Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Митове

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #46
    ОК, съгласен, без заповед няма промяна. Явно идеята е била да се затрудни противникът, като не му се дава информация за честотите на работа предварително. Но се съмнявам, че това може да помогне особено през 80-те години. Може би през 50-те или 60-те да е било от полза, но електронните технологии не стоят на едно място.

    mitaca написа
    А също така съм чел, че когато се отвори (бомбения?) люка на стелт-а, става възможно неговото прехващане. Това мит ли е?
    "Стелт" не означава невидим за радарите самолет, а самолет с намалена радиолокационна забележимост. Това означава, че може да се приближи на по-голямо разстояние от обикновените самолети и да бъде в сравнителна безопасност. И нищо повече.
    Да не забравяме, че F-117 и B-2 никога не са използвани сами, а със стабилна подкрепа от самолети за РЕП (радиоелектронно противодействие), които допълнително да пречат на противниковите радари.
    Откриваемостта от радар се измерва чрез т. нар. ефективна отразяваща повърхност (ЕОП). Има различни мерки за намаляване на ЕОП. Едни от местата, които отразяват най-добре, са разните ръбове по повърхностите. Затова B-2 е толкова зализан. При F-117, понеже е по-стар, са се наложили повече компромиси в конструирането. Та заради тези ръбове се смята, че при отварянето на люка на бобения отсек се увеличава ЕОП на самолета.
    Само дето това по никакъв начин не ни грее. Ако самолетът отвори люка си за пуск на оръжието, каквото и да е то, и ние го видим едва тогава, вече е късно. Понеже целите на тези самолети са неподвижни обекти, можем да смятаме целите за унищожени. Т. е. самолетът е изпълнил задачата си, а ние своята - не.
    А по принцип се смята, че всички тези стелтове се виждат по-добре при по-ниски честоти. Метрови станции като "Оборона" и дециметрови като "Венера" ги виждат (поне така се твърди, естествено, че нямам достоверна информация), сантиметрови като П-37 "Христо" вече би трябвало да ги откриват по-трудно. А пък радарите за целеуказване на ЗРК са на високи честоти, понеже трябва да формират много остър лъч, чрез който да се насочва ракетата.
    Тъй че ако допуснем невероятната ситуация американците да изпратят няколко "стелт" самолета на самостоятелна мисия, без допълнителна поддръжка, се съмнявам, че ще останат незабелязани - дори и при система от изцяло наземни РЛС.
    Всъщност цялата тази дискусия малко ни касае. Много по-интересно е какво би се случило при сегашното ниво на ПВО на България и при наличната техника у нашите съседи. Имаше едни спомени от един летец, който разказваше как през 70-те години участвал в двойка изтребители, която "унищожила" цели около "Нефтохим" - Бургас. Не помня дали ставаше дума за самия ЗРК там, или за РЛС. За съжаление сигурно един час се рових из списанията, но не можах да намеря материала, за да дам повече подробности. Като имаме предвид неприятния за радиолокационно покриване релеф на България, интересно дали се осигурява адекватно покритие. Аз поне малко се съмнявам. А пък споменатият по-горе Божин Гаврилов неведнъж твърди, че за ПВО не бива да се говори, че тази система трябва да си остане тайна на държавата, тъй че надали можем да очакваме да получим достоверна информация за пролуките в радиолокационното поле. А като има "дупки" в полето, няма нужда от "стелт".
    Разбира се, "стелт" не е съвсем безполезен, пък и Турция в близко бъдеще ще получи F-35 (близко по мерките на военните програми напоследък - някаде между 3 и 5 години, всъщност от 2013 г. се предполага да започнат да го произвеждат). Но все пак технологията "стелт" и мерките за противодействие срещу нея не са сред най-важните проблеми за разрешаване в нашата ПВО.

    Comment


      #47
      Венерата е метрова с антена тип Уда Яги
      Пеперудата беше дециметрова, но не е много удачна.
      Отметката на Христото е точка, за там се иска добро зрение за следят целите. Силно се влияе от облаци
      При метровите станции отметката е голяма. Колкото по силен е сигнал, толкова е по голяма. Като се пусне и запитвача става красота по екрана.
      Но тя позволява да се видят и слабите сигнали. На при сантиметровите трябва взиране и спокойно можете да го отдадете на смущение по тръбата;-)
      Доколкото знам сега са модернизирани и това е избегнато
      Сънят е слаб заместител на кофеина!

      Comment


        #48
        Ей, вие сте луди бреее.. ЛУДИ
        Просто като чета из този форум, някои хора направо ми пълнят душата какви неща знаят.
        По-големи изруди от вас няма
        Айде сега наздраве, за именния ми ден
        War, war never changes..

        Comment


          #49
          Уф, вярно, че П-18 не е дециметрова. Срамота! Заблудил съм се от антените, понеже изглеждат сравнително малки за метровия обхват (в ученическите си години съм правил една-две телевизионни антени тип "вълнов канал" и имам идея за типичните размери при различните телевизионни честоти). Или може само да са ми изглеждали малки, защото все съм ги виждал горе на мачтата . Естествено, напълно съм забравил на какви честоти работи станцията, но сега, като каза, че е метрова, нещо като 160 MHz почна да ми изплува из главата. Някъде в този диапазон е - 130 до 200 MHz (естествено, в доста по-тесен интервал).
          Както и да е, това съвсем няма връзка с митовете и легендите

          Comment


            #50
            APA Analysis Paper APA-2009-01; Title: Assessing Joint Strike Fighter Defence Penetration Capabilities; Abstract: The Joint Strike Fighter is demonstrably not a true stealth aircraft in the sense of designs like the F-117A, B-2A and F-22A, as its stealth performance varies much more strongly with aspect and threat radar operating frequency band. The degradation of the initially intended Joint Strike Fighter stealth performance occurred during the SDD program when a series of design changes made to the lower fuselage of the aircraft resulted in fundamental shaping changes in comparison with the X-35 Dev/Val prototype aircraft. The Joint Strike Fighter SDD design departs strongly from key stealth shaping rules employed in the development of the F-117A, B-2A, and F-22A, or the never built YF-23A and A-12A designs. As a result the tactical options available to Joint Strike Fighter users when confronted with penetrating modern Integrated Air Defence Systems (IADS) are mostly those necessary to ensure the survival of non-stealthy legacy aircraft types. The result of these limitations is that the operational economics of a fighter force using the Joint Strike Fighter will be much inferior to a force using a true all aspect stealth aircraft such as the F-22A Raptor. As with claims made for Joint Strike Fighter air combat capability, claims made for the Joint Strike Fighter concerning the penetration of IADS equipped with modern radars and SAMs are not analytically robust, and cannot be taken seriously. Moreover, it is clear that future Joint Strike Fighter users will pay a significant price penalty for a stealth capability unable to deliver much, if any, return on such investment. ; Published: 7th January 2009.


            малко за стелт и радари и ф-35, утре ще взема да отделя една тема за това
            „Аз, Драгомир, писах.
            Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

            Модератор на раздел "Военна Авиация"

            Comment


              #51
              То вече има някъде из раздела - по спомени, без да търся.

              Comment

              Working...
              X