Гиго написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Любопитно
Collapse
X
-
Фугите са голям проблем.
Ако плочите са малки, тогава имаме по-малко натоварване на уплътненията във фугите, но те ще са много и ще вдигат цената на пътя. Ако площите са големи, то тогава ще имаме по-голямо натоварване във връзките, съответно по-честото им обслужване, свързано отново с пари
Другото което е интересно - как се сменя повърхностното покритие при износване? При стандартният асфалт, се сменя само той. При плочите ще сменят цялата плоча ли? А кабелите и тръбите в колекторите?
Не съм много сигурен до колко е осъществимо това и колко е рентабилноСънят е слаб заместител на кофеина!
Comment
-
ValBo написа Виж мнениеДругото което е интересно - как се сменя повърхностното покритие при износване? При стандартният асфалт, се сменя само той. При плочите ще сменят цялата плоча ли? А кабелите и тръбите в колекторите?
А това за тръбите наистина е проблем и даже е споменат в статията. На мен ми хрумва една идея, но не знам доколко е изпълнима. Примерно ако една плоча се състои от две части, вместо да е един цял блок. Долната част се слага на земята, тръбите минават над нея, а над тях се слага горната част, която се закрепва по някакъв начин за долната. Пак се получава това кухо пространство, както е на картинката от статията, но ще е много по-лесно да се сменя сегмента, тъй като ако се счупи горната част, просто ще може да се махне само тя и да се замени с нова като по този начин тръбите не биха пречили.
Amazon, прав си, не се замислих как ще могат сегментите да се напаснат на пътя. Предполагам, че решение на този проблем вероятно може да бъде измислен за в бъдеще. Примерно ако се изчисли наклона на пътя или ъгъла на завоя, в завода ще могат да изработят тази част според мерките.
Като цяло е много интересна концепция и ще видим как ще се развие в следващите 3 години, когато се очаква да построят такъв път. Дано експеримента да е успешен.
Comment
-
Не са ми много ясни спомените, но по-рано (през ВСВ със сигурност са ползвани от поне две държави) е използвана подобна концепция, но базирана на друг материал (метални сплави, мисля че основно на база стомана), като идеята е бързо създаване на общо взето "временни" (някои се оказват доста трайни) пътища там, където няма никаква инфраструктура. Отново става въпрос за плоскости, които се напасват. Използвано е както за пътища, така и за настилка на летища (полеви). Вероятно използването на пластмаса би направило цялата работа по-евтина, по-лесна и донякъде по-издръжлива (поне на въздействието на "елементите", тъй да се рече). Новото тук е ако се ползва за настилане на постоянни пътища. От друга страна, подобен род настилка - вярно, с други материали (камък, бетон и прочее) е използвана от много време. Предполагам, че не е особен проблем да се създадат полимери с нужните качества най-малкото за да наподобяват тези древни техники, нали?
Comment
-
Не ми се мисли къде отива екологията, ако се правят пластмасови пътища. За колко века се разгражда това нещо? При условие, че го правят специално да не се разгражда. Докато нормалният път е общо взето пясък, камъни и катран.
Нещо ми убягва смисълът от такова нещо. Какво става, като се размести основата, всеки може да види по българските тротоари (плочките). Докато асфалтовият път е гъвкав в някаква степен, както посочва Валбо."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
ДА, за екологичната страна на нещата - кофти. Но идеята ми е, че подобен тип настилка не е нищо ново, нов е материалът. Да речем, по улиците на нашите градове все още могат да се намерят улици, покрити с павета (а в по-древни времена често са ползвани каменни плочи), отново имаме елемент на "напасване" и фуги (обикновено там се използва някакъв насипен материал). Това ми изглежда сходна идея, но с различен материал. Какво ще е предимството на пластмасата в случая (освен цената може би), не знам. Може би става въпрос за някакъв специфичен тип пластмаса.
Но сте прави, че не е много ясно предимството (освен цена? Нямам идея каква е цената на асфалта). Мога да видя някакво предимство при подобни бързи временни пътища (като споменатия военен вариант), но това е много специфично.
Comment
-
Гиго написа Виж мнениекак ще могат сегментите да се напаснат на пътя.
Сцеплението с пътя също може да се реши...в края на краищата асфалта не е ли вид пластмаса, сигурно е въпрос на подходящи добавки. А виж цената - това е друга бира. Асфалта е много евтин и на практика също е отпадък, както материалите, които се готвят да използват за пластмасовите пътища. И тъй като основата на пътя горе-долу май ще трябва да е същата, остава сравнението само с асфалтовото покритие. Събирането, преработката, получаването на смес с подходящи свойства и изработването на елементите - вижда ми се доста трудоемко и скъпичко. Трябва многократно, в пъти да превъзхождат по трайност и ниски разходи за поддръжка най-добрите асфалтови пътища, за да се наложат масово. От друга страна за някакви специфични места и цели може пък да се окажат подходящи.Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!
Comment
-
Dinain написа Виж мнениеНе ми се мисли къде отива екологията, ако се правят пластмасови пътища. За колко века се разгражда това нещо?
Comment
-
Асфалтът на пътищата всъщност е "асфалтобетон" - смесица от катран, пясък и дребен чакъл. Отдолу е по-едър чакъл и пясък. Асфалтът е битум ("катран" по народному), който се прави от нефт, затова е черен. Служи за спойка на останалите елементи. Пиша по лаишки, дано не бъркам.
Наскоро ми се наложи да проверявам нещо, между другото - кърпенето на асфалта на пътищата в България върви по 40-50 лв на кв. м. Това е цена на дребно за материалите, ако искаш да си асфалтираш алея до вилата примерно; трудът отделно.
ПП Щом идеята е тези пластмасови плоскости да се правят от рециклирани пластмасови отпадъци, това е друго. Не съм разбрал добре."No beast so fierce but knows some touch of pity."
"But I know none, and therefore am no beast."
(Richard III - William Shakespeare)
Comment
-
Dinain написа Виж мнениекърпенето на асфалта на пътищата в България върви по 40-50 лв на кв. м. Това е цена на дребно за материалите, ако искаш да си асфалтираш алея до вилата примерно; трудът отделно.Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!
Comment
-
Много интересно интервю - за това, как мислим (на руски)"Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта
Comment
-
pnp5q написа Виж мнениеМного интересно интервю - за това, как мислим (на руски)
Няколко кратки реплики между Noam Chomsky и George Lakoff:
To the Editors: If a nonlinguist reads nonspecialist articles about linguists such as the generally excellent piece by John Searle (NYR, June 29, 1972),
Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець
Comment
Comment