Това твърдение е напълно вярно, но с едно уточнение (което направих по-долу, но може би не съм го подчертал достатъчно, впрочем, формулировката не е съвсем точна, но това е повече формален въпрос спярмо темата), така стоят нещата в рамките на позитивистичинят научен поглед към света. Както отбелязах, това въобще не е единстевният начин да се мисли света (нещо повече, всъщност много малко хора постоянно пребивават на това ниво на осъзнаване на нещата).
Погледнато откъм формалната логика това умозаключение е валидно:
1. Съществуването на Бог не е неоспоримо доказано.
2. Следователно Бог не същестувва.
Реално погледнато обаче това не означава, че Бог не съществува, а само че същестувването му не може да се докаже. Между двете има достатъчно голяма разлика - това, че не мога да докажа същестувавнето на нещо позитивно не означава непременно, че това нещо не съществува.
Например: твърди се, че съществува духовна, нематериална субстанция, наздовавана "душа". Досега научно нейното съществуване не е доказано. Това обаче означава единствено, че същестувавнето й не може да се докаже, а не че тя не съществува.
Ще го потвърдя с още един пример: може да се изкаже твърдението, че освен в слънчевата система и в други звездни системи е възникнал разумен живот. Това твърдение, обаче, не може да се докаже в рамките на съвременната наука. Това обаче не означава, че е невъзможно да има разумен живот и другаде, освен на Земята. Означава само че не се знае да има такъв живот.
Между другото, малко по-долу съм сложил връзка към една лекция, там добре се изяснява този въпрос.
Така, ако обаче преминем към друг възглед (а не научния), то лесно ще забележим, че научното доказателство в рамките на този друг светоглед (например, религиозен) има малка стойност. Което означава, че ако, да речем, аз се смятам за човек позитивист (както е в действителност), вярващ в науката и атеист, то аз ще приема, че липсват научни доказателства за същестувавнето на висше същество. Което най-вероятно означава, че подобно същество не съществува. Но аз така или иначе съм атеист, т.е., може да се каже, че на мен подобно доказателство не ми е необходимо.
От друга страна, ако аз съм ерилгиозен човек аз вярвам, че същестувва Бог и не ми е необходимо научно доказателство за това, нещо повече, то няма никакво значение, защото аз сямтам, че Бог съществува в резултат на вътрешното ми усещане, че това е така (а то е интуитивно по характер и не работи с логика и умозаключения).
Именно затова отбелязах, че става въпрос за лично решение, а не за решение, което има всеобщ характер.
Същината на въпроса е, че аз (и всеки) или вярвам, или не. Ако е първото, то не се нуждая от доказателства. Ако е второто се нуждая още по-малко от тях (още повече, че отрицателните доказателства по същество са невъзможни)..
P.S. Иначе казано, твоят въпрос ни прехвърля към питането "що е истина", а то несъмнено е чисто философско. И няма еднозначен отговор извън формалната логика.
Погледнато откъм формалната логика това умозаключение е валидно:
1. Съществуването на Бог не е неоспоримо доказано.
2. Следователно Бог не същестувва.
Реално погледнато обаче това не означава, че Бог не съществува, а само че същестувването му не може да се докаже. Между двете има достатъчно голяма разлика - това, че не мога да докажа същестувавнето на нещо позитивно не означава непременно, че това нещо не съществува.
Например: твърди се, че съществува духовна, нематериална субстанция, наздовавана "душа". Досега научно нейното съществуване не е доказано. Това обаче означава единствено, че същестувавнето й не може да се докаже, а не че тя не съществува.
Ще го потвърдя с още един пример: може да се изкаже твърдението, че освен в слънчевата система и в други звездни системи е възникнал разумен живот. Това твърдение, обаче, не може да се докаже в рамките на съвременната наука. Това обаче не означава, че е невъзможно да има разумен живот и другаде, освен на Земята. Означава само че не се знае да има такъв живот.
Между другото, малко по-долу съм сложил връзка към една лекция, там добре се изяснява този въпрос.
Така, ако обаче преминем към друг възглед (а не научния), то лесно ще забележим, че научното доказателство в рамките на този друг светоглед (например, религиозен) има малка стойност. Което означава, че ако, да речем, аз се смятам за човек позитивист (както е в действителност), вярващ в науката и атеист, то аз ще приема, че липсват научни доказателства за същестувавнето на висше същество. Което най-вероятно означава, че подобно същество не съществува. Но аз така или иначе съм атеист, т.е., може да се каже, че на мен подобно доказателство не ми е необходимо.
От друга страна, ако аз съм ерилгиозен човек аз вярвам, че същестувва Бог и не ми е необходимо научно доказателство за това, нещо повече, то няма никакво значение, защото аз сямтам, че Бог съществува в резултат на вътрешното ми усещане, че това е така (а то е интуитивно по характер и не работи с логика и умозаключения).
Именно затова отбелязах, че става въпрос за лично решение, а не за решение, което има всеобщ характер.
Същината на въпроса е, че аз (и всеки) или вярвам, или не. Ако е първото, то не се нуждая от доказателства. Ако е второто се нуждая още по-малко от тях (още повече, че отрицателните доказателства по същество са невъзможни)..
P.S. Иначе казано, твоят въпрос ни прехвърля към питането "що е истина", а то несъмнено е чисто философско. И няма еднозначен отговор извън формалната логика.
Comment