Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Съвременното руско кино

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Съвременното руско кино

    Гледаш филм и оставаш с някакво впечатление, гледаш друг филм и оставаш с близко до първото впечатление. После, защо не, и друг и идва момент, в който си казваш: "Хм, може би с късмета ми всичко е наред, дали пък не става дума за нещо друго? Тенденция някаква?". При това доста обезпокоителна...
    Но преди всичко, винаги е добре да се почне с уговорки. Да даваш каквато и да е оценка или най-обикновнно мнение за такъв тип произведение, каквото представлява филмът, си е съпътствано малко-много с известна доза субективизъм. Тук, разбира се, не става дума за онези, за които всичко руско е хубаво, които определят не по същност на по форма. Все пак изпречелият се тук субктивизъм не би трябвало да е кой знае каква пречка. Ако не само аз, но и други мислят по сходен начин, би следвало да сме по-близо до ключето от бараката. Макар че и това е съмнителна работа, но това е за друг разговор.
    После, трудно е да се правят обобщения за кинопроизводството в страна с традиции като Русия. Те предполагат познаването на голям брой (за да може да сме малко по-подплатени в оценките си) кинопродукти, а това вече е нелека задача за мен. Затова ще понапиша съвсем накратко за руските филми на историческа тематика, пък впоследствие ще се види, колко показателни са те.
    "1612", "Господа офицери, спасете императора", "Слуга на господаря", "Ловът на Берия" - все заглавия, които хващат окото. Незнам защо, но често режисьорите свързват историческото с приключенското. Което пък невиги е чак толкова лошо, има моменти, в които ти се гледа именно това - смели герои, хора на честа, замъци малко и т.н. Но дори и тогава, струва ми се, за да бъде продукцията (те са точно продукции, подплатени и с нужните финикийски знаци) приемливо успешна трябва да има и нещо друго. Поне историята да се разказва по-смислено, а не да са набъкани всевъзможни неща ("1612"). Нужно като че ли е и така някаква по-нормална връзка между героите ("Ловът на Берия" ме изненада непрятно именно с това - към 4-тата серия всички се оказаха оплетени като свински чравца). Кому е притрябвало да се пренасят треторазредни сюжетни истории върху иначе доста интригуващ период какъвто е Гражданската война ("Господа офицери")?
    Та така, не искам да генерализирам на едро, просто да споделя кое ме озадъчава, защото, добре, признавам правото да се харесва или не даден филм, може би не са съвсем лоши, и все пак ми се струва (или иска) повече.

    #2
    С известно неприятно чувство отбелязвам забележимия факт, че нещо в тази тема куца. Което е и в определена степен озадачаващо, щото не е като да няма хора, които да не разбират, хайде, да се вълнуват е доста силно казано, от кинопроизводството в Русия. Значи, вариант 1 е кофти поставена тема, вариант 2 - просто такава и била собствената й съдна.
    Затова накратко по първия случай, тъй като се предполага, че там имам пръст в цялата работа. В БС има достатъчно на брой кинотеми, смея да твърдя, че съм ги чел основно всичките, което може да мине и за постижение. И все пак исках да почна разговор именно за състоянието на седмото изкуство в Русия, защото, първо - то (състоянието) трудно би се поддало на еднозначна оценка (възможно поле за кръстосване на мнения, възприятия (защо не?), и после, да поразмислим - наблюдават ли се някакви, а оттам и какви, характерности, които да се могат да се разглеждат като лакмус за протичането на определени процеси. Или поне тенденции към такива.
    Също така интересен, и, признавам, непоставен в предния пост е въпросът - как руското кино представя, мисли себе си според вас? Дали се дава предпочитание на историческите продукции или за представително е припознато нещо друго? Всъщност имаме ли право въобще да отправяме подобни питания? Ако -да, кое ги обосновава?

    В най-общи линии е това. Сега, не искам зорлен, от няма и как, да събирам коментари. Който се интересува и би му било приятно едно такова обсъждане - да пише. Вариант 2 във всеки случай не е смъртоносен.

    Comment


      #3
      Ами, честно казано, нямам съвсем пълен поглед върху цялото съвременно руско кино. Гледал съм споменатите по-горе "неща" с историческо-приключенска тематика, и честно казоно - по-скоро приличат на пунтаж на кино, отколкото на истинско кино. Не знам дали се дължи на съвкупността от грешки в много отношения или пък, веднъж видял нещо, подобно, съм станал предубен.
      От друга страна, има и немалко примери на по-стари съветски исторически филми, които също поразяват с бутафорията на екрана. Ама пък има и такива, които са ... перфектни.

      Със сигурност, обаче, поне от скромните ми наблюдения, бих се съгласил, че руското кино е в криза. При това - доста сериозна - след като най-небутофорно изглеждащите творби са по-скоро опит за пунт на холивудското...

      Comment


        #4
        Хм, Коце, виж сега, напоследък хич не се среща руско кино, поне в моя хоризонт на гледаемост. В смисъл - по тоя въпрос хич не мога да се накарам да потърся някой руски филм. То не че търся изобщо някакви филми - гледам каквото и жена ми, та хич не отсявам вече - добра, лоша - това е тенденцията.
        Обаче. Преди два-три месеца все пак попаднах на добър руски филм. "Цареубиец" се казва, поне на мене ми хареса. То беше някаква ретроспекция откъм психатър-пациент, които се "заиграваха" с темата за цареубийствата в руската история. Значи пациентът преживяваше себе си като убиец ту на цар Александър ²², ту на цар Николай ²². Нещата се връщаха назад във времето, събитията около убийствата бяха възстановени доста правдопобдобно, къщата на Ипатиев, мазето, събуждането през нощта и т.н. Дори на "лудия" му се появяваха болки в стомаха, както на Юровски. Новоназначен ентусиазиран психиатър прекрачи съветите на своя предшественик да не се занимава с този случай и започна и той да се вживява - в преживяванията на цар Николай ²². Разговаряха. Накрая, доколкото си спомням, психиатърът замина за Екатеринбург в навечерие на годишнина от убийството. Айде края да не ви го разказвам та ако искате да си го гледате.
        Филмът е от 1991г, мисля. Специфична руска пестеливост на цветовете, могъщо въвличане в темата. Друга класа. Поне на мене така ми се видя, може в такова настроение да съм бил.
        С това как ти отговарям на въпроса как се осмисля руското кино днес? Ами никак. Ама гледам, че тая тема ти е по сърце, а нали сме приятели...
        Поздрави!

        Comment


          #5
          С Малкълм Макдауъл и Олег Янковски, ако не се лъжа.

          Comment


            #6
            Не че нещо, но Звягинцев, any?

            Comment


              #7
              За съжаление - не. Търся.

              А киногероят (и литературният) Звягинцев е от любимо филмче...

              Comment


                #8
                Има го навсякъде
                торентз.ком
                torrents.ru
                karagarga
                етс

                Comment


                  #9
                  Охота на Вервольфа (2009) - http://zamunda.net/details.php?id=171249

                  Действие фильма разворачивается во времена Великой Отечественной войны. Советскому командованию становится известно о появлении на оккупированной территории фашистской ставки «Верфольф». Предполагается, что сюда, под Винницу, будет перенесена главная восточная ставка самого Гитлера. Группа советских разведчиков под командованием майора Седова получает задание отправиться в тыл к противнику с целью сбора максимальной информации о новой ставке. Однако до самого прибытия на место истинная цель операции разведчикам не сообщается. Более того, разведгруппа майора Седова даже не догадывается, что на самом деле они являются лишь пешками в большой игре. Но иногда именно пешка может нанести врагу самый тяжелый удар…

                  Comment


                    #10
                    Ако щадите себе си, НИКОГА не гледайте недоразумението на Бондарчук "Обитаемият остров"... Ако екип опитни специалисти се бяха събрали с цел унищожаването на всяка една идея в книгата на Стругацки, както и всичко ценно в кинематографията, пак нямаше да постигнат резултата на Фьодорчо. Безумен сценарий, игра, ефекти, абе - всичко. По-голям боклук много трудно може да се направи.

                    Comment


                      #11
                      кало написа Виж мнение
                      С Малкълм Макдауъл и Олег Янковски, ако не се лъжа.
                      Днес е умрял Олег Янковски...Лека пръст на големия Актер!
                      На излёте века взял и ниспроверг
                      Злого человека - Добрый человек. Из гранатомёта, шлёп его, козла! Стало быть, добро-то посильнее зла!

                      Comment


                        #12
                        Кало, за съжаление го гледах. Даже преди време писах по въпроса (тогава все още бях виждал само снимки и трейлър, но после и самия филм). Напълно съм съгласен с оценката ти - такъв боклук и толкова пари похарчени... определено можеше нещо по-добро да се направи, стига да имаше там някой с ум в главата. Впрочем, за моя изненада, Борис Стругацки е харесал филма.

                        Днес е умрял Олег Янковски...Лека пръст на големия Актер!
                        Да, и аз прочетох за това, Амонит. Лека му пръст, голям актьор и много хубави филми съм гледал и все още си ги спомням, ако ид а е било доста отдавна.

                        Comment


                          #13
                          След като няма да се получи някакво разговаряне, нека пренасочим темата в постване на направили ни впечатление заглавия, пък тогава да видим. Сега, малко съм пораздвоен, защото чувството ми за ред и дисциплина ми подсказва, че това не е може би много редно, тъй като си има отделна тема ("Добри филми....") и незнам дали е подходящо едно такова нарояване. Оставям модераторите да преценят, дали заглавията да стоят тук, или да се преместят в по-общата тема. За мен няма значение.

                          Та ония ден гледах Стиляги



                          --------------------
                          Ако решите да го гледате, да знаете, че тайминга на субтитрите е кофти. Но пък и не ви трябват кой знае колко. Собствено, приятен филм. Нито силен, нито слаб. Предимно развлича, макар че на моменти си личи опитът да се задълбае. Дали успява - по-скоро не, но поне той (опитът) не изглежда самоцелен - нещо, което винаги ми е правило неприятно впечатление. Щеше ми се краят да е по-запомнящ се, но това като цяло не разваля, пак повтарям, приятното впечатление.

                          Comment

                          Working...
                          X