Интересно ми е колко кръгчета на място трябва да направи тази дискусия, за да спре да се повтаря. Вероятно няма ограничение и си обикаля в един омагьосан кръг. Уж в един момент се постигна някакво разбиране (не, не съгласие) на различните позиции, но бе достатъчна една искрица и всеки пак зае стартовото си място, хванал се здраво за неразбирането и неприемането си (май трябваше да ги напиша с главни букви, за да имам нещо общо с дискусията).
Тъй като все пак към мен бе отправена реплика, ще си позволя съвсем кратък отговор - идеята за бог (както посочи и кало в едно по-ранно мнение) почива на нуждата света да бъде обяснен, така че в него да се открива смисъл и ред. И тази идея няма как да изчезне, без и тази нужда да си отиде заедно с нея, последното обаче не е вероятно, така че абстрактната "нужда от божествено" ще си остане и ще, а следователно ще продължава да поражда най-различни реални проявления в нашия, човешки свят.
Подреденият свят, светът, в който има смисъл, изискват някой или по-скоро нещо, което е създало света като такъв (подреден и разбираем). Общо взето това е причината Гьодел (поне според мен, да уточня) да реши, че неизбежно трябва да има бог (макар и в доста по-различна версия от тази на религиите, защото не става въпрос за бог, на когото можеш да се молиш, към когото да отправяш надеждите си, а по-скоро за условието, което гарантира разбираемостта на света и съответствието между абстрактните конструкции и реалността).
Между другото, Хана отбеляза нещо съществено за тази дискусия. Ако обмислим проблема рационално, то въпросът за съществуването на Бог занимава съзнанието само на атеистите или колебаещите се. За вярващите този въпрос не би трябвало да съществува, особено в тази рационална негова форма.
Тъй като все пак към мен бе отправена реплика, ще си позволя съвсем кратък отговор - идеята за бог (както посочи и кало в едно по-ранно мнение) почива на нуждата света да бъде обяснен, така че в него да се открива смисъл и ред. И тази идея няма как да изчезне, без и тази нужда да си отиде заедно с нея, последното обаче не е вероятно, така че абстрактната "нужда от божествено" ще си остане и ще, а следователно ще продължава да поражда най-различни реални проявления в нашия, човешки свят.
Подреденият свят, светът, в който има смисъл, изискват някой или по-скоро нещо, което е създало света като такъв (подреден и разбираем). Общо взето това е причината Гьодел (поне според мен, да уточня) да реши, че неизбежно трябва да има бог (макар и в доста по-различна версия от тази на религиите, защото не става въпрос за бог, на когото можеш да се молиш, към когото да отправяш надеждите си, а по-скоро за условието, което гарантира разбираемостта на света и съответствието между абстрактните конструкции и реалността).
Между другото, Хана отбеляза нещо съществено за тази дискусия. Ако обмислим проблема рационално, то въпросът за съществуването на Бог занимава съзнанието само на атеистите или колебаещите се. За вярващите този въпрос не би трябвало да съществува, особено в тази рационална негова форма.
Comment