Но след като Бог е необяснимо и необхватно понятие, както вече се съгласихме, не можем да сме сигурни и в липсата му.
Подобно обяснение е типично религиозно, макар и не строго догматично. За един атеист обаче то не представлява нищо по-различно от дефинициите на Библията или Корана, т.е. тъй като самото понятие "бог", "богове" е измислица, то само е абстрактизирано с още една степен по-високо. За атеизма определението за съществуването на бог, колкото и да е абстрактно, е несъвместимо. Обратно- за вярващия боговете наистина са непознаваеми в същността им, но непознаваеми по един строго определен начин, по силата на конкретните догми, в които вярват. Не мога да приема също, че религиите опростяват идеята за божество, тъй като именно те формират първичните и опосредстваните граници в представата на индивида за самото понятие на такова нещо. Например горната идея , че "бог е непознаваем обективно" е дотолкова инспирирана от Библията и четирите Евангелия, че един амазонски дивак, древен грък, египтянин или римлянин, африкански бушмен и пр. хора, които не са и чували за тях, не биха разбрали нищо от нея. Тази идея не би имала нищо общо с техните антропоморфни или анималистични представи за божествата и те не разбрали какво има предвид човекът насреща им.
В сблъсък между вяра и атеизъм средно положение не може да има- всеки избира пътя, който му носи по-голяма удовлетворение, поне така би следвало да става в "нашия", демократичния свят. Разбира се, чистите атеисти едва ли са повече от съвестните християни, праведните будисти или стриктните мюсюлмани, но явно природата на човека трудно понася всякакви граници, особено пък и на съзнанието
Comment