Първа част.
Моля, отговаряйте на следващите въпроси поне с да , не или с не знам . Ако искате, може да развиете някакви свои идеи
1. Би ли представлявало интерес, за вас, в рамките на учебния процес, да изучавате ЗАДЪЛБОЧЕНО предмета ИСТОРИЯ - както в учебно, така и в извън учебно време?
2. Би ли било интересно, за вас, да изучавате задълбочено повече на брой предмети (ако - да, то - кои?) по подобен начин - в учебно и в извън учебно време?
3. Бихте ли се заели със задачата да напишете (индивидуално или в групи от по няколко ученика), в рамките на текущата учебна година (или в следваща учебна година), някакво свое изследване, което да ви бъде в помощ в самообучението по история? Да речем - изследване, касаещо краезнанието (изучаване на местните археологически обекти/находки; местната архитектура, местната журналистика; някакви елементи от културата и цивилизацията на Миналото във вашия край; Дарителството/ учебното дело/ архивното дело/ музейното дело в моя роден край - нещо такова). Имате право на научен ръководител на научното си изследване, както и на консултанти - измежду преподавателите си. Не го забравяйте!
4. Бихте ли ходили на консултации в извън учебно/извън работно време (междучасие, почивни дни, ваканции или през интернет - по електронната поща или през чата) при своя преподавател по история - във връзка с изучавания учебен материал или във връзка с личното/груповото си краеведско изследване?
5. Би ли ви заинтересувало ЗАДЪЛБОЧЕНОТО изучаване на някой аспект от историята? Например: История на войните, Внезапността и изненадата като стратегически и тактически елемент в историята на войните, Най - големите сражения в историята, Нощните сражения, История на отделните видове войски (пехота, конница, артилерия, разузнаване и контраразузнаване, военен и търговски флот, военновъздушни сили, танкови и бронирани войски и др.), 100-те най - влиятелни пълководци, Историята на жените, История на всекидневния живот, История на културите и цивилизациите, История на науките и на научните открития, История на корабостроителството, Социално - икономическа история, Демография, Историческа география, Историография, Методика на преподаването на историята, Дидактика на историята, Архивистика, Интердисциплинарни исторически изследвания, Археоастрономия или нещо друго (какво?!)
6. Бихте ли участвали в някакви изложби, свързани с историята, археологията, етнологията? (изложба на картини на историческа тематика, на предмети, събрани от ваши близки, приятели и познати )
7. Бихте ли се наели да запишете спомени на вашите баби и дядовци?
8. Бихте ли желали, в някои от часовете по най - нова история на света или на България, или в извън учебно време, да се срещнете с живи свидетели на миналото (ветерани от войните, примерно)?
9. Бихте ли започнали да водите свой личен дневник?
Втора част.
Тук вече е желателно, да не кажа задължително, да бъдете доста по - изчерпателни в изказванията си.
10. Имате ли желание, във връзка с обучението ви по история (и други предмети), да посещавате (организирано): музеи; художествени галерии; архиви; природни, археологически и исторически забележителности и паметници; астрономически обсерватории? У нас и в чужбина
11. Би ли представлявало интерес, за вас, задълбочаването на интердисциплинарните и междупредметните връзки в училище? (Става дума за това, че всяка наука има малко или повече общо с историята. Интердисциплинарна връзка е, примерно, по история да учите за древна Гърция; по литература - старогръцка литература; по география - Гърция; по музика - гръцката народна музика; по рисуване да рисувате моменти или дерои от гръцката история, литература, митология; по философия - философията на древна Гърция. По този начин, добивате ЦЯЛОСТНА, а не фрагментарна представа за света около вас.)
12. Бихте ли желали да изучавате частично (в отделните часове за упражнения и за преговор) някои предмети - история (също така - география, физика, химия, биология, западноевропейска или риска литература или друг учебен предмет) на чужд език, с допълнителен учебник, написан на чуждия език (френски, английски, немски, италиански, испански, руски)? Конкретно за историята, става дума за изучаване на историческата терминология, освен на български, и на чуждия език (преподавал съм я на френски); на исторически извори; на стратегеми (история на сраженията); на хистограми (диаграмите, които виждате, след като сте играли на Аге оф Емпирес ); на диаграми, на таблици; на исторически географски карти (историческа география)
13. Искате ли вашият учител по история, след всеки план на урока, да ви дава някои интернет страници, свързани с изучавания материал?
14. Как си представяте едно виртуално училище? Една виртуална класна стая? Един виртуален кабинет по история? Бихте ли изучавали историята допълнително, с помощта на Интернет? Бихте ли гледали мултимедийни компакт-дискове (за битките в историята, за древна Гърция, за древен Египет, за древен Рим, за музеите по света, различни енциклопедии ) в часовете по информатика или в близкия Интернет клуб? Бихте ли участвали в дискусионни форуми по история?
15. Ако бяхте на мястото на своя учител по история, какво бихте направили вие: за по - интересното и по - вълнуващо протичане на часовете по история в училище; за повишаване на интереса на учениците към предмета история, към конкретния учебен материал, към конкретна урочна единица (отделен урок)?
16. В обучението ви по чужд език, бихте ли желали да си създадете кореспонденти (по пощата, по електронната поща, по чата) от съответната държава, с чиято помощ да практикувате този език? Бихте ли отишли организирано (целия клас), на обменни начала, на гости за пролетната ваканция (за 14 дни) на своите кореспонденти, на своите виртуални приятели; да живеете в дома им, заедно със семейството им? Съгласни ли сте - после - те да ви гостуват тук?
17. Бихте ли участвали в създаването/исдаването на училищен вестник - на вашето собствено училище? Или - на вестник на всички начални/средни/основни училища (зависи какво е вашето) във вашия град/вашата област? Или - в цялата страна? Става дума за вестник, в който да пишат ученици, учители, родители. Вестник, който да излиза всеки понеделник или всеки петък, или два пъти месечно. По този начин, ще се получи нещо като място за изява или форум за дискусии на ученици, родители, учители; те ще могат да се опознаят взаимно, да се запознаят с проблемите на Другия (Вижте темите за Другия в часовете по история и Историкът и другите !) Какво бихте искали да четете в този вестник? Какво бихте писали в него? Можете ли да кажете каква е поносимата му цена; все пак, няма да е безплатен, нали Ако е училищен вестник, може част от парите от продажбите му да се влагат в ремонт на училището, в закупуване на учебници и тетрадки за социално слаби деца, в създаване на удобства за децата - инвалиди, в реклама на училището, в екскурзии, в летни лагери за децата
Трета част.
Последни въпроси: най - трудните от всички, зададени дотук
18. Смятате ли, след като завършите средното си образование, да продължите да изучавате историята в университета, записвайки се за студенти по история, археология, балканистика или етнология?
19. Мислите ли, че, един ден, може да станете учители по история? (Е, може и по друго ) И, като такива, да работите ЗАЕДНО с предишните си учители? И да тормозите следващите поколения ученици?
20. Пропуснах ли да ви задам някой въпрос? Ако мислите, че съм пропуснал да ви попитам нещо, моля, задайте сами този въпрос (или тези въпроси) и им отговорете!
(source encoding : WINDOWS-1251)
Моля, отговаряйте на следващите въпроси поне с да , не или с не знам . Ако искате, може да развиете някакви свои идеи
1. Би ли представлявало интерес, за вас, в рамките на учебния процес, да изучавате ЗАДЪЛБОЧЕНО предмета ИСТОРИЯ - както в учебно, така и в извън учебно време?
2. Би ли било интересно, за вас, да изучавате задълбочено повече на брой предмети (ако - да, то - кои?) по подобен начин - в учебно и в извън учебно време?
3. Бихте ли се заели със задачата да напишете (индивидуално или в групи от по няколко ученика), в рамките на текущата учебна година (или в следваща учебна година), някакво свое изследване, което да ви бъде в помощ в самообучението по история? Да речем - изследване, касаещо краезнанието (изучаване на местните археологически обекти/находки; местната архитектура, местната журналистика; някакви елементи от културата и цивилизацията на Миналото във вашия край; Дарителството/ учебното дело/ архивното дело/ музейното дело в моя роден край - нещо такова). Имате право на научен ръководител на научното си изследване, както и на консултанти - измежду преподавателите си. Не го забравяйте!
4. Бихте ли ходили на консултации в извън учебно/извън работно време (междучасие, почивни дни, ваканции или през интернет - по електронната поща или през чата) при своя преподавател по история - във връзка с изучавания учебен материал или във връзка с личното/груповото си краеведско изследване?
5. Би ли ви заинтересувало ЗАДЪЛБОЧЕНОТО изучаване на някой аспект от историята? Например: История на войните, Внезапността и изненадата като стратегически и тактически елемент в историята на войните, Най - големите сражения в историята, Нощните сражения, История на отделните видове войски (пехота, конница, артилерия, разузнаване и контраразузнаване, военен и търговски флот, военновъздушни сили, танкови и бронирани войски и др.), 100-те най - влиятелни пълководци, Историята на жените, История на всекидневния живот, История на културите и цивилизациите, История на науките и на научните открития, История на корабостроителството, Социално - икономическа история, Демография, Историческа география, Историография, Методика на преподаването на историята, Дидактика на историята, Архивистика, Интердисциплинарни исторически изследвания, Археоастрономия или нещо друго (какво?!)
6. Бихте ли участвали в някакви изложби, свързани с историята, археологията, етнологията? (изложба на картини на историческа тематика, на предмети, събрани от ваши близки, приятели и познати )
7. Бихте ли се наели да запишете спомени на вашите баби и дядовци?
8. Бихте ли желали, в някои от часовете по най - нова история на света или на България, или в извън учебно време, да се срещнете с живи свидетели на миналото (ветерани от войните, примерно)?
9. Бихте ли започнали да водите свой личен дневник?
Втора част.
Тук вече е желателно, да не кажа задължително, да бъдете доста по - изчерпателни в изказванията си.
10. Имате ли желание, във връзка с обучението ви по история (и други предмети), да посещавате (организирано): музеи; художествени галерии; архиви; природни, археологически и исторически забележителности и паметници; астрономически обсерватории? У нас и в чужбина
11. Би ли представлявало интерес, за вас, задълбочаването на интердисциплинарните и междупредметните връзки в училище? (Става дума за това, че всяка наука има малко или повече общо с историята. Интердисциплинарна връзка е, примерно, по история да учите за древна Гърция; по литература - старогръцка литература; по география - Гърция; по музика - гръцката народна музика; по рисуване да рисувате моменти или дерои от гръцката история, литература, митология; по философия - философията на древна Гърция. По този начин, добивате ЦЯЛОСТНА, а не фрагментарна представа за света около вас.)
12. Бихте ли желали да изучавате частично (в отделните часове за упражнения и за преговор) някои предмети - история (също така - география, физика, химия, биология, западноевропейска или риска литература или друг учебен предмет) на чужд език, с допълнителен учебник, написан на чуждия език (френски, английски, немски, италиански, испански, руски)? Конкретно за историята, става дума за изучаване на историческата терминология, освен на български, и на чуждия език (преподавал съм я на френски); на исторически извори; на стратегеми (история на сраженията); на хистограми (диаграмите, които виждате, след като сте играли на Аге оф Емпирес ); на диаграми, на таблици; на исторически географски карти (историческа география)
13. Искате ли вашият учител по история, след всеки план на урока, да ви дава някои интернет страници, свързани с изучавания материал?
14. Как си представяте едно виртуално училище? Една виртуална класна стая? Един виртуален кабинет по история? Бихте ли изучавали историята допълнително, с помощта на Интернет? Бихте ли гледали мултимедийни компакт-дискове (за битките в историята, за древна Гърция, за древен Египет, за древен Рим, за музеите по света, различни енциклопедии ) в часовете по информатика или в близкия Интернет клуб? Бихте ли участвали в дискусионни форуми по история?
15. Ако бяхте на мястото на своя учител по история, какво бихте направили вие: за по - интересното и по - вълнуващо протичане на часовете по история в училище; за повишаване на интереса на учениците към предмета история, към конкретния учебен материал, към конкретна урочна единица (отделен урок)?
16. В обучението ви по чужд език, бихте ли желали да си създадете кореспонденти (по пощата, по електронната поща, по чата) от съответната държава, с чиято помощ да практикувате този език? Бихте ли отишли организирано (целия клас), на обменни начала, на гости за пролетната ваканция (за 14 дни) на своите кореспонденти, на своите виртуални приятели; да живеете в дома им, заедно със семейството им? Съгласни ли сте - после - те да ви гостуват тук?
17. Бихте ли участвали в създаването/исдаването на училищен вестник - на вашето собствено училище? Или - на вестник на всички начални/средни/основни училища (зависи какво е вашето) във вашия град/вашата област? Или - в цялата страна? Става дума за вестник, в който да пишат ученици, учители, родители. Вестник, който да излиза всеки понеделник или всеки петък, или два пъти месечно. По този начин, ще се получи нещо като място за изява или форум за дискусии на ученици, родители, учители; те ще могат да се опознаят взаимно, да се запознаят с проблемите на Другия (Вижте темите за Другия в часовете по история и Историкът и другите !) Какво бихте искали да четете в този вестник? Какво бихте писали в него? Можете ли да кажете каква е поносимата му цена; все пак, няма да е безплатен, нали Ако е училищен вестник, може част от парите от продажбите му да се влагат в ремонт на училището, в закупуване на учебници и тетрадки за социално слаби деца, в създаване на удобства за децата - инвалиди, в реклама на училището, в екскурзии, в летни лагери за децата
Трета част.
Последни въпроси: най - трудните от всички, зададени дотук
18. Смятате ли, след като завършите средното си образование, да продължите да изучавате историята в университета, записвайки се за студенти по история, археология, балканистика или етнология?
19. Мислите ли, че, един ден, може да станете учители по история? (Е, може и по друго ) И, като такива, да работите ЗАЕДНО с предишните си учители? И да тормозите следващите поколения ученици?
20. Пропуснах ли да ви задам някой въпрос? Ако мислите, че съм пропуснал да ви попитам нещо, моля, задайте сами този въпрос (или тези въпроси) и им отговорете!
(source encoding : WINDOWS-1251)
Comment