Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Простонародно християнство

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Простонародно християнство

    В един исторически извор на английски пътешественик от 17 век четох нещо,което ме впечетли:как при строежа на сграда свещеникът благославя работниците и тяхната работа,а те след това колят петел или овца и обливат първия камък за привличане на добра съдба към къщата...
    Та какво точно представлява простонародното християнство?
    ,,...Във всяка жена има по една императрица-диктаторка"
    :imprulz:

    #2
    Imperatrica написа
    В един исторически извор на английски пътешественик от 17 век четох нещо,което ме впечетли:как при строежа на сграда свещеникът благославя работниците и тяхната работа,а те след това колят петел или овца и облиеат първия камък за привличане на добра сътба към къщата...
    Та какво точно представлява простонародното християнство?
    Обикновено е смесица от християнски и езически вярвания. Приоритет на простолюдието на безкнижните и малограмотните покръстени народи.

    ПП: И днес се практикува .
    A strong toun Rodez hit is,
    The Castell is strong and fair I wis...


    блог за средновековна балканска история

    Comment


      #3
      Guy de Mont Ferrand написа
      Обикновено е смесица от християнски и езически вярвания. Приоритет на простолюдието на безкнижните и малограмотните покръстени народи.

      ПП: И днес се практикува .
      Май,май днес всички сме простонародни християни,защото всеки втори,трети прави/ разваля магии(езически вярвания) :lol: и същевременно празнуваме Великден :o
      ,,...Във всяка жена има по една императрица-диктаторка"
      :imprulz:

      Comment


        #4
        Аналогиите със съвремеността са неуместни.

        Comment


          #5
          kocetu написа
          Аналогиите със съвремеността са неуместни.
          Е разбира се,че е така просто се пошегувах
          ,,...Във всяка жена има по една императрица-диктаторка"
          :imprulz:

          Comment


            #6
            Не мисля, че са толкова неуместни, Коце. То по принцип самото християнство е сколонно да према всякакви езически ритуали и вярвания като свои, къде с цел по-бързо усвояване на нови вярващи, къде по други причини. Нещата не са се променили много и днес, макар и самата религия е загубила предишното си влияние над обществото /в развитите страни/ , тя продължава да съжителства с почти същите стари суеверия и вярвания. Дори в много по-голяма степен.
            Quae fuerant vitia, mores sunt.

            Comment


              #7
              Доста ме притеснява странната зависимост между цивилизоваността на едно общество в наши дни и все повече ширещото се суеверие. Ползваш си mp3 плейъра и DVD-то, като същевременно вярваш в бяла и черна магия, чукаш на дърво и разчиташ на хомеопатията да ти помогне, ако си настинал.
              sigpic

              Comment


                #8
                Окултизмът от времето на Аполоний Тиански и Корнелий Агрипа няма вече нищо общо със съвременни автори и практици като Кристофър Хаят, Лон Майло Дюкет или пък Питър Карол. За разлика от догматичните разбирания на християнството, езотеризмът се нагажда към духа на своето време.
                Comment is free, but facts are sacred.

                Comment


                  #9
                  Юлиан Август написа
                  Не мисля, че са толкова неуместни, Коце. То по принцип самото християнство е сколонно да према всякакви езически ритуали и вярвания като свои, къде с цел по-бързо усвояване на нови вярващи, къде по други причини. Нещата не са се променили много и днес, макар и самата религия е загубила предишното си влияние над обществото /в развитите страни/ , тя продължава да съжителства с почти същите стари суеверия и вярвания. Дори в много по-голяма степен.
                  Хм, няма как да се впише определението "простонародно" в наши дни. Особено що се касае до страните, където то е ( или е било ) официална религия. Май става дума за леко разминаване. Като цяло мнението ми що е простонародно християнство съвпада с това на Ги.

                  Обикновено е смесица от християнски и езически вярвания. Приоритет на простолюдието на безкнижните и малограмотните новопокръстени ( курсивът мой ) народи .
                  Тук става дума за онзи момент след покръстването на народите, когато те не познават новата вяра. Тя пък малко или много също се опира на стари вярвания, суеверия дори и т.н. Тоест имаме едно слабо познаване на самото християнство и оттам доста елементарен начин на възприемане. С течение на времето обаче започва нещо като ограмотяване що се отнася поне до основните положения, което променя и отношението на вярващите към самата вяра. Това не означава непременно отмиране да старите обичаи, те продължават да битуват под някаква форма, но вече са с по-малко значение. В днешно време е по-коректно да се каже, че се наблюдавя не простонародно християнство, а елементарно отношение на вярващите към вярата си. Всичко започва да се свежда само до ритуално-празничната страна, което не е проблем да християнството. Колкото до тези, които ходят при врачки, вярват в магии, гадания ( май има и такова предаване чак :wo-oh: ), то това може да бъде показателно докъде сме я докарали...

                  Comment


                    #10
                    Доста ме притеснява странната зависимост между цивилизоваността на едно общество в наши дни и все повече ширещото се суеверие. Ползваш си mp3 плейъра и DVD-то, като същевременно вярваш в бяла и черна магия, чукаш на дърво и разчиташ на хомеопатията да ти помогне, ако си настинал.
                    Извинявам се, ама дали цивилизовани са тези, които ползват mp3 плеиър и DVD, или тези, които ги измислят?
                    Колко е разпространено суеверието в силиконовата долина?

                    Мp3 плеиър и DVDмогат да ползват и религиозните фанатици, за да слушат проповеди. Те освен това ползват и високи технологии в бомбите.
                    Изглежда, че суеверието е поизмито на път през Атлантика на запад (не и в Южна Америка).

                    Comment


                      #11
                      всеки втори,трети прави/ разваля магии(езически вярвания) и същевременно празнуваме Великден
                      Ами то и самият Великден има доста езически елементи в себе си. През втори век например в Европа е бил много популярен пролетен фестивал в прослава на доста буйна саксонска богиня на име Остара (Eastre). Именно нейното име е корена на съвременното наименование на Великден(на английски Easter). Освен това свещено животно на въпросната саксонска, езическа богиня е бил заекът - ерго великденските зайчета на Запад(Easter Bunny)

                      С уважение,
                      "Никой народ не е бил победен в собствените си учебници" - Will Durant - американски историк и философ

                      Comment


                        #12
                        Хм, няма как да се впише определението "простонародно" в наши дни. Особено що се касае до страните, където то е ( или е било ) официална религия.
                        Ако заместим "простонародно" с "общоразпространено", "масово", "комерсиално" мисля, че няма да има проблем. Тенденцията е същата.

                        Тоест имаме едно слабо познаване на самото християнство и оттам доста елементарен начин на възприемане.
                        Което не се е променило и до днес. Причините са разнопосочни, но главно се състоят в сложността на самите теологични принципи и постулати, неприложимостта им на практика и силните позиции на старите суеверия, които най-вероятно имат много по-стар произход и стаж сред населението. Говорим разбира се, за масата вярващи, отново. "Елементарното отношение" към вярата съставлява и е съставлявала винаги по-големия процент, тъй като само бегъл прочит на един католически Катехезис или специализирана литература показва колко сложна материя е "чистото" християнство- никак не съм убеден, че то е достъпно за масите в този му вид. Съответно "дупките" в познанието на самата вяра, който се обуславят от сложността и несъвършенствата и, се запълват от добре познатото старо- т.е. суеверия и простонародни обяснения на отделните казуси. Това омесване надскача и масата слабопросветени вярващи. Например демонологията се издига почти в ранга на отделна богословска наука по времето на Късното средновековие, Ренесанса и Контрареформацията. Макар тя да се занимава изцяло с нехристиянски стари поверия и традиционни образи от фолклора, пълни времето и умовете на изтъкнати теолози. А по това време не можем да говорим за "новопокръстени" общности.

                        Колко е разпространено суеверието в силиконовата долина?
                        Едва ли повече или по-малко, от колкото в София А със сигурност по-малко, от колкото в Япония- там то се радва на небивала почит, може би защото е още по-тясно свързано с традицията.
                        Quae fuerant vitia, mores sunt.

                        Comment


                          #13
                          Аз мисля,че в съвремието се извършва процес на отхвърляне на религията.Като явен противник на вярата аз поразпитвам кой вярва и кой не
                          и се оказва ,че има доста атеисти :tup:

                          А великден - някой като празнува великден да се сеща за Господ( :tdown ) и да отдава почит на духа му?Е поне аз не го правя и за мен самия Великден не е свързан с религията , а е 1 повод да си изкарам 3 дена ваканция навън с приятели.А чукането с яйца си е горе долу интересно занимание.
                          Не на религията

                          Comment


                            #14
                            Което не се е променило и до днес. Причините са разнопосочни, но главно се състоят в сложността на самите теологични принципи и постулати, неприложимостта им на практика и силните позиции на старите суеверия, които най-вероятно имат много по-стар произход и стаж сред населението. Говорим разбира се, за масата вярващи, отново. "Елементарното отношение" към вярата съставлява и е съставлявала винаги по-големия процент, тъй като само бегъл прочит на един католически Катехезис или специализирана литература показва колко сложна материя е "чистото" християнство- никак не съм убеден, че то е достъпно за масите в този му вид.
                            Да разделим причините за небрежността на две: обективни и субективни, като по мои наблюдения те периодино се сменят:
                            1. Обективни - към тях бих включил всички "препятствия" за искащия да знае за вярата си мирянин. Простичък пример - западноевропееца от 8в. например има ли къде да изучава основните постулати. Да не говорим, че Библията е преведена от латински много по-късно. Ами българинът по време на османското владичество, слушащ гръцка реч в храмовете? Така че по някой път и самата среда възпрепятства за вдигане на нивото.
                            2. Субективни - те са по-важните по моему. Защо след като 21в. предлага толкова възможности, констатираме, че пак се знае малко? Предполага се, че с развитието на цивилизацията ( каквото и да значи тая дума ) суеверията би трябвало окончателно да изчезнат. А се получава точно обратното. Врачки и гадатели на всяка крачка, заешки опашки, петък 13-ти...Сега има възможност, но пък няма желаещи. Ако някой е обвинявал духовенството, че в миналото то е имало интерес ( с користна цел ) да държи масата неграмотна и така да я управлява по-лесно, днес такива обвинения са абсурдни.

                            Съответно "дупките" в познанието на самата вяра, който се обуславят от сложността и несъвършенствата и, се запълват от добре познатото старо- т.е. суеверия и простонародни обяснения на отделните казуси
                            Така, според мен пък тези празнини не са дело на "несъвършенствата" ( можеш ли да ми посочиш явно такова? ), а възникват от незнание. Ето формулата- Узнай, за да поверваш, а като повярваш, ще искаш и ще знаеш за вярата си. Плюс това, по природа човек е свикнал да търси най-малкото съпротивление и когато няма решение, се опира на най-лесното, на познатото. Важно е, че суеверията в днешно време се появяват не заради вярата, а заради "некоректното" отношение на човека към нея.

                            Comment


                              #15
                              Според мен пък всеки човек е и малко вярващ, и малко атеист. Просто човешката природа е двойствена

                              Иначе простонародното християнство е просто един рефлекс срещу робството и срещу ислямизацията. В случая няма значение дали християнството е истинско, защото функцията му е била само да съхрани българската идентичност в духовен, културен и етнически аспект. Днес това не е толкова наложително и е нормално религиозността на хората да се сведе до минимум. Но все още битуват доста езически и еретични обичаи в съвременната християнска традиция по целия свят.

                              Comment

                              Working...
                              X