Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Съвременна бойна авиация

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #61
    Това "точно обратното" е съвсем същото, кало . Виж какво съм написал (основна роля, запазва "някаква способност" за изтребителна роля). Т.е. ако описва чрез "роли" ("изтребител", "прехващач", "бомбардировач", "ударен" (т.е. бомбардировач с разширени възможности - тази разлика, доколкото я има, постепенно ще се заличава с навлизането на все повече управляеми по един или друг начин боеприпаси В-З)) и т.н.), тогава това е тактически бомбардировач/ударен самолет с ограничени изтребителни възможности, т.е. каквото съм описал и аз. Впрочем, то е вярно поначало, т.е. и в "моя" период. И, да, по съществено е с какво реално се купува (екипира) дадена ескадрила и за какво се плаща да се обучават и тренират екипажите, отколкото принципните възможности на самата платформа (поради което сложих и пост #53).
    Т.е. ако разгледаме тактическите (фронтови мисля може да отпадне като дублиращо определение) роли В-3, то остават щурмови и бомбардировач (ударен). Колко са платформите във втората категория, които не са базирани на платформа с ограничени изтребителни възможности? Т.е. вероятно повечето са "изтребители-бомбардировачи", като не малко от изтребителите за завоюване на въздушно превъзходство имат принципна възможност да провеждат и ударни/бомбардировъчни мисии (която може да се реализира или не в дадени ВВС под формата на оборудвано / специализирано подразделение). Та затова ми се струва, че понятието изтребител-бомбардировач донякъде се размива, поне отнесено принципно към определена платформа. Може и да греша.

    Що се отнася до стратегическите бомбардировачи (не се сещам за стратегически изтребители в момента), то съществена е комбинацията от обсег, издръжливост, способност за преодоляване на съпротивата и ударни възможности, а не само един от тези параметри. Не всяка стратегическа роля предполага използване на атомно оръжие. В определени ситуации ролята на "стратегически бомбардировач" може да я изпълнява и ударна платформа, която е мислена като по-скоро тактическа (да речем, ударите на израелските ВВС по иракските ядрени съоръжения в началото на 80-те години). Т.е. зависи от стратегическата доктрина на държавата оператор (използването на атомно оръжие). Естествено, между големите атомни държави е ясно какво означава. С останалите е различно, а пред техните ВВС също могат да се поставят стратегически задачи .

    Comment


      #62
      Кухулин написа Виж мнение
      Лол, вие с моряка имате странни разбирания за формална логика

      Възможността за носене на ядрено оръжие е необходимо, но не е достатъчно условие, за да се брои един самолет за стратегически. Говорим за съвремието, естествено. При B-1 специално е премахната тази възможност, за да не се брои самолета за стратегически. Даже по новия договор е преманхата възможността да се възстанови горната възможност, каквото и да значи това
      Не е така, не видът на носеното оръжие, а видът на изпълняваните задачи - особено дистанциите за изпълнението им, определят това дали съответният бомбардировач е тактически, оперативно-тактически или стратегически. Възможността за носене на ядрено оръжие изобщо не е условие за това разделение. Доколкото Б-1Б е направен и има пълната възможност да осъществява удари в стратегическа дълбочина, то той (наред с Б-52, Б-2, Ту-95МС, Ту-160) е стратегически бомбардировач. Изобщо не виждам никакво място за спор по това.

      ПП - Премахната система за задействане на взривателите на ядрено оръжие може да се постави във всеки един момент. Така самолетът не се брои за " носител на стратегическо ядрено оръжие", което е много по-различно от стратегически бомбардировач.

      ПП2 - по-интересен от гледна точка на сласификацията е въпросът с Ту-22М3 - без щанга за дозареждане е оперативно-тактически, с нея - стратегически

      Comment


        #63
        кало написа Виж мнение
        Не е така, не видът на носеното оръжие, а видът на изпълняваните задачи - особено дистанциите за изпълнението им, определят това дали съответният бомбардировач е тактически, оперативно-тактически или стратегически.
        Окей, няма да споря за дефиниции.

        Comment


          #64
          Имах доста пътувания последната седмица и не съм влизал.

          Самолетите ги наредихме горе-долу, но как стои въпроса при хеликоптерите. Те (бойните) изобщо делят ли се по някакъв начин?

          Comment


            #65
            Ами и там има леки и тежки, особено при американските. Иначе бойните всички си се водят щурмови хеликоптери.
            This is my signature. There are many like it but this one is mine.

            Comment


              #66
              но как стои въпроса при хеликоптерите. Те (бойните) изобщо делят ли се по някакъв начин?
              При желание сигурно можеш да въведеш някакви разграничения, но не знам доколко те могат да се въздигнат в ранг на "категории", защото повече зависи от доктрините (разбиранията за това какво е нужно) на отделните държави. Да речем, нещо от типа на:

              - (чисто) щурмови (като тук вероятно може да се въведе някакво разделение поне по обучение и налично въоръжение между специализирани противотанкови и всички останали, може да се говори и за разделение между леки и тежки щурмови);

              - десантно-щурмови (май поне идеята за "въздушно БМП" си е чисто съветска, та не знам доколко има смисъл от такава категория);

              - транспортно-бойни (всички онези транспортни вертолети, които имат и бойни възможности);

              - леки разузнавателни;

              Comment


                #67
                Въздушно БМП в света има две Ми-24 и Ка-29 и не виждам много смисъл за отделна категория за две машини
                Кървава зора вестява страшен бой и кървав път, готови пак за нова слава Рилци в бой ще полeтят ! Пред стените Булаирски в неравна люта бран ние славно победихме в боя тебе, вража зган!Тежки гаубици тряскат крачи полкът Рилски твърд! Нас гранати хич не стряскат нас не плаши даже смърт.

                Comment


                  #68
                  И аз съм написал същото, т.е. не знам дали има смисъл от отделна категория, но пък Ми-24 е бая разпространен вертолет. Кой ги знае, може и в бъдеще да пробват нещо по тая концепция. А има разлики между чисто щурмови (ударен) вертолет и транспортно-щурмови като Ми-24, не върви да са в една категория. От друга страна, не върви нещо като Ми-24 да го сложиш в една категория с десантно-бойните, щото е по-брониран и много по-добре въоръжен от тях.
                  Въпросът може би е в това, че е остаряла концепция, в смисъл, че сега не се правят вертолети по нея (иначе в миналото има дота заигравки и дори донякъде покритие в стил "доста въоръжен" десантен вертолет).

                  Comment


                    #69
                    По форумите обичат да сравняват Ми-24 и Блекхоука въоръжен с минигън. Напълно неправилно според мен, но просто няма с какво друго да го сравнят.
                    This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                    Comment


                      #70
                      По форумите обичат да сравняват Ми-24 и Блекхоука въоръжен с минигън.
                      "Блекхоук"-а не следва ли по-скоро с нещо от типа на Ми-8/Ми-17 да го сравняват? Ако ще слагаме категории, това е по-скоро десантно-боен (транспортно-боен). Но на мен ми се струва, че въпросната концепция (десантно-ударен (боен)) се появява общо взето с първите вертолети, които се използват за директен боен десант и покрай това се сдобиват със средства за самозащита и поддръжка, т.е. още някъде от края на 50-те години поне. С концепцията за "въздушна кавалерия" (която си възлиза почти към ВСВ или малко след нея) се появява разделението на машини за десант с ограничена възможност да се защитават и да поддържат и чисто ударни (щурмови) за огнева поддръжка. Оттам-насетне вече е въпрос на развитие да се отделят едните от другите и конструктивно/концептуално, а не да ползват една и съща основа. Поне на мен така ми се вижда, но си признавам, че не съм се интересувал много от темата, та може и някъде нещо да пропускам.

                      Comment


                        #71
                        "Блекхоук"-а не следва ли по-скоро с нещо от типа на Ми-8/Ми-17 да го сравняват?
                        Според мен да. Иначе ИМО класификацията която си дал е добра за нуждите на темата. Само аз бих добавил че "- леки разузнавателни;" понякога са много сериозно въоръжени и в практиката често се използват за директна подръжка на пехотата, което ги прави нещо като леки щурмови хеликоптери(в зависимост от задачата). Примерно като AH-6 който го водят щурмови. Или OH-58 който си е разузнавателен но в Ирак му се налага и да трепе лошите и да евакуира ранени.

                        П.П: Морските и патрулните хеликоптери може би също заслужават отделен клас.
                        Last edited by Amazon; 07-09-2013, 19:35.
                        This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                        Comment


                          #72
                          Леки изтребители (основни)





                          Тежки изтребители (завоюване на въздушно превъзходство)



                          Многоцелеви изтребители

                          F-16 (block 30+), F/A-18 | MiG-29M/M2, Su-27CM+, Su-30MK+, Su-35 | Rafale | Eurofighter Typhoon |

                          Изтребители-бомбардировачи
                          F-15E, F/A-18E/F | Su-34 | Xian JH-7 |

                          Прехващачи
                          MiG-31 |

                          Палубни изтребители
                          F/A-18 | SU-33, МиГ-29К/KUB | AV-8B Harrier II Plus |

                          Щурмовици
                          A-10 Thunderbolt II | Su-25 |

                          Тактически бомбардировачи
                          Tu-22M3 | Xian H-6 |

                          Стратегически бомбардировачи
                          B-2, B-1B , B-52H | Tu-160, Tu-95MC |


                          Уточнение:
                          Попринцип всички изтребители от това поколение са замислени като многоцелеви и притежават това качество в различна степен, но в графата "многоцелеви" са изнесени тези, които са многофункционални според съвременните стандарти.
                          Last edited by Sharana; 09-09-2013, 19:14.

                          Comment


                            #73
                            Ще се опитам утре да изровя хеликоптерите, поне са доста по-малко от самолетите
                            Май не са много по-малко Виж само колко са на служба в САЩ:
                            http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...itary_aircraft

                            В Русия също на прима виста се сещам поне за 6-7 на активна служба.

                            Иначе обобщените данни с картинка които правиш са много хубави. Може би да слагаш и колко са на активна служба. В крайна сметка можеш да го превърнеш в много прилична статия за българската укипедия.
                            This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                            Comment


                              #74
                              За активните си мислех, но като се загледах няма много точни данни. Ако на някой му се занимава е добре дошъл

                              Иначе за хеликоптерите идеята ми беше да вкарам само бойните. Всякакви модификации на "Utility Helicopter" не мисля да включвам.

                              За америка май са AH-1 SuperCobra | AH-1Z и AH-64 Apache като щурмови (лек/тежък) и AH-6 Little Bird, OH-58 Kiowa като леки разузнавателени. Някой важен да изпуснах?

                              ПС: Някой да има идея защо не мога да си единтна първия пост в темата?
                              Last edited by Sharana; 09-09-2013, 19:15.

                              Comment


                                #75
                                Може би AH-1Z че гледам са планирани сериозни бройки(около 200).
                                This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                                Comment

                                Working...
                                X