един радар за обзор отнезнамсикоягодина, който някакви ентусиасти офицери били ремонтирали. Руснаците просто не знаели, че такова чудо още функционира у нас.
                3. Свален Ф-117 над Югославия - има 2 версии - едната е че са ползвали оптически прицел и са стреляли по него (черен самолет) на фона на бели облаци и луна, другата е че с радар в метровия диапазон (стелта на Ф-117 там не работи) са забелязали приблизителното положение на самолета и са изстреляли всички ракети към точката, като са извадили късмет. Или компилация на двете версии.
                4. Засичане на стелт самолети и т.н.слухове - зависят от 1001 неща, като:
                4.1 може да става дума за засичане визуално (някои комплекси имат такова насочване)
                4.2 засичане в инфрачервеният диапазон - там стелтът е малко по-труден
                4.3 засичане в метровият диапазон - там просто самолетите независимо какви са се виждат. Лошото е че се дават много неточни координати, които не стигат за съпровождане на целта (куб със стена примерно 2 км)
                4.4. засичане в сантиметровия диапазон (за него е предназначен стелта) - зависи от ъгъла към целта, ползва ли форсаж, колко добре е поддържан, има ли сложени отражатели по него за да се крие реалната характеристика и т.н.
                4.5 пасивно засичане на радиоемисии от самолета и триангулирането им
                4.6 засичане на самолета на фона на някакви постоянни радиовълни и тяхното прекъсване (импровизации на тема gps, мобилни телефони и т.н. комбинирани с пасивни сензори)
                „Аз, Драгомир, писах.
                Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                Модератор на раздел "Военна Авиация"

                Comment


                  #38
                  F-117 е свален от батарея модернизирани С-125 Нева, при засадни действия. Самолетът е извършвал полет по един и същ маршрут неколкократно, проследен е вероятно от френски топловизори, ползвани за пасивно насочване на радара, който включен от непосредствена близост, захваща и води целта, колкото двете ракети, изстреляния по нея да я достигнат. Едната се взривява зад самолета и го сваля. - това е фактът, не митът.

                  Иначе - митовете са:
                  Ф-117 е свален от МиГ-29, от Куб, от ЗА.

                  Comment


                    #39
                    вероятно от френски топловизори
                    - Philips френски ли са?


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      #40
                      м-да, мойта грешка - нов мит

                      Comment


                        #41
                        Пилот написа Виж мнение
                        2. Учение по РЕБ през 80-те някъде когато нашите ВВС и руските тренират, при което руснаците успяват да забият всяка наша радарна станция (заслепяват ни цялото ПВО) без един радар за обзор отнезнамсикоягодина, който някакви ентусиасти офицери били ремонтирали. Руснаците просто не знаели, че такова чудо още функционира у нас.
                        Да се забият радиолокациионни станции в мирно време е повече от лесно.
                        Станциите имат право да работята на една единствена честота, която беше една за целия Варшавски договор.
                        Станцията за която се говори се наричаше "Пеперуда" и работеше в дециметровия обхват. Била е много удобна за Виетнам, защото е в един камион и може да смени локацията много бързо. Но като цяло е неточна.
                        Свалени са от въоръжение в началото на 80-те, но са били в резерв
                        Имаше няколко разгърнати по военните училища.
                        Колкото до стелта - неоткриваем е само в брошурите на производителите. Има достатъчно начини и станции които го виждат, но повечето от тях не могат да дадат насочване - отметката на П-18 е 2 километра. Съществуват и доста станции за пасивно откриване - каквато е чешката "Тамара" например

                        А Миг-25 се вижда много добре. Само дето на пълна скорост излиза от обхват за секунди;-)
                        Сънят е слаб заместител на кофеина!

                        Comment


                          #42
                          Мерси за информацията
                          А по принцип ми е било интересно, но не съм търсил надълбоко - в България ПВО мрежата - тоест граждански и военни радари за обзор + зенитни комплекси - обединени ли са в някакъв централизиран пункт който да събира информацията и да я връща обратно към летища/комплекси? Говоря не за нещото като организационно ниво (в смисъл един пункт където информацията да се събира ама в необработено състояние - тоест еди си какво лети еди си къде, но съобщено примерно устно), а за автоматизирана система за наблюдение която да е достъпна в реално време за отделните бойни части. Просто от това което съм чел СССР/Русия/САЩ малко или много имат такива неща приложими на голямо ниво (десетки радари и комплекси) и ми е интересно в България след като имаме сравнително малко елементи дали са успели да ги интегрират ефективно по описаният от мен начин.

                          Колкото до стелт като идея - слабости и положителни страни трябва да ги обсъдим в някоя допълнителна тема нашироко, кратък начин няма
                          „Аз, Драгомир, писах.
                          Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                          Модератор на раздел "Военна Авиация"

                          Comment


                            #43
                            ValBo написа Виж мнение
                            Да се забият радиолокациионни станции в мирно време е повече от лесно.
                            Станциите имат право да работята на една единствена честота, която беше една за целия Варшавски договор.
                            Не знам откъде го измисли това. Дори и да е така, броят на честотите при тогавашната технология няма никакво отношение към устойчивостта срещу забиване. Напр. П-37 работи на 4 фиксирани от производителя честоти. Вече съм забравил, но мисля, че П-18 "Венера" може да изменя честотата плавно (има там един трептящ кръг с променлива резонансна честота, който задава честотата на генератора), но и това става достатъчно бавно, за да може отсрещната страна лесно да се пригоди. Единственият начин да не ти заслепят радара чрез предавател е да се използва frequency hopping, което с тогавашната технология е невъзможно.
                            Станцията за която се говори се наричаше "Пеперуда" и работеше в дециметровия обхват. Била е много удобна за Виетнам, защото е в един камион и може да смени локацията много бързо. Но като цяло е неточна.
                            Свалени са от въоръжение в началото на 80-те, но са били в резерв
                            Имаше няколко разгърнати по военните училища.
                            Имах спомени, че в казармата мои съученици са учили тази станция като основна станция на ПВО на пехотата, но явно съм се объркал. Вероятно е ставало дума за по-новия вариант. Гледам, че си взел участие в тази дискусия по въпроса
                            Колкото до стелта - неоткриваем е само в брошурите на производителите. Има достатъчно начини и станции които го виждат, но повечето от тях не могат да дадат насочване - отметката на П-18 е 2 километра. Съществуват и доста станции за пасивно откриване - каквато е чешката "Тамара" например
                            Е, без да съм чел брошури на производители, съм сигурен, че и там не се твърди за неоткриваемост, а за намалена радиолокационна забележимост. "Невидимостта" най-вероятно е дело на някои хитър PR-деятел я от производителя ("Локхийд"), я от Пентагона, за да се прокара по-лесно пред обществото идеята за гигантските цени на системата. И после журналистите, жадни за сензации, са го подхванали, докато се е превърнало в съвременен мит.
                            Пилот написа
                            А по принцип ми е било интересно, но не съм търсил надълбоко - в България ПВО мрежата - тоест граждански и военни радари за обзор + зенитни комплекси - обединени ли са в някакъв централизиран пункт който да събира информацията и да я връща обратно към летища/комплекси?
                            Зенитните комплекси не би трябвало да вземат участие в наблюдението на въздушното пространство. Нали затова са обзорните радари. Иначе има такъв команден пункт, намира се в Божурище. Бил съм там 3 месеца Тогава системата беше върхът на технологиите. Една страшно модерна работна станция HP Vectra (май някакъв Pentium) с цветен монитор получаваше данните от РВД през един модем. Те се изобразяваха в почти реално време на монитора с всичките атрибути на гражданските полети. Отделно имаше планшети, на които се нанасяше информацията от разните обзорни радари, предавана по стария начин, с радиотелеграфисти. И всичко това се обединяваше на големия планшет (2-3 етажа висок).
                            Искрено се надявам поне радиотелеграфията да са я изхвърлили. Мисля, че имаше работи в тази насока. Пък и след модернизацията на радарите вече е напълно възможно да се мине към изцяло автоматична система.
                            Така че централизиран пункт за наблюдение и управление има и винаги е имало. Но не съм убеден, че има обратна връзка към частите. А и в крайна сметка тя не е особено необходима. На радара в Щръклево (Русенско) - ако изобщо още съществува - не му е нужно да знае какво става на турската граница.

                            P.S. В момента гледам едно интервю на ген. Божин Гаврилов - помощник началник-щаб по подготовката в Щаба на ВВС, публикувано в сп. "Клуб "Криле" през март 2008 г. В него разказва за модернизацията на системата от РЛС. В крайна сметка системата работи в реално време и достатъчно автоматично. Или поне трябва да работи така от края на 2008 г. - по времето на интервюто е "в опитна експлоатация". Между другото, този човек беше командир на поделението в Божурище, което представляваше командния пункт, за който говоря по-горе, тъй че определено е наясно с нещата.
                            Last edited by bsb; 07-01-2009, 14:27.

                            Comment


                              #44
                              Абе за моята куца станция да хванеш 25-та имаше 2 начина (от близко р-ние):
                              1. ТОВ;
                              2. Да кача новобранец на станцията и да върти ръчно антената по посока на самолета (симулация на захват).
                              А също така съм чел, че когато се отвори (бомбения?) люка на стелт-а, става възможно неговото прехващане. Това мит ли е?

                              Comment


                                #45
                                bsb написа Виж мнение
                                Не знам откъде го измисли това. Дори и да е така, броят на честотите при тогавашната технология няма никакво отношение към устойчивостта срещу забиване. Напр. П-37 работи на 4 фиксирани от производителя честоти. Вече съм забравил, но мисля, че П-18 "Венера" може да изменя честотата плавно (има там един трептящ кръг с променлива резонансна честота, който задава честотата на генератора), но и това става достатъчно бавно, за да може отсрещната страна лесно да се пригоди. Единственият начин да не ти заслепят радара чрез предавател е да се използва frequency hopping, което с тогавашната технология е невъзможно.
                                Какво може и какво е разшено, са съвсем различни работи. Честотата на станцията е фиксирана и ако нямаш заповед, не можеш да я изменяш. Това колко фиксирани честоти имаш запаметени си е отделна тема.
                                Ако не се лъжа, капачките на много места бяха пломбирани.
                                Не е тайна, че П-35/37 си бяха остарели, а машината им за борба със смущенията беше много слаба. Тя даже с местниците не се справяше добре. В момнета са модифицирани, като са изхвърлени доста от старите системи. Венерата си имаше добри за времето си уреди за борба със смущенията, но те както и честотите, можеха да се ползват само след заповед. А както знаем, кацнаха на Червения площад, защото никой не се нае да свали самолет без заповед.
                                Та да се забие позната система в мирно време не е голям проблем
                                Сънят е слаб заместител на кофеина!

                                Comment

                                Working...
                                X