За съжеление не успях да отида на 25 август на рождения ден на Барев, защото не успях да се свържа с момчето, с което трябваше да ходя. Но ще го питам как е минало, ако е ходил и дали има снимки.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Снимки на нашите живи ОРЛИ!
Collapse
X
-
Значи вчера се прибирам в Добрич и какво да видя като минавах пред паметната плоча на Д. Списаревски, бюста липсваше, а плочата беше счупена. Такова варварство върху наша светиня направо не ми се вярваше. Такова нещо предполагам, че може да извърши само някой циганин или прост българин. Сега на 20 декември знам, че офицери от запаса поднасят венец на плочата мисля да отида и аз да поднеса едно цвете и от тях да разбера подробности. Даже утре ще мина да видя и един друг бюст на ген. Иван Колев да не би и нея да са я отмъкнали, те не са на далечно разстояние.Къде и да одиш, къде и да шеташ, не се срами, не се плаши българин да си.
Никой не е по-сляп от този, който не иска да вижда.
Войната е много сладко нещо за тези, които не са я виждали.
Comment
-
Такива говеда за съжаление има навсякъде. Без разлика в раса, разцветка или вероизповедание - който е гладен, няма да гледа историята на някакъв си генерал. Или който просто не му пука за генерала и иска да изкара някой лев от метала."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Ето какво е намерил Преслав от форума "Еър Груп 2000":
Открадната е паметната плоча на капитан Списаревски в Добрич
20 декември 2006 | 12:14 | Агенция "Фокус"
Добрич. В навечерието на 63-ата годишнина от гибелта на кап. Димитър Списаревски крадци са отмъкнали паметната плоча на героя в родния му Добрич, предаде радио “Фокус” - Варна. Вандалският акт е извършен тази нощ. Плочата беше поставена на сградата на Научно-техническите съюзи в центъра на града.
Днес се навършват 63 години от въздушния двубой, в който, защитавайки небето на София, Списаревски се врязва със самолета си във вражеска летателна машина. Обществеността в Добрич отдава днес почит на легендарния български летец.
Йорданка КАЛЧЕВА
Агенция "Фокус" припомня:
На 20 декември 1943 г. британската авиация бомбардира София. Ударът е в рамките на операция Point Blank. Царство България е подложено на масирани бомбени атаки от щабът на стратегическите ВВС на САЩ в Европа, който формира 15-а американска въздушна армия за бомбардировки на България, към която е предадена 205-а авиогрупа на британските ВВС.
Целта на операцията е чрез въздушен терор България да капитулира. На 6 ноември е бомбардиран Пловдив, на 14 и 24 ноември, 10 и 20 декември е бомбардирана София.
На 20 декември по обяд през 1943 г. студеното небе над София се превръща в огнена арена на тежка въздушна битка.
Към София са се насочили няколко вражески вълни от по 50 бомбардировача Б-24, Б-17 и повече от 100 изтребителя П-38. За защита на столицата излитат 36 Де-520 и 20 Ме-109 Густав-2.
Пилотите от 2-ри и 3-ти орляк на 6-ти изтребителен авиополк са готови с цената на живота си да отбият налитащите към София нападатели. В страховитата битка, която се разразява над притихналия град, най-неудържим е поручик Димитър Списаревски.
Димитър Списаревски е роден на 19 юли 1916 в гр. Добрич. От април 1938 г. до юли 1939 г. е на школа в гр. Кауфбойрен, близо до Аугсбург, следва авиационното училище за въздушна аеробика Шлайсхаим край Мюнхен и накрая в най-престижната школа за висш пилотаж в градчето Верньойхен край Берлин.
На приблизително 40-километра от София, поручик Списаревски пилотирайки своят Ме-109 засича група от 16 самолета, които летят на етажи, за да се прикриват добре един-друг по позната схема.
Около седемдесет отбранителни картечници на армадата стелят във всички посоки, а единичните български изтребители, които се насочват към нея, отскачат като опарени. Списаревски преценява, че за да бъде свален някой от бомбардировачите е необходимо да скъси разстоянието преди да стреля, около него българските изстребители се отдръпват, набират височина и отново атакуват... В този момент Списаревски забелязва, че един от бомбардировачите леко изостава. Измъква се ловко от двойка П-38 и веднага пикира към него. Посрещат го множеството отбранителни картечници на бомбардировача, Димитър Списаревски наближава бомбардировача на около стотина метра, чак тогава ускорява изтребителя в прицела и натиска спусъка...За части от секундата вижда как снарядите раздират обшивката на едрото тяло на бомбардировача и се прицелва в моторите на лявото крило. След като взривява двигателя Списаревски рязко свива и изправя напред самолета, попадайки сред бойния строй на останалите бомбардировачи. Два П-38 откриват стрелба по българския Ме-109, корпуса на самолета се разтриса от множество трасиращи снаряди, малко остава и българската “Стрела” ще пламне, след атаката над бомбардировача Б-17 амунициите на поручика са почти привършили няма достатъчно за да контраатакува англо-американските пилоти, тогава той взима неочаквано решение Списаревски прави таран над бомбардировач Б-24. Според думи на български пилоти оцелели от боя на 20 декември, Списаревски е забелязал бойни знаци върху вражеския самолет, които го определяли като командващ група.
Тялото на поручик Димитър Списаревски е било открито в землището на село Кощиново на 22 декември 1943 година и по-късно погребано, с военни почести, на връх Коледа в софийските централни гробища.
Роберт Реноар един от оцелелите във въздушния бой британски пилот, по чудо останал жив след "тарана" на българина споделя в лагера за военнопленници в град Шумен: “Ударът на вашите летци бе много лют...”Къде и да одиш, къде и да шеташ, не се срами, не се плаши българин да си.
Никой не е по-сляп от този, който не иска да вижда.
Войната е много сладко нещо за тези, които не са я виждали.
Comment
-
10.01.1944
Господа, прикачил съм снимка на 12.7 мм патрон. Историята му е:
Паднал е в снега на Люлин планина на 10 Януари 1944 година. Във въздуха се е водела битка между наши изтребители и двутели изтребители Лайтнинг Р 38. Изглежда картечницата е засекла, има подбитост на гилзата, и патронът е изхвърлен и слава богу не е ударил наш самолет. Означението му е R A 42, като означение е на 120 градуса по дъното на гилзата( ако не се вижда на снимката). Върхът на куршума е боядисан в черно, което означава че е бронебоен. Можеме ли да открем произхода му и ако е имало доклади след полета да открием пилота на самолета.
Comment
Comment