Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Любопитно

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Гиго написа Виж мнение
    Само на равнинен терен, защото гумата не би имала добро сцепление с настилката при стръмен наклон ли?
    На графиката в статията са показани едни големи плочи. Трудно ще се напаснат по планински път, остри завои, лоша основа и т.н.
    This is my signature. There are many like it but this one is mine.

    Comment


      Фугите са голям проблем.
      Ако плочите са малки, тогава имаме по-малко натоварване на уплътненията във фугите, но те ще са много и ще вдигат цената на пътя. Ако площите са големи, то тогава ще имаме по-голямо натоварване във връзките, съответно по-честото им обслужване, свързано отново с пари
      Другото което е интересно - как се сменя повърхностното покритие при износване? При стандартният асфалт, се сменя само той. При плочите ще сменят цялата плоча ли? А кабелите и тръбите в колекторите?
      Не съм много сигурен до колко е осъществимо това и колко е рентабилно
      Сънят е слаб заместител на кофеина!

      Comment


        ValBo написа Виж мнение
        Другото което е интересно - как се сменя повърхностното покритие при износване? При стандартният асфалт, се сменя само той. При плочите ще сменят цялата плоча ли? А кабелите и тръбите в колекторите?
        Ами точно това е идеята - при счупване или просто напукване, ще се сменя цялата плоча. Казват, че ще става в пъти по-бързо отколкото е сега при кърпенето на асфалта. Предполагам, че счупената плоча ще може да се рециклира и материалът да се използва и в бъдеще.

        А това за тръбите наистина е проблем и даже е споменат в статията. На мен ми хрумва една идея, но не знам доколко е изпълнима. Примерно ако една плоча се състои от две части, вместо да е един цял блок. Долната част се слага на земята, тръбите минават над нея, а над тях се слага горната част, която се закрепва по някакъв начин за долната. Пак се получава това кухо пространство, както е на картинката от статията, но ще е много по-лесно да се сменя сегмента, тъй като ако се счупи горната част, просто ще може да се махне само тя и да се замени с нова като по този начин тръбите не биха пречили.

        Amazon, прав си, не се замислих как ще могат сегментите да се напаснат на пътя. Предполагам, че решение на този проблем вероятно може да бъде измислен за в бъдеще. Примерно ако се изчисли наклона на пътя или ъгъла на завоя, в завода ще могат да изработят тази част според мерките.

        Като цяло е много интересна концепция и ще видим как ще се развие в следващите 3 години, когато се очаква да построят такъв път. Дано експеримента да е успешен.

        Comment


          Не са ми много ясни спомените, но по-рано (през ВСВ със сигурност са ползвани от поне две държави) е използвана подобна концепция, но базирана на друг материал (метални сплави, мисля че основно на база стомана), като идеята е бързо създаване на общо взето "временни" (някои се оказват доста трайни) пътища там, където няма никаква инфраструктура. Отново става въпрос за плоскости, които се напасват. Използвано е както за пътища, така и за настилка на летища (полеви). Вероятно използването на пластмаса би направило цялата работа по-евтина, по-лесна и донякъде по-издръжлива (поне на въздействието на "елементите", тъй да се рече). Новото тук е ако се ползва за настилане на постоянни пътища. От друга страна, подобен род настилка - вярно, с други материали (камък, бетон и прочее) е използвана от много време. Предполагам, че не е особен проблем да се създадат полимери с нужните качества най-малкото за да наподобяват тези древни техники, нали?

          Comment


            за летища още си се ползва, но това е силно временно съоръжение, и при това военно, там цените се гледат на друго място в достойнствата....

            Comment


              Не ми се мисли къде отива екологията, ако се правят пластмасови пътища. За колко века се разгражда това нещо? При условие, че го правят специално да не се разгражда. Докато нормалният път е общо взето пясък, камъни и катран.
              Нещо ми убягва смисълът от такова нещо. Какво става, като се размести основата, всеки може да види по българските тротоари (плочките). Докато асфалтовият път е гъвкав в някаква степен, както посочва Валбо.
              "No beast so fierce but knows some touch of pity."
              "But I know none, and therefore am no beast."

              (Richard III - William Shakespeare)

              Comment


                ДА, за екологичната страна на нещата - кофти. Но идеята ми е, че подобен тип настилка не е нищо ново, нов е материалът. Да речем, по улиците на нашите градове все още могат да се намерят улици, покрити с павета (а в по-древни времена често са ползвани каменни плочи), отново имаме елемент на "напасване" и фуги (обикновено там се използва някакъв насипен материал). Това ми изглежда сходна идея, но с различен материал. Какво ще е предимството на пластмасата в случая (освен цената може би), не знам. Може би става въпрос за някакъв специфичен тип пластмаса.
                Но сте прави, че не е много ясно предимството (освен цена? Нямам идея каква е цената на асфалта). Мога да видя някакво предимство при подобни бързи временни пътища (като споменатия военен вариант), но това е много специфично.

                Comment


                  Гиго написа Виж мнение
                  как ще могат сегментите да се напаснат на пътя.
                  При ж.п. транспорта, където се използват именно сегменти, проблемът отдавна е намерил решения; защо да не се намерят и тук? По бригадите от соцвремената съм полагал релси, вярно, не влакови, а за вагонетки в Марица-Изток, но принципът е същият и завоите си се получаваха добре.

                  Сцеплението с пътя също може да се реши...в края на краищата асфалта не е ли вид пластмаса, сигурно е въпрос на подходящи добавки. А виж цената - това е друга бира. Асфалта е много евтин и на практика също е отпадък, както материалите, които се готвят да използват за пластмасовите пътища. И тъй като основата на пътя горе-долу май ще трябва да е същата, остава сравнението само с асфалтовото покритие. Събирането, преработката, получаването на смес с подходящи свойства и изработването на елементите - вижда ми се доста трудоемко и скъпичко. Трябва многократно, в пъти да превъзхождат по трайност и ниски разходи за поддръжка най-добрите асфалтови пътища, за да се наложат масово. От друга страна за някакви специфични места и цели може пък да се окажат подходящи.
                  Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!

                  Comment


                    Dinain написа Виж мнение
                    Не ми се мисли къде отива екологията, ако се правят пластмасови пътища. За колко века се разгражда това нещо?
                    А за колко време ще се разградят пластмасите, от които е направен? Идеята е да се рециклират отпадъците...

                    Comment


                      Асфалтът на пътищата всъщност е "асфалтобетон" - смесица от катран, пясък и дребен чакъл. Отдолу е по-едър чакъл и пясък. Асфалтът е битум ("катран" по народному), който се прави от нефт, затова е черен. Служи за спойка на останалите елементи. Пиша по лаишки, дано не бъркам.
                      Наскоро ми се наложи да проверявам нещо, между другото - кърпенето на асфалта на пътищата в България върви по 40-50 лв на кв. м. Това е цена на дребно за материалите, ако искаш да си асфалтираш алея до вилата примерно; трудът отделно.

                      ПП Щом идеята е тези пластмасови плоскости да се правят от рециклирани пластмасови отпадъци, това е друго. Не съм разбрал добре.
                      "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                      "But I know none, and therefore am no beast."

                      (Richard III - William Shakespeare)

                      Comment


                        Подобни пътища са идеално за малко натоварени места като предградия например.
                        Полагаш основата, а с плоскостите решаваш няколко отделни проблема - колектор за кабели, водопровод, канали за оттичане на дъждовната вода и тн.
                        Но за натоварени пътища не става
                        Сънят е слаб заместител на кофеина!

                        Comment


                          Dinain написа Виж мнение
                          кърпенето на асфалта на пътищата в България върви по 40-50 лв на кв. м. Това е цена на дребно за материалите, ако искаш да си асфалтираш алея до вилата примерно; трудът отделно.
                          Значи преди години (3-4 трябва да са били) приятели от Иран ми бяха пратили запитване, дали може да се реализира техен битум (предлагаха го във варели). Много съм далече от тоя бизнес, а и Иран беше под ембарго, макар тогава още малко по-хлабаво, та не се заинтересувах. Но помня, че цената излизаше някакви центове за кг (Ex Works, разбира се). Сигурно има различни битуми, но като цяло оттогава впечатлението ми е, че това е изключително евтина суровина.
                          Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!

                          Comment


                            Евтина ще е, докато има нефт После така или иначе ще рециклираме, та по-добре отсега да наработим някоя технология.

                            Comment


                              Много интересно интервю - за това, как мислим (на руски)
                              "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                              Comment


                                pnp5q написа Виж мнение
                                Много интересно интервю - за това, как мислим (на руски)
                                Действително е интересно. Винаги съм си мислел, че абстрактността на понятията е основата на езика. Умението да боравим с един език (с абстрактни понятия) се изгражда много рано и ако се пропусне този период "прозорецът" се затваря. Деца, отраснали без подходящи грижи или въбще без тях никога не научават правилната човешка реч. Научават много думи, но не могат да научат езика (който и да е) правилно и в пълна степен. Което е странно, ако се има предвид теорията за еволюционното развитие на човешкия ум. Защо тогава най-сложната функция, езика, умението да боравим с абстрактни категории ("метафори" според George Lakoff) се развива толкова рано?

                                Няколко кратки реплики между Noam Chomsky и George Lakoff:

                                To the Editors: If a nonlinguist reads nonspecialist articles about linguists such as the generally excellent piece by John Searle (NYR, June 29, 1972),


                                To the Editors: George Lakoff's response to John Searle's article on linguistics is largely a criticism of views he attributes to me. In fact, there is
                                Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
                                A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець

                                Comment

                                Working...
                                X