Съобщение

Collapse
No announcement yet.

27 юли 1955г.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    27 юли 1955г.

    Четохте ли статията във вчерашния "Труд" - "27 юли 1955г. Наши изтребители сеят смърт над Петрич." ?
    SEMPER AGRESSUS

    #2
    Не? Аз тоя вестник го подминавам, а и всъщност може да се каже че не си и купувам, а пресата у нас и без друго е бая жълтичка
    Каква идиотия са изпраскали тоя път?
    Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
    Проект 22.06.1941 г.
    "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

    Comment


      #3
      Е, не е идиотия. Статята е посветена на инцидента от 27 юли 1955г., когато нашите изтребители МиГ - 15, базирани на летище Кумарица, свалят самолет на израелските авиолинии, нарушил въздушното пространство на България.През 1958г. България е осъдена от Международния съд в Хага да заплати обезщетение на роднините на жертвите съобр.клаузите на Варшавската конвенция. Преди години, в старото "Криле" имаше интересна статия на В.Меламед по този въпрос.
      SEMPER AGRESSUS

      Comment


        #4
        Ааа, ясно. Просто моите очаквания за материал в "Труд" са да е написан с фактологически грешки и невероятни журналистически интерпретации. Може и да са се променили де, вече колко време мина

        А за тоя случай съм чувал само, но без да съм попадал на сериозни факти (засега).
        Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
        Проект 22.06.1941 г.
        "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

        Comment


          #5
          Аз си пазя разни стари авио списания и вестници и намерих във в. "Аерофанатик" от 11 май 1992г. статия на Цветан Цеков за тази трагедия. За нещастие статията продължава в следващия брой, който го нямам. Все пак малко данни (не знам дали ще се повторям с "Труд", не съм че статията там).
          Самолета е Локхийд С-121 Констелейшън, разработен като военно-транспортен, впоследствие модифициран за пътнически за нуждите на разрастващия се авиотранспорт.
          Полета (рейс 402 на "Ел Ал" 26 юли 1955г.) е от Лондон за Тел Авив с междинни кацания в Париж, Виена и Истанбул. Полета закъснява 4 часа на Хийтроу заради технически проблем (трябвало е да излети в 16:00, излита в 20:00 гринуичко време). След кацанията в Париж и Виена на борда има 51 пасажери и 7 членния екипаж (нямало свободни места, макар че според данните пътническата версия побира 55 пътници). Поради голямото закъснение командир Стенли Хинкс (бивш военен пилот от Кралските ВВС, бивш личен пилот на Уинстън Чърчил) известява пътниците, че ще съкрати междинния престой в Истанбул. Няма пасажери за там, а горивото не създава проблеми. Новия курс е през Югославия и Гърция - Белград, Солун, Тел Авив.
          Дали командирът решава да мине "напряко" през България или е станала фатална грешка не е ясно. Самолета е засечен при Трън от пост на Въздушно наблюдение, осведомяване и свръзка (хората там разчитали само на ушите и очите си, все още нашето ПВО използвало такива методи). Констелейшъна прелита около 200км в наша територия над Станке Димитров (Дупница), Благоевград, посока Петрич.
          Вдигнати са два МиГ-15 от база Кумарица, пилотирани от капитан Борис Петров и старши-лейтенант Константин Санкийски. Изтребителите застигат пътническия самолет и пилотите започват процедура за привличане вниманието на пилотите от другия самолет (и аз не знам как се нарича тази процедура, включваща приближаване, може би някакви фигури със самолета, предупредителни изтрели и т.н.). Времето е било около 05:30, не искам да давам мнение за видимостта, защото нямам данни какво е била метеорологичната обстановка и на каква височина са летели. Отделен въпрос е каква е видимостта от кабината на пътническите и транспортни самолети. Констелейшъна наближава границата и от земята е дадена заповед "Ако самолетът напуска територията ни, не ви се подчинява и нямате време за нов заход - стреляйте!".
          По-късно се твърди, че стрелбата е изненадала екипажа. Изпратени са само 4 сигнала, те са SOS. Възможно е също да са били на автопилот.
          Самолета пада при възвишението Кожух. Аз самият съм от Петрич и мога да ви кажа, че от там до границата с Гърция по права линия са не повече от 15км.
          Това знам по случая, ще ми е интересно ако някой добави пповече, особено за разследването след катастрофата.
          “Никога не е имало война, която по-лесно би могла да бъде
          предотвратена от тази, която току-що бе доразрушила
          всичко, останало от света при предишната битка.”
          Сър Уинстън Чърчил
          март 1948г.

          Comment


            #6
            Аз самият съм от Петрич и мога да ви кажа, че от там до границата с Гърция по права линия са не повече от 15км.
            Петричани все пак трябва да са усетили нещо. То си е свален цял самолет.

            Comment


              #7
              Питал съм по-възрастни хора за този случай, но освен че е бил паднал самолет и че е имало много "милиция" никой нищо повече не може да каже. Все пак говорим за най-затегнатите години на режима. Но почти всички казват, че имало разпръснати части на голяма площ, което навежда на мисълта, че самолета (или част от него) се е разпаднал още във въздуха.
              “Никога не е имало война, която по-лесно би могла да бъде
              предотвратена от тази, която току-що бе доразрушила
              всичко, останало от света при предишната битка.”
              Сър Уинстън Чърчил
              март 1948г.

              Comment


                #8
                Ако България е била осъдена да плати обезщетение май няма да е било точно така. Ако самолета е напушил въздушното ни пространство и не се е подчинил на прихващачите може да бъде свален. Не може и произволно да си избере курса, защото има опасност да се сблъска с друг самолет. Може би по-скоро става дума за отклонение от курса и са се опитали да го прихванат.

                Comment


                  #9
                  Доколкото помня, пилота е бил британец, самолета израелски, а пътниците не знам. Не се е подчинил на сигналите. Чудя се как са ни осъдили, защото по всяка вероятност сме били в правото да го свалим.
                  Ще да е било съществено отклонението от курса.

                  Интересно, решението дали е на двамата пилоти или на командването?

                  Comment


                    #10
                    От написанато в статията става ясно, че на процеса в Хага, българската защита отстоява тезата, че инцидентът е станал преди приемането на България в ООН, поради което Съдът няма компетентността да радгледа правния спор. Съдът приема тезата, като е дал "възможност да се продължат преговорите с Езраел за доброволно уреждане на спора". България плаща обезщетение 480 000 долара ( по 8 292 долара на човек ) до края на 1964г. Претенциите са били за 3 800 000 долара.
                    SEMPER AGRESSUS

                    Comment


                      #11


                      ако ви е интересно де... Иван /Бориславов/ мисля че се изказа най обективно и той може да разкаже как са били нещата А току що ми намериха статията - помолих колеги ...и съм възмутен
                      Last edited by Han Solo; 06-10-2005, 01:09.
                      may the Force be with you

                      Comment


                        #12
                        Е, в България свободата на печата е конституционна закрепена. Ако някой се чувства засегнат има съответен начин да защити правата си.
                        В случая нещата са ясни - израелския самолет е нарушил въздушното ни пространство; не е реагирал на командите на изтребителите; нашите летци са получили заповед и са я изпълнили.
                        SEMPER AGRESSUS

                        Comment


                          #13
                          HELLCAT написа
                          Е, в България свободата на печата е конституционна закрепена. Ако някой се чувства засегнат има съответен начин да защити правата си.
                          В случая нещата са ясни - израелския самолет е нарушил въздушното ни пространство; не е реагирал на командите на изтребителите; нашите летци са получили заповед и са я изпълнили.
                          :tdown :tdown :tdown Бях настоятелно помолен от някой да си променя мнението, за дане бъде изтрито ,аз мнението не си променям и смятам че това което казах е вярно, но ще уважа искането
                          *****************
                          HELLCAT възмутен съм от някои аспекти на твоето изказване
                          Last edited by Han Solo; 08-10-2005, 02:01.
                          may the Force be with you

                          Comment


                            #14
                            Sorry,
                            Мнението ми бе повод разгорещените дискусии в "Криле" - колегите бяха настроени много агресивно към автора и изказванията им стигаха до крайности...Ако не ти харесва написаното от някого трябва ли да изразиш несъгласието си като го пребиеш ?! Къде е свободата на словото и на мисълта ? Докъде се простират техните граници ? Но това са проблеми, които можем да дискутираме на друго място.
                            Съжалявам,че си го приел лично...
                            SEMPER AGRESSUS

                            Comment


                              #15
                              HELLCAT написа
                              Sorry,
                              Мнението ми бе повод разгорещените дискусии в "Криле" - колегите бяха настроени много агресивно към автора .............
                              Не говорех за свободата на словото, за което аз също се боря, а за нихилизъма който видях в твоя постиг, а го приемам лично както би трябвало да го приема лично всеки доблестен българин с активна обществена позиция, нещо което очевидно не се споделя от някой скрит зад ника модератор.
                              Опетнява се публично името на България и двама достатъчно доблестни мъже... Случилото се там е трагедия както за пътниците така и за пилотите на изтребителите. Вече съм изразил своето мнение че вероятността за навигационна грешка не е голяма и по скоро ми се струва че е провокация която е целяла изпробване реакцията на системата, аналогията с корейските боинги се набива на очи - ветерани военни пилоти, свикнали на ориентация освен по уреди и по наземни ориентири /особено в случая/ груба навигационна грешка и отказ да се подчини на командите на изтребителите и опит да бяга
                              may the Force be with you

                              Comment

                              Working...
                              X