Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Защо София никога няма да е столица на културата

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Защо София никога няма да е столица на културата

    От текст на арх. Емил Коцев

    Провалът на кандидатурата на София за Европейска столица на културата бе звучен шамар по авторитета на столичната администрация, но тя направи всичко необходимо той да не бъде забелязан, анализиран и обяснен. А това бе най-подходящият момент да се разделим с допусканите досега грешки в изграждането на градската среда на София.
    Вместо това настървената арогантност зелените обществени пространства на София да бъдат оползотворени за политически цели и прикрити меркантилни интереси продължи с неотслабващи амбиции. Последните примери бяха кампаниите за възстановяване на Мемориала на 1-ви и 6-ти пехотни полкове (засега неуспешна) и за издигане на паметник на цар Самуил (успешна).
    Известна представа за последствията за средата може да ни даде един сравнителен анализ на "обзавеждането" между София и Париж.

    Париж
    Париж възниква като гало-римски военен лагер върху един издължен остров на Сена. Сега тази част носи името Ил дьо ла Сите и е люлката на Париж. Тук са разположени сгради - паметници на френското архитектурно-историческо наследство, като катедралата "Нотр Дам дьо Пари", кралската църква "Сент Шапел", Съдебната палата на Париж и пр. Ил дьо ла Сите разполага общо с 4 площада, включително един пазарен, и 3 градини. Паркирането в тях е забранено.
    Монументалната им украса се състои от два паметника – на кралете Анри IV и Карл Велики, два фонтана с тематични скулптурни композиции, една декоративна чешмичка и един мемориален комплекс. Ако изключим по-авангардния стил на Мемориалния комплекс, останалите създават хармоничен градски ансамбъл със заобикалящите ги сгради. Мащабите са човешки, липсват самоцелната монументалистика, натрапчивата героизация и най-вече евтиното лустро. И в двата паметника националната памет е деликатно величествена в своята дискретност и патина. Точно тази култивирана с векове изящна дискретност, с която в Париж е пропито всичко и която ще остане вечно непонятна за лумпена и парвенюто.

    София
    Площта между булевардите "Цар Освободител", "Дондуков" и "Васил Левски" също би могла да се определи като съвременна люлка на София с най-емблематичните й сгради – бившият Царски дворец, Народното събрание, катедралата "Св. Ал. Невски" и др., както и три от най-известните софийски площади. Те само условно могат да се нарекат обществени, защото територията им е превърната в паркинг (платен!), т.е. те са изгубени за обществото. В тази зона са разположени и пет градски градини плюс пространството около пл. "Ал. Невски", което също е озеленено, но е разпокъсана от транзитно движение територия и това я превръща също в изгубено обществено пространство. Тоест от общо 10 обществени пространства само 5 принадлежат на гражданите!
    В същата зона има и три нерегламентирани "пазара" – на плетива, на икони и картини и на сувенири. В София административната и артистичната инициативност са струпали цели 29 обекта на национална гордост – паметници, възпоменателни плочи, чешмички, вечен огън и пр. Повечето са наблъскани хаотично в пространството около пл. "Ал. Невски". Тук пиедестал до пиедестал се извисяват царе, светия, възрожденци, опълченец, слепи воини, летец с перка, поет с лопата, майка с щастливо дете в ръце (от кръста нагоре), бунтовен селянин, партизанка, писатели, художници, трабант, кон, лъв, пръски от фонтан, витошка морена, светещи очи, дантели, карета, плетени вълнени чорапи, икони, картини, ордени, тирбушони, самовари, матрьошки… Извинения за пропуснато.
    За някои това изобилие от памет може би е достигнало апогея си, но се лъжат. Според една нова инициатива тук е мястото и на един паметник на цар Борис Първи. И за каймак ни обещават в близко бъдеще около "Св. Ал. Невски" да бъдат набити десетки светещи пилони. Те ще озаряват нощем не само струпаното тук имане от национална памет, но и инкрустираните в паважа позлатени павета с имената на достойни българи – нов вид хоризонтална национална памет! Бедни ми Париж, кой невеж те нарече Град на светлината?

    Париж никога няма да бъде Европейска столица на културата, защото всяка година неизменно е световна столица на културата.
    София също никога няма да бъде Европейска столица на културата. Защото отдавна всичко е сбъркано. Административната безотговорност, партизанщината, интелектуалната егоцентричност, творческа безскрупулност, непоносимостта към ред, закон и чуждо мнение обезобразиха обществените пространства на столицата ни. Те сега не принадлежат на хората, а са гето на урбанистичен кич и парвенющина.
    Безкрайното търпение поражда незабавни резултати. https://www.keranova.org/

    #2
    E и защо мнението на Коцев да е меродавно? Пък и нека да лъже за някакви дискретности в Париж някой дето не е бил там! Натруфеният площад Конкорд да не е дискретен!? Градинките покрай Сена, пълни с паметници на кой ли не - от лейди Даяна до аржентинските майки и баби, - на тях с какво им е различна концепцията? А да ми хвали Сите с оня еврейски "мемориал", лепнат като кръпка до средновековните паметници! Ама и аз съм се хванал за "мемориала", като до него е пирамидата на Лувъра и вълнообразната оранжерия за ислямска цивилизация, която правеха в двора? Париж е дискретен, ама друг път. Париж просто е насилствено консервиран като муха в парче кехлибар и помпозните безвкусици от 19 и началото на 20 век (като двореца Шайо, чиято архитектура по на изток набързо щяха да обявят за нацистка и ли сталинистка грандоманщина) вече изглеждат мили. Неконсервираната част, като Дефанс например е същата идиотия с най-важен скулптурен акцент един триметров палец.

    И какъв е проблемът с именните павета? Ще пречат ли? В Брюксел не съм забелязал да пречат на никого. Пък и гората от паметницисъщо не е чудо невиждано - примерно в също толкова централната градинка Тюйлери, да не говорим за задръстения от статуи древноримски форум?

    Ай сиктер от самопровъзгласени "експерти" пуристи, не признаващи ничие мнение освен тяхното си!


    thorn

    Средновековните църкви в България

    Comment


      #3
      Ако не се лъжа, европейски столици на културата стават градове, които не са административни столици. Не съм сигурен, пък ме и мързи да ровя, но ако съм прав, цялата дадена статия просто се обезсмисля.

      В София съм живял от 1996 до 2008 г., а сега ходя почти всяка седмица. Мисля, че градът през последните години се развива много добре все по-приветлив и приятен за разходка става.
      П.П. Това го казвам като пловдивчанин.... местен шовинист (като всеки истински пловдивчанин:)
      П.П.2 .... а, най-хубавото в София е табелата за Пловдив

      Comment


        #4
        Модата да плюеш по България в пълния и блясък! Когато Париж стане на 7000 години и повече (2-рият най-стар град, който е столица в Европа), тогава тоя "господин" да говори! Разбира се, че ще има партизани и там от каквито още паметници се оплаква автора на това трето разрядно форумно мнение от "Бг Мама" или "Тийн Проблемс"! Всяка една епоха от история заслужава внимание и паметници за да се учим от нея, независимо кой са ни съюзниците в момента. Като човек, роден 96-та мога да кажа, че НАЙ-ГОЛЯМАТА простотия на политическия елит от както съм роден е разрушаването на мавзолея (то пък какво шоу беше разрушаването ). И защо изобщо трябва да гледаме Париж, Белград, Катманду или която и да е друго столица? И тъй като това е исторически форум - припомнете, моля, колко самолета бомбандират Париж през ВСВ, защото София я бомбандират "Общо около 2500 самолета с 20 449 офицера и войници (по други източници бойните машини са общо 2387)". Всички знаем до какви разрушения водят тези бомбандировки.
        Всеки, който отрича, че в последните години има развитие ПОНЕ в центровете на големите ни градове е някакъв слепец.
        Куршумът е глупак, а щикът – юнак!

        Comment


          #5
          Тодоре, не залитай в другата посока. И откъде ги вадите тези глупости за 2-рия най стар град, който да е столица в Европа (и подобни по идиотщината си "статистики")? Какво общо има неолитното селище в Слатина и въобще какво значение има това?!

          Днешна София е млад град без историческа памет. Слава богу, оцелели са две църкви от късноримско време, две джамии от 15-16 век и малко развалини от римски провинциален град, но всичко друго интересно е от 20 век. Даже тепърва има какво да се създава - през 21 век. Включително и места за национален култ, като именно тези градинки около Александър Невски.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            #6
            TodorJ написа Виж мнение
            Като човек, роден 96-та мога да кажа, че НАЙ-ГОЛЯМАТА простотия на политическия елит от както съм роден е разрушаването на мавзолея (то пък какво шоу беше разрушаването ).
            При разрушаването му си бил на 3 годинки и имаш спомени от това?
            Иначе, места свързани антибългарски култове е хубаво да бъдат заличавани. Да не забравяме, че при освобождението в София е имало 52 джамии, как ли щеше да изглежда града, ако почти всички не бяха взривени?

            Comment


              #7
              Stan написа Виж мнение
              Да не забравяме, че при освобождението в София е имало 52 джамии, как ли щеше да изглежда града, ако почти всички не бяха взривени?
              При освобождението какво горе-долу е било съотношението български и турски семейства? И какво се случва с турските семейства? По данни които беше пускал Казил Дели е имало период когато са били почти наполовина. Вероятно това се е променило през възраждането. Доколкото съм срещал раждаемостта и оцеляемостта при българите е била по-висока. Бях срещал пример с селце основано от няколко български и турски семейства(равен брой), което при освобождението вече е голямо село с над 80 процента българи. Не се знае в селцето да е имало някакви ексцесии или миграции. Просто нормален процес.
              This is my signature. There are many like it but this one is mine.

              Comment


                #8
                Какво го хвали Париж при положение,че излезнеш ли от районите,където има туристи,ще попаднеш в гето пълно с африканци.Славата на Париж се гради върху яка пропаганда.

                Comment


                  #9
                  Пропаганда не пропаганда - със София не може да се сравнява. Въпросът е, че не е идеал, към който всеки и на всяка цена трябва да се стреми. А той го дава като върховен аргумент - така е в Париж, значи това е най-правилното решение. Ами не е!


                  thorn

                  Средновековните църкви в България

                  Comment

                  Working...
                  X